Page 56 - KobiEfor_Temmuz_2012
P. 56
UZMAN Türkiye Kalite Alt Yap›s›
Gelifltirme Projesi
K alDer 2002-2007 y›llar› aras›ndaki s›nda Ekonomi Bakanl›¤› ile bu projenin
ana faydalan›c›s› olunmas›na ayr› bir
Türkiye’de Kalite Altyap›s›’n›n Des-
teklenmesi Projesi’nde (TKGA) D›fl
Kalite Kavram›; Ürün Kalitesi, Hizmet Ka-
Ticaret Müsteflarl›¤› (DTM) ile birlikte ana önemle yaklafl›lmaktad›r.
faydalan›c› olmufltur. May›s 2010’da bafl- litesi, Süreç Kalitesi, Yönetim Kalitesi ve
layan ve A¤ustos 2012’de bitecek olan en üst düzeyde Düflünce Kalitesi olarak
Türkiye’de Kalite Altyap›s›’n›n Güçlendiril- içerikleri bar›nd›rmaktad›r. Sonuç olarak
mesi 2’nci Projesi’nde de kamu sektörü- da YAfiAM KAL‹TES‹’ni hedeflemektedir.
nü Ekonomi Bakanl›¤›, özel sektörü de Kalitenin böylesi bir sonuca odakl› olma-
KalDer temsil etmektedir. Projenin amac› s› ülkelerin vizyonlar› aç›s›ndan da neden
kamuyla birlikte, özel sektörün de kalite kaliteye önem vermelerinin gerekçesidir.
altyap›s›n› gelifltirerek ülkemizin AB kalite Türkiye’nin 2023 hedeflerine bakt›¤›m›z-
altyap›s›yla uyumlu bir kalite altyap›s›na da küresel rekabet ortam›nda zorlu bir
ulaflmas›n› sa¤lamak ve AB ile aram›zda süreci görmekteyiz. Dünyan›n 10 büyük
mallar›n serbest dolafl›m›n›n sorunsuz ifl- ekonomisi aras›nda yer alaca¤›z derken
leyifline katk›da bulunmakt›r. Proje kap- bugün önümüzdeki ülkelere bakacak
sam›nda Temmuz 2012’ye kadar çok say›- olursak; Endonezya, Meksika, Güney Ko-
da konferans, sempozyum, e¤itim, çal›fl- re, Avustralya, ‹spanya, Kanada ve ‹tal-
tay düzenlenmifl yurt genelinde bilgilen- ya’y› geçmemiz gereken bir yar›fl›n içinde
dirme kampanyalar› yürütülmüfltür. oldu¤umuzu görüyoruz. ‹flte rekabetçi
A. HAMD‹ DO⁄AN Küreselleflme ile birlikte ekonomik aç›dan yaklafl›m ve kalite anlay›fl› bunun için
s›n›rlar›n kalkt›¤› bir dünyada yafl›yoruz. önem tafl›maktad›r. Sürdürülebilir bir ba-
KalDer Bugün her bir üretici ve hizmet sa¤layan flar› performans›na ihtiyac›m›z vard›r.
aç›s›ndan pazar, kendi ülkesinden ibaret Uluslararas› kriterlere uygunluk de¤erlen-
Yönetim Kurulu Baflkan›
de¤ildir. Di¤er ülkeler de pazar›n önemli dirmesi önemli bir bafllang›ç ad›m›d›r. Da-
bir k›sm›n› oluflturmaktad›r. Dolay›s›yla ha sonra yap›lmas› gereken yönetimin ka-
ihracat konusu, kurulufllar ve ülkeler aç›- litesini yükselterek rekabet aç›s›ndan
s›ndan en önemli konulardan biridir. ‹hra- ikinci ad›m› atmakt›r. Uluslararas› Uygun-
cat konusunda sadece kurumlara birtak›m luk De¤erlendirmesi Derne¤i UDDer sek-
d›fl ticaret bilgilerini aktarmak yeterli de- törde yeralan kurulufllar› biraraya getire-
¤ildir. Mallar›n serbest dolafl›m› için dün- rek akreditasyon, standardizasyon, test,
ya çap›nda standartlaflma gerekmektedir. belgelendirme ve metroloji alanlar›nda
Bu standartlaflma için de ülkede uygun son geliflmeleri ve güncel sorunlar› tart›fl-
Kalite kalite altyap›s›n›n oluflturulmas› flartt›r. mak için etkin bir rol üstlenmifltir. Özel
Bunu sa¤layabilen ülke ve kurulufllar re- sektör ve kamu kurumlar›ndan oluflan bu
altyap›s›n› kabetçi olmak yolunda önemli bir aflama- yap› içerisinde bir bütünleflme ve topar-
y› geride b›rakm›fl olmaktad›rlar. Bunun lanma süreci bafllat›lm›flt›r.
oluflturmada için de kalite altyap›s›n›n oluflturulmas› Kalite Altyap›s›n› oluflturmada kurumsal
büyük öncelik tafl›maktad›r. mekanizmalar› kurulufllar› kurmak kadar
kurumsal Bilindi¤i gibi ‘Kalite Yönetimi’nin evrimin- bunlar› yaflama geçirecek ve kullanacak
de süreç; Endüstri devrimi öncesi kalite olan iflletmelerde de bilinç yaratmak ge-
mekanizmalar› anlay›fl› (Ustal›k), Muayene faaliyetleri, rekmektedir.
Sektörel kalite sistemleri, Ulusal kalite Projede KalDer’in önemsedi¤i bir di¤er
kurulufllar› sistemleri, Uluslararas› kalite sistemleri, amaç da tüketici de kullan›lan ürün gü-
Toplam Kalite Yönetimi olarak geliflim venli¤i aç›s›ndan bilinç ve fark›ndal›k ya-
kurmak kadar göstermifltir. ratmakt›r. Ürün güvenli¤inden flunu anla-
KalDer kaliteye bugün çok daha genifl bir mak gerekir “Piyasaya arz edilecek her
bunlar› yaflama aç›dan bakmakta, kurumlar› ve ülkemizi ürünün, insan sa¤l›¤›, can ve mal güvenli-
bu yönde teflvik edip, yönlendirmektedir. ¤i, hayvan ve bitkilerin yaflam ve sa¤l›¤›,
geçirecek ve Yönetim kalitesi olarak da dünya çap›nda çevre ve tüketicinin korunmas› aç›s›ndan,
ça¤dafl bir yönetim anlay›fl› sunmakta, asgari güvenlik koflullar›nda tüketiciler
kullanacak olan böylece kurumlar›n rekabet gücünü artt›r- için risk tafl›mayan veya kabul edilebilir
may› hedeflemektedir. KalDer, yönetim ölçülerde risk tafl›ma vasf› olmal›d›r. Bu
iflletmelerde de kalitesinin kurulufllarda belli bir seviyeye kapsamda akredite laboratuvarlar› önem
gelmesi için EFQM Mükemmellik Modeli kazand›¤› ve sektörün gelifltirilmesi gerek-
bilinç yaratmak ile kurumlara en az›ndan senede bir öz lili¤i öne ç›kmaktad›r. Bu laboratuvarlar›n
de¤erlendirmelerini yapt›r›p kuvvetli yön- bir taraftan say›sal artt›r›m› kadar yeterli-
gerekmektedir. lerini ve iyilefltirmeye aç›k alanlar›n› belir- liklerinin ölçülmesi ve de¤erlendirilmesi
lemelerine yard›mc› olmaktad›r. Bu model yüklendikleri görev nedeniyle önem tafl›-
sayesinde Avrupa’daki rakipleriyle kendi- maktad›r. Ürün güvenli¤inin sürdürülebilir-
lerini karfl›laflt›rma flans›na sahip olmak- lik kavram› ile paralelli¤e dikkatinizi çek-
ta, gerek ülkemizdeki gerekse Avrupa’da- mek isterim. Tüketici bilinçli olursa üreti-
ki Kalite Ödülü’ne baflvurarak, baflar›lar›- ci de bilinçli olmak durumunda kalacakt›r.
n› farkl› platformlarda duyurabilmektedir- Projenin sonuna kadar gelirken özverili
ler. KalDer kurumlar›, yönetim ve ürün ka- çal›flmalar› ile destek veren de¤erli kurum
litelerini Avrupa’da ve dünya çap›nda ka- ve kurulufllar›, Ekonomi Bakanl›¤›m›z›,
n›tlayabilecekleri alanlarda, sürekli des- UDDer’i ve projeyi destekleyen Avrupa
teklemeye özen göstermektedir. Bu se- Birli¤i’ni ve eme¤i geçen tüm yöneticileri,
beple D›fl Ticaret Müsteflarl›¤› ve sonra- çal›flma arkadafllar›n› kutluyorum.
56 KobiEfor Temmuz 2012