Page 64 - KobiEfor Kasım 2021
P. 64

$5$d 9( )à/2 .à5$/$0$



           li araçların payının hızla artmaya devam etmesi de   den Ekici, bayram öncesinde her 100 araçtan 70’i
           dikkat çekti. Sektörün araç parkının büyük bölümü-  kiradayken, tatil döneminde bu rakamın 85-90’lara
           nü yüzde 76.5 ile dizel yakıtlı araçlar oluşturmayı   kadar çıktığını, Antal-
           sürdürürken, benzinli araçların payı yüzde 18.1’e   ya, İzmir, Bodrum, Da-
           çıktı. Hibrit ve elektrikli araçların payı ise yüzde   laman ve Trabzon gibi
           3.6’dan yüzde 5.4’e çıktı.                      merkezlerde bu ora-
                                                           nın yüzde 90’ları aştı-
             Sektördeki SUV payı yüzde 6.7 oldu            ğını gözlemlediklerini
             2021’in ilk altı ayı sonunda sektördeki gövde ti-  aktardı: “Özellikle C
           pine göre araç oranlarında sedan birinciliği devam   segmentindeki araç-
                                  ederken SUV gövde ti-    lara yoğun talep oluş-
                                                                                                    İnan
                                  pindeki istikrarlı artış   tu, sahil bölgelerinde                Ekici
                                  da dikkat çekti. Sedan   zaman zaman taleple-
                                  gövde tipine sahip araç-  rin tamamını karşılayamadık. Bunun nedeni geçen
                                  lar yüzde 64.3’le birinci,   yıl daralan pazarla birlikte sektörün araç sayısının
                                  hatchback gövde tipine   azalması. Firmaların bu zorlu finansman ve salgın
           sahip araçlar yüzde 19.1 ile ikinci, SUV araçlar yüz-  koşullarında araç parklarını hemen büyütmesi ol-
           de 6.7 ile üçüncü sırada yer aldı, onları yüzde 1.9   dukça zor. Yoğunluğun olduğu dönemlerde ne yazık
           ile station wagon gövde tipine sahip araçlar takip   ki sahtecilik de artıyor. Tüketicileri, sayıları önemli
           etti. Rapora göre, sektörün toplam araç parkındaki   derecede artan sahte araç kiralama sitelerine karşı
           araçların yüzde 70’ini otomatik vitese sahip araçlar   dikkatli olmaları, araç kiralama yaptıkları internet
           oluştururken, manuel vitesli araçların payı yüzde 30   sitelerini kontrol etmeden işlem gerçekleştirme-
           oldu.                                           meleri konularında uyarıyoruz.”
                                                              Yavaşlayan ticaretle birlikte daralan pazar:
             Sözleşmelerin büyük bölümü                    Pandeminin devam etmesi ve yarı iletkenlerdeki
             30-42 ay süreli                               tedarik sıkıntısından kaynaklı araç bulunurluğunda
             Operasyonel kiralama sektörü, 2021’in ilk altı   yaşanan genel daralma ile birlikte operasyonel araç
           ayını kapsayan dönemde ekonomiye önemli oran-   kiralama sektöründe 2021’in ilk çeyreğinde yaşa-
           da vergi girdisi sağlamaya da devam etti. Sektörün   nan daralmanın, yılın ikinci çeyreğinde de bir nebze
           2021’in ilk yarısında ödediği vergi tutarı toplamda   sürdüğünü TOKKDER Operasyonel Kiralama Sek-
           4.5 milyar TL’yi buldu. Sektördeki kiralama sürele-  tör Raporu verilerinde gördüklerini kaydeden İnan
           rine bakıldığında ise yılın ilk yarısında Türkiye’deki   Ekici,  “İşletmeler pandeminin ekonomi üzerinde
           operasyonel kiralamaların yüzde 48.4’ünü 30-42 ay   yarattığı olumsuzluklara bağlı olarak araç parkla-
           süreli sözleşmelerin oluşturduğu görüldü. Bu söz-  rını artırmama veya bir miktar daraltma yönüne gi-
           leşmelerden sonra en çok tercih edilen operasyonel   debiliyor. Yeni oluşan taleplerinde erteleme eğilimi
           kiralama süresi yüzde 21 ile 43 ay ve üzeri sözleş-  ortaya çıkabiliyor. Operasyonel araç kiralama sek-
           meler olurken; 18-30 aylık sözleşmeler yüzde 19   törü de ağırlıklı olarak ticaret yapan kurum ve şir-
           tercih edildi. 18 ayın altındaki kiralama sözleşmele-
           ri ise kontratların yüzde 11.7’sini kapsadı.        Karavana yoğun ilgi
             “Yeni fırsat cevherlerini                         Pandemi öncesinde de büyüyen karavan sek-
             ortaya çıkarmalıyız”                            törü, salgın ile birlikte
             TOKKDER (Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derne-    büyümesini hızlandırdı.
           ği) Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici, Pandemi sü-  Yoğun ilgi, sektörün de
           recinin uzaması ve kapanmaların Türkiye’de dış tu-  kendisini yenilemesine
           rizmi olumsuz etkilediyse de uzun bir aradan sonra   yol açtı. Satın alma, ki-
           geçirdiğimiz ilk kısıtlamasız bayram tatilinin, kısa   ralama hatta devreka-
           dönem araç kiralama sektöründe önemli bir hare-   ravan (devremülkün karavan sektörüne uyarlan-
           ketlilik yarattığını söyledi: “2020’de uzun kapanma   mış hali) sahibi olmak gibi seçenekler mevcut.
           dönemleri nedeniyle 2019’a göre yüzde 50 küçülen   Karavan hayali kuranlar Pandemi’de bu hayal-
           sektörümüzde, yaşanan hareketle 2020 yılına göre   lerini gerçekleştirmeye çalışınca sektörde yüzde
           yüzde 50 büyüme söz konusu.”                      400 artış yaşandı, taleplere yetişmekte zorlanıldı.
             “Sahte araç kiralama internet sitelerine dik-   Uzmanlar, Pandemi’de karavan pazarının yüzde
           kat!”: Bayram haftası araç kiralama talebinde yüz-  50 büyümesini bekliyor. Karavanlar; motokara-
           de 20’lere varan oranda artış yaşadıklarını kayde-  van ve çekme karavan olarak kiralanabiliyor.

           64 KobiEfor .DVÜP
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69