Page 94 - KobiEfor-Nisan-2021
P. 94

3DQGHP°Q°Q HNRQRP° JQOãh




                        äåLPL]LQ JHOHFHæL QDV×O RODFDN"



               Pandemi ile birlikte iş yaşamı yeniden          İşimizin geleceği nasıl olacak?
               şekillendi, şekillenmeye de devam               Pandeminin Ekonomi Günlüğü’nde
               ediyor. Araştırmalar, şirketlerin,              iş dünyasındaki değişime ve gelecek
               Covid-19’u gelişim için fırsat olarak           öngörülerine ışık tutan araştırmaları,
               görmeye başladığını gösteriyor.                 dikkatinize sunuyoruz.


                                                                bütün ekonomik krizlerde olduğu gibi, bir ‘intikam
                                                                alışverişi’ hareketine neden oluyor.  Pandemiden
                                                                en çok etkilenen hizmet sektörü; özellikle resto-
                                                                ranlar ve eğlence mekanlarının, bu geri dönüşte,
                                                                diğer sektörlere göre öne çıkacağı tahmin ediliyor.
                                                                   2) Tatil amaçlı seyahatlerin yeniden başlaması:
                                                                Uluslararası seyahatte, pandemiye bağlı sınır kısıtla-
                                                                maları nedeniyle kriz sürse de tatil amaçlı seyahatler
                                                                hızla geri dönerken; iş seyahatlerinde toparlanma
                                                                süreci, daha önceki kriz dönemlerinde de olduğu gibi
                                                                farklı olacak. Pandemide teknolojinin etkin kullanı-
                                                                mı ve çoğu şirketin önümüzdeki yıllarda yüzleşeceği
                                                                ekonomik kısıtlamalar, iş seyahatlerinde uzun dö-
                                                                nemli yapısal bir değişimin başlangıç işareti olabilir.
                  Gelecek daha da yakına geldi                     3) İnovasyon dalgası ve başlattığı yeni girişimciler
                  McKinsey, 2021 ve sonrasına yön verecek trendleri   nesli: İhtiyaçlar, icatları doğuruyor ve kaos girişimciler
               paylaştı:  Yönetim danışmanlığı firması McKinsey &   için alan açıyor. Daha önce yaşanan ekonomik krizlerin
               Company, ‘küresel ekonomi’, ‘iş dünyası’ ve ‘toplum-  tersine, bu sefer yeni açılan küçük işletmelerin sayı-
               sal yapı’ ana başlıkları altında topladığı 2021 ve son-  sında önemli oranda artış görülüyor. Örneğin; ABD’de,
                                                                sadece 2020’nin üçüncü çeyreğinde, 1.5 milyon yeni iş-
               rasına yön verecek 13 trendi paylaştı. Pandemi şartları
                                                                letme başvurusu yapıldı. Bu sayı, 2019’un aynı dönemi-
               tamamen geride kaldığında, oluşacak yeni normalin
                                                                nin iki katıydı. Girişim sermayesi aktivitesi de 2020’nin
               2019’un hâkim koşullarına geri dönmek anlamına ge-
                                                                ilk yarısında çok az gerileme gösterdi.
               lemeyeceğini vurgulayan McKinsey & Company Türki-    4) Dördüncü endüstri devriminin hızlanması:
               ye Ülke Direktörü Can Kendi, yeni normalin bu yıl veya
                                                                Hızlanmanın temelinde, dijital destekli verimlilik
                                  önümüzdeki yıl oluşacağı konu-
                                                                artışı yer alıyor. ABD’de verimliliğin, 2020’nin ikinci
                                  sunda, dikkatli şekilde iyimser
                                                                çeyreğinde yüzde 10.6 ve takiben üçüncü çeyreğinde
                                  olmanın mümkün olduğunu
                                                                de yüzde 4.6 arttığına dikkat çekiliyor. Geçmişte çığır
                                  söyledi: “2021’in dönüşüm yılı   açan teknolojilerin, verimliliği artırmaya başlaması
                                  olması bekleniyor. 20. yüzyıldan
                                                                10 yıldan uzun sürüyordu. COVID-19 krizi yapay zekâ
                                  bahsederken kullanılan ‘savaş
                                                                ve dijitalleşme gibi alanlarda, bu geçişi birkaç yıla
                                  öncesi’ ve savaş sonrası’ terim-
                             Can                                indirdi. Şirketlerin yoğun baskı altında aceleyle yeni
                           Kendi  leri gibi pandemi de muhteme-  teknolojilere uyum sağlamaya çalışırken hatalar da
                                  len bu yüzyıl için önemli bir mi-  yaptığını belirten McKinsey uzmanları, liderlere; şu
               henk taşı olacak. Gelecek nesiller, tanımlamalarında,   ana kadar yapılan iyi şeyleri yapılandırmalarını ve
               ‘COVID-19 öncesi’ ve ‘COVID-19 sonrası’ dönemlerden   kurumsallaştırmalarını öneriyor.
               bahsedecek. Kurumlarda, iyi liderlik, dijital üretkenlik,
               sürdürülebilirlik, inovasyon, işimizin geleceği ve pay-  İş Dünyası Trendleri
               daş kapitalizmi trendleriyle açıkladığımız değişimlerin   McKinsey, tüketici anketinin uygulandığı 13 bü-
               uzun vadede kalıcı bir temel oluşturması mümkün.”    yük ülkeden 9’unda, tüketicilerin en az 3’te 2’si yeni
                                                                alışveriş şekilleri denediklerini, yüzde 65’ten fazlası
                  Küresel Ekonomi Trendleri                     buna devam etmeyi düşündüklerini belirtiyor.
                  1) Güvenin geri dönüşü: Tüketicilerin de geri dön-   1) Online Perakende: ‘Online perakendeye geçiş’
               mesini sağlayan bu trendle harcamaların artması   hızla devam edecek ve kalıcı olacak. Küreselde de
               bekleniyor. Biriken talebin açığa çıkışı, daha önceki   2020’nin ilk yarısında görülen e-ticaret artışı, önce-
               94 KobiEfor Nisan 2021
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99