Page 68 - KobiEfor Temmuz - Ağustos 2025
P. 68

D J TAL-UZMAN




                    İş Süreçlerinde Yapay Zekâ ve Otomasyonun Rolü


                  Yapay zekâ ve otomasyon, KOBİ’ler için tehdit değil; doğru kullanıldığında
                  verimliliği, kaliteyi ve çalışan memnuniyetini artıran güçlü birer kaldıraç.
             Sensörlerle donatılmış makineler, öngörüsel bakım sistemleri ve akıllı fabrikalar
                   artık sadece dev sanayicilere değil, her ölçekte işletmeye hitap ediyor.
                Bu teknolojilere geçişte en büyük başarı faktörü ise teknoloji kadar insanı da
            dönüştürmekten geçiyor. Çünkü sürdürülebilir dijitalleşme, yalnızca donanım değil,
                               aynı zamanda yetkin insan kaynağıyla mümkün.
               Geçmişte işlerin ilerlemesi çoğu                          tırımın verimi düşer, rekabet avantajı
           zaman ustaların el becerisiyle ölçü-                          kaybedilir.
           lürdü. Bugünse aynı işi makineler daha                          Peki bu beceri dönüşümü nasıl sağ-
           az hata ve daha yüksek hızla yapabiliyor.                     lanır? İlk adım, mevcut iş gücünün diji-
           Bu dönüşüm yalnızca dev sanayi kuru-                          tal yetkinlik envanterinin çıkarılmasıdır.
           luşlarını değil, küçük ve orta ölçekli iş-                    Kim neyi biliyor, hangi beceriler eksik,
           letmeleri de doğrudan etkiliyor. Çünkü                        hangi pozisyonlar risk altında? Ardın-
           değişimin yönü, artık yalnızca büyüklere                      dan, çalışanlara yönelik modüler eğitim
           değil, çevik olanlara da fırsat sunuyor.                      programları devreye alınmalıdır. Bu eği-
           Yapay zekâ (YZ) ve otomasyon teknolo-                         timler illa büyük bütçelerle üniversite iş
           jileri, KOBİ’ler için bir tehdit değil; doğru                 birlikleri gerektirmez; mikro sertifika-
           kullanıldığında ciddi bir kaldıraç etkisi                     lar, çevrim içi kurslar, iç eğitmen desteği
           yaratabilecek araçlardır. Hatta bu tek-                       ve iş başında öğrenme uygulamaları
           nolojiler, kısıtlı insan kaynağıyla büyük                     yeterli olabilir. Ayrıca işletmeler, YZ tek-
           işlere imza atma fırsatı verir.         Prof. Dr.             nolojilerini tanıtmakla kalmamalı, çalı-
              Bu bağlamda öne çıkan alanlardan   B. Aykut Arıkan         şanları bu teknolojileri kullanmaya
           biri öngörüsel bakım. Geleneksel yak-                         teşvik edecek kültürel ortamı da oluş-
                                               aykut.arikan@natyazilim.com.tr
           laşımlarda makineler bozulur, iş durur                        turmalıdır. Çünkü unutmayalım, tekno-
           ve zaman kaybedilir. Oysa öngörüsel   deyse sıfıra indirerek.   lojiyi verimli kılan, onu kullanan
           bakım sistemleri, arızayı olmadan önce   Bazı işletmelerde bu kadar otomas-  insandır.
           tahmin eder. Bu da bakım işlerinin sez-  yonun insan gücünü işsiz bırakacağı yö-  Bugün robotik üretim yalnızca oto-
           giye değil veriye dayalı olarak planlan-  nünde kaygılar olabilir. Ancak bu   mobil fabrikalarına özgü değil. 3D yazı-
           masını sağlar. Üretim sekteye uğramaz,   sistemler insanların iş tanımını değiş-  cıyla üretim yapan bir zanaatkâr bile
           kaynaklar verimli kullanılır ve beklen-  tirmekle birlikte onları tamamen devre   aslında bir tür robotik üretim yapıyor.
           meyen duruşlar minimize edilir. İlk ba-  dışı bırakmaz. Çalışanlar artık sadece   Üstelik artık bu teknolojilere erişmek
           kışta “Bize uygun değil” diyebilirsiniz.   düğmeye basan değil, sistemi izleyen,   için milyon dolarlık yatırımlar da gerek-
           Ancak küçük bir torna atölyesinde bile   analiz eden ve geliştiren rollere evriliyor.   miyor. Bulut tabanlı sistemler ve ölçek-
           sensörlerle desteklenen bir YZ altyapısı,   Bu da onların iş tatminini artırıyor.   lenebilir çözümler sayesinde her
           bakım sürecini tamamen dönüştürebi-  Robot teknolojilerinin üretime dahil ol-  ölçekten işletme bu trene atlayabiliyor.
           lir. YZ sadece devasa veri setleriyle ça-  masıyla birlikte bu tablo daha da netle-  Peki KOBİ’ler bu dönüşüme nasıl hazır-
           lışmaz; doğru yapılandırılmış küçük   şiyor. Robotlar yorulmaz, ara vermez ve   lanmalı? İlk adım, mevcut süreçleri
           verilerle de büyük işler başarabilir.   standart dışına çıkmaz. Fakat onları yö-  gözden geçirmek ve hangi aşamada
              Diğer yandan otomasyon sistemleri   neten, verileri anlamlandıran ve karar   otomasyonun fayda sağlayacağını tespit
           tekrar eden görevlerde zaman ve kay-  alan hâlâ insandır.     etmek olmalı. İkinci adım ise çalışanla-
           nak israfını önlerken, aynı zamanda in-  YZ ve otomasyon teknolojilerinin iş   rın bu yeni teknolojilerle uyum içinde
           sana yorucu gelen işleri devralarak   süreçlerine entegre edilmesi, sadece   çalışmasını sağlamak. Bu da eğitim
           çalışan memnuniyetini de artırıyor. Bu   makinelerin değil, insanların da dönü-  demek, yani teknoloji kadar insan yatı-
           noktada akıllı fabrikalar kavramına   şümünü zorunlu kılıyor. KOBİ’ler açısın-  rımı demek.
           daha yakından bakmak gerek. Kulağa   dan bu dönüşüm, çalışanların mevcut   Yapay Zekâ ve otomasyon bir moda
           uzak ve pahalı gelse de aslında bu ya-  becerilerini geliştirmesi (up-skilling) ve   değil, kalıcı ve yön belirleyen bir dönü-
           pının temelinde sensörler, yazılım ve   bazı durumlarda tamamen yeni bece-  şümün habercisidir. Bu değişimden
           biraz stratejik vizyon yatıyor. Akıllı fabri-  riler edinmesi (re-skilling) anlamına   kaçmak mümkün değil; ona yön ver-
           kalar her parçanın nerede olduğunu   geliyor. Çünkü artık üretim hattındaki   mek ise tamamen bizim elimizde. KO-
           bilir, hangi siparişin geciktiğini ya da   bir çalışan, sadece fiziksel iş değil; veri   Bİ’ler için fırsat, hızla karar alıp küçük
           hangi makinenin randımanlı çalıştığını   takibi, sensör okuması ve sistem de-  ama kararlı adımlarla dijital dönüşüme
           anlık olarak takip eder. Siz ofiste çay   ğerlendirmesi gibi görevler de üstleni-  başlamaktan geçiyor. Unutmayın, diji-
           içerken sistem sizin adınıza karar verir;   yor. Eğer işletmeler bu dönüşüme insan   talleşme dev bir sıçrama değil, bilinçli
           üstelik insan kaynaklı hataları nere-  kaynağını hazırlamazsa, teknolojik ya-  bir yolculuktur.
          068 KobiEfor Dijital Temmuz-A ustos 2025
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73