Page 66 - KobiEfor Kasım 2021
P. 66
$5$d 9( )à/2 .à5$/$0$
Araç kiralama sektörü 65 yıllık
bir yükten kurtuldu
Araç kiralama şirketlerinin uzun zamandır en
önemli sorunlarından olan bir konu, TOKKDER’in
ilgili devlet kurumları nezdinde sürdürdüğü giri-
şimler neticesinde, 2020’nin sonunda yapılan bir
düzenlemeyle çözüldü. 25 Aralık 2020 tarihli ve
31345 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürür-
lüğe giren ‘Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanak-
ketlere yönelik çalışan bir sektör. Dolayısıyla yavaş- larının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde
layan ticaretle birlikte daralan bir pazar görmenin Uygulanacak Usul Ve Esaslar Hakkında Yönet-
kimseyi şaşırtmaması gerek. Operasyonel kiralama melikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’e
sektörü olarak araç parkımız, 2021’in ilk yarısında göre; halihazırda kiralık araçların tescil plakası-
geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 4.5 ora- na uygulanan ve araç kiralama şirketlerine tebliğ
nında daraldı. Geçen yılın ilk yarısı sonunda 256 bin edilerek tahsil edilen trafik idari para cezaları, bu
adet olan parkımız bu yılın ilk yarısında 244 bin adet düzenleme ile birlikte aracın kiracısına tebliğ edi-
olarak kaydedildi. 2021’in ilk çeyreği sonunda sek- lecek ve aracın kiracısından tahsil edilecek.
törümüzün araç sayısı 254 bin adetlerdeydi. Yılın ilk TOKKDER Yönetim Kurulu Başkanı İnan Ekici,
çeyreğinde yüzde 3.5 olan daralma, ikinci çeyreğin- bu düzenlemeden sonra araç kiralama sektörü
de benzer şekilde yüzde 3.7 olarak gerçekleşti.” için iki önemli yasal düzenleme beklentilerinin bu-
Sektördeki küçülme yavaşlıyor: Sektörün top- lunduğunu da ifade etti: “Günlük araç kiralamada
lam araç sayısı yerine müşterideki araç sayısına ba- ‘işleten’ sıfatının uzun dönem kiralamada olduğu
kıldığında sektördeki küçülmenin yavaşladığının ve gibi kira süresi boyunca kiracıya/müşteriye devre-
yerini daha stabil seyre bıraktığının söylenebilece- dilmesi yönünde bir düzenleme yapılmasını bek-
ğini aktaran İnan Ekici, “Operasyonel araç kiralama liyoruz. Bunun yanı sıra kiralık araçların kontrat
sektörünün müşterideki araç sayısı 2021’in ilk çey- süresi sonunda iade edilmemesi, diğer bir deyişle
reğinde 225 bin adet seviyesindeyken 2021’in ilk ya- çalınması durumunda uygulanan cezanın artırıl-
rısı sonunda 223 bin adede düştü. Yılın ilk çeyreğine masını, bu suçun ‘emniyeti suistimal’ kapsamında
göre müşterideki araç sayısında yüzde 1’in altında değil, ‘oto hırsızlığı / organize suç / nitelikli dolan-
bir daralma yaşandı” dedi. dırıcılık’ kapsamında değerlendirilmesi yönünde
bir düzenleme yapılmasını talep ediyoruz.”
Ekici, “K2 yetki belgesi için sağlanması gereken
en az bir (1) birim taşıt hesabında finansal kirala-
ma veya uzun süreli kiralama sözleşmesi yoluyla
temin edilen taşıtların da dikkate alınacağı düzen-
lenmişti. Bu düzenlemenin de etkisiyle, hafif ticari
araç kiralamaya olan talebin önemli ölçüde artaca-
ğını düşünüyorum. Hafif ticari araçlar operasyonel
araç kiralama sektörünün gelişiminde çok önemli
rol oynayacaktır” diye konuştu.
“Hafif ticari araçlar, operasyonel araç kirala- Covid–19 salgınının ezberlerimizi bozduğunu
ma sektörünün gelişiminde çok önemli rol oyna- vurgulayan Ekici, iş dünyasına egemen olacak farklı
yacaktır”: TOKKDER Operasyonel Kiralama Sektör bir anlayış ve iş yapma
Raporu’nun çarpıcı verilerinden birinin de sektö- modelinin sektörleri-
rün filosundaki hafif ticari araçların payının artma- ne daha önce düşün(e)
sı olduğuna değinen İnan Ekici, filodaki hafif ticari medikleri yeni fırsat-
araçların payının 2018 sonunda yüzde 2.09 seviye- lar sunduğuna değin-
sindeyken 2021’in ilk yarısı sonunda bu rakamın di: “Tek yapmamız ge-
yüzde 4.6 seviyesine yükseldiğini kaydetti. Karayo- reken, beyinlerimizin
lu Taşıma Yönetmeliği’nde Mayıs 2021’de yapılan içindeki toprağı yeni
değişiklikle araç kiralama kuruluşlarını yakından kuşağın ekipmanlarıy-
ilgilendiren K2 türü yetki belgesine ilişkin önemli la kazıp, içindeki bu yeni fırsat cevherlerini ortaya
bir düzenlemenin hayata geçirildiğini anımsatan çıkarmak.”
66 KobiEfor .DVÜP