Page 75 - KobiEfor-Haziran-2021
P. 75
de öncü global ve yerel çok sayıda markanın yanı şekilde tüketici tercihlerini dönüştürmeye başladı.
sıra Türkiye’nin önemli STK’larının medya ilişkileri Salgın sürecinde kişilerin, kurumların ve markala-
direktörü ve marka direktörü olarak görev aldım. rın çevre başta olmak üzere tüm paydaşlarla ileti-
Ayrıca yeni girişimlere hizmet verdiğimiz bir kuru- şimi ve etkileşimi daha çok sorgulanmaya başladı.
miçi girişime de imza atarak, Türkiye’nin çok de- Marka hikayesi markanın davranışıyla uyumlu, tü-
ğerli startup’larıyla çalıştım. 2020’nin son aylarında keticiyle bağ kuran markalar, bugün daha önemli
yaklaşık 3 yıl boyunca pek çok müşteride yan yana/ hale geldi. Salgınla tüketici davranışları ve beklen-
omuz omuza çalıştığım Nazlı ile Natus’u kurduk. tilerinin ciddi düzeyde değişikliğe uğramasıyla bir-
KobiEfor: Ajansınızın hedeflerini Pandemi likte fayda ve hizmet odaklı iletişim ön plana çıktı.
süreci ve sonrasına göre nasıl revize ettiniz? Öte yandan her şeyden daha önemli olan; ‘sağ-
Nazlı Tuğrul Yüksel: 2020’nin Aralık ayında kuru- lığımız.’ Çalışan ve paydaş sağlığı, en öncelikli du-
lan bir şirket olarak, ilk beş ayımızı geride bırakırken rum. Marka iletişiminden önce markaya birinci de-
iş ortağı sayımızı 15’e taşıdık. Yılın ikinci yarısında rece bağlı olan tüm iç ve dış paydaşlara yönelik önce
hem müşteri hem de çalışan sayımızı artırmayı he- sağlık iletişimi yapıldı ve yapılmaya da devam ediyor.
defliyoruz. Rakamsal hedefler elbette önemli ancak Tüketicinin uzun süre evinde kaldığı bir süreç yaşa-
bizim asıl odağımız, işimizi olması gerektiği biçim- nıyor. Markalar, tüketicilerinin ihtiyaçlarını oturdu-
de yani en iyi şekilde yapmak. Başarının anahtarı- ğu yerden hızlı, güvenli şekilde sağlayabileceğinin
nın bu olduğuna inanıyoruz. iletişimine odaklanmalı. İçeriklerin çeşitlenmesi ve
Salgın herkesin hayatını çok çok kanallı iletişim kaçınılmaz oldu. Özetle; bu zor-
hızlı bir şekilde dijital hale lu dönemde markaların, koşulsuz olarak tüketicinin
getirdi, bu değişimin en çok ve tüm paydaşlarının yanında olmaları, bunu sami-
değiştirdiği alan ise iletişim mi bir şekilde hissettirmeleri önemli. Bu dönemde
oldu. Etkili iletişim kurma maliyet odaklı düşünmeden müşteri lehine alınacak
becerisi hiç bu kadar kritik kararların gelecekte mutlaka faydası daha net gö-
olmamıştı. Örneğin; iletişim rülecektir.
Nazlı
sıklığı, kullandığınız yollar, KobiEfor: KOBİ’ler ve markalar, hangi kriterlere
Tuğrul
Yüksel hangi paydaşla hangi tonda göre ajanslarını seçmeli?
ve hangi araçlarla iletişim Ayşe Ekin Gündüz: Öncelikle ajans ve müşteri
kurmaya karar vermek çok önemli. Bunlara ek ola- kimyasının uyuşması ve karşılıklı güven çok önem-
rak bunu sürekli hale getirmek, değişen koşullara li. İletişim ajansı markanın
göre yenilemek ve tabii bunu da mümkün olduğunca tüm süreçlerinin içinde ya-
hızlı yapmak. şıyor. Dolayısıyla karşılıklı
KobiEfor: Siz, markayı nasıl tanımlıyorsunuz? güven ilişkisi ve şeffaflık,
Ayşe Ekin Gündüz: Tek cümleyle bizim için mar- kimya uyumu kadar önemli.
kanın tanımı; sunulan ürün ve hizmetin iş ortakla- Ajansın referansları, mar-
rımızın müşterileri için bir anlamı ve müşterilerinin kalarla ve markayı temsil
hayatında bir karşılığı olması yani bir değer vaadi edeceği diğer tüm paydaş-
sunmasıdır. Ayşe larla ilişkileri, imza attığı
Ekin
KobiEfor: Bir kampanyanın başarısında nelere Gündüz işleri, markayla ilgilenecek
dikkat edilmeli? ekibi de dikkat edilmesi ge-
Nazlı Tuğrul Yüksel: Satış, tek başarı kriteri de- reken diğer unsurlar. Günümüzde medya ikliminin
ğil. Marka ürün ve hizmetlerindeki güçlü yönleri ve insanların bilgiye erişiminin hızlı değişimine ayak
üzerinden tüketicisine bir değer vaadi sunar. Bu bir uydurabilecek, hibrit medya düzenini anlayan, bu
sözdür ve aynı zamanda sorumluluktur. Bu değer yeni düzende tüm iletişim kanallarını aktif kullana-
vaadini müşterisine iyi anlatan kampanyalar başarı- bilecek bir ajans seçilmeli. Marka da bu yeni düzene
lı olur. Bu başarıda iki kritik unsur karşımıza çıkıyor. hızla adapte olabilmeli.
Büyük ya da küçük fark etmeksizin tüm kampan- İçinden geçtiğimiz süreçte en zorlayıcı konu;
yalarda tüketiciyle kurulan iletişimin samimiyeti ve müşteri, ajans seçimlerinin online görüşmelerle
markanın sunduğu değer vaadiyle uyumlu bir mesaj yapılmak durumunda olması. Müşteri ve ajans ara-
içermesi. sındaki kimyanın tutup tutmayacağını online toplan-
Tüketici artık samimi, etik duruş sergileyen ve tılarla anlamaya çalışmak hepimizi zorluyor. Şirket-
aynı zamanda da içinden geçtiğimiz yoğun belirsiz- ler, ajans seçerken vizyoner bakış açısına mutlak
liklerin olduğu bu süreçte kendilerine güven veren dikkat etmeli. Proaktif, yenilikçi ve ortak akla önem
markaları tercih ediyor. Salgın öncesinde de başla- veren, tüm ekibin kendisini hizmet verdiği şirketin
yan ve salgınla birlikte daha da güçlenen ‘sorumlu bir üyesi gibi yani aileden gibi gören ajanslarla ça-
tüketim anlayışı’ ve ‘sorumlu marka’ daha hızlı bir lışmalarının büyük faydasını göreceklerdir.
Haziran 2021 KobiEfor 75