Page 28 - KobiEfor Ekim 2020
P. 28
KDV’si ile çıkış KDV’si arasındaki düzensizliğin gi-
“Ülkemiz için yeni fırsatların derilmesi, yerel marketlerin rekabetten etkilenme-
doğacağına inanıyoruz” mesi gibi talepler yer aldı. Bu bir KDV indirim talebi
değil, mağduriyetin giderilmesi talebidir. Tüketicinin
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yö- alım gücüne de olumsuz yönde etki eden bu tutar-
netim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, dünyadaki sızlığın çözümü için KDV düzenlemesinin yeniden
toplam üretimin yüzde 40’ını yapan Çin ile Batı yapılmasını, yüzde 1 ile giriş yapan ürünün yüzde 1
dünyasının gözden geçirerek ile satışının yapılabilmesini arzu ediyoruz” dedi.
yeniden kuracağı dış ticaret
ilişkisinde Türkiye’ye, yeni fır- Türkiye limanlarında önemli fırsatlar
satların doğacağına inandık- Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRK-
larını, Çin’e göre birçok avan- LİM) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hakan Genç,
tajı barındıran Türkiye’nin bu Türkiye’de 197 adet kıyı tesisi bulunduğunu, bu-
Çetin süreçten kazançlı çıkacağına nun yüzde 45’inin Marma-
Nuhoğlu
inandıklarını belirtti. ra Bölgesi’nde yer aldığını
belirterek, “Limanlarımızda
temassız taşımacılık gibi unsurlarla ve sürdürüle- 2018’de 460 milyon ton olan
bilirlik, maliyet gibi avantajlarla pandemi sürecin- elleçleme rakamı, yüzde 5 ar-
de ön plana çıktı. Limanların demiryolu bağlantıları tarak 2019’da 484 milyon tona
sağlanmalı. Ayrıca elektronik ticaret lojistiği konu- ulaştı. 2019’da Türkiye’de
sunda Türkiye merkez olabilir. İzmir de bunun için 11.5 milyon TEU konteyner
muhteşem bir lokasyon.” işlem gördü. Türkiye İstatis-
Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi De- tik Kurumu’nun (TÜİK) 2019
Mehmet Hakan Genç
kanı Prof.Dr. Durmuş Ali Deveci, Türkiye’nin bölge- verilerine göre; 391 milyar
sinde üretim, teknoloji, ticaret ve enerji üssü olması dolarlık dış ticaretin 222 milyar dolarlık kısmı deniz
için lojistik üs haline gelmesi gerektiğini söyledi. yoluyla gerçekleşti, 181 milyar dolarlık ihracatın yüz-
de 60’ı 109 milyar dolarlık kısmı limanlarda elleçle-
nerek yurtdışına ulaştırıldı. TÜRKLİM’in PWC’ye yap-
tırdığı ‘Türkiye’de Limancılık Sektörünün Etki Analizi
ve İhtiyaç Değerlendirmesi” raporuna göre geçen yıla
oranla elleçlenen yük yüzde 2.5 arttı. 2020’nin ilk 7
ayında Türkiye limanlarında 284 milyon ton yük elleç-
lendi. 2020’nin ilk 7 ayında, 2019’a göre; ton cinsin-
den kuru dökme yükler yüzde 9, genel kargo yükler
yüzde 8, RO-RO ve araç elleçlemeleri yüzde 15 arttı,
sıvı dökme yükler yüzde 2, TEU cinsinden konteyner
TPF’den sektörü ve 10 binlerce çalışanı yükleri ise yüzde 4 azaldı.
ilgilendiren rapor Mehmet Hakan Genç, küresel üreticiler için bir
yatırım cazibesi oluşturulabilirse Türkiye limanları
Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Heye-
için önemli fırsatlar ortaya çıkabileceğini söyledi.
ti, Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan’ı ziyaret etti, TPF
Başkanı Ömer Düzgün, Bakan Pekcan’a sektörün Genç, jeostratejik olarak önemli bir coğrafi konuma
sahip Türkiye’nin özellikle Ortadoğu, Orta Asya ve
sorunlarını ve çözüm önerilerini içeren bir rapor
Uzakdoğu orijinli transit yükleri çekebildiği ölçüde
sundu. Görüşmeye; TPF Başkan Yardımcısı Ali Kaya
toplam yük hacminde önemli artışlar sağlanabile-
ve TPF Eski Başkanı Mustafa Altunbilek de katıldı.
ceğine dikkat çekti. Genç, 2021’den itibaren yeniden
TPF tarafından hazırlanan ve Türkiye’de hizmet
artacak küresel ticaret hacmiyle birlikte Türkiye’de-
veren 10 bine yakın mağaza sahibi yerel perakende-
ki limanlara olan yabancı yatırımcı ilgisinin de yeni-
ci ile 100 bini aşkın perakende çalışanını yakından
den artacağını beklediklerini paylaştı.
ilgilendiren sektörel raporda, yeni market açma
düzenlemesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, ye-
rel marketlerin haksız rekabetten etkilenmemesi,
perakende sektörünün büyümesi ve geleneksel iş-
kollarının yaşatılması, küçük yatırımcıların faaliyet-
lerinin sürdürülebilir stratejilerle desteklenmesi,
marketlerin haftanın bir günü kapalı olması (bakkal,
büfe gibi küçük işletmeleri desteklemek adına Pazar
günleri marketlerin kapalı olması) ve ürün tedarik