Page 51 - KobiEfor_Mart_2020
P. 51
limleri fakültelerinde giriflimcilik ve teknoloji üze- mesi ve ç›kt›lar›n› ürünlefltirerek markalaflt›rmas›
rine söylefliler gerçeklefltiriyor, ifl fikri olan ö¤ren- gerekmektedir. Yerli ve milli ürünler ve teknolojiler
cilere ücretsiz dan›flmanl›klar sa¤l›yoruz, onlara için elbette gelifltirmeyi kendiniz yapman›z gerekiyor.
yol gösteriyoruz. Ülkemizde baflar› hikayelerinin Teknoparklar, teknoloji tabanl› giriflimcili¤in destek-
artmas› da geliflim için çok kritik. ‹fl fikri sahibi ki- lendi¤i ve teknoloji tabanl› ç›kt›lar›n üretildi¤i en te-
flileri cesaretlendirmek için yat›r›m ve exit haberle- mel mekanlar olarak bahse konu kalk›nman›n ve di-
rini görmemiz gerekiyor. Her ne kadar halen kültü- jital dönüflümün tam ortas›nda yer almaktalar. ”
rümüzde sabit maafll› bir ifle girmek baflar› hikaye-
si gibi görünse de kendi sahip oldu¤un ifl fikrinin Kuluçka Çekim Merkezi hayata geçecek
hayata geçirilmesinin baflar›s› ve hazz›, giriflimin CYBERPARK, Türkiye’nin en büyük teknoparkla-
baflar›s›z olmas›n›n bir ay›p olmamas› gibi konular r›ndan birisi. ‹naltekin flu bilgileri veriyor: “2019 so-
önemlidir. Ekosistem yeni tamamlan›yor ve bu ya- nu itibari ile kapal› alan büyüklü¤ümüzü 113.000 m 2
t›r›m hikayeleri yeni ortaya ç›k›yor.” olarak korurken Bölgemizdeki firma say›s› 254’e,
Faruk ‹naltekin, teknoparklarda en büyük eksi- kuluçka firma say›m›z 58’e, firmalarda çal›flan per-
¤in ve problemin ç›kt›lar›n sat›labilir ticari ürün sonel say›s› 4005’e ulaflm›flt›r. 2019 y›l› içerisindeki
olarak pazara ç›kart›lmas›, sat›lmas› ve markaya ciromuz 1 milyar TL’yi aflm›flt›r. 2019 y›l› içerisinde
dönüfltürülmesi oldu¤una de¤iniyor. ‹naltekin, bu- yaklafl›k olarak 60 milyon dolarl›k ihracat gerçek-
nun için de önce kamunun sonra da tüm halk›n leflmifltir. CYBERPARK olarak giriflimcilere sundu-
kendi üretti¤imiz ürünleri sahiplenmesi, yeri geldi- ¤umuz katmade¤erli programlarla ön planday›z.
¤inde risk alarak bunlar› kullanmas›, üreticilerini, 2019’da, Amerika, Estonya, Almanya, ‹ngiltere ve
gelifltiricilerini desteklemesi, ürünün ortaya ç›kt›¤› Gürcistan’a çeflitli programlar›m›z kapsam›nda fir-
yap›lar olan teknoparklar›n da süreci desteklemesi malar›m›zla giderek, onlar›n potansiyel müflteriler
gerekti¤ini vurguluyor. ‹naltekin, ortaya ç›kan ve yat›r›mc›larla görüflmelerine olanak sa¤lad›k. Bu
ürünlerin ticarileflmesi için giriflimcilere sunulma- eforun ç›kt›s› olarak kuluçka merkezimiz ‘2019 Av-
s› gereken hizmetleri flöyle s›ral›yor: “Müflteri gö- rupa’n›n En ‹ddial› Kuluçka Merkezi’ ödülüne lay›k
rüflmelerine imkan sa¤lamak (Büyük firmalarla ifl- görüldü. Bu programlar› gelifltirerek ve ihtiyaç oda-
birli¤inde olmak). Yat›r›mc› görüflmelerine imkan ¤›nda modelleyerek önümüzdeki süreçte de çal›fl-
sa¤lamak. Mentör havuzunu gelifltirerek giriflimci- malar›m›za devam edece¤iz.
lere nitelikli mentörlükler sa¤lamak, ürünün do¤ru Bu y›l itibari ile hedefimiz en büyük yat›r›mlar›-
olgunlaflmas›n› sa¤lamak. Yurt d›fl›na yönelik ihra- m›zdan biri olan ‘Kuluçka Çekim Merkezi’ projemizi
cat hedefli programlar düzenlemek.” hayata geçirmek. 20 y›l› aflk›n tecrübemizle bireysel
Faruk ‹naltekin, Teknopark Kanunu’nda yer alan giriflimci adaylar›ndan startup firmalara, olgun fir-
teflviklerin 2023 sonuna kadar geçerli olmas› ve uza- malardan sivil toplum kurulufllar›na kadar kurum
t›lmas›yla ilgili net bir aç›klama yap›lmamas› sebebiy- ve paydafllar›n bir arada olabilece¤i, birbirlerini
le teknoparklar›n bugünlerde yeni at›l›mlar yapmak besleyebilece¤i bir Çekim Merkezi kurmay› planla-
konusunda karars›z kald›¤›n› ifade ediyor: “Öncelikle maktay›z. Bu merkezle giriflimci adaylar›n›n flirket-
bu konunun bir aç›kl›¤a kavuflmas›n› umuyoruz. Tek- leflme aflamas›ndan, prototip ve ticarileflme aflama-
noparklarda konumlanan firmalar›n raporlama vb. s›na kadar yaflad›¤› veya yaflayabilecekleri tüm so-
süreçleri yo¤un yaflamas› özellikle küçük firmalar runlar konusunda yol göstermenin yan› s›ra merke-
için oldukça zor oluyor. Denetimler ve raporlar elbet- zin bünyesinde bulunacak ekosistemin öncü kurum
te verilen teflviklerin olmazsa olmaz› ancak bu süreç- ve kurulufllar›yla deneyim paylaflaca¤› bir f›rsat
ler biraz esnetilebilir mi diye düflünmüyor de¤iliz. Ar- sa¤lanacakt›r. Ayr›ca yeni giriflimcilere/firmalara
Ge, ürün gelifltirme anlam›nda ciddi teflvikler olsa da da yer verilecek merkezle hem sektör çeflitlili¤imi-
bu ç›kt›lar›n pazarlanmas› anlam›nda destek ve tefl- zi hem de iflbirliklerimizi art›rmay› hedefliyoruz.
vikler yetersiz. Bu noktalarda da teknopark yönetim- 2020 y›l›nda CYBERPARK’› ve bünyesinde yer
lerinin ve firmalar›n desteklenmesi gerekmektedir.” alan firmalar› nitelik olarak büyütmeyi hedefliyo-
ruz. ‹lk olarak firmalar›n kapasitelerini, sat›fllar›n›
Yerli ve milli üretim için teknoparklar ve iflbirliklerini artt›rmaya yönelik etkinlikler dü-
önemli zenlemeye; e¤itimler, seminerler, h›zland›r›c›lar,
Faruk ‹naltekin, “Yerli ve milli üretimin politika ha- b2b ifl forumlar›, ticarilefltirme programlar› gibi
line getirildi¤i bu dönemde Ar-Ge faaliyetlerini etkin katmade¤erli hizmetler sunmaya devam edece¤iz.
bir flekilde yürüterek teknoloji içeren ürünleri kendi Bununla birlikte özellikle yurt d›fl› odakl› tüm prog-
imkânlar›m›zla üreterek teknolojik özgürlü¤e kavufl- ram ve hizmetlerimizi firmalar›m›z için özellefltir-
mam›z gerekmektedir. Bu hedeflere ulaflabilmek meye çal›flaca¤›z. Di¤er yandan da yeni bir bina ve
için üreticilerin, gelifltiricilerin sektör ve toplum ihti- içerikle kapasitemizi ve firmalar›m›za sundu¤umuz
yaçlar›n› iyi analiz etmesi arz talep dengesini öngör- hizmetleri art›rmay› planl›yoruz.”
Mart 2020 KobiEfor 51