Page 27 - KobiEfor Ekim 2020
P. 27
IATA: Havayolu endüstrisinin 2020 kaybı 84 mil- macılığını olumsuz etkilediğini belirtti: “Uluslarara-
yar dolar olacak: Türk Hava Yolları dahil 290 ha- sı Limanlar ve İskeleler Birliği’ne göre limanlardaki
vayolu şirketini çatısı altında toplayan ve hava tra- yük hacmi yılın ilk çeyreğinde geçen yılın aynı döne-
fiğinin yüzde 82’sini mine göre dökme yükte yüzde 12 oranında düştü. Av-
temsil eden Ulusla- rupa Deniz Emniyet Ajansı’nın 21 Ağustos tarihli ve-
rarası Hava Taşıma- rilerine göre Ocak 2020-15 Ağustos 2020 döneminde
cılığı Birliği (IATA), Avrupa limanlarına sefer sayısı yüzde 15.7 geriledi.
Pandemi nedeniyle Avrupa limanlarından Çin’e taşımalar aynı dönemde
uluslararası havayo- yüzde 48.6, Çin’den Avrupa’ya taşımalar yüzde 27.7
lu şirketlerinin ge- geriledi.” Öztürk, kırılgan arz ve talep dengesi üzeri-
lirlerinin yarı yarıya ne kurulu bir dünyada yaşamaya devam edeceğimiz
azalmasıyla 2020’de havacılık endüstrisinin 84 mil- öngörüsünden hareketle, ülkemizin taşımacılıktaki
yar dolar kaybedeceğini açıkladı. Kuruluş, havayolu değişime ayak uyduracak teknolojik dönüşümü ve
şirketlerinin geçen yıl 838 milyar dolar seviyesinde altyapı yatırımlarını gerçekleştirmesi; Türkiye’nin
olan gelirinin bu yıl 419 milyar dolara inmesini bek- boğazları, limanları, lojis-
lediklerini duyurdu. IATA Genel Direktörü Alexandre tik merkezleri ve kombi-
de Juniac bu yılın her gününün sektöre 230 milyon ne taşımacılık sistemi ile
dolar zarara mal olduğunu açıkladı. Bu rakam uçan Asya ile Avrupa arasında
yolcu başına 38 dolar zarar demek. lojistik aktarma merkezi
2021 “kırılgan” olacak: IATA, 2021’de hava trafi- olma kabiliyetini güçlen-
ğinin toparlanmasının zaman alacağını ve havayolu dirmesinin önemli oldu-
şirketlerinin de iş yapmak için fiyatları düşürmesiy- ğunu vurguladı. Küresel
le zararın 100 milyar doları bulabileceği uyarısında mal ticaretinin yaklaşık
bulundu. De Juniac 2021’de havayolu şirketlerinin yüzde 90’ının denizyolu ile
“kırılgan” olmaya devam edeceğini, bunun da yolcu- yapılması ve mal ticaretinin yüzde 25’inin ülkemizin
lar için avantaj yaratacağını kaydetti. IATA 2021’de de yer aldığı Akdeniz’de gerçekleşmesinin bize yeni
havacılık sektörünün 598 milyar dolar gelir elde et- fırsatlar sunduğunu kaydeden Öztürk, “Üretimin do-
mesini, yolcu sayısının 2.5 milyara inmesini, gelecek ğudan batıya kayacağı bir dönemin eşiğindeyiz. Ta-
yılsa 3.38 milyara tırmanmasını bekliyor. IATA gele- rihten bu yana Akdeniz’in önemli durak noktaların-
ceğe ilişkin yaptığı tahminde, 2021 trafiğinin 2020’ye dan olan İzmir, bölgemizin üretim üssü olabilir” dedi.
göre yüzde 55 artacağını, fakat bu oranın 2019 sevi- Transit taşımacılık ve e-ticaret geliştirilmeli:
yesinin yüzde 29 altında olduğunu bildirdi. Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten-
leri Derneği (UTİKAD) Yöne-
tim Kurulu Başkanı Emre
Eldener, deniz taşımacılığın-
da pandemi nedeniyle yaşa-
nan gerilemenin Nisan’dan
itibaren hızlandığını ancak
Ağustos’ta durduğunu belir-
terek, artan siparişlere göre
Eylül’de 2019 rakamlarının
yakalanacağını umduklarını
Yeni dünyada Türkiye, lojistik ve üretim söyledi. Türkiye’nin Asya ile Emre Eldener
merkezi olarak öne çıkabilir Avrupa arasında çok önemli bir taşımacılık korido-
Ticaret Bakanlığı himayesinde, İzmir Büyükşehir ru olduğunu, bu koridorun sağlıklı işlemesinin tüm
Belediyesi ev sahipliğinde 89. İzmir Enternasyonal dünyayı ve özellikle Avrupa’yı yakından ilgilendirdi-
Fuarı İzmir İş Günleri kapsamında online olarak dü- ğini kaydeden Eldener, “Ülkemizin bu özelliğini ül-
zenlenen “Deniz Taşımacılığında Fırsatlar ve Kon- kemiz adına avantaja çevirebiliriz. Tedarik zincirin-
teyner Taşımacılığı Semineri” yapıldı. Seminerde deki değişme ile üretim merkezi olabiliriz. Türkiye’yi
pandemi sonrasında küresel tedarik zincirinde ya- gerçek bir üretim ve geçiş merkezi yapabiliriz. Sin-
şanan değişmenin Türkiye’yi üretim ve lojistik mer- gapur, Hollanda, Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki pro-
kezi olarak dünyada öne çıkaracağı dile getirildi. sedürleri ülkemize uygulayarak transit taşımacılıkta
“İzmir Akdeniz’in yeni üretim üssü olabilir”: kısa sürede ciddi bir istihdam yaratabiliriz. Transit
Toplantının açılış konuşmasını ve moderatörlüğünü taşımacılığı ön plana alarak Türk karayolu taşımacı-
gerçekleştiren İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şu- ları ve armatörler için yeni imkanlar geliştirebiliriz”
besi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Covid-19 dedi. Eldener, Pandemi döneminde demiryolu taşı-
pandemisinin, küresel ekonomiyi ve denizyolu taşı- malarının payının arttığına dikkat çekti: “Demiryolu,
Ekim 2020 KobiEfor27