Page 42 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 42
HABER
B-Wise Kurucu Ortak/Fütürist Cenk Tezcan, de- viyede yerli yat›r›m yap›lmal›. Bu alanlardan biri ve-
¤iflimin h›z›na yetiflilmedi¤ini belirterek yap›lmas› ri ve yapay zekad›r.”
gereken temel noktan›n e¤itime Poldy A.fi. Yönetim Kurulu Baflkan› Kadri Demir,
önem verilmesi oldu¤unu anlatt›. Poldy A.fi.’nin 25 y›ll›k bir iflletme oldu¤unu ve 25 y›l-
“Gelece¤in ifl hayat› bizim de¤il” l›k deneyimi KOB‹’lere aktard›klar›n› söyledi: “Bir
diyen Tezcan, “20 y›ld›r trendler KOB‹’de insan kaynaklar› süreçlerine bak›nca ne tür
var. Demografi, verimsizlik, globa- ihtiyaçlar vard›r? Kim nerede yer al›yor? dendi¤inde
lizasyon, mobilite, sosyal de¤iflim, flemalar görmek istiyorlar. Yasal bildirimleri en k›sa
teknoloji vs… Örne¤in; bugün do- sürede yerine getirmek istiyorlar. ‹nsan kayna¤› de-
Cenk Tezcan
¤anlar 100 yafl›na ulaflacak ama partman›n›n bilgiyi üreten de¤il hizmet veren depart-
4’te 1’i kronik hasta olacak. Dev hastaneler yerine ev- manlar olmas›ndan yola ç›karak her çal›flan›n ayn›
de bak›m gibi konseptler anlaml› olacakt›r. Çünkü bankamatik sistemi gibi kendilerine ait bilgilere
daha verimli ve daha ucuz. Sensörlerin geliflimi ana ulaflmas›n› istiyorlar. Son zamanlarda kiflisel verile-
gündem olmal›, yapay zeka mühendisleri yetifltiril- rin korunmas› önemli oldu¤u için bunu yaparken bir
meli” diye konufltu. 30 y›l sonra sürücüsüz araçlar›n ifllemi yaparken onaylayan kiflinin farkl› olmas›n› isti-
olaca¤›n› kaydeden Tezcan, flu an ülkemizde 1 milyon yor. Bilgiye her yerde ulaflmak istiyor.”
sürücünün bulundu¤unu hat›rlatt›. Demir, önümüzdeki dönemde KOB‹’lerdeki temel
KOB‹’lerin gelece¤e haz›rlan›rken elindeki yete- sorunun yeteneklilerin yönetimi olaca¤›n› öngördü:
nekli çal›flanlar› kaybetmemesi uyar›s›nda bulunan “KOB‹’lerde insan kayna¤› yönetiminde birkaç nokta
Tezcan, “Ekip güçlüyse siz de güçlüsünüz. Hala daha önemli. Birincisi ‘do¤ru yere do¤ru kifliyi yerlefltiriyor
sabah 9 akflam 6 ifli zorunlu k›l›yoruz. Oysa art›k tüm muyuz?’ ‹kincisi ‘var olan çal›flanlar do¤ru yerde mi?’
dünya görüyor ofis matah bir fley de¤il. Ofisi kulla- Üçüncüsü ise ‘var olan çal›flanlar›n uyumu nedir?’
nanlarda verimsizlik oran› yüzde 50’lerde. Oysa he- Önümüzdeki dönem KOB‹’lerin u¤raflaca¤› ana konu-
def odakl› çal›flan yaratmak temel amaç olmal›” aç›k- lar bunlar olacakt›r. Ve kuflak çat›flmas› X, Z ve Y. Ne
lamas›n› yapt›. yapmak laz›m? fiirket baz›nda yeterlilik kavram›n› ge-
tiriyoruz. ‘Ben bir kifliyi masaya oturttu¤umda neler
yapmal›d›r?’ ‘Mesela bir insan kayna¤› yöneticisi han-
gi bilgi seviyesine sahip olmal› ve bu bilginin oran› ne
olacak? Ne tür bilgilere sahip olacak, hangi ilgi alan-
lar›nda olacak vs.?’ Daha sonra ‘bu yeteneklerin ne
kadar›n› sa¤l›yor?’ ‹fle al›rken yeterli insan› seçerek
ifle bafllamak büyük kazanç sa¤layacakt›r. Daha son-
ra kiflilerin performans›n› ölçerek kariyer planlamas›
yürütece¤iz. Daha sonra y›ld›zlar, kilit kifliler, uyum-
“Dijitalleflme KOB‹’lere suzlar› ç›kararak, yönetimi yap›lmal›.”
rekabet avantaj› sa¤l›yor” ERP Komitesi Koordinatörü Göker Sarp, iflletme-
“Dijitalleflen Dünya ve Rekabetçi KOB‹’ler” konulu lerin geleneksel hedeflerinin de¤iflmedi¤ini, bunlar›n
oturumun moderatörlü¤ünü TBD ‹stanbul fiube Onur verimlilik ve karl›l›k oldu¤unu ifade etti: “TÜ‹K’in kü-
Kurulu Baflkan› Prof.Dr. Erdal Balaban yürüttü. Otu- çük, orta ve büyük ölçekli flirketlerde ERP, CRP ve te-
rumda söz alan Logo Yaz›l›m Kanal Sat›fl Direktörü darik zinciri yönetimi programlar› kullan›m›n› ölçen
Altu¤ Özmen, Türkiye’nin yüzde 70’nin aktif internet araflt›rmas›na göre küçük firmalarda bu oran yüzde
kullan›c›s› oldu¤unu ancak özellikle KOB‹’lerin henüz 15. Orta büyüklükte yüzde 25, büyükte ise yüzde 51
dijital dönüflüme haz›r olmad›klar›n› aç›klad›. Dijital- seviyesinde. Genel ortalama ise yüzde 20. Ülke ola-
leflmenin asl›nda üretim verimlili¤i, kaynak verimlili- rak geç mi kald›k? Hay›r.” Göker, Endüstri 4.0’›n ha-
¤i, operasyonel fayda olarak görülmesi gerekti¤ini len daha zirveye ulaflmad›¤›n› belirtti: “H›zl› olmal›y›z
paylaflan Özmen, dijital dönüflüm yat›r›m›n›n ölçül- ama henüz geç kalm›fl de¤iliz. Patron genelde karl›-
mesinde problemler yafland›¤›n› hat›rlatt›. Türkiye’de l›k azald›¤›nda veya müflteri sordu¤unda dijital dönü-
dijital dönüflümün finans, otomotiv, perakende, h›zl› flüme a¤›rl›k veriyor. De¤iflim çok uzun sürüyor ve
tüketim, enerji, sa¤l›k ve hizmetler sektöründe k›s- firmalar da bu de¤iflime direnç gösteriyor. Dijital dö-
men iyi kullan›ld›¤›n› anlatan Özmen, Logo olarak di- nüflüme uygun yap›m›z yok. Uzun vadeli strateji yeri-
jital dönüflüm için 60 kiflilik bir ekip kurarak çal›flt›k- ne flansa güveniyoruz. Ama baflka flans›m›z da yok.”
lar›n› aç›klad›. Parametre Araflt›rma Biliflim Planlama CEO’su
Biliflim A.fi. Yürütme Kurulu Üyesi Ulafl Kula, Can Da¤delen, dijital dönüflümün verimlilik ile eflde-
dijital dönüflümün yerli firmalar taraf›ndan yap›l- ¤er oldu¤unu kaydederek, araflt›rma flirketi olarak
mas› gerekti¤ini savundu: “Kritik alanlarda üst se- yürüttükleri çal›flmalara iliflkin bilgi verdi.
42 KobiEfor Temmuz 2019