Page 94 - KobiEfor-Nisan-2021
P. 94
3DQGHP°Q°Q HNRQRP° JQOãh
äåLPL]LQ JHOHFHæL QDV×O RODFDN"
Pandemi ile birlikte iş yaşamı yeniden İşimizin geleceği nasıl olacak?
şekillendi, şekillenmeye de devam Pandeminin Ekonomi Günlüğü’nde
ediyor. Araştırmalar, şirketlerin, iş dünyasındaki değişime ve gelecek
Covid-19’u gelişim için fırsat olarak öngörülerine ışık tutan araştırmaları,
görmeye başladığını gösteriyor. dikkatinize sunuyoruz.
bütün ekonomik krizlerde olduğu gibi, bir ‘intikam
alışverişi’ hareketine neden oluyor. Pandemiden
en çok etkilenen hizmet sektörü; özellikle resto-
ranlar ve eğlence mekanlarının, bu geri dönüşte,
diğer sektörlere göre öne çıkacağı tahmin ediliyor.
2) Tatil amaçlı seyahatlerin yeniden başlaması:
Uluslararası seyahatte, pandemiye bağlı sınır kısıtla-
maları nedeniyle kriz sürse de tatil amaçlı seyahatler
hızla geri dönerken; iş seyahatlerinde toparlanma
süreci, daha önceki kriz dönemlerinde de olduğu gibi
farklı olacak. Pandemide teknolojinin etkin kullanı-
mı ve çoğu şirketin önümüzdeki yıllarda yüzleşeceği
ekonomik kısıtlamalar, iş seyahatlerinde uzun dö-
nemli yapısal bir değişimin başlangıç işareti olabilir.
Gelecek daha da yakına geldi 3) İnovasyon dalgası ve başlattığı yeni girişimciler
McKinsey, 2021 ve sonrasına yön verecek trendleri nesli: İhtiyaçlar, icatları doğuruyor ve kaos girişimciler
paylaştı: Yönetim danışmanlığı firması McKinsey & için alan açıyor. Daha önce yaşanan ekonomik krizlerin
Company, ‘küresel ekonomi’, ‘iş dünyası’ ve ‘toplum- tersine, bu sefer yeni açılan küçük işletmelerin sayı-
sal yapı’ ana başlıkları altında topladığı 2021 ve son- sında önemli oranda artış görülüyor. Örneğin; ABD’de,
sadece 2020’nin üçüncü çeyreğinde, 1.5 milyon yeni iş-
rasına yön verecek 13 trendi paylaştı. Pandemi şartları
letme başvurusu yapıldı. Bu sayı, 2019’un aynı dönemi-
tamamen geride kaldığında, oluşacak yeni normalin
nin iki katıydı. Girişim sermayesi aktivitesi de 2020’nin
2019’un hâkim koşullarına geri dönmek anlamına ge-
ilk yarısında çok az gerileme gösterdi.
lemeyeceğini vurgulayan McKinsey & Company Türki- 4) Dördüncü endüstri devriminin hızlanması:
ye Ülke Direktörü Can Kendi, yeni normalin bu yıl veya
Hızlanmanın temelinde, dijital destekli verimlilik
önümüzdeki yıl oluşacağı konu-
artışı yer alıyor. ABD’de verimliliğin, 2020’nin ikinci
sunda, dikkatli şekilde iyimser
çeyreğinde yüzde 10.6 ve takiben üçüncü çeyreğinde
olmanın mümkün olduğunu
de yüzde 4.6 arttığına dikkat çekiliyor. Geçmişte çığır
söyledi: “2021’in dönüşüm yılı açan teknolojilerin, verimliliği artırmaya başlaması
olması bekleniyor. 20. yüzyıldan
10 yıldan uzun sürüyordu. COVID-19 krizi yapay zekâ
bahsederken kullanılan ‘savaş
ve dijitalleşme gibi alanlarda, bu geçişi birkaç yıla
öncesi’ ve savaş sonrası’ terim-
Can indirdi. Şirketlerin yoğun baskı altında aceleyle yeni
Kendi leri gibi pandemi de muhteme- teknolojilere uyum sağlamaya çalışırken hatalar da
len bu yüzyıl için önemli bir mi- yaptığını belirten McKinsey uzmanları, liderlere; şu
henk taşı olacak. Gelecek nesiller, tanımlamalarında, ana kadar yapılan iyi şeyleri yapılandırmalarını ve
‘COVID-19 öncesi’ ve ‘COVID-19 sonrası’ dönemlerden kurumsallaştırmalarını öneriyor.
bahsedecek. Kurumlarda, iyi liderlik, dijital üretkenlik,
sürdürülebilirlik, inovasyon, işimizin geleceği ve pay- İş Dünyası Trendleri
daş kapitalizmi trendleriyle açıkladığımız değişimlerin McKinsey, tüketici anketinin uygulandığı 13 bü-
uzun vadede kalıcı bir temel oluşturması mümkün.” yük ülkeden 9’unda, tüketicilerin en az 3’te 2’si yeni
alışveriş şekilleri denediklerini, yüzde 65’ten fazlası
Küresel Ekonomi Trendleri buna devam etmeyi düşündüklerini belirtiyor.
1) Güvenin geri dönüşü: Tüketicilerin de geri dön- 1) Online Perakende: ‘Online perakendeye geçiş’
mesini sağlayan bu trendle harcamaların artması hızla devam edecek ve kalıcı olacak. Küreselde de
bekleniyor. Biriken talebin açığa çıkışı, daha önceki 2020’nin ilk yarısında görülen e-ticaret artışı, önce-
94 KobiEfor Nisan 2021