Page 18 - KobiEfor Temmuz - Ağustos 2025
P. 18

KAPAK



                              potansiyelin kayda değer seviyede  Türkiye henüz sürecin erken aşamala-
                              olacağını görüyoruz. Yapay zeka-  rında bulunuyor. Ancak potansiyel son
                              nın üretken gücünden güvenli, etik  derece büyük. Dijital olarak etkile-
                              ve kapsayıcı bir şekilde faydalana-  şimde bulunan bir nüfus ve canlı bir gi-
                              bilmek, sadece teknolojik altyapı-  rişimcilik ekosistemine sahip Türkiye,
                              larla değil, insana ve sürekli  bu alanda liderlik etmeye son derece
                              öğrenmeye yapılan yatırımlarla  uygun bir konumda. Eğer iş dünyası  Armando
                              mümkün olabilir. Bu noktada, li-  cesurca hareket eder ve amaca yönelik  Guastella
           Orhan
           Turan              derliğin rolü artık hiç olmadığı  olarak ölçeklenirse, işin geleceğini şe-
                              kadar kritik. Değişimi kabul etmek  killendirme ve bölge genelinde yeniliği yönlendirme konu-
          ve yönetmek artık yeterli değil, kurumlarımızın kültürünü  sunda Türkiye ekosistemi gerçek bir fırsata sahip olacaktır.”
          yapay zeka ile birlikte öğrenen, sorgulayan, yenilikçi ve esnek  Açılış konuşmalarının ardından TÜSİAD Dijital Stratejiler
          bir yapıya dönüştürebilmeliyiz.”                ve Yeni Teknolojiler Çalışma Grubu Başkanı Burak Aydın,
            TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Dijital Türkiye Yuvarlak  “Dijital Dönüşüm ve Üretken Yapay Zeka Ekseninde Değer-
          Masası Başkanı Perihan İnci, açılış konuşmasında; şunları  lendirmeler” başlıklı bir konuşma ger-
          belirtti: “Raporda yapay zeka ile başarılı bir dönüşümü  çekleştirdi. Raporun bulguları ise Bain
          mümkün kılmak için hangi liderlik adımlarının ve kültürel  & Company Ortağı Armando Guastella
          değişimlerin gerekli olduğunu sa-               ve Bain & Company Kıdemli Yöneticisi
          hadan kapsamlı bir anketle des-                 Ersin Seçkin tarafından sunuldu.
          tekleyerek ele aldık. Yaratıcılık,                Rapor’da dikkat çekenler: 135’in
          analiz ve karar alma süreçlerini                üzerinde üst düzey yöneticiyle gerçek-  Burak
          dönüştüren bu ileri teknoloji, sek-             leştirilen anketler ve derinlemesine gö-  Aydın
          tör fark etmeksizin köklü bir pa-               rüşmelerle desteklenen, küresel
          radigma değişimini beraberinde                  eğilimleri de değerlendiren raporda öne çıkan bulgular şöyle:
          getiriyor. Çağın ihtiyaçlarını göze-              Üretken yapay zeka dönüşümünün başarıya ulaşması için
          ten, 21. yüzyıl becerileriyle dona-  Perihan    yalnızca teknoloji yatırımlarının değil; kurum içi liderlik, or-
          tılmış nitelikli insan kaynağı  İnci            ganizasyon yapısı, yetenek yönetimi ve çalışma biçimlerinin
          ihtiyacı bu alanda zirve yapıyor. Dolayısıyla, yapay zekadan  de eş zamanlı olarak dönüştürülmesi gerekiyor. Dağınık ve
                                    olayısıyla yap
          sağlanacak verim, ülkelerin bu dönüşüme ne kadar hızlı  birbirinden kopuk pilot projeler yerine, net bir vizyon çerçe-
          ayak uydurabildiklerine ve iş gücünün bu teknolojilere ne öl-  vesinde önceliklendirilmiş ve ölçeklenebilir adımlar atılması
          çüde uyum sağlayabildiğine bağlı olacak.”       önemli görünüyor. Buna göre şirketlerin üretken yapay zeka
            Bain & Company Ortağı Armando Guastella, açılış konuş-  yolculuğunda dört temel eksene odaklanması gerekiyor:
          masında; şunları ifade etti: “Üretken Yapay Zeka (GenAI), iş-  •Değer odaklı önceliklendirme ve yol haritası: Üretken
          letmelerin değer yaratma ve yetenek yönetme biçimlerini  yapay zeka yatırımlarının etkili olması için kurumlar, değer
          yeniden şekillendiriyor. Küresel lider şirketlerin yaklaşık  yaratma potansiyeli en yüksek kullanım alanlarını net şe-
          %95’i üretken yapay zekadan şimdiden kazanç sağladıklarını  kilde tanımlamalı. Bu alanlar, yalnızca teknik uygunluk değil,
          bildirirken; toplamda ~0.5 milyar dolar yatırım ve şirketlerin  aynı zamanda iş sonuçlarına katkı üzerinden değerlendiril-
          sadece %27’sinin yetenek geliştirmeye yatırım yapmasıyla  meli.

           Türkiye’de yapay zeka kullanımı %5.5’te kaldı

              Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2024 verilerine göre,  grubuna göre yapay zeka kullan-
           yapay zekâ teknolojilerini kullanmayan işletmelerin  mayan ancak kullanmayı düşünen
           %78.9’u bu tercihlerinin nedenini uzman eksikliğine,  girişimlerin oranı; 10-49 çalışanı
           %74.2’si yüksek maliyetlere bağlıyor. Bu da gösteriyor ki  olan girişimlerde %7.8, 50-249 ça-
           işletmeler yapay zekâya mesafeli değil, erişim konusunda  lışanı olan girişimlerde %10.8 ve
           ciddi engellerle karşı karşıya. IAS ise bu iki temel sorunu  250 ve üzeri çalışanı olan girişim-
           doğrudan hedef alarak, teknoloji                           lerde ise %17.4
           tabanlı çözümlere odaklanarak uz-                          oldu. Burada üze-
           manlık gerektiren teknolojileri kul-                       rimize düşen, ül-
           lanıcı dostu haline getirmeyi                              kemizdeki girişimleri ve büyük ölçekli
           amaçlıyor. IAS CTO’su Bahtiyar Tan,                        işletmeleri yapay zekanın getirdiği nimet-
           “Herhangi bir yapay zeka teknolojisi                       lerle bir an önce tanıştırmak” dedi. TÜ-
           kullanmadığını ancak kullanmayı                            İK’in 2024 verilerine göre, Türkiye’de
           düşündüğünü beyan eden girişim-                            işletmelerin %5.5’i yapay zeka teknoloji-
           lerin oranı 2024’te sadece %8.4. Çalışan sayısı büyüklük  lerini kullanıyor; bu oran 2021’de %2.7 idi.

          018 KobiEfor Temmuz-A ustos 2025
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23