Page 96 - KobiEfor Kasım 2021
P. 96
/2-à67à. 9( 7$á,0$&,/,.
Türkiye KARİD (Türkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İş-
letmecileri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Ön- Sektör 2021’den umutlu
yol, yaklaşık 40 yıldır e-ticaret dahil
olmak üzere tüm ticari faaliyetlerin UTİKAD ve Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik
önemli oyuncularından biri olan Fakültesi Lojistik Yönetim Bölüm Başkanı Prof.Dr.
kargo, kurye ve dağıtım sektörünün Okan Tuna ve ekibinin işbirliğiyle hazırlanan ‘Lo-
son yıllarda yakaladığı teknolojik dö- jistik Sektöründe Eğilimler ve Beklentiler Araş-
nüşüm ve ivme ile ticari faaliyetlerin tırması 2020’ye göre; sektör için 2020 istikrarlı
Fatih olmazsa olmaz kilit oyuncusu hali- geçti ve işletmeler 2021’den ümitli. Lojistik iş-
Önyol
ne geldiğini vurguladı. Önyol, bugün letmelerinin yüzde 46’sı, 2020’de iş hacimlerinin
200 binden fazla insanı istihdam eden, 50 binden fazla arttığını belirtti. İşlerinde olumsuz geri bildirim-
araç ve 15 binden fazla birimle milyonlarca insana hiz- de bulunanların oranı da yüzde 25. Araştırmaya
met götüren sektörün her yıl ekonomiye milyarlarca katılan işletmelerin hiçbirinin ‘çok olumsuz’ de-
liranın kazandırılmasını sağladığını ifade etti. ğerlendirmesinde bulunmaması sektörün 2021
yılı için pozitif sinyaller veriyor. Müşterilerin lo-
“Türkiye lojistik faaliyetlerinin jistik sektörüne olan güven düzeyi geçtiğimiz yıla
büyüklüğü yaklaşık 606 milyar TL” göre artış gösterdi. E-ticaret/perakende sektörü
Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojis- 2020’de en çok fırsat sunan sektör oldu (yüzde 68
tik Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği (LODER) Başka- Çok yüksek + yüzde 24 Yüksek).
nı Prof.Dr. Mehmet Tanyaş, lojistik giderlerinin; Kuzey • 2021 beklentileri: Sektör büyüme (yüzde 43
Amerika’da Gayri Safi Milli Hasıla’nın büyüyecek-yüzde 46 değişmeyecek) ve yabancı
(GSMH) yüzde 10’unu; Avrupa’da yüz- sermaye (yüzde 31 artacak) konularına daha iyim-
de 11’ini, Türkiye’de ise fiziksel ve ser bakıyor. Teknoloji ve insan kaynakları konula-
kurumsal alt yapı eksiklikleri ve bazı rı yatırım yapılması planlanan en önemli alanlar
düzenlemelerden kaynaklanan ve- olarak öne çıkıyor. Sektör, yeni personel istihdam
rimsizlikler nedeniyle yüzde 12’sini etme konusunda istekli (yüzde 74). Sürdürülebi-
Mehmet oluşturduğunu anlattı. Tanyaş, bu lir/yeşil projelere yatırım bu yıl da gündemde de-
Tanyaş
oran içerisindeki yüzde 50’lik payın ğil (yüzde 57). Dijitalleşme açısından bakıldığında
doğrudan lojistik hizmet sağlayıcı firmaların faaliyetle- gelecek 5 yıllık süreçte Robotik ve Otomasyon
rinden, geri kalan yüzde 50’lik payın ise ürün ticareti ya- sistemleri (yüzde 74) ve Büyük Veri Analizi (yüzde
pan firmaların kendi bünyelerinde gerçekleştirdiği lojistik 67) konularının sektöre olan etkilerinin en fazla
faaliyetlerden oluştuğunun öngörüldüğünü belirtti. olması bekleniyor.
Türkiye lojistik faaliyetler büyüklüğünün, yaklaşık
606 milyar TL (GSYH’nin yaklaşık yüzde 12’si) oldu- kısa vadeli sorunlar aşılamayacak nitelikte değil. Ancak
ğunun öngörüldüğünü aktaran Tanyaş, bu rakamın yeni iş modellerine adapte olmak, kalıcı ve sürdürülebi-
yüzde 50’sinin doğrudan lojistik hizmet sağlayıcı lir hizmet kalitesinin artışı için her sektör oyuncusunun
firmalar tarafından gerçekleştirildiği varsayımıyla önemli yatırım ve dönüşümlere imza atması gerekiyor.
lojistik sektörü büyüklüğünün 303 milyar TL olduğu KPMG Türkiye Taşımacılık Sektör Lideri Yavuz Öner,
söylenebileceğini kaydetti. Tanyaş, e-ticaretteki iv- kıtalararası üretim modelleri ve ticari
meyi hatırlatarak, aşılamanın da hızlanmasıyla bir- ağların etkin işlemesi için altyapının
likte 2021’in bir toparlanma yılı olacağını öngördü. modernizasyonunun önemini belirte-
rek, “Pandemi sonrası dünyada aracı
Lojistik sektörünün sınavı dönüşüm maliyetleri ile operasyonel hataların
KPMG Türkiye’nin hazırladığı Sektörel Bakış se- asgari seviyeye çekilmesini sağlaya-
risinin Taşımacılık ve Lojistik raporuna göre; Pan- Yavuz cak beşeri ve teknolojik yatırımların
Öner
demi etkisi altında geçen 2020’de patlak veren hayata geçirilmesi gerekiyor. Ülkele-
konteyner krizi ve Japon ticaret gemisinin 6 gün rin, birer lojistik merkezi haline gelebilecek yatırımların
boyunca Süveyş Kanalı’nı tıkamasıyla büyük kayıp yapılmasında hem mevzuat geliştirmeleri hem de mali
yaşayan sektör, kara bulutları tamamen üzerinden teşvikler ile merkezi yönetimlerin desteği şart” dedi.
attı. 2021, şirketlerin ‘sıfır emisyonlu taşımacılık’ Raporda öne çıkanlar şöyle:
gibi büyük hedeflere ulaşmak adına sürdürülebi- • Pandemi ikliminin geride kalmasının ardından önce
lirlik konusunda ciddi adımlar attığı bir yıl olarak yük sonra da yolcu taşımacılığı verileri olumlu gelmeye
tarihe geçecek. Tarihi rekorların kırıldığı e-ticaret devam edecek. KPMG Türkiye ile İstanbul Üniversitesi
hacmi başta olmak üzere artan talep ve beklentiler, Ulaştırma ve Lojistik Fakültesi’nin birlikte imza attığı
sektörün en önemli ödevleri arasında. Lojistik Güven Endeksi de bu görünümü destekliyor.
Uzun vadedeki güçlü potansiyelini koruyan sektör için Ocak-Mart 2021 döneminde, bir önceki yılın aynı döne-
96 KobiEfor .DVÜP