Page 97 - KobiEfor Kasım 2021
P. 97

mine göre yüzde 12 artan endeks, ölçülmeye başladı-  ‘Türkiye Lojistik ve Taşımacılık’
           ğından bu yana en yüksek artışı gösterdi. Tarihi rekor-
           ların kırıldığı e-ticaret hacmi başta olmak üzere artan   sektörünün gücü ve fırsatları
           talep ve beklentiler, sektörün en önemli ödevlerinden.   • Coğrafi konumu itibariyle kara-deniz-hava ve
             •  Dünya ticaret hacminde Pandemi döneminde
                                                             demiryollarının entegre kullanılabilecek olması.
           başlayan ani daralma yerini çok güçlü bir toparlan-  • Karayolu ağının geniş ve araç sayısının ye-
           maya bıraktı. Nisan 2021 verilerine göre yıllık hacim
                                                             terli olması.
           artışı ise yüzde 25.3 gibi rekor düzeyde.
                                                               • Havayollarına yapılan yatırımlarla altyapı
             • 2021’in ilk çeyreğinde yüzde 5.9 büyüyen sek-
                                                             açısından ciddi bir büyüklüğe ulaşılmış olması ve
           törde yılın geneline ilişkin beklentiler karışık. Değer
                                                             havacılık sektöründeki geniş ağ.
           kaybeden Türk Lirası sebebiyle özellikle ihracat ta-  • Karayolu taşımacılığındaki deneyim.
           rafındaki olumlu beklentiler, görece azalan ithalat   • Ağır sanayi merkezlerinin çoğunu içine alan
           hacmi ile dengeleniyor. Turizm sektörüne ilişkin be-  bir demiryolu ağının olması.
           lirsizlikler de yılsonu tahminlerinin ayrışmasına yol   • Limanlar ile demiryolları arasında bağlantı-
           açıyor. Küresel ticarette gerilim seviyesinin düşük
                                                             nın bulunması.
           olması ve civar ülkelerdeki çalkantıların azalması   • Limanların bölgesel konumu itibariyle önemi
           olumlu sayılabilecek unsurlar olarak öne çıkıyor.
                                                             ve transit taşımacılığa uygun olması.
             • Sektörün 2020 yılını yüzde 8.5 seviyesinde bir
                                                               • Denizyolu taşımacılığında filonun genç olması.
           payla tamamlaması bekleniyor.
                                                               • Dijital teknolojilerdeki gelişmeler.
             • Yabancı yatırımcı ilgisi devam ediyor: Türkiye ta-
                                                               • Bölgedeki ülkelerin yeniden inşasında ihtiyaç
           şımacılık sektörü, büyük potansiyeli sayesinde yabancı   olacak hizmetler.
           yatırımcıların ilgisini çekmeye devam ediyor. 2020 yılını   • Dünya ticaret hacminin gelişmekte olan doğu
           525 milyon dolar yatırımla tamamlayan sektör, Mayıs   ülkelerine kayması.
           2021 itibarıyla toplam 93 milyon dolar yatırım çekti.   • E-ticaretle birlikte yeni ve hızla büyüyen iş alanı.
             • İhracat taşımacılığında denizyolu taşımacılığı yüz-
           de 60’lık payını korurken bu oran karayolu ile birleşti-  rinde daralan Türkiye havayolu yük taşımacılığı, bu
           ğinde yüzde 90’ı aşıyor. 2020’de artan demiryolu hacmi-  yıl toparlanıyor. 2021’in ilk 6 ayında taşınan 1.3 mil-
           ne rağmen demiryolu taşımacılığının toplam ihracattan   yon tonluk yük, bir önceki yılın aynı döneminin yüzde
           aldığı pay yüzde 1’in altında. Mayıs 2021 verilerine göre,   21 üzerinde yer alıyor.
           ithalatın yüzde 88.2’si kara, deniz ve havayolu taşımacı-  • Pandemi öncesi 200 milyonun üzerinde seyreden
           lığı ile yapılıyor. Mayıs 2021 itibarıyla ihraç edilen malla-  yolcu taşımacılığı hacmi ise 2020’de yüzde 60.8 daraldı
           rın yüzde 59,4’ü; ithal edilen malların ise yüzde 58.4’lük   ve 81.6 milyona geriledi. Devlet Hava Limanları İşlet-
           kısmı denizyolu ile transfer ediliyor. Türk Armatörler   mesi Genel Müdürlüğü’nün tahminlerine göre bu ha-
           Birliği’nin hazırladığı Deniz Taşımacılığı Gözden Geçir-  cim, 2023 sonunda dahi yakalanamayacak durumda.
           me Raporu 2020’de yer alan verilere göre Türkiye deniz   •  2021’in ilk 6 ayında toplam yolcu hacmi bir
           ticaret filosu büyüklük açısından dünyada 15. sırada.   önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 10.2 artışla
           Toplam bin 511 geminin yer aldığı filonun büyümesi ve   40.2 milyon seviyesine ulaştı. Pandemi önlemlerinin
           bu alanda coğrafi avantajların kazanımlara dönüştürül-  hafiflemesi ve turizm sezonunun etkisiyle birlikte
           mesi için finansman koşulları başta olmak üzere pek   hacimlerin çok daha güçlü bir şekilde toparlanması
           çok alanda atılım yapılması gerekiyor.          bekleniyor. Otoritenin, 2021 sonunda beklediği top-
             • Denizyolu ile yolcu taşımacılığı ise salgın döne-  lam hacim ise 95 milyon seviyesinde.
           minde adeta sıfırlandı. Mart 2020-Mayıs 2021 ara-  • İstanbul Havalimanı kargo üssü olacak: 2021’in
           sındaki 14 aylık süreçte tek bir kruvaziyer geminin   ilk 5 ayında Türkiye’deki havalimanlarının yük trafiği
           giriş yapmadığı Türkiye’de, Haziran 2021 itibarıyla   1 milyon tonu aştı. Hava kargocular, asıl büyümeyi
           toplam hacim sadece 4 gemi.                     ise İstanbul Havalimanı’ndaki dev kargo terminali-
             • Karayolu taşımacılığı yurt içi yolcu ve yük trans-  nin devreye girmesiyle sağlayacak.
           ferinin ana unsuru olmayı sürdürüyor. Son yıllardaki   • E-ticaret:  Pandemiyle birlikte e-ticaret kanalın-
           büyük otoyol yatırımları yol kalitesini ve toplam kilo-  da da tarihi rekorlar yaşandı. Sektöre yeni girişimciler
           metre uzunluğunu yukarı taşıyor. 2021 yılı başı itiba-  de hızlı giriş yaptı. e-ticarette küresel hacmin 2021’de
           rıyla 68 bin km’nin üzerinde olan karayolu envanterin   yüzde 14 artışla 4.9 trilyon dolara yükseleceği tahmin
           yüzde 5’i otoyollardan oluşuyor.                ediliyor. Sektör uzmanlarınca, Türkiye e-ticaret pazarı-
             • Karayolları yük ve yolcu hacimlerinde de stabil bir   nın bu yıl yüzde 50 büyüme ile 400 milyar TL’ye yaklaş-
           artış var. Pandemi koşullarının tamamen geride kalması   ması bekleniyor. Hızlı gelişen bu alan Türk yatırımcısı-
           ve mobilite sınırlarının tamamen kalkmasıyla bu kanal-  nın, uluslararası alanlara yönelmesini de önünü açtı.
           daki hacim artışlarının eski trendine girmesi bekleniyor.  Özellikle Avrupa, Ortadoğu ve ABD pazarları lojistik
             • Pandeminin etkisiyle geçen yıl yüzde 39’un üze-  şirketlerinin yatırım alanları oldu.
                                                                                       .DVÜP      KobiEfor 97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102