Page 39 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 39
Dünyan›n say›l› flirketlerinden;
Kale Grubu, Ar-Ge ve inovasyonla yükseliyor
K ale Grubu’nun Kurucusu rahmetli ‹brahim
Bodur, 1957’de Çanakkale’nin Çan ilçesinde
Türkiye’nin ilk seramik fabrikas› olan Çanak-
kale Seramik’i kurdu. Anadolu’ya sanayinin götü-
rülmesine öncülük etti.
Kale Grubu Baflkan Yard›mc›s› Osman Okyay,
“Aradan geçen 62 y›lda dünyan›n dört bir yan›nda
faaliyet gösteren bir grup olarak bugün Avrupa’n›n
4., dünyan›n 15. en büyük seramik karo üreticisi,
yap› kimyasallar› sektöründe üretim ve sat›fl kapa-
sitesi olarak Türkiye ve bölgesinde 1., Avrupa’da
ise 5. flirket durumunday›z” diyor.
Osman Okyay, kurulufllar›ndan bu yana üretimde
elde edilen yetkinli¤i dünyan›n en önemli savunma
ve havac›l›k projelerinde paydafl, yerli projelerin ise
ana yüklenicisi olarak derinlefltirdiklerini kaydedi- Osman Okyay
yor: “Yerelden küresele uzand›k, dünyan›n en
önemli savunma ve havac›l›k gruplar›yla iflbirlikleri gelen flirketi Rolls-Royce ile Türkiye'nin milli savafl
kurduk. Bugün Kale Grubu olarak yap› ürünleri, ya- uça¤› projesi TF-X’e beraber talip olduk. Grup ola-
p› kimyasallar›, savunma ve havac›l›k sektörlerinde rak kompozit malzemelerin savunma ve havac›l›k
faaliyet gösteren 20 flirkete sahibiz. Tüm sektörler- baflta olmak üzere tüm sanayide dönüfltürücü bir
de de sadece Türkiye'nin de¤il, Avrupa'n›n da en etkisi oldu¤unu biliyoruz. Bu nedenle biz de kom-
köklü gruplar›ndan biriyiz.” pozit teknolojilerinde derinleflmek üzere 2018 y›l›n-
Kale Grubu, savunma ve havac›l›k sektöründe 32 da Kale Quattro’yu kurduk. Tüm bunlar›n yan›nda
y›l› geride b›rakt›. Okyay, kurum olarak geldikleri bugüne kadar insans›z hava araçlar›ndan ileri ro-
noktay› flöyle özetliyor: “fiirketlerimiz bir yandan bot sistemlerine kadar pek çok giriflim için kuluçka
Boeing, Airbus, Lockheed Martin gibi çok uluslu merkezi rolü üstlendik” diye konufluyor.
OEM (Original Equipment Manufacturer) firmalar› Osman Okyay, gelecekte büyük resimde güçlü bir
için uçaklar›n yap›sal parçalar›n›n üretiminde alt sanayi ve müreffeh bir Türkiye ideali hayal ettikleri-
yap›mc› olarak faaliyet gösterirken di¤er taraftan ni belirterek, “Bunun için merkezinde sanayinin yer
bugüne dek kazan›lan kabiliyetler ve kurulmufl ald›¤› yenilikçi üretim odakl› bir büyüme program›na
olan güçlü altyap› sayesinde, milli savunma ve ha- ihtiyac›m›z var. Bu kal›c› büyümenin sa¤lanmas› için
vac›l›¤›m›z›n ihtiyaç duydu¤u ürün gelifltirme ve geçti¤imiz sene hükümetin bafllatt›¤› yerli ve milli
üretim çal›flmalar›nda da aktif rol oynuyor. Bu kap- üretim hamlesi önemli bir ad›m oldu. Son y›llarda
samda Türkiye’nin savunma ve havac›l›k sanayisin- devlet destekleriyle Ar-Ge yat›r›mlar›n›n milli geliri-
de yerlileflme program›n›n da en önemli paydaflla- miz içindeki pay› da giderek artt›. Sanayinin destek-
r›ndan biri olarak, Türkiye’nin ilk milli piyade tüfe- lenmesi, sanayicinin yüreklendirilmesi için at›lan
¤inden ilk Turbojet motoruna kadar pek çok yüzde her ad›m k›ymetlidir. Ancak bu noktada sektör oyun-
100 yerli Ar-Ge projesinin ana paydafl› olduk.” cular›na da büyük görev düflüyor. fiu anda ülkenin en
Dünyan›n önde gelen uçak motor üreticisi Pratt dinamik, en formda, en inovatif iflleri savunma ve
&Whitney ile ‹zmir’de ortaklafla kurulan flirkette havac›l›ktan geliyor. Ancak ölçek, finansman ve tek-
F-35’lerin F-135 olarak adland›r›lan geliflmifl moto- noloji konusunda arzu etti¤imiz noktan›n henüz uza-
runun kritik parçalar›n› Türkiye’de üreten Kale Gru- ¤›nday›z. H›zlanmam›z ve kal›c› çözümler üretmemiz
bu, geçen sene Haziran ay›nda Amerika’da gerçek- gereken alanlar çok nettir. Efl güdüm, destek ve ifl-
lefltirilen törenle Türkiye’ye teslim edilen ilk F-35 sa- birli¤i konular›nda hep birlikte çal›flmam›z gereki-
vafl uça¤›nda oldu¤u gibi dünyada uçan ilk F-35 olan yor. Rakiplerimizle aram›zdaki teknolojik fark› ka-
AA1’de de parças› bulunan tek Türk flirketi. Okyay, patmam›z flart” aç›klamas›n› yap›yor. Okyay, Türki-
“Bugün F-35 motoru ile birlikte baz› ticari havac›l›k ye’nin en yenilikçi, en Ar-Ge odakl› flirketlerinden bi-
motorlar›n›n parçalar›n›n üretimine de devam et- ri olan Kale Grubu’nun, cirosunun yüzde 2’sinden
mekteyiz. 2017 y›l›nda, havac›l›k sektörünün önde fazlas›n› Ar-Ge’ye ay›rd›¤›n› sözlerine ekliyor.
Temmuz 2019 KobiEfor 39