Page 22 - KobiEfor Ekim 2020
P. 22
KAPAK
vurgulayan Günal, üreticilerden tüketicilere, teda- de ortadan kalkıyor. Bu yazılım robotunu gelişti-
rikçilerden kamu kurumlarına kadar tüm paydaş- ren arkadaşlarımız, şimdi başka proseslerimizin
ların dijitalleştiğini ifade ediyor: “Bir araştırmaya de yazılım robotları tarafından gerçekleştirilmesi
göre tüketicilerin yüzde 37’si arama motorlarını için çalışıyor. Bu tür gelişmeleri, robotların insanın
kullanarak yeni markalar keşfediyor. 16-24 yaş yerini alacağı düşünerek endişeyle karşılayanlar
arası tüketicilerin de yüzde 46’sı bir ürünü araş- da var. Bu dönem özellikle şirketlerin çalışanların
tırırken sosyal medyayı kullanıyor. İş dünyası da teknolojik yetkinliklerimizi artırmalarına yönelik
dijitalleşmenin öneminin farkında ve birçok şir- eğitimlerin verilmesine öncülük etmeleri çok yakın
ket yatırımlarını bu doğrultuda gerçekleştiriyor. gelecekte gerekecek olan daha yetkin çalışan pro-
PWC’nin 2019’da Türkiye dahil yirmi Avrupa ülke- fili oluşmasında önemli rol oynayacaktır. Yapılan
sini kapsayan gerçekleştirdiği dijital satınalma an- bir araştırmada bugüne kıyasla 2030 yılında çalı-
ketine göre; süreçlerin dijitalleştirilmesi, organi- şanların teknolojik yetkinliklerini takribi yüzde 60
zasyonların sadeleştirilmesinden sonra, satınalma oranda geliştirmiş olmaları beklenmektedir.”
birimlerinin 2. önceliğidir. Satınalma birimlerinin Öne çıkan teknoloji: Yapay zeka: Tuğrul Günal,
stratejik süreçlerinin dijitalleşme oranı yüzde 60, Yeni Normal’e ilişkin şu değerlendirmeyi yapıyor:
operatif süreçlerin ise yüzde 74 çıkmıştır. Anketin “Yeni dönemde faaliyet gösterdiğimiz alandaki eko-
başka bir çıktısı ise; Türkiye’deki satınalma birim- nomik gelişmelerden direkt olarak etkilenmemizin
leri satınalma süreçlerinin dijital dönüşümünün yanında, sokağa çıkma yasakları, seyahat yasakla-
öneminin farkındadır ve bunu yatırım öncelikleri rı, böylelikle üretim kayıpları, mamul/yarı malul,
arasında görmektedir. hizmet hammaddeye ulaşım kısıtlanmıştır, ödeme-
2018-2019’da Melbourne Üniversitesi ve Char- lerde gecikme yaşanmıştır. Tedarikçilerle birlikte
tered Institute of Procurement and Supply (CIPS) çok daha yakın bir şekilde kategori / ürün bazında
işbirliğiyle yapılan araş- konular takip edilmelidir.
tırmaya; 700 yönetici, Elektronik ortamda bir-
20’den fazla endüstri, 55 birleri ile bağlanabilen
farklı ülke katıldı, dijital- her şey bağlanacaktır,
leşme konusunda şu çık- otomatikleşebilen her şey
tı paylaşıldı: ‘Tedarik ve otomatikleşecektir. Akıllı
tedarik zinciri uygulama- ve güçlü altyapılar yapay
larında halihazırda dijital zeka odaklı karar alma
etkinleştiricileri kullanan ve tedarik otomasyon çö-
firmalar çoğunlukla şef- zümleri için temel teşkil
faflık, maliyet etkinliği, edecektir. Yapılan tah-
müşteri merkezli olma, minlerde yapay zekanın
çevik ve etkili karar verme gibi avantajlardan yarar- 2030 yılına kadar tüm dünyada takribi 800 milyon
lanmaktadır.’ kişinin işini yapar hale geleceği tahmin edilmek-
Dijital dönüşümün başarılı bir şekilde gerçek- tedir. Bu kapsamda planlamadan sipariş yönetimi-
leşmesi için şirketlerin net ve anlaşılır stratejilere ne ve satın almaya kadar tedarik zincirinde yapay
ihtiyacı vardır. Dijitalleşmeyi içeren tedarik zinciri zeka çok yoğun olarak uygulamada olacaktır.
bölümü stratejisi tüm çalışanların yetkinliklerinde Tuğrul Günal, “TEDAR, Türkiye’de tedarik zinciri
geliştirilmesini kapsayan bir yol haritası ile destek- fonksiyonlarını geliştirmeyi ve ülkemizin rekabetçi-
lenmelidir. En değerli varlığımız ‘İnsan’dır ve tüm liğine katkıda bulunmayı hedefliyor. Aralık 2013’ten
çalışanlarımızı yarınlara daha iyi hazırlayabilmek bu yana faaliyet gösteren TEDAR’ın kurucu şirket-
için onları kendilerini geliştirebilecekleri eğitim leri arasında Siemens Türkiye, Zer A.Ş., Borusan,
programlarına mutlaka tabi tutmalıyız. QNB Finansbank, Bosch, BSH ve ArcBlueGlobal gibi
Dijital dünyanın, tedarik zinciri iş süreçlerine ülkemizin önde gelen şirketleri yer alıyor. Büyük bir
sunduğu çok önemli avantajlar bulunuyor, dijital- bölümü kurumsal olmak üzere yaklaşık 140 üyemiz
leşme daha yüksek verim ve katmadeğer sağlıyor. bulunuyor. TEDAR olarak önümüzdeki dönemde de
Buna güzel bir örnek de Siemens Türkiye Tedarik ülkemizde tedarik zinciri yönetiminin gelişimine
Zinciri Yönetimi tarafından hayata geçirilen yazılım ve iş dünyasının beklentilerine katkıda bulunmaya
robotu Bilgin. Dijitalleşme odağımız kapsamında devam edeceğiz. Ayrıca, tedarik zinciri konularında
geliştirdiğimiz Bilgin, sipariş yönetiminde kayda yapılan çalışmalara sivil toplum örgütlerinin daha
değer zaman tasarrufu sağlayarak işgücünde ve- fazla dahil edilerek birlikte yaratılacak katmade-
rimlilik ve rekabet avantajı sunuyor. İç lojistik sü- ğerin ülkemiz genelinde daha yaygın olarak hayata
reçlerimiz bu sayede 70 kat hızlanırken hata riski geçirilmesi mümkün” diye konuşuyor.
22 KobiEfor Ekim 2020