Page 74 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 74

UZMAN                           Sivil Toplum Kurulufllar› ve

                                                        Yönetim Kalitesi

                                       S      a¤l›kl› demokrasilerin yol hari-  lumun yönetim kalitesi de artacakt›r.
                                              tas›nda önemli temel tafllar›n-
                                                                          Demokrasilerin geliflmesi art›k uluslara-
                                              dan biri hesap verebilen, sorgu-
                                                                          ras› kurulufllar›n destek ve gözetiminde
                                              lanan ve performanslar›n ölçül-
                                                                          tedir. Bir de¤iflim süreci yaflan›yor. Tür-
                                              dü¤ü bir kamu yönetimidir. Kat›-  beslenen denetlenen yap›larca izlenmek-
                                        l›mc› ve paylafl›mc›, fleffaf olma kriterle-  kiye için AB yaln›zca ekonomik aç›dan
                                        rinin geliflti¤i ve küresel ölçekte de¤er  de¤il, demokrasinin geliflmesi aç›s›ndan
                                        buldu¤u iyi yönetiflim ilkeleri ülke yöne-  da hedefleri içeren birliktelik sürecidir.
                                        timlerinin ele ald›¤› konular aras›nda öne  Bu ülkemiz için önemli bir demokrasi ç›-
                                        ç›k›yor. Özellikle son y›llarda birbiri ard›-  pas›d›r. Her ülkenin kendine özgü uygu-
                                        na yaflanan krizler, kamu ve görevlileri-  lamalar›, duyarl›l›klar› oldu¤u gibi dahil
                                        nin rolü ve kontaklar›n› yeniden öncelik-  olduklar› topluluklar›n kurallar› vard›r.
                                        lendirme ve de¤erlendirilmesine yol aç›-  Özellikle devlete olan güvenin azald›¤›
                                        yor. Bu ba¤lamda hiç kuflku yok ki ‘Sivil  ülkelerde düzenleyici kurallar›n artmas›
                                        Toplum Kurulufllar›’n›n (STK) iyi yöneti-  kaç›n›lmazd›r.
                                        flim için üzerine düflen önemli görevler  AB bu konuda direktifleri, temel kriterle-
                                        ve hatta sorumluluklar var. Kat›l›mc›l›k  ri ile kurallar dizini oluflturmaktad›r. Po-
                                        olgusunun gelifltirilmesinde STK’lar›n  litika oluflturmaktan, kamu al›mlar›,
                                        süreçte rol almas› gerekiyor. Projelere  strateji ve reform, kamu hizmeti ve yöne-
                                        görüfl bildirmeli, yasalara ve uygulama-  timi iflleyifli, kamu maliyesi ve denetimini
             A. HAMD‹ DO⁄AN             lara taraf olarak kat›lmal›d›rlar. Günü-  konular›nda AB’ye kat›l›m öncesi ülkele-
                                        müzde art›k temsili demokraside yeniden  re ve komflu ülkelere destek veren çal›fl-
             KalDer                     kat›l›mc›l›¤›n a¤›rl›k kazand›¤› bir mode-  malar yapan kurulufllar bulunuyor.
             Yönetim Kurulu Baflkan›     le kay›ld›¤›n› görüyoruz. Dünya öylesine  Kopenhag(1993), Madrid(1995), Lüksem-
                                        h›zl› bir de¤iflim sürecine girdi ki 4 y›l için  burg(1997), Helsinki(1999) kriterleri ile
                                        yetki alan ve program yapan yürütme or-  donanan bir kamu yönetimi oluflturma ve
                                        ganlar›n›n bu h›zl› de¤iflime ayak uydur-  gelifltirilmesine odaklanmak ve bunlar›
                                        mas› zor oluyor. Bunun için paylafl›mc›,  aflmak gereklili¤i her zaman vurgulan-
                                        kat›l›mc› yaklafl›mlar giderek art›yor.  maktad›r. Bunlar uyumlaflt›r›larak top-
           Demokrasi güzel              Kamunun iyi yönetimi ve etkin denetlen-  lumsal hedefe dönüfltürülmelidir. Bu sü-
                                        mesinin vatandafla, hükümetlere, devle-  reçler hem aday hem de üye ülkeler için
              bir yolculuk,             te, topluma yararlar›n› hepimiz biliyo-  sürekli iyilefltirme f›rsat› olarak alg›lan-
                                        ruz. Kaynaklar›n etkin, verimli ve kat-  mal›d›r.
          sürekli geliflme ve            made¤er yaratan biçimde kullan›l›r ol-  Art›k ülkemizde de  ”Düzenleyici Etki
           iyilefltirme ile yol          mas› vatandafl›n memnuniyet oran›n›  Analizi” (DEA) kavram olarak yerleflmeli-
                                                                          dir. Toplumun görüfllerinin al›nmas›na,
                                        artt›r›yor, güvenirlili¤i sa¤l›yor. Bu ko-
          al›nmas› mümkün.              nuda birçok uluslararas› kuruluflun uy-  kat›l›mc›l›¤›na giden yöntemlerden biri
                                        gulamalara yönelik çal›flmalar› bulunu-
                                                                          de budur. Ç›kacak yasalar›n, konacak ku-
          Bugün mükemmel                yor. Yolsuzluklar› önleme, performans-  rallar›n t›pk›, yap›lacak yollar›n, barajla-
                                        lar› artt›rma fleffafl›k ölçümlerini gelifl-  r›n, sökülecek a¤açlar›n etkilerini arafl-
                dedi¤imiz               tirme yolunda sürekli çabalar gösterili-  t›rma gayesi tafl›yan ÇED raporlar› gibi,
                                        yor. Kamu yönetiminin iyilefltirilmesi  ama gerçek anlamda de¤erlendirilmeli
               demokrasi                hükümetlerin bafll› bafl›na ele ald›klar›  ve sonras› planlanmal›d›r. Uzmanlaflm›fl,
                                        programlar olarak “yeniden yap›land›r-  kar gayesi olmayan kat›l›mc› STK’lar bu
          modelleri de yar›n            ma” bafll›¤›nda yürütülüyor. Amaç, gide-  süreçte etkili olacak ve katk› sa¤layacak-
            birçok eksikleri            rek daha h›zl› ve sürekli geliflen, fleffaf,  t›r. Bu bence asl›nda büyük bir bilgi biri-
                                        toplumun denetimine aç›k, bilgilere ula-
                                                                          kimi ve katk›n›n oldu¤u kadar, büyük bir
           olan uygulamalar             fl›labilen kurumlar yaratmak. Bu talep  uzlafl› kültürünün de yerleflmesine neden
                                                                          olacakt›r. Yokmufl veya yap›yormufl gibi
                                        kamu yönetiminin, hükümetlerin ifl gör-
          olarak görülebilir.           me biçimlerini de¤ifltirirken, STK’lar›n  olmak hiçbir nedenle aç›klanamayacak
                                        rolü ve önemi de giderek katk›s› artan  eksikliktir.
               Demokrasi                bir faktör olarak gözükmektedir. Ancak  Kat›l›mc›l›k sürecinde önemli bafllang›ç-
                                        STK’lar›n da bu modelde etkin olabilme-  lardan birinin yerel yönetimler olmas›
               yaflayan ve               leri için ça¤dafl bir yönetim modelini uy-  gerçe¤i paylafl›lan bir tespittir. Yürüdü-
            büyüyen geliflen             guluyor olmalar› gerekir. Toplam Kalite  ¤ümüz yolun, nefes ald›¤›m›z park›n, ya-
                                        Yönetimi felsefesinden do¤an “Mükem-
                                                                          flad›¤›m›z flehrin kararlar›n› neden orada
               bir fidand›r.            mellik Modeli”, STK’lar›n da ihtiyaçlar›-  yaflayanlarla almad›¤›m›z hep sorgulana-
                                        na yan›t veren bir modeldir. ‹ster ifllet-
                                                                          gelmifltir. STK’lar özellikle bu yap›da de-
               Mükemmel                 me, ister yerel yönetim olsun, KOB‹ veya  ¤erlendirilmesi gereken ve sürecin en
                                        büyük iflletme olsun her kurum ve kuru-  önemli stratejik ortaklar›ndan biri olarak
            yönetim, yaflam              luflun uygulayabilece¤i bir yönetim mo-  görülmelidir.
                                        delidir. Model: Bir STK için liderlik, ifl-  Demokrasi güzel bir yolculuk, sürekli
                kalitesinin             birlikleri, kaynaklar›n kullan›m›, çal›-  geliflme ve iyilefltirme ile yol al›nmas›
                                        flanlar, ürün ve hizmet süreçlerinin et-  mümkün. Bugün mükemmel dedi¤imiz
            yükseltilmesini             kinlefltirilerek, toplum, dernek veya ifl-  demokrasi modelleri de yar›n birçok ek-
             hedefleyen bir             letme için daha iyi performans elde edi-  sikleri olan uygulamalar olarak görüle-
                                                                          bilir. Demokrasi yaflayan ve büyüyen ge-
                                        lerek çal›flanlar› ve gönüllüleri ile bafla-
                vizyondur.              ran sayg›n STK amac›na ulaflmay› ön-  liflen bir fidand›r. Mükemmel yönetim,
                                                                          yaflam kalitesinin yükseltilmesini he-
                                        görmektedir. Referans noktas› haline
                                        gelecek böylesi STK say›s› artt›kça, top-  defleyen bir vizyondur.
           74 KobiEfor Ekim 2014
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79