Page 62 - KobiEfor_Temmuz_2015
P. 62

UZMAN                                     ‹fli bilmek ama

                                                yönetmeyi bilmemek!
                                    B     irço¤u ‘Aile fiirketi’ olarak yap›lanm›fl  flirketler için hayati önem tafl›yor.

                                                                        l fiirketlerin bilanço ve gelir-gider tablolar›-
                                          ve bütün Anadolu’ya yay›lm›fl KOB‹’le-
                                                                        n› etkin bir flekilde okumak ve buna uygun
                                          rimizi yak›ndan inceledi¤imizde, hep-
                                          sinin bir ‘hikâyesi’ oldu¤unu görüyo-
                                          ruz. Bu hikâyeler, büyük ço¤unlukla,  stratejik kararlar› gecikmeden almak yerine,
                                                                        flirketini ajandas›na not etti¤i birkaç rakam
                                     yapt›klar› ifl kolunu bir nedenle çok iyi ö¤re-  ile tutan ve maliyet analizlerini ‘babas›ndan
                                     nen bir ‘Giriflimci’ ile bafll›yor. fiirketi kuran  ö¤rendi¤i’ flekilde yapan bir patron, flirketini
                                     bu giriflimci belli bir yafla geldi¤inde de, özel-  bat›rd›¤›n› en son kendisi ö¤renir.
                                     likle erkek bir evlada sahipse, flirketini o¤lu-  l Personeli aras›nda olan endüstri mühen-
                                     na devretme arzusu ile o¤lunu, okulu veya  disinin yetkinlikleri konusunda yeterince bil-
                                     askerli¤i bitirdi¤i gibi, flirkete al›yor. Bu genç  gi sahibi olmayan patron, flirketinde y›llarca
                                     ‘Patron’ da, genelde, mevcut iflyerinde büyü-  toplanm›fl olan verilerinin gelece¤e dönük
                                     dü¤ünden ifli bir flekilde ö¤renmifl oluyor.  stratejik kararlar oluflturmas›nda büyük
                                     Büyük ço¤unlu¤u böyle bir ‘senaryo’ içinde  önem tafl›d›¤›n› ancak bu verilerin analiz
                                     olan bu flirketlerimizin son zamanlarda kar-  edilmesi gerekti¤ini ve bu analizi endüstri
                                     l›l›klar›n›n giderek azald›¤›na, hatta bir flekil-  mühendisinin yapabilece¤ini de bilemez.
                                     de zarar etmeye bafllad›¤›na flahitlik ediyo-  l Stok kontrolü konusunda yeterince bilgi
                                     ruz. Neden?                        sahibi olmayan patron, toplam maliyetleri en
                                     Geçen yüzy›lda hemen hemen her sektörde  düflük tutan stok miktar›n›n hesaplanabile-
             HALUK ÜNALDI            toplam üretim kapasitesi ihtiyac›n alt›nda ol-  ce¤ini de bilemez. Kendisini emniyete almak
                                                                        üzere stok miktarlar›n› yüksek tutarak, kar-
                                     du¤undan, flirketler ne üretirse, satabiliyor-
             haluk@paradigmam.com    du. Kap›lar›nda ürünlerini almaya haz›r bir  l›l›¤›n›n ciddi bir flekilde düflmesine neden
                                     müflteri kuyru¤u vard›. Hat›rlarsan›z, bir ara-  olabilir.
                                     ba almak için 6 ay, sabit telefon almak için  l Stratejik planlama araçlar›ndan birisi olan
                                     birkaç sene beklenirdi. Bu durumda flirket-  ‘Farkl›l›k Haritas›’ konusunda bilgisi olma-
                                     lerin kar marjlar› da çok yüksek oldu¤undan,  yan bir patron, belirlenecek fiyat ve ürün ka-
                                     yap›lan ifli bir flekilde bilmek yeterli olabili-  litesi konusunda rakiplere göre konumlan›l-
                                     yordu.                             mas› gerekilen ‘Stratejik’ pozisyonlar oldu-
                                     Mevcut bütün ifl kollar›nda yeni rakiplerin  ¤unu ve sektörde bütün mücadelenin bu
                                     ‘oyuna girmesi’, toplam arz›n talebin üzerine  ‘stratejik’ pozisyonu ele geçirmekten geçti¤i-
                                     ç›kmas›, rekabetin giderek artmas› ve küre-  ni bilemez. Baflar›y› fiyat düflürmekte arar ve
                          Bir ifli    selleflmesi ile flirketlerimiz son zamanlarda  sektörünü ‘tahrip eden’ önemli bir oyuncu
                                     giderek daha ciddi problemler ile karfl› kar-  olarak ortaya ç›kar ama bu fiyat düflüflü yine
                    iyi bilmek,      fl›yad›r.                           de karl›l›¤› artt›rmaya yetmedi¤ini hayretler
                                     Yapt›klar› ifli çok iyi bilen patronlar›m›z ne  içinde görür.
                    o iflle ilgili    yaz›k ki ayn› beceriyi ‘Yönetim Bilimi’ konu-  l Motivasyon konusunda yeteri kadar bilgi-
                                     sunda gösteremiyor veya yönetim konusunu  si olmayan bir patron, çal›flan motivasyonu
               bir flirketin de       yeterince önemsemiyorlar. fiirketlerimiz, f›r-  artt›rman›n birinci flart›n›n onlara zam yap-
                   baflar›l› bir      sat buldukça personelini e¤itmek üzere e¤i-  maktan geçti¤ini zanneder. Maafl›n ‘Hijye-
                                                                        nik’ bir faktör oldu¤unu bilmedi¤inden,
                                     timler yap›yor ama çok az ‘Patron’ kendini
                        flekilde      gelifltirmek üzere yönetim konular›nda e¤i-  yapt›¤› zamma ra¤men motivasyonun art-
                                     tim al›yor. Oysa günümüz flirketlerimizin ba-  mad›¤›n› gördü¤ünde de bütün çal›flanla-
             yönetilebilece¤i        flar›s›, patronlar›m›z›n yönetim konusunda  r›ndan flikayet eder. Oysa görülen küçük bir
                                     kendilerini gelifltirmesinden geçmektedir.  baflar›n›n ‘Aferin’ diyerek ödüllendirmenin
                     anlam›na        En az kendi ifl kollar› kadar önemli bir bilim  motivasyona etkisi, maafl zamm›ndan çok
                                     olan yönetim konusunda kendisini gelifltire-  daha fazlad›r.
                       gelmez!       meyen patronlar›n ne tür ‘tipik’ sorunlar ile  l Kurumsal Kaynak Planlamas› konusunda
                                     karfl›laflaca¤›n› görelim:           yeteri kadar bilgisi olmayan bir patron, bu tür
                                     l Stratejik pazarlama ve pazar analizi konu-  yaz›l›mlar›, muhasebe programlar›n›n biraz
                                     sunda yeterince bilgi sahibi olmayan bir pat-  daha geniflletilmifl flekli olarak yorumlar. Oy-
                                     ron, içinde bulundu¤u pazar›n bilgilerine na-  sa kurumsal kaynak planlamas› yaz›l›mlar›n›
                                     s›l ulaflabilece¤ini bilemedi¤inden, pazar›n›n  etkin olarak hayata geçirebilmek, orta bü-
                                     nabz›n› tutamadan ve ‘Belirsizlik’ alt›nda ka-  yüklükte bir flirketten büyük flirkete geçiflin
                                     rarlar verir. Onlara sorarsan›z, kendi sektör-  ön kofluldur.
                                     leri ile ilgili bilgi ne yaz›k ki yoktur.  Bütün bu örnekleri yönetim biliminin bütün
                                     l Stratejik yönetim konusunda yeterince bil-  konular›na ve çok de¤iflik flekillerde genifl-
                                     gi sahibi olmayan patron, flirket vizyonu yaz-  letmek mümkündür.
                                     may› kalite belgesi alman›n asgari bir flart›  Günümüz yo¤un ve küresel rekabet ortam›n-
                                     zanneder. fiirket vizyonunun genifl bir kat›-  da baflar›l› bir flirkete sahip olman›n gerekli
                                     l›mla haz›rlanmas›n›n çal›flanlarda ortak bir  ama yeterli olmayan flart›; patronun öncelik-
                                     heyecan yarataca¤›n› ve bu vizyonun sürekli  le kendisini yönetim konusunda e¤itmesin-
                                     gündemde tutulmas›n›n kendi sorumlulu¤u  den geçmektedir. Çinli yöneticilerin kendile-
                                     oldu¤unu bilemez.                  rini yönetim konusunda ‘eksik’ bulduklar›n›
                                     l Rakip analizi konusunda yeterince bilgi sa-  ve bu eksiklerini kapatmak üzere büyük bir
                                     hibi olmayan patron, rakiplerinden en ac›-  çaba içinde olduklar›n› da biliyoruz.
                                     mas›z› ile ancak pazar pay›n› o rakibine kap-  Emin olun, kendilerini yönetim konusunda
                                     t›rd›ktan sonra tan›fl›r. Oysa rekabetin art-  çok iyi e¤itmeyen patronlar için ‘Yar›n’ çok
                                     mas› ile beraber, sistematik bir rakip analizi  daha zor olacak!


           62 KobiEfor Temmuz 2015
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67