Page 78 - KobiEfor_Mayıs_2019
P. 78

UZMAN




                                   ‹nsan Kalabilmek Bu Kadar m› Zor!...


                                           ünya h›zla de¤iflip geliflir-  zen bizden de¤ildir” deyiflleri ise ka-
                                 D         ken insan ve insanl›¤›n ya-  dim dinlerin ve inançlar›n felsefesini

                                                                      oluflturur.
                                           flad›¤› büyük sorunlardan
                                           birisinin de “ahlak” oldu¤u  Filozof William James ise “De¤erler
                                   gerçe¤i kendini hissettirmektedir.  u¤runa savaflmak kolayd›r ama de-
          Prof.Dr.                 Küçük çocuklara yap›lan istismarlar,  ¤erler ile yaflamak zordur” derken
          Turgay Biçer             kiflinin sevmedi¤i birine yap›lan linç  ahlakl› yaflaman›n her fleyin ötesinde
                                   ve sald›r›lar, h›rs›zl›klar, nefret söy-  bir çaba gerektirdi¤ini y›llar önce
          turgay@marmara.edu.tr
                                   lemleri, haks›z kazançlar, yalan do-  söylemifltir. Günümüzde de gördü-
                                   lan ile insanlar› aldatmak, canl›  ¤ümüz fley budur. ‹nsanlar para,
                                   bombalar›n insanlar›n hayatlar›na  flöhret, ün, mevki kazan›yor ama ifl
          ‹nsanlar para,           kast ediflleri vs. vs. vs…          ahlakl› ve de¤erlerle yaflamaya ge-
          flöhret, ün, mevki        “Bu kadar bilgiye, teknolojiye, kadim  lince zorlan›yor denilebilir. Maddi
          kazan›yor ama            kültürlere ve onca yaflanm›fll›klara  kültürün yüceltildi¤i ve “Para etme-
          ifl ahlakl› ve            ra¤men hala neden insan ve insanl›k  yen!” bu de¤erlerin anlams›z ve hat-
                                   ahlak sorunu yaflamaktad›r?” soru-  ta çocukça kabul edilmesi nedeniyle
          de¤erlerle
                                   su bence her fleyden daha önemlidir  ahlak; di¤er bir deyiflle de¤erle ya-
          yaflamaya gelince
                                   zira küçük bir ahlak d›fl› hareket,  flamak zorlafl›yor ve yaflamaya çal›-
          zorlan›yor               tüm insanl›¤a ve onun geliflimine ya-  flana ise farkl› bir gözle bak›l›yor.
          denilebilir.             p›lan büyük sald›r› olmas›n›n yan› s›-  Kültürün özellikle Bat› kültürünün
          De¤erler, bir fleyin      ra her türlü güzellikleri örten kara  yüceltti¤i de¤er olan baflar› ne yaz›k
          özüdür, ruhudur ve       bir buluttur.                      ki ço¤unlukla Makyavelist bir düflün-
          manas›d›r.               Önce ahlak›n ne olup olmad›¤›n› ta-  ce ürünü olan “Kazanman›n her yolu
          De¤erle                  n›layal›m. K›saca ahlak, Arapça: ah-  do¤rudur”, “Kazanan hakl›d›r,” anla-
                                   lâq, “yarad›l›fl, huylar” kökünden ge-  y›fl› çok zaman de¤erleri ve de¤er-
          harmanlanmam›fl
                                   lir. Bir toplumda veya toplulukta  lerle yaflamay› de¤ersizlefltirmekte-
          hiçbir fley insanda
                                   uyulmas› gereken ve iyi ile do¤ru  dir…
          mutluluk                 olarak kabul edilen, normlar; davra-  De¤erler, bir fleyin özüdür, ruhudur
          oluflturmaz.              n›fl biçimleri ve kurallard›r. Ahlak›n  ve manas›d›r. De¤erle harmanlan-
          Ahlaki veya etik         felsefi olarak yorumunda ise  “etik”  mam›fl hiçbir fley insanda mutluluk
          kodlar insan›n her       ad› kullan›l›r. Etik, “Ahlak Felsefesi”  oluflturmaz. Ahlaki veya etik kodlar
          türlü                    olarak kabul edilir ve Aristo ile geli-  insan›n her türlü mutlulu¤unun ve
          mutlulu¤unun ve          flen “etik” daha çok genel yarg›lar›  erdeminin ruhudur. Ailede bafllar
                                   ifade eden sistematik ahlak anlay›fl›-  do¤umla birlikte. Okullarda ise her-
          erdeminin
                                   d›r. Türkçe’de her iki sözcü¤ü ahlak  hangi bir dersin notu kadar önemli-
          ruhudur.
                                   (edep) olarak kullan›lmaktad›r.    dir davran›fl notlar›. Genelde davra-
                                   Ahlak, bazen iyilik ya da do¤ruluk  n›fl notlar›na “pekiyi” verilir ama fi-
                                   sözcükleriyle efl anlaml›d›r. Toplu-  zik, kimya, matematik düflükse ço-
                                   mun kabul etti¤i, karfl› ç›kmad›¤› ve  cuk baflar›s›z kabul edilir ama hayat-
                                   hofl gördü¤ü ve güzel olarak kabul  ta bu dersler çocu¤un mesleki yöne-
                                   edilen davran›fl biçimleridir. Felsefe  limini belirlese de gerçek baflar›s›n›,
                                   ve dinlerde yayg›n olarak kabul gö-  Türkçe’yi nas›l konufltu¤u ve yazd›¤›,
                                   ren “Önce zarar verme” ilkesi tüm  tutum ve davran›fllar›, ifl ve yaflam
                                   mesleklerin ortak ö¤esi olan ifl ahla-  felsefesi, edebi ve ahlak›, sanata ve
                                   k›n›; “Kendine davran›lmas›n› istedi-  spora yönelifli, nas›l bir insan oldu¤u
                                   ¤in gibi sen de baflkalar›na davran”  mutlulu¤unu perçinleyecektir…
                                   ilkesi de toplumsal yaflam›n özünü  “‹nsan olabilmek ve insan kalabil-
                                   oluflturur. “Kul hakk›yla gelme ve  mek iflte bütün mesele budur!” der-
                                   komflusu aç yatarken kendi tok ge-  sek herhalde abartm›fl olmay›z…

          78 KobiEfor May›s 2019
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83