Page 93 - KobiEfor Kasım 2021
P. 93
lerle gemilerin limanlara kabul edilmemesi gibi se- “Demiryolu kaynaklı emisyonları yüzde 75
beplerle ortaya çıkan uğrak iptalleri lojistik akışlar- azaltmayı hedefliyoruz”: Bakan Karaismailoğlu,
da aksamalara yol açtı, denizyolunda 2020 yılı için “Bütünleşik olarak ta-
toplam hacim kaybı 17 milyon TEU tahmin edildi. sarladığımız ulaşım eko-
Ancak pandemi nedeniyle ülkelerin uygulamaya sistemimizde, verimlilik
aldıkları kısıtlamalardan en fazla etkilenen yük ta- esasında tüm modları
şımacılığı türü; havayolu taşımacılığı oldu, ülkeler birbirleriyle entegre hale
yolcu uçaklarının uçuşlarını durdurdu. Bu kısıtlama getiriyoruz. Çok modlu ve
havayolu kargo hacminde daralmaya ve havayolu dengeli bir ulaşım altya-
kargo navlunlarının artmasına neden oldu. Bu dö- pısı için demiryollarında
nemde demiryolunun rekabetçi gücü arttı. Aşının yatırım seferberliği baş-
bulunmasıyla uygun koşullarda depolanması ve da- lattık. Kent içi raylı sis-
ğıtımı sektöre ciddi bir ivme kazandırdı. Pandemi, tem hatlarına ilave ola- Adil
uluslararası ve ulusal ticaretin sürdürülebilmesin- rak, yeni yüksek hızlı tren Karaismailoğlu
de ‘Lojistik ve Taşımacılık’ sektörü kilit rol oynadı. hatları inşa ediyor ve mevcut hatlarımızın yenileme
Ülkelerin kendi içlerinde ve uluslararası ticaret- çalışmalarını da sürdürüyoruz. Böylece hem verim-
te; gıda, ilaç, aşı, dezenfektan, kişisel hijyen ürün- liliği arttırıyoruz hem de karbondioksit emisyonunu
leri, kolonya, maske, cerrahi maske, önlük, tulum, azaltarak çevreye daha duyarlı bir işletmeciliğe geçi-
kişisel koruyucu ekip- yoruz. 2035 yılında demiryolundan kaynaklı emisyon-
manlar, solunum cihaz- ları 1990 yılına göre en az yüzde 75 oranında azalt-
ları gibi medikal ürünler mayı hedefliyoruz” diye konuştu.
ve tıbbi cihazlar en çok Demiryollarına yatırım yaparken karayolları ya-
talep gören ürünlerin tırımlarını da göz ardı etmediklerini aktaran Kara-
başında yer alıyor. Bü- ismailoğlu, Türkiye’yi bölünmüş yollarla donatarak
tün bu ihtiyaçların yanı trafik sıkışıklığını önemli
sıra iş dünyasındaki hızlı değişimin, uzaktan çalış- ölçüde azalttıklarını ve
ma modelinin ve dijitalleşmenin yaygınlaşmasının, karbon emisyonu artı-
e-ticaret pazarının hızlı büyümesinin, drone ile hava şının önüne geçtikleri-
kargo taşımacılığı, IoT (Nesnelerin İnterneti) ve Ya- ni söyledi: “Son 19 yılda
pay Zeka ile lojistik ve taşımacılık süreçlerinin diji- yaptığımız 28 bin kilo-
talleşmesi gibi yeni nesil teknolojilerin de ‘Lojistik metrenin üzerindeki bö-
ve Taşımacılık’ sektörüne ciddi yansımaları oldu. lünmüş yolla yıllık bazda yaklaşık 4 milyon tona
‘Tedarik Zinciri Yönetim Merkezi’ olma gücü ve po- yakın karbondioksit emisyon azaltımı sağlıyoruz.
tansiyeline sahip Türkiye için uluslararası ticaret İstanbul’da iki kıtayı birbirine bağlayan Avrasya tü-
güçlü fırsatlar ve riskler barındırıyor. neli ile de yıllık 50 bin ton karbondioksit azaltımı
Lojistik ve taşımacılık sektörünü temelinden değiş- sağlıyoruz. Şehirlerde karbon emisyonunu ve trafiği
tirme potansiyeline sahip çarpıcı teknolojilerden biri azaltan elektrikli bisiklet, e-skuter gibi mikro hare-
drone ile taşıma başladı ve ticari araçlarda otonom ketlilik araçları için yasal düzenlemeleri hazırlıyor
araçların kullanılmasının yaygınlaşması, yapay zeka, ve gerekli altyapıları geliştiriyoruz.”
giyilebilir teknolojiler, 5G, siber güvenlik teknolojileri, “Hedefimiz; karbonsuz havalimanı işletmecili-
dağıtılmış bulut ve tüm süreçlerde dijitalleşme; özetle ği”: Karaismailoğlu, ‘Mavi Ekonomi’ olarak adlan-
Endüstri 4.0, sektörün çehresini tümden değiştirecek. dırılan denizcilik sektöründe Uluslararası Denizcilik
Örgütü tarafından belirlenen emisyon azaltım he-
Türkiye ulaştırma ve lojistik sektörünün deflerine ulaşılabilmesi için Bakanlık olarak üzerle-
yeşil ekonomiye geçişi rine düşeni yaptıklarını kaydetti: “Yeşil denizciliğin
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğ- desteklenmesi için tasarladığımız Denizcilikte Kar-
lu, Birleşmiş Milletler (BM) İkinci Küresel Sürdü- bonsuzlaştırma projemizle gemilerimizde ve liman-
rülebilir Ulaştırma Konferansı’na katılarak, ““Yatı- larımızda çevre dostu taşımacılık için kullanılacak
rım planlamalarımızda, BM 2030 gündeminin yanı yenilikçi teknolojilere finansal destek mekanizma-
sıra Paris İklim Değişikliği Anlaşması ve AB Yeşil sı oluşturacağız. Havalimanlarımızda 2009’dan bu
Mutabakatı’nın hedeflerini kendimize rehber ad- yana belirli kriterleri sağlayan tesislere yeşil hava-
dediyoruz. Bu rehber belgeler ile uyumlu olarak limanı sertifikası veriyoruz. Buna ilave olarak, Kar-
hazırladığımız, 11. Kalkınma Planımız, Ulaştırma bonsuz Havalimanı Projemizle, Uluslararası Hava-
Ana Planımız ve Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik limanları Konseyi tarafından yürütülen Havalimanı
Stratejisi ve Eylem Planımız’la, etkin bir ulaşım sis- Karbon Akreditasyonu Programı’na akredite hava-
temini ülkemize kazandırmak için çalışıyoruz” dedi. limanlarımızla dahil olduk. Hedefimiz, önümüzde-
.DVÜP KobiEfor 93