Page 18 - KobiEfor Temmuz - Ağustos 2025
P. 18
KAPAK
potansiyelin kayda değer seviyede Türkiye henüz sürecin erken aşamala-
olacağını görüyoruz. Yapay zeka- rında bulunuyor. Ancak potansiyel son
nın üretken gücünden güvenli, etik derece büyük. Dijital olarak etkile-
ve kapsayıcı bir şekilde faydalana- şimde bulunan bir nüfus ve canlı bir gi-
bilmek, sadece teknolojik altyapı- rişimcilik ekosistemine sahip Türkiye,
larla değil, insana ve sürekli bu alanda liderlik etmeye son derece
öğrenmeye yapılan yatırımlarla uygun bir konumda. Eğer iş dünyası Armando
mümkün olabilir. Bu noktada, li- cesurca hareket eder ve amaca yönelik Guastella
Orhan
Turan derliğin rolü artık hiç olmadığı olarak ölçeklenirse, işin geleceğini şe-
kadar kritik. Değişimi kabul etmek killendirme ve bölge genelinde yeniliği yönlendirme konu-
ve yönetmek artık yeterli değil, kurumlarımızın kültürünü sunda Türkiye ekosistemi gerçek bir fırsata sahip olacaktır.”
yapay zeka ile birlikte öğrenen, sorgulayan, yenilikçi ve esnek Açılış konuşmalarının ardından TÜSİAD Dijital Stratejiler
bir yapıya dönüştürebilmeliyiz.” ve Yeni Teknolojiler Çalışma Grubu Başkanı Burak Aydın,
TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dijital Türkiye Yuvarlak “Dijital Dönüşüm ve Üretken Yapay Zeka Ekseninde Değer-
Masası Başkanı Perihan İnci, açılış konuşmasında; şunları lendirmeler” başlıklı bir konuşma ger-
belirtti: “Raporda yapay zeka ile başarılı bir dönüşümü çekleştirdi. Raporun bulguları ise Bain
mümkün kılmak için hangi liderlik adımlarının ve kültürel & Company Ortağı Armando Guastella
değişimlerin gerekli olduğunu sa- ve Bain & Company Kıdemli Yöneticisi
hadan kapsamlı bir anketle des- Ersin Seçkin tarafından sunuldu.
tekleyerek ele aldık. Yaratıcılık, Rapor’da dikkat çekenler: 135’in
analiz ve karar alma süreçlerini üzerinde üst düzey yöneticiyle gerçek- Burak
dönüştüren bu ileri teknoloji, sek- leştirilen anketler ve derinlemesine gö- Aydın
tör fark etmeksizin köklü bir pa- rüşmelerle desteklenen, küresel
radigma değişimini beraberinde eğilimleri de değerlendiren raporda öne çıkan bulgular şöyle:
getiriyor. Çağın ihtiyaçlarını göze- Üretken yapay zeka dönüşümünün başarıya ulaşması için
ten, 21. yüzyıl becerileriyle dona- Perihan yalnızca teknoloji yatırımlarının değil; kurum içi liderlik, or-
tılmış nitelikli insan kaynağı İnci ganizasyon yapısı, yetenek yönetimi ve çalışma biçimlerinin
ihtiyacı bu alanda zirve yapıyor. Dolayısıyla, yapay zekadan de eş zamanlı olarak dönüştürülmesi gerekiyor. Dağınık ve
olayısıyla yap
sağlanacak verim, ülkelerin bu dönüşüme ne kadar hızlı birbirinden kopuk pilot projeler yerine, net bir vizyon çerçe-
ayak uydurabildiklerine ve iş gücünün bu teknolojilere ne öl- vesinde önceliklendirilmiş ve ölçeklenebilir adımlar atılması
çüde uyum sağlayabildiğine bağlı olacak.” önemli görünüyor. Buna göre şirketlerin üretken yapay zeka
Bain & Company Ortağı Armando Guastella, açılış konuş- yolculuğunda dört temel eksene odaklanması gerekiyor:
masında; şunları ifade etti: “Üretken Yapay Zeka (GenAI), iş- •Değer odaklı önceliklendirme ve yol haritası: Üretken
letmelerin değer yaratma ve yetenek yönetme biçimlerini yapay zeka yatırımlarının etkili olması için kurumlar, değer
yeniden şekillendiriyor. Küresel lider şirketlerin yaklaşık yaratma potansiyeli en yüksek kullanım alanlarını net şe-
%95’i üretken yapay zekadan şimdiden kazanç sağladıklarını kilde tanımlamalı. Bu alanlar, yalnızca teknik uygunluk değil,
bildirirken; toplamda ~0.5 milyar dolar yatırım ve şirketlerin aynı zamanda iş sonuçlarına katkı üzerinden değerlendiril-
sadece %27’sinin yetenek geliştirmeye yatırım yapmasıyla meli.
Türkiye’de yapay zeka kullanımı %5.5’te kaldı
Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2024 verilerine göre, grubuna göre yapay zeka kullan-
yapay zekâ teknolojilerini kullanmayan işletmelerin mayan ancak kullanmayı düşünen
%78.9’u bu tercihlerinin nedenini uzman eksikliğine, girişimlerin oranı; 10-49 çalışanı
%74.2’si yüksek maliyetlere bağlıyor. Bu da gösteriyor ki olan girişimlerde %7.8, 50-249 ça-
işletmeler yapay zekâya mesafeli değil, erişim konusunda lışanı olan girişimlerde %10.8 ve
ciddi engellerle karşı karşıya. IAS ise bu iki temel sorunu 250 ve üzeri çalışanı olan girişim-
doğrudan hedef alarak, teknoloji lerde ise %17.4
tabanlı çözümlere odaklanarak uz- oldu. Burada üze-
manlık gerektiren teknolojileri kul- rimize düşen, ül-
lanıcı dostu haline getirmeyi kemizdeki girişimleri ve büyük ölçekli
amaçlıyor. IAS CTO’su Bahtiyar Tan, işletmeleri yapay zekanın getirdiği nimet-
“Herhangi bir yapay zeka teknolojisi lerle bir an önce tanıştırmak” dedi. TÜ-
kullanmadığını ancak kullanmayı İK’in 2024 verilerine göre, Türkiye’de
düşündüğünü beyan eden girişim- işletmelerin %5.5’i yapay zeka teknoloji-
lerin oranı 2024’te sadece %8.4. Çalışan sayısı büyüklük lerini kullanıyor; bu oran 2021’de %2.7 idi.
018 KobiEfor Temmuz-A ustos 2025