Page 74 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 74
UZMAN Sivil Toplum Kurulufllar› ve
Yönetim Kalitesi
S a¤l›kl› demokrasilerin yol hari- lumun yönetim kalitesi de artacakt›r.
tas›nda önemli temel tafllar›n-
Demokrasilerin geliflmesi art›k uluslara-
dan biri hesap verebilen, sorgu-
ras› kurulufllar›n destek ve gözetiminde
lanan ve performanslar›n ölçül-
tedir. Bir de¤iflim süreci yaflan›yor. Tür-
dü¤ü bir kamu yönetimidir. Kat›- beslenen denetlenen yap›larca izlenmek-
l›mc› ve paylafl›mc›, fleffaf olma kriterle- kiye için AB yaln›zca ekonomik aç›dan
rinin geliflti¤i ve küresel ölçekte de¤er de¤il, demokrasinin geliflmesi aç›s›ndan
buldu¤u iyi yönetiflim ilkeleri ülke yöne- da hedefleri içeren birliktelik sürecidir.
timlerinin ele ald›¤› konular aras›nda öne Bu ülkemiz için önemli bir demokrasi ç›-
ç›k›yor. Özellikle son y›llarda birbiri ard›- pas›d›r. Her ülkenin kendine özgü uygu-
na yaflanan krizler, kamu ve görevlileri- lamalar›, duyarl›l›klar› oldu¤u gibi dahil
nin rolü ve kontaklar›n› yeniden öncelik- olduklar› topluluklar›n kurallar› vard›r.
lendirme ve de¤erlendirilmesine yol aç›- Özellikle devlete olan güvenin azald›¤›
yor. Bu ba¤lamda hiç kuflku yok ki ‘Sivil ülkelerde düzenleyici kurallar›n artmas›
Toplum Kurulufllar›’n›n (STK) iyi yöneti- kaç›n›lmazd›r.
flim için üzerine düflen önemli görevler AB bu konuda direktifleri, temel kriterle-
ve hatta sorumluluklar var. Kat›l›mc›l›k ri ile kurallar dizini oluflturmaktad›r. Po-
olgusunun gelifltirilmesinde STK’lar›n litika oluflturmaktan, kamu al›mlar›,
süreçte rol almas› gerekiyor. Projelere strateji ve reform, kamu hizmeti ve yöne-
görüfl bildirmeli, yasalara ve uygulama- timi iflleyifli, kamu maliyesi ve denetimini
A. HAMD‹ DO⁄AN lara taraf olarak kat›lmal›d›rlar. Günü- konular›nda AB’ye kat›l›m öncesi ülkele-
müzde art›k temsili demokraside yeniden re ve komflu ülkelere destek veren çal›fl-
KalDer kat›l›mc›l›¤›n a¤›rl›k kazand›¤› bir mode- malar yapan kurulufllar bulunuyor.
Yönetim Kurulu Baflkan› le kay›ld›¤›n› görüyoruz. Dünya öylesine Kopenhag(1993), Madrid(1995), Lüksem-
h›zl› bir de¤iflim sürecine girdi ki 4 y›l için burg(1997), Helsinki(1999) kriterleri ile
yetki alan ve program yapan yürütme or- donanan bir kamu yönetimi oluflturma ve
ganlar›n›n bu h›zl› de¤iflime ayak uydur- gelifltirilmesine odaklanmak ve bunlar›
mas› zor oluyor. Bunun için paylafl›mc›, aflmak gereklili¤i her zaman vurgulan-
kat›l›mc› yaklafl›mlar giderek art›yor. maktad›r. Bunlar uyumlaflt›r›larak top-
Demokrasi güzel Kamunun iyi yönetimi ve etkin denetlen- lumsal hedefe dönüfltürülmelidir. Bu sü-
mesinin vatandafla, hükümetlere, devle- reçler hem aday hem de üye ülkeler için
bir yolculuk, te, topluma yararlar›n› hepimiz biliyo- sürekli iyilefltirme f›rsat› olarak alg›lan-
ruz. Kaynaklar›n etkin, verimli ve kat- mal›d›r.
sürekli geliflme ve made¤er yaratan biçimde kullan›l›r ol- Art›k ülkemizde de ”Düzenleyici Etki
iyilefltirme ile yol mas› vatandafl›n memnuniyet oran›n› Analizi” (DEA) kavram olarak yerleflmeli-
dir. Toplumun görüfllerinin al›nmas›na,
artt›r›yor, güvenirlili¤i sa¤l›yor. Bu ko-
al›nmas› mümkün. nuda birçok uluslararas› kuruluflun uy- kat›l›mc›l›¤›na giden yöntemlerden biri
gulamalara yönelik çal›flmalar› bulunu-
de budur. Ç›kacak yasalar›n, konacak ku-
Bugün mükemmel yor. Yolsuzluklar› önleme, performans- rallar›n t›pk›, yap›lacak yollar›n, barajla-
lar› artt›rma fleffafl›k ölçümlerini gelifl- r›n, sökülecek a¤açlar›n etkilerini arafl-
dedi¤imiz tirme yolunda sürekli çabalar gösterili- t›rma gayesi tafl›yan ÇED raporlar› gibi,
yor. Kamu yönetiminin iyilefltirilmesi ama gerçek anlamda de¤erlendirilmeli
demokrasi hükümetlerin bafll› bafl›na ele ald›klar› ve sonras› planlanmal›d›r. Uzmanlaflm›fl,
programlar olarak “yeniden yap›land›r- kar gayesi olmayan kat›l›mc› STK’lar bu
modelleri de yar›n ma” bafll›¤›nda yürütülüyor. Amaç, gide- süreçte etkili olacak ve katk› sa¤layacak-
birçok eksikleri rek daha h›zl› ve sürekli geliflen, fleffaf, t›r. Bu bence asl›nda büyük bir bilgi biri-
toplumun denetimine aç›k, bilgilere ula-
kimi ve katk›n›n oldu¤u kadar, büyük bir
olan uygulamalar fl›labilen kurumlar yaratmak. Bu talep uzlafl› kültürünün de yerleflmesine neden
olacakt›r. Yokmufl veya yap›yormufl gibi
kamu yönetiminin, hükümetlerin ifl gör-
olarak görülebilir. me biçimlerini de¤ifltirirken, STK’lar›n olmak hiçbir nedenle aç›klanamayacak
rolü ve önemi de giderek katk›s› artan eksikliktir.
Demokrasi bir faktör olarak gözükmektedir. Ancak Kat›l›mc›l›k sürecinde önemli bafllang›ç-
STK’lar›n da bu modelde etkin olabilme- lardan birinin yerel yönetimler olmas›
yaflayan ve leri için ça¤dafl bir yönetim modelini uy- gerçe¤i paylafl›lan bir tespittir. Yürüdü-
büyüyen geliflen guluyor olmalar› gerekir. Toplam Kalite ¤ümüz yolun, nefes ald›¤›m›z park›n, ya-
Yönetimi felsefesinden do¤an “Mükem-
flad›¤›m›z flehrin kararlar›n› neden orada
bir fidand›r. mellik Modeli”, STK’lar›n da ihtiyaçlar›- yaflayanlarla almad›¤›m›z hep sorgulana-
na yan›t veren bir modeldir. ‹ster ifllet-
gelmifltir. STK’lar özellikle bu yap›da de-
Mükemmel me, ister yerel yönetim olsun, KOB‹ veya ¤erlendirilmesi gereken ve sürecin en
büyük iflletme olsun her kurum ve kuru- önemli stratejik ortaklar›ndan biri olarak
yönetim, yaflam luflun uygulayabilece¤i bir yönetim mo- görülmelidir.
delidir. Model: Bir STK için liderlik, ifl- Demokrasi güzel bir yolculuk, sürekli
kalitesinin birlikleri, kaynaklar›n kullan›m›, çal›- geliflme ve iyilefltirme ile yol al›nmas›
flanlar, ürün ve hizmet süreçlerinin et- mümkün. Bugün mükemmel dedi¤imiz
yükseltilmesini kinlefltirilerek, toplum, dernek veya ifl- demokrasi modelleri de yar›n birçok ek-
hedefleyen bir letme için daha iyi performans elde edi- sikleri olan uygulamalar olarak görüle-
bilir. Demokrasi yaflayan ve büyüyen ge-
lerek çal›flanlar› ve gönüllüleri ile bafla-
vizyondur. ran sayg›n STK amac›na ulaflmay› ön- liflen bir fidand›r. Mükemmel yönetim,
yaflam kalitesinin yükseltilmesini he-
görmektedir. Referans noktas› haline
gelecek böylesi STK say›s› artt›kça, top- defleyen bir vizyondur.
74 KobiEfor Ekim 2014