Page 46 - KobiEfor_Mart_2020
P. 46

‹fi ZEKASI ÇÖZÜMLER‹ VE UYGULAMALARI




                                                          labilmektedir.
                                                            Yaklafl›k 3.4 milyar insan›n internet eriflimi bulu-
                                                          nuyor; aktif sosyal medya hesab› olanlar›n say›s›
                                                          ise yaklafl›k 2.07 milyara ulaflt›.
                                                            fiu veri dinami¤ine dikkat:
                                                            • Dünya üzerindeki verilerin yüzde 90'› son üç y›l
                                                          zarf›nda gerçekleflmifltir.
                                                            • Sektör taraf›ndan yakalanan ve depolanan veri
                                                          miktar› her 1.2 y›lda iki kat›na ç›kmaktad›r.
                                                            • Bilgi Teknolojileri (BT) harcamalar› y›lda yüzde
                                                          5 art›yor; ‘Veri’nin art›fl› ise her y›l yüzde 40.
            Kurumsal karne oluflturma:  ‹fl                   • Her dakika 204 milyon e-posta gönderiliyor, 1.8
          Zekas› Çözümleri ve Uygulamalar›, dü-           milyon Facebook ‘Like’› (be¤en) yap›l›yor, 270 bin
          zeltici ve önleyici kararlar› sebep sonuç       Tweet at›l›yor ve Facebook’a 200 bin resim yükleni-
          iliflkisi ile do¤ru ve güncel verilere da-       yor.
                                                            • Yaln›zca Google saniyede 40 binden fazla ve
          yanarak almay›, kuruluflun verimlilik ve
                                                          günde 3.5 milyar arama yap›yor.
          performans›n› önemli ölçüde art›rarak,            • Bir günde toplanan veriler DVD’ye kaydedile-
          hedef odakl› yaklafl›m› organizasyon             cek olsa bu DVD’ler üst üste konuldu¤unda ‘Ay’a iki
          içerisinde yayg›nlaflt›rmay› sa¤l›yor.           kez eriflilebilece¤i tahmin ediliyor.
                                                            • Yaln›zca ABD’de, ‘Büyük Veri’ projelerini yürü-
            ‹fl Zekas›’n›n gelece¤i                        tebilmek için 1.9 milyon yeni BT ifli yarat›laca¤›
            Dünya üzerinde çok ciddi miktarda veri üretili-  bekleniliyor.
          yor. Büyük Veri denildi¤inde hem geleneksel hem   Geliflmifl yetkilendirme:  ‹fl Zekas›
          de dijital kaynaklar kastedilmekte; bunlar›n içine,
          iflletmeler aras›ndaki al›flverifller, ifllemler, e-ma-  Çözümleri ve Uygulamalar› üzerinde
          iller, Facebook paylafl›mlar› gibi birçok bilgi gir-  yetki tan›mlar› veri kaynaklar› üzerin-
          mekte. Büyük Veri kavram› veri yakalama, elde et-  den yap›ld›¤› için ayn› veri kayna¤›n› kul-
          me ve depolama konusunu kapsayan bir ifadedir.   lanan raporlar ayn› yetki tan›mlar›na
            ‘Büyük Veri’ye say›larla bak›ld›¤›nda özellikle di-  uyarak çal›fl›yor. Böylece rapor bafl›na
          jital ortamda astronomik rakamlarla karfl›lafl›l›yor.  yetki tan›mlama yükü ortadan kalk›yor
          Öyle ki yaln›zca internette bulunan verilerin yüzde
          90’›n›n son 3 y›lda yarat›ld›¤› görülüyor; örne¤in;  ve rapor baz›nda yap›labilecek yetki ta-
          2016 y›l›nda; internette bir dakika içinde, 20 bin  n›mlama hatalar›n›n önüne geçiliyor.
          tumblr foto¤raf› yüklendi, 20 milyon flickr foto¤raf
          görüntülendi, 2 milyon arama motoru ifllemleri     Son söz: Sürdürülebilir bir gelecekte kilit rol
          gerçekleflti.                                    “Büyük Veri”nin olacak! ‹fl dünyas› iflletme verimli-
            Bu verilerin analiz edilmesi, anlamland›r›lmas›,  li¤ini art›rmak, rekabet avantaj› yaratmak ve yeni
          belli paternlerin ve trendlerin oluflturulmas› flir-  veri kaynaklar›n› kullanmak için yüksek bir ihtiyaç
          ketlerin gelecekleriyle ilgili stratejik planlar yap-  ve talep içindedir. ‹flin fayda k›sm› bu trendi tetikle-
          malar›nda, problemleri etkili bir flekilde çözmele-  di¤i için konu ifl dünyas›n›n gündemini belirlemek-
          rinde, ürün ve hizmetlerini müflterilerinin ihtiyaç ve  tedir. Bu nedenle ‹fl Zekas› Çözümleri ve Uygula-
          tercihleri do¤rultusunda gelifltirmelerinde büyük  malar›, bugün oldu¤u gibi gelecekte de yükselen ifl
          rol oynuyor.                                    dünyas›n›n vazgeçilmezlerinden olacak.
            ‹flletmelerin bu yeni ve yüklü miktardaki veriye
          kay›ts›z kalmay›p, aksine bu verilerden yararlanma
          yoluna gitmeleri gerekiyor. Büyük Veri, özellikle
          flirketlerin rekabet güçlerini artt›rabilmeleri için
          eflsiz birer maden olarak görülüyor.
            2020 itibar›yla tüm dünyada 40 trilyon gigabyte bü-
          yüklü¤ünde veri saklan›yor. 40 trilyon gigabyte, dün-
          yadaki tüm sahillerdeki kum tanelerinin 57 kat›d›r.
            2020 y›l›na gelindi¤inde bu miktardaki verinin
          sakland›¤› 4 terabyte’l›k harici hard diskler yakla-
          fl›k 54 bin adet Atatürk Olimpiyat Stad›’n› dolduru-

          46 KobiEfor Mart 2020
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51