Page 380 - KobiEfor Şubat 2022
P. 380

projeleri en yalın ifadesi ile bir işletmenin tüm de-
                ERP PROJELERİNDE                                                                                                ERP
                                                                                                                                                           partmanlarını ve fonksiyonlarını tek bir entegre sis-
                                                                                                                                                           temde birbirine bağlayarak akıllı bir işletme haline

                “PROJE YÖNETİMİ”                                                                                                 getirmektir. İşletmeler, ERP projelerini, sürdüregeldikleri işlerini daha
                                                                                                                                 hızlı, etkin ve verimli bir şekilde yapabilmek, dolayısıyla verimliliğini
                                                                                                                                 artırmak ve rekabet avantajı sağlamak için yaparlar. Bu yüzden ERP pro-

                AÇISINDAN                                                                                                        jesi tüm organizasyonun işleyişine etki eder.




                                                                                                                                                                                        3. İsterler belirlerken, yazılımın özelliklerine
                                                                                                                                    Genelde ERP projeleri üç aşamalıdır:
                DİKKAT                                                                                                              - Kurulum (implementasyon) öncesi                   odaklanmak yerine kullanıcı/paydaş ihtiyaçlarına
                                                                                                                                                                                        odaklanılmalıdır.
                                                                                                                                    - Kurulum
                                                                                                                                                                                        Aylar sürecek bir ERP projesinde içinde bulunulan
                                                                                                                                    - Canlı Destek                                      gün geçerli olan ve bir tabloya dökülen isterler için
                                                                                                                                                                                        «Tamam, bu her şeyi kapsamaktadır» demek bu tab-
                EDİLMESİ                                                                                                            Kurulum öncesi aşama bir karar aşamasıdır.          edecektir. Ancak, unutulmaması gereken, bu tablo-
                                                                                                                                                                                        loyu hazırlayan işletmeyi şüphesiz yeterince tatmin
                                                                                                                                    İsterler, uygulanacak yazılım ve çözüm ortağı
                                                                                                                                                                                        nun projenin “kapsamı” olmadığıdır. Proje kapsamı,
                                                                                                                                    belirlenir.
                                                                                                                                                                                        ğinin ve nelerin edilmeyeceğinin tanımlamasıdır. ERP
                                                                                                                                    İşletmeler bir ERP projesini farklı motivasyon-     projeye nelerin (hangi iş süreçlerinin) dâhil edilece-
                                                                                                                                                                                        projelerinde gerçek kapsam proje başladıktan sonra
                                                                                                                                    lar ile yapabilir. Örneğin, ilk defa bir ERP yatı-
                GEREKEN                                                                                                             rımı yapmanın dışında mevcut yazılımı değiş-        “Tasarım” dediğimiz süreçte kesinlik kazanmaktadır.
                                                                                                                                    tirmek ya da yükseltmek amaçlı da yapılabilir.
                                                                                                                                                                                        Bu sürecin sonunda hazırlanacak olan tasarım dokü-
                                                                                                                                                                                        manı projenin en önemli çıktılarından biridir. Tasarı-
                                                                                                                                    Bu işleri yaparken aklımızdan çıkarmamamız

                                                                                                                                                                                        mın ötesinde bu doküman firma (müşteri) ve uygu-
                HUSUSLAR                                                                                                            gereken 3 nokta vardır:                             layıcı (çözüm ortağı) arasındaki bir taahhütnamedir.

                                                                                                                                                                                        Bu taahhütname ile firma ne istediğini, uygulayıcı ise
                                                                                                                                                                                        bu istekleri nasıl karşılayacağını yazılı hale getirmiştir.
                                                                                                                                    1. Mevcut iş süreçleri, süreç yönetimi süz-
                                                                                                                                    gecinden geçmeden, başka bir deyişle iş süreç-
                                                                                                                                    leri yapılanmadan ERP’ye geçiş, ERP’den bek-        Kapsamın belirlenmesinde yeterli özenin gösterilme-

                                                                                                                                                                                        mesi firma ile uygulayıcı arasında daha ilk değişiklik
                                                                                                                                    lenen faydayı sağlamaz. Çünkü yapılan işlem,        talebi ile birlikte taleplerin kapsam içi mi yoksa kap-
                                                                                                                                    var olan ve elle yapılan işin elektronik ortama     sam dışı mı olduğu mücadelesini başlatır. Eğer işletme
                                                                                                                                    taşınmasından ibaret olacaktır. Unutulmama-         sınırlı bir bütçe ile çalışıyorsa ilave talepler sınırlan-
                                                                                                                                    lıdır ki ERP yazılımını implemente eden ekip        dırılmaya çalışılır. Aslında bunu yapmak öğrenmeyi,
                                                                                                                                    uygulama danışmanıdır, süreç danışmanı de-          yeniliği ve yaratıcılığı sınırlamaktır.
                                                                                                                                    ğildir. Bu ekip mevcut iş süreçlerinin (mevcut
                                                                                                                                    yöntem değil) en uygun şekilde sisteme aktarıl-
                                                                                                                                    masından sorumludur. Dolayısıyla, kapsam be-
                                                                                                                                    lirlenmeden önce süreç iyileştirme çalışmaları
                                                                                                                                    tamamlanmış olmalıdır.


                                                                                                                                    2.  Kritik süreçler, kritik başarı  faktörleri
                                                                                                                                    üzerindeki etkisi en yüksek süreçtir. ERP yazı-
                                                                                                                                    lımının seçim süreci öncesi kritik süreçler be-
                      Haluk İrten                                                                                                   lirlenmelidir. Kritik süreçlerinize ilişkin en iyi
                   GHG Danışmanlık                                                                                                  çözümleri sunan yazılım, işletme için değerlen-
                                                                                                                                    dirilmeye alınması gereken öncelikli yazılımdır.
   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385