Page 386 - KobiEfor Şubat 2022
P. 386

li başarı faktörlerden biri yapmakta olduğundan, ekibi  da tedarikçinin bilgisi olmadan iş yapmış olduğu yapıların       bir iş olan ERP uzun vadede organizasyon açısından ciddi  kapsamının yazılı hale getirildiği süreçtir. Kapsam çalış-
        oluştururken çok dikkatli seçimler yapılmalı ve kritik ve  yetkilileri ile mutlaka bir araya gelinerek gerekli sorgula-  maliyet oluşturabilecek iş adımlarının geliştirme durum-  ması projenin maliyetinin ortaya çıkmasındaki en önemli
        hızlı kararlar alma konusunda kadroda yetkin kişiler bu-  malar yapılmalı ve görüşleri alınmalıdır. Burada özellikle     larına sahne olabilir. Eğer değişken süreçlere sahip bir  adımdır.
        lunmalıdır. Eğer organizasyon dışından danışmanlar proje  bakım  ve  destek  süreçlerinin  üzerinden  ayrıca  geçilerek   ortam varsa mutlaka içeride bir ekip bulundurulmalı ve

        içerisinde yer alacak ise organizasyon içi personelin ile-  tedarikçinin geri dönüş süreleri, çözüm odaklılığı, perso-   dışa (ERP uyarlamasını yapan firmaya) bağımlılık en aza
        tişim kanalları ayrıştırılmalı ve bir tane de hem iç hem  nel yetkinlikleri gibi durumlar konusunda bilgi alınmalı-      indirgenmelidir. İçteki personelde bir sorun oluştuğunda        4. UYARLAMA SÜRECİ


        dış yapının bulunduğu ortak bir iletişim kanalı mutlaka  dır. Tüm bunlara ek olarak çözümün uyarlamasını ve/veya         dış firmaya, dış firmada bir problem olduğunda ise içteki

        oluşturulmalıdır.                                    geliştirmesini yapacak tedarikçinin insan kaynağı profilleri        personele işlerin yaptırılarak devamlılığın sağlanması esas   Sistemin  kurulumunun  yapıldığı,  organizasyonun  kap-
                                                             de ayrı bir şekilde kendilerinden talep edilmeli ve yetkin-         olmalıdır. Yani yedekli bir yapı süreç açısından oluşturul-  samda belirtilen ihtiyaçlarının modellendiği aşamadır.
                                                                                                                                                                                     Ana veri hazırlıkları da bu aşamada gerçekleştirilir. Başa-
                                                             liklerin bulunurluğu sözleşme ile garanti altına alınmalıdır.       malıdır. Aynı şekilde iş yoğunluklarının önüne de iteratif   rılı bir proje için en az uyarlama yapmak düstur olmalı-
                        2. ÜRÜN SEÇİMİ                                                                                           olarak hem iç hem dış ekibin aynı anda isteklere cevap   dır. Üst yönetim ve kullanıcı beklentileri bu aşamada çok
                                                                                                                                 verebilir olması organizasyondaki iş sahiplerine büyük  iyi yönetilmelidir. Ürün danışmanları, geliştiriciler ve iş
        ERP uygulamalarındaki  başarısızlık  oranlarının  %40  ile  Ürünün Geleceği Araştırılır                                  avantajlar sağlayabilecektir.                       sahipleri bu noktada yakın çalışmalı ve ürün ile ilgili kul-
        %90 arasında değiştiği çeşitli çalışmalarda belirtilmiştir.                                                                                                                  lanıcı eğitimleri de planlanmaya başlanmalıdır. İş sahiple-
        ERP projeleri bir IT projesi değildir. O yüzden başarılı ol-  Kurumsal kaynak planlama yazılımı seçiminde en sık                                                             rini ürün ile tanıştırmanın erken olduğu gibi bir düşün-

        mak demek projenin zamanında, belirlenen bütçeler içe-  karşılaşılan eksiklik, firmaların değerlendirme yaparken,        Uçtan Uca Çözüm                                     ce burada oluşabilir, ama tam aksine, kullanılacak ürüne
        risinde  kullanıcı  memnuniyeti  sağlanarak  tamamlanma-  sadece şu anki ihtiyaçlarını gözönünde bulundurmasıdır.                                                            alışma, ürün üzerindeki uyarlamalarda bizzat rol alıyor

        sının yanı sıra organizasyon açısından getirisi, verimliliği   Halbuki firmaların ihtiyaçlarının sürekli değiştiği ve yeni   Aday ürünün organizasyon içerisindeki tüm süreçleri  olmak organizasyonda bu konuda görevli olan personelin
        arttırması ve yapılan yatırımın geri dönüş oranları ile açık-  çözümlere sürekli ihtiyaç duyulduğu unutulmamalıdır.      kapsayan fonksiyonlara sahip olması entegrasyon nok-  işi sahiplenmesini ve bu durumun ilerleyen aşamalarda
        lanabilir. Organizasyon kültürü apayrı değerlendirilmesi   Eğer bir ERP ürünü şu anki ihtiyaçlarınızı karşılıyor ve      talarını azaltacağından, veri bütünlüğü ve doğruluğu ile  tüm organizasyonun alışma aşamasında çok büyük yar-
                                                                                                                                                                                     dımda bulunduğu da görülmektedir.
        gereken bir kriter olup bu kültüre alışık olan yapılar için   sırf diğer ürünlerden ucuz diye seçiliyorsa, muhtemelen    birlikte güvenlik açısından da doğru bir mimari olacaktır.
        başarı şansı çok daha fazladır.                      yatırım,  orta  veya  uzun  vadede  daha  pahalıya  mal  ola-
                                                             caktır. Bir ERP ürününü ve ERP tedarikçisini seçerken, o
                                                             ürünün araştırma geliştirme yatırımı ve şu anda kullan-             Tek Güncel Teknoloji                                          5. CANLIYA GEÇİŞ SÜRECİ

        Ürün Test Edilir                                     dıkları sistemin en azından orta vadeli geçerli bir sistem          Organizasyon içerisinde süreçlerin Bilgi Teknolojisi ve  Uyarlaması yapılan ürünün devreye alındığı süreçtir. Uy-
                                                             olup olmadığı çok iyi bir şekilde araştırılmalıdır. Tedarik-        Sistemleri açısından modellenmesi, gelişimi ve hayata ge-  gulama değişikliği yapılıyorsa çoğu organizasyon paralel
        Çözüm sağlayıcı firmaların yaptıkları demolar ve sunduk-  çilerden ürünün en az 5 senelik yol haritası olup olma-

        ları broşürler çoğu zaman seçim sürecinde önemli olan   dığı sorgulanarak ilk maliyet sonrası alınacak olan lisans       çirilişinde teknoloji olabildiğince tekilleştirilmeli, böylece  bir kullanım zamanı belirlemekte ve genelde de iki mali
                                                                                                                                                                                     dönem raporlamalarının çıktı karşılaştırmaları ile bu pa-
        bazı noktaları anlatamayabilir. Sonuçta hepsi ürünün sa-  bağlamında ne kadar sürede bir yeni bir ERP maliyetinin        sağlanan standart yapı ile istihdamı (eğer iç yapıda olma-  ralel kullanım dönemi sona ermektedir. Bu paralel kulla-


        tışının yapılabilmesi için hazırlanmıştır. ERP ürünü hak-  ilk alım maliyetine kıyasla oluşabileceğinin hesabı da bu     sı isteniyorsa) yapılan personel profilinde de tekil profil   nım süresi asla uzun tutulmamalıdır. Aksi takdirde orga-
        kında en güvenilir bilgiyi ürünü test etmek sağlayacaktır.   noktada çıkartılarak uzun vadeli bir bütçe öngörüsü bu      geçerli olacağından, bu personelin kullanacak olduğu   nizasyon alışık olduğu düzeni bırakmak istememesinden
        Mümkünse ürünü kullanan bir müşteride, mümkün de-    sayede yapılabilecektir.                                            araçlar da en aza indirgenerek bakım, destek anlamında   kaynaklı yeni sistemi direnme, kullanmama durumuna
        ğilse de çözüm sağlayıcının göstereceği bir ortamda mut-                                                                 ciddi maliyet avantajları sağlanabilecektir. Günümüzdeki   geçebilir ve bu en büyük tehlikelerden biridir.
        laka test işlemleri belli senaryolar ile gerçekleştirilmelidir.                                                          durumda bu teknolojik altyapının masaüstü, mobil, mo-
        Birisini tanımanın en iyi yolu, onunla zaman geçirmek-  Kıyaslanır                                                       bil web ve Internet istemcilerinin, kapsamı aynı, kullanıcı
        tir. Bu çalışma için organizasyon içinden seçilecek olan                                                                 dostu bir şekilde iş sahiplerine sunuluyor olması, organi-  6. CANLI KULLANIM , BAKIM ve
        anahtar kullanıcılar (departmanlar içerisinde, işleyişi en   Şirketlere  uygun  çözümü  seçebilmek  için  süreçlerin  ve   zasyonun sektöründe teknoloji kullanımı olarak ayrışma-        GELİŞTİRME SÜRECİ

        iyi bilen personel profiline sahip, mesai kaygısı bulunma-  departmanların ihtiyaçları doğrultusunda kriterler oluş-     sını sağlayacak önemli alternatifli kullanım şekilleri olarak

        yan personel) bu işlemi gerçekleştirmeli ve uyumluluk ile   turulmalı, aday ürünler belirlendikten sonra bu kriterlere   görülmektedir.Ürün tercihi yapılırken muhakkak bu du-  Süreçlerin standartlaşması, oluşan hataların giderilmesi,
        alakalı mutlaka görüşleri ve onayları alınmalıdır.   göre kıyaslanmalı ve değerlendirilmelidir. Muhakkak su-             rum sorgulanmalıdır.                                uygulama performanslarının canlı veri üzerinden net ola-
                                                             rette bir metodoloji belirlenerek yapılacak olan bu işlem                                                               rak görülebildiği bölümdür. Uygulama versiyonları da bu
                                                             aslında yapılacak olan proje kapsamının da bir ön hazırlı-                                                              aşamada güncellenebilir. Dikkat edilmesi gereken nokta
        Referanslarla Konuşulur                              ğını oluşturacaktır.                                                      3. KAPSAM BELİRLEME SÜRECİ                    yapılacak olan güncelleme ile birlikte mevcut uyarlaması
                                                                                                                                                                                     yapılan fonksiyonların ezilmemesidir.
        Ürün tedarikçisi sorulan tüm soruları tatmin edici şekilde                                                               Seçimi yapılan ürünün mevcut yetkinlikleri ile organi-
        cevaplamış, bazı garantiler vermiş ve hatta anahtar teslim  Geliştirme Ortamı ve Dışa Bağımlılık                         zasyonun ihtiyaç duyacak olduğu ek fonksiyonlar veya   İnsan kaynağının, kültürün ve kurumsal ilişkilerin doğru
        bir teklif yapmış olabilir. Böyle büyük bir yatırıma karar                                                               değişikliklerin  sağlıklı bir şekilde belirlenmesi ve proje   yönetilmemesi, ERP uygulamalarındaki önemli başarısız-
        vermeden önce başarıyı yakalamk için tedarikçinin söyle-  Aday ürünlerin içinde saf bulut bir sistem olsa dahi, ge-      planının oluşturulabilmesi için, ürün danışmanları ile bir-  lık nedenleridir. Başarı için özetle yukarıda bahsi geçen
        dikleri ile yetinilmez, mutlaka referanslarıyla konuşulma-  liştirme ve entegrasyon imkânlarının olması önemli bir       likte iş sahiplerinin birlikte çalıştığı ve çalışacak ürünün   her aşamada bu 3 nokta en titiz şekilde takip edilerek ida-
        lıdır. Çünkü danışmanlık kalitesi, servis ve yaşanan prob-  konudur. Bu geliştirmelerin dünya üzerinde kabul gören                                                           ri ve teknik aksiyonlar alınarak ilerlenmelidir.
        lemler ve çözümlerle ilgili en doğru bilgiyi ancak ürünü   bir ortama sahip olması, bir sorun yaşandığında kaynak
        satın almış ve kullanmakta olan yapılar verebilir. Bu konu-  sıkıntısı yaratmayacak olması önemlidir. Süreç gerektiren


    262  ERP SATIN ALMA REHBERİ
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391