Page 25 - KobiEfor_Mart_2019
P. 25
NA‹L OLPAK DE‹K (D›fl Ekonomik ‹liflkiler Kurulu) Yönetim Kurulu Baflkan›
“KOB‹’ler e-ticarete yönelmeli”
“Türkiye, d›fl ticarette öne Ayr›ca DE‹K olarak
ç›kan otomotiv, haz›r giyim ve KOSGEB ile önemli bir ifl-
konfeksiyon, kimyevi madde- birli¤i protokolüne imza
ler gibi lokomotif sektörleri- att›k. Bu protokol kapsa-
mizin yan› s›ra özellikle son m›nda DE‹K çat›s› alt›n-
y›llarda ülkemizin gö¤sünü daki ülke ifl konseyleri-
kabartan savunma, havac›l›k ve gemi infla sanayii mizin dünya çap›ndaki
olmak üzere pek çok stratejik alanda da yerli üre- deneyimleri ile KOS-
tim ata¤›n› sürdürüyor. Stratejik önem tafl›yan sek- GEB’in KOB‹ alan›nda-
törlerin haricinde turizm, inflaat, enerji, beyaz eflya, ki birikimini birlefltirece¤iz. KOB‹’le-
g›da, perakende, sa¤l›k ve mobilya gibi birçok sek- rimizin d›fl ticaretteki pay›n› yükseltmek için güç
törde de yerli üretimimiz her geçen y›l art›yor. birli¤i yapt›¤›m›z bu iflbirli¤i sayesinde KOB‹’le-
Ülke ekonomimizin kalk›nmas›nda KOB‹’lerimi- re, DE‹K ve ifl konseyi aidatlar›nda yüzde 20, yüz-
zin çok önemli bir pay› bulunuyor. fiu an yaklafl›k de 35 ve yüzde 50 oranlar›nda indirim sa¤l›yoruz.
3.5 milyon KOB‹’ye sahibiz ve ihracat›m›z›n yüzde Önümüzdeki dönemde Türkiye’nin ithal etti¤i
55’ini bu iflletmelerimiz sa¤l›yor. Türkiye'deki üre- ürünleri yerli olarak ülkemizde üretecek, yüksek
timimizde toplam cironun yüzde 64'ünü ve istihda- katmade¤er sa¤layacak ve yüksek teknoloji üre-
m›n yüzde 73'ünü yine KOB‹'ler sa¤l›yor. Ancak tecek KOB‹’lere ihtiyac›m›z bulunuyor. Bu aç›dan
KOB‹’lerimizin kaliteli yerli üretimleriyle birlikte KOB‹ ölçekli firmalar›m›z›n teknoloji, markalafl-
uluslararas› pazarlara aç›l›p, özellikle e-ticaret ka- ma ve tasar›ma yo¤unlaflmas› gerekiyor. Özellik-
nallar›n› çok daha iyi kullanarak, potansiyellerini le KOB‹’lerimizin kendini gelece¤e tafl›mas› için
tam anlam›yla yans›tacak etkili bir performansa e-ticarette büyük bir at›l›m yapmas› flart. E-ihra-
dönüfltürmeleri gerekti¤ini düflünüyorum. cat için dijital dönüflümü kendi içlerinde bafllata-
Say›n Cumhurbaflkan›m›z›n, Aral›k ay›nda ger- rak, online perakendeden çok daha fazla pay al-
çeklefltirdi¤imiz DE‹K Ola¤an Mali Genel Kuru- mal›lar. Türkiye’nin yerli ve milli üretim stratejisi-
lu’nda yapt›¤› konuflmas›nda iflaret etti¤i üzere, ne uygun, dünyan›n beklentilerine cevap veren ni-
2019 y›l›nda KOB‹’lerimiz DE‹K’in çok daha fazla telikli ürünlere yönelmenin çok önemli oldu¤u ka-
gündeminde olacak. naatindeyim.”
halat›n içerisinde ara mal› ithalat› 171.5 milyar do-
lar ile yüzde 73.3’tür. ‹malat sanayi ara mal› ithala-
t› 104.8 milyar düzeyinde olup bunun 52 milyar do-
lar› orta-yüksek ve yüksek teknolojili ürünlerdir.
Türkiye sanayide gerçeklefltirdi¤i yat›r›mlar ve
teknolojik dönüflüm ile orta düflük teknoloji gru-
bundan orta yüksek teknoloji grubuna geçiflini ta-
mamlam›flt›r. S›ra ‘Yerlilefltirme’ ve ‘Sanayi 4.0’a
gelmifltir, sorun bu kapasiteyi oluflturmakt›r. Bili-
flim ve yaz›l›m sanayisi de odak sektörler kategori-
sine dâhil edilmifltir. KOB‹’ler aç›s›ndan sorun far-
k›nda olmak ve harekete geçmektir.
Yüksek teknolojide art›fl: ‹malat sanayisi ürünle-
rinin toplam ihracattaki pay› yüzde 93, yüksek tekno-
loji ürünlerinin imalat sanayisi ürünleri ihracat›nda-
ki pay› yüzde 4.2, orta yüksek teknolojili ürünlerin
pay› ise yüzde 36.3 oldu. ‹malat sanayisi ürünlerinin
toplam ithalattaki pay› yüzde 78.8 oldu. 2018’de yük- Ara mallar› yerli üretece¤iz: Türkiye imalat sa-
sek teknolojili ürünlerin, imalat sanayisi ürünleri it- nayinin 104.8 milyar dolarl›k ara mal› ithalat›n›
halat› içindeki pay› yüzde 15.4, orta yüksek teknolo- 2.768 adet ürün grubu oluflturmaktad›r. Bu ürünle-
jili ürünlerin pay› da yüzde 42.4 olarak hesapland›. rin 1.164’ü orta vadeli hedef olarak al›nd›.
Mart 2019 KobiEfor 25