Page 20 - KobiEfor Ekim 2020
P. 20
KAPAK
rine ve sürdürülebilirliklerine çok önemli katkılar memnuniyeti açısından önemli bir başka unsur. Do-
sağlayan tedarik zinciri bölümlerinin iyi değerlen- layısıyla doğru tedarikçilerle çalışmak çok önemli.”
dirilerek uygulamaya alınmış performans kriterle- Tuğrul Günal, uyarıyor: “İlgili tüm paydaşlarla
riyle yönetilmesi esas olmalıdır” diyor. olan işbirliği kapsamında güçlü bir marka imajı
Şirketlerin büyüklüklerine global ve lokal pa- yaratmak istiyor iseniz mutlaka tedarikçilerinizi
zarlarda faaliyet göstermelerine, kurum içindeki seçerken çok özen gösteriyor; pazardaki konumla-
yapılarına bağlı olarak değer zincirinin, entegre ve rını, kalite standartlarını, çalışan sağlığı ve güven-
sürdürülebilir bir şekilde yönetilmesinde tedarik liği uygulamalarını, referanslarını, işbirliklerini,
zinciri fonksiyonunun değişik roller üstlenebildiğine gerekli olduğunda sertifikalarını ve mali durumla-
dikkat çeken Günal, kurumlarda öğrenen organi- rını dikkatle değerlendirmelisiniz. Bunlara ek ola-
zasyon yapılarına geçilmesi, çalışan yetkinliklerinin rak, tedarikçilerin performanslarında iyileştirmeye
sürekli geliştirilmesi ve süreçlerin dijitalleştirilme- açık konular varsa tedarikçi geliştirme programla-
si yoluyla değişkenliklere hızla uyum gösterebilen, rının mutlaka uygulanmasını önemle tavsiye ede-
üstlendiği önemli sorumlulukları yerine getirebilen, rim. Bu nedenle tedarik zinciri yönetimi bölümleri
sürekli gelişim sağlayan bir tedarik zinciri fonksiyo- içinde kategori (ürün) yönetimi yapısının kurulmuş
nu hedeflenmesi gerektiğine işaret ediyor.: “Özetle; olması gerekmektedir.
Stratejik Satınalma (Kategori TEDAR ve PWC’nin 2020’de
Yönetimi), İhracat / İthalat, Si- gerçekleştirdiği Yeni Nesil
pariş Yönetimi, Planlama, Stok Satınalma anketine göre; sa-
ve Depo Yönetimi genel anlam- tınalma organizasyonları için-
da tedarik zinciri yönetimi bö- de genelde katagori (ürün)
lümlerinin içinde yer alan fonk- yönetimleri yalnızca yüzde 17
siyonlardır.” seviyesinde yer alıyor. Bu hu-
Tuğrul Günal, sektörüne sus ankete katılan şirketlerin
göre farklılık arz etmekle bir- satın alma yaparken aslında
likte şirketlerin cirolarını, yüzde konularına detaylı hakim ol-
40 ile yüzde 70 arasında teda- madan satın alma yaptıkları-
rik zinciri bölümleri tarafından nın en güzel göstergesidir.”
gerçekleştirilen satınalmaların Tedarik zinciri yöneti-
oluşturduğunu, ayrıca şirketle- minin önemi: Tuğrul Günal,
rin masraflarının takribi yüzde kategori yöneticisinin gö-
80’inin tedarik zinciri bölümleri revlerine de değiniyor: “Ka-
tarafından yönetildiğini söylü- tagoriye ait pazar bilgisi;
yor: “Şirket büyüklüklerinden stratejisi, büyüklüğü, faaliyet
bağımsız şirket faaliyetlerine gösteren firmalar, firmaların
bu denli etki edebilen bir fonk- pazar payları, firmalar hak-
siyonun şirketlerin ana stra- kında detaylı bilgi (kuruluş
tejilerine direkt etkisi olması tarihi, ortaklık yapısı, cirosu,
kaçınılmazdır. Etkili yönetilen çalışan sayısı, mali durumu,
Tuğrul Günal
bir tedarik zinciri, her şeyden referansları vb.), teknolojik
önce işletmenin rekabetçiliğini gelişim, kategoriye ait satın
artırıyor ve faaliyet gösterdiği alanda pazar payının, alma stratejisi; alıcı ve satıcı arasındaki güç denge-
dolayısıyla da kârlılığının yükselmesini sağlıyor. si, satıcı firmanın SWOT analizi, pazarda uygulana-
Tedarik zinciri yönetimi bölümleri, şirketlerde ilgi- bilecek ihale şekilleri vb. Şirketlerin satın almasını
li tüm süreçlerin doğru ve verimli yönetilmesinden, gerçekleştirdiği ana kalemlerde kategori yönetimi
ürün veya projelerin zamanında, belirlenen bütçey- yapılmadığı taktirde ana girdi maliyetlerinizi hiçbir
le teslim edilmesine kadar birçok aşamayı etkiliyor. zaman kontrol ettiğinizi söyleyemezsiniz. Bu ne-
Bunun doğal sonucu olarak müşteri memnuniyeti denle şirketler tedarik zinciri bölümlerini, gerekli
ve şirketin imajı marka değeri üzerinde de doğru- yetki ve sorumluluklarla donatmalı ve bu bölümün
dan etkili oluyor. Ayrıca, şirketler için kritik olan risk yöneticisi şirketteki en üst kademeye rapor etme-
yönetimi ve maliyet-kalite dengesini şekillendiren lidir.”
unsurlardan biri olarak tedarik zinciri büyük önem Dijitalleşme şart: Ana stratejilerinde dijital-
taşıyor. Sisteminize entegre ettiğiniz üçüncü şirket- leşmeye yer vermeyen şirketlerin yakın gelecekte
lerden alınan mal ve hizmetlerin uzun vadede sürek- varlıklarını sürdürmelerinin pek mümkün görün-
li servis sunabilmesi de yine şirket imajı ve müşteri mediğini ve bunun kaçınılmaz bir gerçek olduğunu
20 KobiEfor Ekim 2020