Page 42 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 42

HABER




            B-Wise Kurucu Ortak/Fütürist Cenk Tezcan, de-  viyede yerli yat›r›m yap›lmal›. Bu alanlardan biri ve-
          ¤iflimin h›z›na yetiflilmedi¤ini belirterek yap›lmas›  ri ve yapay zekad›r.”
                         gereken temel noktan›n e¤itime     Poldy A.fi. Yönetim Kurulu Baflkan› Kadri Demir,
                         önem verilmesi oldu¤unu anlatt›.  Poldy A.fi.’nin 25 y›ll›k bir iflletme oldu¤unu ve 25 y›l-
                         “Gelece¤in ifl hayat› bizim de¤il”  l›k deneyimi KOB‹’lere aktard›klar›n› söyledi: “Bir
                         diyen Tezcan, “20 y›ld›r trendler  KOB‹’de insan kaynaklar› süreçlerine bak›nca ne tür
                         var. Demografi, verimsizlik, globa-  ihtiyaçlar vard›r? Kim nerede yer al›yor? dendi¤inde
                         lizasyon, mobilite, sosyal de¤iflim,  flemalar görmek istiyorlar. Yasal bildirimleri en k›sa
                         teknoloji vs… Örne¤in; bugün do-  sürede yerine getirmek istiyorlar. ‹nsan kayna¤› de-
            Cenk Tezcan
                         ¤anlar 100 yafl›na ulaflacak ama   partman›n›n bilgiyi üreten de¤il hizmet veren depart-
          4’te 1’i kronik hasta olacak. Dev hastaneler yerine ev-  manlar olmas›ndan yola ç›karak her çal›flan›n ayn›
          de bak›m gibi konseptler anlaml› olacakt›r. Çünkü  bankamatik sistemi gibi kendilerine ait bilgilere
          daha verimli ve daha ucuz. Sensörlerin geliflimi ana  ulaflmas›n› istiyorlar. Son zamanlarda kiflisel verile-
          gündem olmal›, yapay zeka mühendisleri yetifltiril-  rin korunmas› önemli oldu¤u için bunu yaparken bir
          meli” diye konufltu. 30 y›l sonra sürücüsüz araçlar›n  ifllemi yaparken onaylayan kiflinin farkl› olmas›n› isti-
          olaca¤›n› kaydeden Tezcan, flu an ülkemizde 1 milyon  yor. Bilgiye her yerde ulaflmak istiyor.”
          sürücünün bulundu¤unu hat›rlatt›.                 Demir, önümüzdeki dönemde KOB‹’lerdeki temel
            KOB‹’lerin gelece¤e haz›rlan›rken elindeki yete-  sorunun yeteneklilerin yönetimi olaca¤›n› öngördü:
          nekli çal›flanlar› kaybetmemesi uyar›s›nda bulunan  “KOB‹’lerde insan kayna¤› yönetiminde birkaç nokta
          Tezcan, “Ekip güçlüyse siz de güçlüsünüz. Hala daha  önemli. Birincisi ‘do¤ru yere do¤ru kifliyi yerlefltiriyor
          sabah 9 akflam 6 ifli zorunlu k›l›yoruz. Oysa art›k tüm  muyuz?’ ‹kincisi ‘var olan çal›flanlar do¤ru yerde mi?’
          dünya görüyor ofis matah bir fley de¤il. Ofisi kulla-  Üçüncüsü ise ‘var olan çal›flanlar›n uyumu nedir?’
          nanlarda verimsizlik oran› yüzde 50’lerde. Oysa he-  Önümüzdeki dönem KOB‹’lerin u¤raflaca¤› ana konu-
          def odakl› çal›flan yaratmak temel amaç olmal›” aç›k-  lar bunlar olacakt›r. Ve kuflak çat›flmas› X, Z ve Y. Ne
          lamas›n› yapt›.                                 yapmak laz›m? fiirket baz›nda yeterlilik kavram›n› ge-
                                                          tiriyoruz. ‘Ben bir kifliyi masaya oturttu¤umda neler
                                                          yapmal›d›r?’ ‘Mesela bir insan kayna¤› yöneticisi han-
                                                          gi bilgi seviyesine sahip olmal› ve bu bilginin oran› ne
                                                          olacak? Ne tür bilgilere sahip olacak, hangi ilgi alan-
                                                          lar›nda olacak vs.?’ Daha sonra ‘bu yeteneklerin ne
                                                          kadar›n› sa¤l›yor?’ ‹fle al›rken yeterli insan› seçerek
                                                          ifle bafllamak büyük kazanç sa¤layacakt›r. Daha son-
                                                          ra kiflilerin performans›n› ölçerek kariyer planlamas›
                                                          yürütece¤iz. Daha sonra y›ld›zlar, kilit kifliler, uyum-
            “Dijitalleflme KOB‹’lere                       suzlar› ç›kararak, yönetimi yap›lmal›.”
            rekabet avantaj› sa¤l›yor”                      ERP Komitesi Koordinatörü Göker Sarp, iflletme-
            “Dijitalleflen Dünya ve Rekabetçi KOB‹’ler” konulu  lerin geleneksel hedeflerinin de¤iflmedi¤ini, bunlar›n
          oturumun moderatörlü¤ünü TBD ‹stanbul fiube Onur  verimlilik ve karl›l›k oldu¤unu ifade etti: “TÜ‹K’in kü-
          Kurulu Baflkan› Prof.Dr. Erdal Balaban yürüttü. Otu-  çük, orta ve büyük ölçekli flirketlerde ERP, CRP ve te-
          rumda söz alan Logo Yaz›l›m Kanal Sat›fl Direktörü  darik zinciri yönetimi programlar› kullan›m›n› ölçen
          Altu¤ Özmen, Türkiye’nin yüzde 70’nin aktif internet  araflt›rmas›na göre küçük firmalarda bu oran yüzde
          kullan›c›s› oldu¤unu ancak özellikle KOB‹’lerin henüz  15. Orta büyüklükte yüzde 25, büyükte ise yüzde 51
          dijital dönüflüme haz›r olmad›klar›n› aç›klad›. Dijital-  seviyesinde. Genel ortalama ise yüzde 20. Ülke ola-
          leflmenin asl›nda üretim verimlili¤i, kaynak verimlili-  rak geç mi kald›k? Hay›r.” Göker, Endüstri 4.0’›n ha-
          ¤i, operasyonel fayda olarak görülmesi gerekti¤ini  len daha zirveye ulaflmad›¤›n› belirtti: “H›zl› olmal›y›z
          paylaflan Özmen, dijital dönüflüm yat›r›m›n›n ölçül-  ama henüz geç kalm›fl de¤iliz. Patron genelde karl›-
          mesinde problemler yafland›¤›n› hat›rlatt›. Türkiye’de  l›k azald›¤›nda veya müflteri sordu¤unda dijital dönü-
          dijital dönüflümün finans, otomotiv, perakende, h›zl›  flüme a¤›rl›k veriyor. De¤iflim çok uzun sürüyor ve
          tüketim, enerji, sa¤l›k ve hizmetler sektöründe k›s-  firmalar da bu de¤iflime direnç gösteriyor. Dijital dö-
          men iyi kullan›ld›¤›n› anlatan Özmen, Logo olarak di-  nüflüme uygun yap›m›z yok. Uzun vadeli strateji yeri-
          jital dönüflüm için 60 kiflilik bir ekip kurarak çal›flt›k-  ne flansa güveniyoruz. Ama baflka flans›m›z da yok.”
          lar›n› aç›klad›.                                  Parametre Araflt›rma Biliflim Planlama CEO’su
            Biliflim A.fi. Yürütme Kurulu Üyesi Ulafl Kula,  Can Da¤delen, dijital dönüflümün verimlilik ile eflde-
          dijital dönüflümün yerli firmalar taraf›ndan yap›l-  ¤er oldu¤unu kaydederek, araflt›rma flirketi olarak
          mas› gerekti¤ini savundu: “Kritik alanlarda üst se-  yürüttükleri çal›flmalara iliflkin bilgi verdi.

          42 KobiEfor Temmuz 2019
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47