Page 37 - KobiEfor_Eylul_2017
P. 37
MERT ÖZGÜR ¤iflti. Yenilikçi çözümler sunan giriflimci
TBV Yönetim Kurulu Üyesi flirketler mevcut flirketlerin geleneksel
Accenture Teknoloji Dan›flman› kurumsal stratejilerini sarst›. Bu sebep-
Radikal bir devrim le halihaz›rda geleneksel yöntemler ile
iflleyifline devam eden pazar pay› büyük
“Üçüncü sanayi devrimi ile saf diji- flirketler bir dijital platform sahibi olmak
tal platformlar›n ortaya ç›k›fl›n› göz- üzere fizibilite çal›flmalar›na bafllayacak,
lemledik. Dördüncü sanayi devriminin bir genel merkez veya sürekli genifl kad-
ay›rt edici özelliklerinden bir tanesi rolu çal›flanlar› olmadan gelirlerini ida-
ise fiziksel dünya ile yak›ndan iliflkili me ettirmenin yollar›n› arayacakt›r.
küresel dijital platformlar›n ortaya ç›k›fl› ve bu Özetle kurumsal stratejilerini gözden geçirmeye
platformlar›n yaratt›¤› ekosistemdir. zorlanacaklar.
Dijital Ekosistem denince bir parça kod anlafl›l- Dijital dönüflüm çok radikal bir devrimdir. Eko-
mamal›d›r. Dijital Ekosistem daha çok; hizmet su- nomide fleffaf ve sürdürülebilir varl›k/ de¤er pay-
nan, hizmet al›flverifline olanak sa¤layan, çevresi lafl›m modellerinin geliflmesine olanak tan›mak-
ile bilgi aktar›m›n› mümkün k›lan ve paydafllar› tad›r. Bu tür dönüflümler mal ve hizmet üreticile-
destekleyen altyap›sal uygulamalar olarak de¤er- ri için s›n›rs›z içerik eriflimi sunan büyük ölçekli
lendirilmelidir. güçlü platformlar ile hangi strateji ile etkileflime
‘Dijital Ekosistem’lere olan güven gün geçtikçe girmek gerekti¤ine, ürün sahiplik kriterlerinin na-
artmaktad›r. Öyle ki-çok uzak de¤il-befl y›l içeri- s›l tan›mlanmas› gerekti¤ine iliflkin yeni sorunlar›
sinde müflterilerin önemli bir k›sm› ürün, hizmet do¤urmaktad›r.
sat›n al›mlar›n›, mesajlaflma platformlar›, birbiri Geçirgenlik sadece mal ve hizmet kavramlar› ile
ile konuflan cihazlar, yapay zekaya sahip ak›ll› s›n›rl› kalm›yor. Sektörlerin de geleneksel s›n›rlar›
asistanlar üzerinden gerçeklefltirecek. ortadan kalk›yor. Örne¤in; art›k rahatl›kla otomo-
Yine befl y›l içerisinde S&P 500 flirketlerinin billere tekerlekli bilgisayar diyebiliyoruz. Apple ve
yüzde 80’i en az bir endüstriyel dijital ekosisteme Google’›n otomotiv piyasas›na girme karar› bugün
entegre olacak ve bu ekosistemlere entegrasyon- bir teknoloji flirketinin otomobil üreten bir flirkete
lar›n› gün geçtikçe derinlefltirecekler. nas›l rahatl›kla dönüflebilece¤ini gösteriyor. Ha-
Yak›n geçmiflte sektörlerin birbiri içerisine ge- lihaz›rda bir otomobil maliyetinin yüzde 35’ini elek-
çirgenli¤i neredeyse yoktu. Her iflin kendine has tronik parçalar ve teknolojileri oluflturuyor. Bu
bir oyun alan› vard› ve bu s›n›rlar içerisinde flirket- oran 2000’lerin bafl›nda yüzde 20 idi. Bu art›fl göz
ler pazarda mevcut konumlar›n› koruyabiliyordu. önüne al›nd›¤›nda teknoloji üretmenin ve yaz›l›m li-
Ulafl›labilir dijital teknolojilerin geliflmesi ile bir- sanslaman›n geleneksel imalata k›yasla stratejik
likte sektörlerin oyun sahas›na girifl flartlar› de- olarak daha yararl› oldu¤unu öngörebiliriz.”
E-Devlet nüyle e-Devlet Kap›s› sa¤lam›fl oldu¤u altyap›yla
Dijital dönüflüm, kamu hizmet- birçok baflka ülke taraf›ndan da örnek al›nan bir
lerini dijitallefltirdi¤i için devleti de yap›dad›r. E-devlet hizmetleri ücretsizdir.
dönüfltürüyor.
Türkiye’de bu de¤iflimin önemi
daha da art›yor, çünkü ‘bürokratik
devlet’ gelene¤inden yak›n›yoruz.
Kamudaki ifller için her iflletme belli bir istihdam
yaratmak zorundayd›, bu sona erecek.
e-Devlet Kap›s›n›n amac›, tek bir adres üzerin-
den flifre, elektronik imza, mobil imza gibi kimlik
do¤rulama sistemleri ile güvenli bir flekilde kamu
hizmetlerinin vatandafllara sunulmas›d›r.
e-Devlet Kap›s›’n›n en büyük faydas› kredi kar-
t›nda oldu¤u gibi kimlik ibraz›yla sadece ilgili kifliye
elden teslim edilen flifre ya da varsa e-imza ve mo-
bil imza gibi kimlik do¤rulama araçlar› kullan›larak
elektronik hizmetlere eriflim sa¤lanmas›d›r. Bu yö-
Eylül 2017 KobiEfor 37