Page 66 - KobiEfor Kasım 2021
P. 66

$5$d 9( )à/2 .à5$/$0$




                                                               Araç kiralama sektörü 65 yıllık
                                                               bir yükten kurtuldu
                                                               Araç kiralama şirketlerinin uzun zamandır en
                                                             önemli sorunlarından olan bir konu, TOKKDER’in
                                                             ilgili devlet kurumları nezdinde sürdürdüğü giri-
                                                             şimler neticesinde, 2020’nin sonunda yapılan bir
                                                             düzenlemeyle çözüldü. 25 Aralık 2020 tarihli ve
                                                             31345 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürür-
                                                             lüğe giren ‘Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanak-
           ketlere yönelik çalışan bir sektör. Dolayısıyla yavaş-  larının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde
           layan ticaretle birlikte daralan bir pazar görmenin   Uygulanacak Usul Ve Esaslar Hakkında Yönet-
           kimseyi şaşırtmaması gerek. Operasyonel kiralama   melikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’e
           sektörü olarak araç parkımız, 2021’in ilk yarısında   göre; halihazırda kiralık araçların tescil plakası-
           geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 4.5 ora-  na uygulanan ve araç kiralama şirketlerine tebliğ
           nında daraldı. Geçen yılın ilk yarısı sonunda 256 bin   edilerek tahsil edilen trafik idari para cezaları, bu
           adet olan parkımız bu yılın ilk yarısında 244 bin adet   düzenleme ile birlikte aracın kiracısına tebliğ edi-
           olarak kaydedildi. 2021’in ilk çeyreği sonunda sek-  lecek ve aracın kiracısından tahsil edilecek.
           törümüzün araç sayısı 254 bin adetlerdeydi. Yılın ilk    TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici,
           çeyreğinde yüzde 3.5 olan daralma, ikinci çeyreğin-  bu düzenlemeden sonra araç kiralama sektörü
           de benzer şekilde yüzde 3.7 olarak gerçekleşti.”  için iki önemli yasal düzenleme beklentilerinin bu-
             Sektördeki küçülme yavaşlıyor:  Sektörün top-   lunduğunu da ifade etti: “Günlük araç kiralamada
           lam araç sayısı yerine müşterideki araç sayısına ba-  ‘işleten’ sıfatının uzun dönem kiralamada olduğu
           kıldığında sektördeki küçülmenin yavaşladığının ve   gibi kira süresi boyunca kiracıya/müşteriye devre-
           yerini daha stabil seyre bıraktığının söylenebilece-  dilmesi yönünde bir düzenleme yapılmasını bek-
           ğini aktaran İnan Ekici, “Operasyonel araç kiralama   liyoruz. Bunun yanı sıra kiralık araçların kontrat
           sektörünün müşterideki araç sayısı 2021’in ilk çey-  süresi sonunda iade edilmemesi, diğer bir deyişle
           reğinde 225 bin adet seviyesindeyken 2021’in ilk ya-  çalınması durumunda uygulanan cezanın artırıl-
           rısı sonunda 223 bin adede düştü. Yılın ilk çeyreğine   masını, bu suçun ‘emniyeti suistimal’ kapsamında
           göre müşterideki araç sayısında yüzde 1’in altında   değil, ‘oto hırsızlığı / organize suç / nitelikli dolan-
           bir daralma yaşandı” dedi.                        dırıcılık’ kapsamında değerlendirilmesi yönünde
                                                             bir düzenleme yapılmasını talep ediyoruz.”

                                                           Ekici, “K2 yetki belgesi için sağlanması gereken
                                                           en az bir (1) birim taşıt hesabında finansal kirala-
                                                           ma veya uzun süreli kiralama sözleşmesi yoluyla
                                                           temin edilen taşıtların da dikkate alınacağı düzen-
                                                           lenmişti. Bu düzenlemenin de etkisiyle, hafif ticari
                                                           araç kiralamaya olan talebin önemli ölçüde artaca-
                                                           ğını düşünüyorum. Hafif ticari araçlar operasyonel
                                                           araç kiralama sektörünün gelişiminde çok önemli
                                                           rol oynayacaktır” diye konuştu.
             “Hafif ticari araçlar, operasyonel araç kirala-   Covid–19 salgınının ezberlerimizi bozduğunu
           ma sektörünün gelişiminde çok önemli rol oyna-  vurgulayan Ekici, iş dünyasına egemen olacak farklı
           yacaktır”: TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör   bir anlayış ve iş yapma
           Raporu’nun çarpıcı verilerinden birinin de sektö-  modelinin sektörleri-
           rün filosundaki hafif ticari araçların payının artma-  ne daha önce düşün(e)
           sı olduğuna değinen İnan Ekici, filodaki hafif ticari   medikleri yeni fırsat-
           araçların payının 2018 sonunda yüzde 2.09 seviye-  lar sunduğuna değin-
           sindeyken 2021’in ilk yarısı sonunda bu rakamın   di: “Tek yapmamız ge-
           yüzde 4.6 seviyesine yükseldiğini kaydetti. Karayo-  reken, beyinlerimizin
           lu Taşıma Yönetmeliği’nde Mayıs 2021’de yapılan   içindeki toprağı yeni
           değişiklikle araç kiralama kuruluşlarını yakından   kuşağın ekipmanlarıy-
           ilgilendiren K2 türü yetki belgesine ilişkin önemli   la kazıp, içindeki bu yeni fırsat cevherlerini ortaya
           bir düzenlemenin hayata geçirildiğini anımsatan   çıkarmak.”

           66 KobiEfor .DVÜP
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71