Page 380 - KobiEfor Şubat 2022
P. 380
projeleri en yalın ifadesi ile bir işletmenin tüm de-
ERP PROJELERİNDE ERP
partmanlarını ve fonksiyonlarını tek bir entegre sis-
temde birbirine bağlayarak akıllı bir işletme haline
“PROJE YÖNETİMİ” getirmektir. İşletmeler, ERP projelerini, sürdüregeldikleri işlerini daha
hızlı, etkin ve verimli bir şekilde yapabilmek, dolayısıyla verimliliğini
artırmak ve rekabet avantajı sağlamak için yaparlar. Bu yüzden ERP pro-
AÇISINDAN jesi tüm organizasyonun işleyişine etki eder.
3. İsterler belirlerken, yazılımın özelliklerine
Genelde ERP projeleri üç aşamalıdır:
DİKKAT - Kurulum (implementasyon) öncesi odaklanmak yerine kullanıcı/paydaş ihtiyaçlarına
odaklanılmalıdır.
- Kurulum
Aylar sürecek bir ERP projesinde içinde bulunulan
- Canlı Destek gün geçerli olan ve bir tabloya dökülen isterler için
«Tamam, bu her şeyi kapsamaktadır» demek bu tab-
EDİLMESİ Kurulum öncesi aşama bir karar aşamasıdır. edecektir. Ancak, unutulmaması gereken, bu tablo-
loyu hazırlayan işletmeyi şüphesiz yeterince tatmin
İsterler, uygulanacak yazılım ve çözüm ortağı
nun projenin “kapsamı” olmadığıdır. Proje kapsamı,
belirlenir.
ğinin ve nelerin edilmeyeceğinin tanımlamasıdır. ERP
İşletmeler bir ERP projesini farklı motivasyon- projeye nelerin (hangi iş süreçlerinin) dâhil edilece-
projelerinde gerçek kapsam proje başladıktan sonra
lar ile yapabilir. Örneğin, ilk defa bir ERP yatı-
GEREKEN rımı yapmanın dışında mevcut yazılımı değiş- “Tasarım” dediğimiz süreçte kesinlik kazanmaktadır.
tirmek ya da yükseltmek amaçlı da yapılabilir.
Bu sürecin sonunda hazırlanacak olan tasarım dokü-
manı projenin en önemli çıktılarından biridir. Tasarı-
Bu işleri yaparken aklımızdan çıkarmamamız
mın ötesinde bu doküman firma (müşteri) ve uygu-
HUSUSLAR gereken 3 nokta vardır: layıcı (çözüm ortağı) arasındaki bir taahhütnamedir.
Bu taahhütname ile firma ne istediğini, uygulayıcı ise
bu istekleri nasıl karşılayacağını yazılı hale getirmiştir.
1. Mevcut iş süreçleri, süreç yönetimi süz-
gecinden geçmeden, başka bir deyişle iş süreç-
leri yapılanmadan ERP’ye geçiş, ERP’den bek- Kapsamın belirlenmesinde yeterli özenin gösterilme-
mesi firma ile uygulayıcı arasında daha ilk değişiklik
lenen faydayı sağlamaz. Çünkü yapılan işlem, talebi ile birlikte taleplerin kapsam içi mi yoksa kap-
var olan ve elle yapılan işin elektronik ortama sam dışı mı olduğu mücadelesini başlatır. Eğer işletme
taşınmasından ibaret olacaktır. Unutulmama- sınırlı bir bütçe ile çalışıyorsa ilave talepler sınırlan-
lıdır ki ERP yazılımını implemente eden ekip dırılmaya çalışılır. Aslında bunu yapmak öğrenmeyi,
uygulama danışmanıdır, süreç danışmanı de- yeniliği ve yaratıcılığı sınırlamaktır.
ğildir. Bu ekip mevcut iş süreçlerinin (mevcut
yöntem değil) en uygun şekilde sisteme aktarıl-
masından sorumludur. Dolayısıyla, kapsam be-
lirlenmeden önce süreç iyileştirme çalışmaları
tamamlanmış olmalıdır.
2. Kritik süreçler, kritik başarı faktörleri
üzerindeki etkisi en yüksek süreçtir. ERP yazı-
lımının seçim süreci öncesi kritik süreçler be-
Haluk İrten lirlenmelidir. Kritik süreçlerinize ilişkin en iyi
GHG Danışmanlık çözümleri sunan yazılım, işletme için değerlen-
dirilmeye alınması gereken öncelikli yazılımdır.