Page 422 - KobiEfor Şubat 2022
P. 422

MAKİNE                                                                   ektörler bazında ERP ihtiyaçlarını belirlerken keskin çizgilerle ay-


                                                                                                                                       rım yapamasak da her sektörün kendine özgü, kritik ve darboğaz
                                                                                                                                Sriski yüksek olan yönlerini ERP seçimlerinde tercih kriterleri olarak
                                    SEKTÖRÜNDE                                                                                   kullanırız. Makine sektörünün de diğer sektörler gibi kendine özgü ve

                                                                                                                                 değiştirilemeyecek özellikleri var. Bu yazıda makine sektörünün ürün

                                                                                                                                 özellikleri, dış etkenler ve süreçlerin doğurduğu gereksinimlere değinip

                                                                                      ERP                                        bu ihtiyaçlar ERP’lerde nasıl karşılık bulabilir, nasıl çözümlenebilir, de-
                                                                                                                                 neyimlerimizi ve bilgilerimizi paylaşacağız.






                                                                                                                                 Makine sektöründe pazarlanan ana ürün uzun ömür- kadar sistem içerisindeki takibi de önemlidir; stokta
                                                                                                                                 lü makineler olduğu için, öncelikli ele alınması ge- hangi depolarda duruyor, rezerve durumları, tedarik
                                                                                                                                 reken konu satış sonrası hizmet (SSH) çözümlerinin  durumları, varsa fason ve yan sanayi durumları anlık
                                                                                                                                 önemi olmalı. Bir üretim ya da bakım makinesinde  takip  edilebilmelidir. ERP  seçiminde  bu özellikleri
                                                                                                                                 meydana gelecek arızaya bağlı duruşların kısa süre- aramalıyız.
                                                                                                                                 de çözülememesi sonucunda müşterinin uğrayacağı
                                                                                                                                 maddi zararı ve beraberinde prestij kaybını hepimiz   Makine sektörünün bir diğer önemli özelliği müşteri
                                                                                                                                 tahmin edebiliriz. Böyle bir zarara hiçbir makine üre-  talep ve ihtiyaçlarının sık olarak değişiklik gösterme-
                                                                                                                                 ticisi sebep ve tanık olmak istemez.                sidir. Müşteri taleplerindeki değişkenlik doğal olarak
                                                                                                                                                                                     bizi  teklif,  sipariş  ve  nihayetinde  üretim  aşamasın-
                                                                                                                                 Servis yönetimi bu denli önemli olunca, “SSH çö-    daki zorluklarla karşılaştırır. Bu süreci yönetebilmek
                                                                                                                                 zümlerinde ERP nerede?” sorusu önem kazanıyor.  için sahip olacağınız ERP teklif, sipariş ve üretim aşa-
                                                                                                                                 Hizmetin müşteride verildiği durumlarda, servis eki- malarındaki değişkenlikleri yönetebileceğiniz bir ya-
                                                                                                                                 binin ERP’den ihtiyacı olan bilgileri hızlıca alabiliyor  pıya sahip olmalıdır. Benzer olarak, bir diğer önemli
                                                                                                                                 olması gerekiyor. Bunu kendi mobil cihazları ile ya- ve yönetilmesi zor özellik de ürün yelpazesindeki
                                                                                                                                 pabileceği  gibi,  merkezdeki  bakım ve  mühendislik  çeşitliliktir. Her müşteri talebi birbirinden farklıdır,
                                                                                                                                 ekibinden de anında bilgi alabiliyor olması ve gerek-  ufak değişiklikler gösteriyor olsa da hiçbiri birbirinin
                                                                                                                                 tiğinde saha takip programları ile entegre edilebilme- aynı değildir. Bunun sonucu olarak stoğa üretim ya-
                                                                                                                                 si önemli. ERP’ye hızlı erişimin ise başlıca iki yönü  pabilmek zorlaşır, yine de modifi kasyonlarla çözebi-
                                                                                                                                 var: ERP’nin mobilite yönünün kuvvetli olması, mo- leceğimiz standart makine üretimleri kaçınılmazdır.
                                                                                                                                 bil bakım emirleri ve servis modülünün gelişmiş ve
                                                                                                                                 esnek olması. Hizmet verilen makinenin teknik özel-  Gerek PLM aşamasındaki değişkenlikler  gerekse

                                                                                                                                 likleri, üretim konfigürasyonları, tüm geçmiş hikâye-  ürün yelpazesindeki çeşitliliği yönetebilmek için
                                                                                                                                 si, önceki şikayetleri, müşteriye ne zaman hangi par-  ERP’de ortak çözüm metotları vardır. Bunun en ba-

                                                                                                                                 çalar takılmış gibi bilgiler arasında hızlıca erişim ve   şında konfigürasyonlu ya da varyantlı olarak bilinen
                                                                                                                                 geçiş yapılabilmeli. Sahadayken bilgiye hızlı erişim;     ürün ağaçları yapısı gelmektedir. Süper bomlar ile

                                                                                                                                 daha az ekiple daha verimli hizmet verilmesini, hız-  konfigüratif yapıları yönetebilmek, hem üretim ön-
                                                                                                                                                                                     cesi teklif ve sipariş, planlama ve tedarik süreçlerin-
                                                           Dilek Kılıç                                                           lı çözümlerle müşteri memnuniyetinin artırılmasını,   de, hem de üretim aşamasında makine sektörü için
                                                           Baykal Makine A.Ş. ERP Proje Yöneticisi                               verim artışı ile birim maliyetlerin düşmesini sağlaya-  büyük önem taşır. Ayrıca bu çeşitliliği yönetebilmek
                                                                                                                                 caktır.
                                                           dilekk@baykal.com.tr                                                                                                      için çok iyi kurgulanmış AR-GE ve mühendislik tasa-
                                                                                                                                 Yine standart üretim metotlarından farklı olarak ma- rım süreçlerine ihtiyaç vardır. Tasarım programların-
                                                                                                                                 kine sektörü için önem taşıyan ve SSH kapsamında  dan ERP’ye veri aktarımı yapabiliyor olmak, bu ko-
                                                                                                                                 yer alan kurulum aşamaları, garanti sürecinin takibi,  şullarda AR-GE ve mühendislik süreçlerinin ERP’de
                                                                                                                                 garanti dahili ve harici servis hizmetlerinin takibi,  yürütülebilmesi için zorunludur.
                                                                                                                                 yedek parça satışları konularını da ERP’de sorunsuz
                                                                                                                                 takip  edebiliyor  olmalıyız.  Yedek  parçaların  satışı

    298  ERP SATIN ALMA REHBERİ
   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427