Page 22 - KobiEfor_Mart_2019
P. 22

KAPAK




              1         SEKTÖRLER‹N TEKNOLOJ‹S‹
                              VE KATMADE⁄ER‹

                                         Tesis   Üretim       Katma
                                         Say›s›  De¤eri    De¤er
            G›da ürünlerinin imalat›     12.1     14.6     11.7
            ‹çeceklerin imalat›           0.1      0.8      0.9
            Tütün ürünleri imalat›        0.0      0.5      0.8
            Tekstil ürünlerinin imalat›   6.7      8.5      9.7
            Giyim eflyalar›n›n imalat›    15.6      6.2      7.2
            Deri ve ilgili ürünler        2.3      0.9      0.9
            A¤aç ürünleri ve mantar       6.9      1.3      1.4
            K⤛t ve k⤛t ürünleri       0.7      2.1      2.1
            Medyan›n bas›lmas› ve         3.6      0.9      1.1
                                                                     Tesis say›s›, sektörel ortalama katma-
            ço¤alt›lmas›
                                                                  de¤er ve üretim de¤erini  (1) nolu tablodan
            Mobilya imalat›              10.9      2.1      2.6
                                                                  izleyebilmekteyiz.
            Di¤er imalatlar               2.5      1.4      1.1
                                                                     Burada ‘Yüksek Teknolojili’ sektörlerde
            Düflük Teknoloji              61.4     39.4     39.6
                                                                  dünya pazar›ndaki yar›fla ve bu yar›flta Tür-
            Kok kömürü ve rafine          0.1      4.9      1.2
                                                                  kiye’nin derecesine de bakmam›z gereki-
            petrol ürünleri
                                                                  yor. Bu yar›flta Türkiye en arka s›ralarda
            Kauçuk ve plastik             5.5      5.3      5.9
                                                                  devam ediyor ama ön s›ralara geçebilece-
            ürünlerin imalat›
                                                                  ¤ini (2) numaral› tablodan görebiliyoruz,
            Di¤er metalik olmayan         4.1      6.2      8.1
                                                                  üst s›ralardaki yerler de¤ifliyor, perfor-
            mineral ürünlerin imalat›
                                                                  mans gösterenler, atak yapabilenler önün-
            Ana metal sanayi              0.8     11.4      7.9
                                                                  dekini geçebiliyor. Bu nedenle Türkiye bu
            Fabrikasyon metal ürünleri   16.3      5.7      6.9
                                                                  konuda do¤ru bir program oluflturmaya
            Makine ve ekipmanlar›n›n      3.1      0.7      0.9
                                                                  bafllam›fl durumda.
            kurulumu ve onar›m›
            Düflük-Orta Teknoloji         29.9     34.3     30.9      DÜNYA PAZARINDA
            Temel eczac›l›k ürünleri      0.1      1.0      1.7      SEKTÖREL PAYLAfiIMLAR
            Elektronik ve optik           0.2      1.2      1.6
                                                                     Yüksek teknolojik sektörler yar›fl›nda
            Yüksek Teknoloji              0.3      2.2      3.3
                                                                  son duruma bak›l›rsa dünya pazar› bir hay-
            Kimyasallar                   1.0      4.8      4.6
                                                                  li dinamik seyrediyor; yar›fl›n favorisi yok
            Elektrik teçhizat imalat›     2.2      5.5      6.1
                                                                  gibi. “Rekabetçi Yerli Üretim”, yerli KO-
            Makine ve ekipman             3.7      4.5      6.3
                                                                  B‹’lerle yabanc› firmalar› buluflturmay› he-
            Motorlu kara tafl›t›, treyler    1.2    8.3      8.0
                                                                  defledi¤ine göre, yar›flmak için partner
            Di¤er ulafl›m araçlar›         0.2      0.9      1.2
                                                                  aray›fl›nda bize yol gösterecek küresel tab-
            Orta-Yüksek Teknoloji         8.4     24.0     26.2
                                                                  lo flöyle görünmektedir:
                                                               YÜKSEK TEKNOLOJ‹L‹
                                                          SEKTÖRLERDE DÜNYA VE B‹Z
                                                       Bilim ve teknolojinin en geliflmifl ç›kt›lar›n› kullanan
                                                    sektörlerin bafl›nda havac›l›k ve uzay sanayi geliyor. Ar-
                                                    Ge faaliyetlerinden, temel araflt›rmalardan ve inovas-
                                                    yondan beslenen havac›l›k ve uzay sanayi pazar›na ABD
                                                    baflta olmak üzere di¤er metropol ülkeler hakim. 2014
                                                    y›l› itibariyle sektörde ABD’nin ihracat pazar pay› yüzde
                                                    32.51. Yani pazar›n 1/3’ü ABD’nin denetiminde. ABD’yi
                                                    yüzde 17.61 ile Fransa, yüzde 13.11 ile Almanya ve yüz-
                                                    de 9.25 ile ‹ngiltere izliyor. Türkiye’nin dünya pazar pay›
                                                    ise sadece yüzde  0.22.

           22 KobiEfor Mart 2019
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27