Page 26 - KobiEfor Ekim 2020
P. 26
E-ticaret ile birlikte kargo sektörü Alışan Lojistik ile “çevik yönetim”
gelişti, sektöre yeni oyuncular katıldı
Pandemi ile birlikte lojistik sektörü de ciddi bir Alışan Lojistik Yöne-
gelişim ve dönüşüm yaşıyor. Mal ve hizmet tedariği- tim Kurulu Başkan Yar- Damla
Alışan
nin kritik önemi iş alanlarının lojistiğe yaptığı depo, dımcısı Damla Alışan,
araç, otomasyon ve teknoloji yatırımlarını hızlandır- “1985’te kurulan Alışan
dı. Daha hızlı ve sorunsuz taşıma yapabilmek için Lojistik, bugün 450 adet
yeniden yapılanan sektör, pandemi sonrası ülkelerin öz mal araç filosu, Tür-
üretim stratejilerindeki değişimlere bağlı olarak te- kiye genelinde 16 farklı
darik zincirinde yaşanacak yeni döneme hazırlanıyor. lokasyonda çalışan bin
Birçok ülke hammadde ve ürün tedarikinde Çin’e ba- 500 çalışanı ile ulusla-
ğımlılığı sorgularken pandemi sonrasında şirketler, rarası karayolu taşıma-
tedarik zincirlerini daha yakın ülkelere kaydırmayı cılığı hizmeti sunan bir
ve bölgeselleştirmeyi markadır. 2019 yılını,
planlıyor. Bu yakla- hedefimize ulaşarak, 726 milyon TL ile kapattık
şım, Türkiye için ciddi ve yine Fortune Türkiye 500 şirketlerinden biri
fırsatlar barındırıyor. olmaya hak kazandık” diyor.
Türkiye’nin avantajı, 4 Alışan Lojistik’in farkı; kurulduğu günden
saatlik uçuş mesafe- bu yana birçok sektörün yanı sıra ağırlıklı hızlı
sinde 1.6 milyarlık nü- tüketim malları (FMCG) ve kimya sektörlerine
fus ve 30 trilyon doları hizmet sunmaya devam etmesi; özellikle teh-
aşkın gayri safi milli likeli kimyasalların elleçlenmesi, taşınması ve
hasılaya ulaşılabiliyor olması. Türkiye’nin Asya ile depolanması konusunda uzmanlığı, altyapısı,
Avrupa arasında yer alan coğrafi konumunun sundu- süregelen yatırımları ve başarılı çalışma mode-
ğu stratejik avantaj da çok önemli. Uzmanlara göre, li. Alışan, pandemi sürecinde de gıda ve temizlik
tedarik zincirindeki bu değişim fırsatlarını yakalaya- malzemesi sektörlerine sundukları hizmetlere
bilmesi ve pazar paylarını artırabilmeleri için lojistik büyük ölçüde devam ederek müşterilerine ve ül-
sektörü, dijital altyapısını güçlendirmeli, verimlilik kemize karşı sorumluluklarını yerine getirmeye
odaklı teknoloji yatırımlarını ve Endüstri 4.0 çalışma- çalıştıklarını; bu dönemde çarkların dönmesi ve
larını hızlandırmalı. tüketicinin temel ihtiyaçlarına ulaşabilmesi için
İnsanların Pandemi nedeniyle evde daha fazla va- tedarik zincirinin önemli bir halkası olarak gö-
kit geçirmeleri, e-ticaretin rekor düzeyde artmasına revlerinin başında yer aldıklarını belirtiyor.
neden oldu. Daha önce online alışveriş yapmayan
milyonlarca kişi, ilk kez internetten alışveriş yaptı.
2019’da ilk 6 aylık e-ticaret sipariş adedi 558.7 mil-
yon olurken, bu yıl e-ticaret ilk 6 ayda yüzde 64 arta-
rak 850.7 milyon adede ulaşıldı. Talepteki hızlı artış,
kargo sektörünü de hızla büyüttü, kargo şirketleri is-
tihdam ve araç yatırımlarını artırdı. Kargo şirketleri,
Pandemi ile birlikte hızla yükselen e-ticaretin hızına Ağırlıklı Orta Avrupa ve Balkanlar olmak üze-
yetişemeyince şirketler kendi kargo operasyonlarını re toplam taşımalarının yaklaşık yüzde 40’ı yurt
başlattı, birçok perakendeci yatırım yaptı. dışı taşımacılığı olan Alışan Lojistik’in yurtiçin-
Intermodal ve demiryolunun önemi: Pandemi ile deki üsleri arasındaki Konya da yatırımlarına
birlikte komşu ülkelerle karayolu sınır kapıları ka- hız kesmeden devam ediyor. Alışan, Covid-19
patılırken özellikle “temassız ticaret” imkanı sunan Salgını’ndan sonra iş yapış şekillerinin değiş-
demiryolu önem ka- tiğini, Endüstri 4.0’a geçişle öncelikle insansız
zandı. İhracatta de- depoların gündeme geldiğini, müşterilerinin iş
miryolunun payı arttı. takip sistemleriyle konuşan, entegrasyon kabi-
Bu dönemde kara, de- liyeti yüksek yazılım tekniklerini hayata geçir-
mir ve denizyolunu bir diklerini anlatıyor; ‘Çevik yönetime geçiş (agile
arada kullanan inter- method)’ metodu ile temel olan insan odağı-
modale ilgi çok arttı. nı kaybetmeden, iç ve dış tüm parametrelere
Kombine taşımacılığa uyum sağlayıp müşteriye en hızlı ve kaliteli so-
destek verilmesi halinde Türkiye’nin Avrupa’nın tran- nuçları üretebilme kapasitelerini geliştirmeye
sit dağıtım merkezi olabilme potansiyeli yüksek. çalıştıklarını belirtiyor.
26 KobiEfor Ekim 2020