Page 82 - KobiEfor_Mayıs_2020
P. 82
PAZAR/ÜLKE
taşımacılık yapılıyordu. Temassız ticaret kapsamın- can, demiryoluyla dorse taşımacılığı kapsamında
da Mart’ta ise Kapıköy’den 781 vagon çıkış yaparken Çerkezköy-Plovdiv tren sefer sayısını da 26 Mart iti-
bu sayı 24 Nisan itibarıyla 2 katına çıkarak 1633 va- barıyla ikiye çıkardıkları bilgisini verdi.
gona ulaştı. Taşınan yük miktarı da bu dönemde 27 Türkiye'nin en önemli ticari partneri olan Avru-
bin 384 tondan 41 bin 913 tona yükseldi. Vagonla iş- pa'ya açılan deniz kapıları limanlarda da her türlü
lem hacmimizdeki artış memnuniyet verici.” önlemi aldıklarına dikkati çeken Pekcan, İtalya ve
Bakü-Tiflis-Kars hattını da daha yoğun kullan- Fransa başta olmak üzere, bazı ülkelere Tuzla, Çeş-
mak için çalıştıklarını vurgulayan Pekcan, Ocak’ta me, Ambarlı, Mersin ve Yalova limanlarından Ro-Ro
toplam 121 vagon, 4 bin 219 ton olan eşya taşıma gemisi kullanarak deniz yolu ile tır ve dorse sevkini
değerinin, 1-24 Nisan tarihlerinde 344 vagonla 10 de güvenli ve temassız şekilde sürdürdüklerini pay-
bin 194 ton olarak gerçekleştiğini aktardı. Pekcan, laştı. Pekcan, 2019’da Türkiye’den Avrupa ülkelerine
Azerbaycanlı ve Gürcü muhataplarla da yoğun şe- Ro-Ro hatları vasıtasıyla 222 bin 951 araç taşındığını
kilde video konferans ve telefon görüşmeleri yap- ve bu taşımaların 165 bin 74’ünün (yüzde 74’ü) Tries-
tıklarını kaydetti: “Mevcut süreç tüm ülkeleri alter- te Limanı’na gerçekleştirildiğini kaydetti.
natif şekillerde ticaretin devamı için çalışmaya iti- Bu işlemlerde, gerekli sağlık kontrolleri ve de-
yor. Tedarik zincirlerinin devamı, günlük ihtiyaçla- zenfeksiyonu harfiyen uyguladıklarını vurgulayan
rın sürekli ve etkin karşılanması için mümkün olan Pekcan, taşımacılıkta görevli mürettebatın veya
her türlü çalışmayı muhataplarımızla beraber ko- personelin kesinlikle kara ile temasına izin veril-
ordineli bir şekilde gerçekleştirmeye uğraşıyoruz.” mediğini söyledi. Pekcan, Köstence Ro-Ro hattında
Bakan Pekcan, Halkalı-Kapıkule-Avrupa hattın- da ilk geminin 2 Nisan'da deneme seferini gerçek-
daki tren frekanslarının sayısını artırmak için de ça- leştirdiğini, 15 Nisan'dan itibaren haftada bir olmak
lışmaların devam ettiğini, Kapıkule Garı’ndan vagon- üzere düzenli seferlere başlandığını, yakın zaman-
larla yapılan sevkıyatın sayısının da 35 bin 800’den 50 da haftada 4 sefere çıkılmasına yönelik çalışmala-
bine çıkarılmasını hedeflediklerini dile getirdi. Pek- rın yapıldığını sözlerine ekledi.
“Doküman ve ödeme işlemleri de temassız ve kağıtsız yapılmalı”
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik
Hizmet Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Baş-
kanı Emre Eldener, dergimiz KobiEfor’a özel yap-
tığı açıklamada; lojistik sektörünün taşıma modu
bazında farklı zorlukları yaşamaya başladığını, ül-
kelerin aldığı önlemlerin taşımacılık sektörü üze-
rindeki etkilerinin de bir hayli fazla olduğunu söy-
lüyor: “Demiryolunun temassız taşımacılık açısın-
dan önemi bir kez daha ortaya çıktı, ancak dona-
nım yetersizliğinden kaynaklanan eksiklikler ya-
Emre Eldener
şanmaya devam ediyor. Sınır kapılarının kapatıl-
ması, yolcu uçuş iptalleri, gemilerin karantina sü- Havalimanları’nda yer alan ofisleri için kira ödemek
relerinin dolmayışı sebebiyle limanlarda bekletil- durumunda olduğunu kaydeden Eldener, “Oysa ha-
meleri sektörü yeni ve güvenli çözüm arayışlarına va kargo hacmi çok düşmüş ve bu ofisler neredey-
sevk etti. Temassız sınır geçişlerine yönelik çalış- se işlevsiz olarak durmaktadır. Hatta alınan son bil-
malar sürüyor. Kapıkule ve Habur gümrük kapıla- giye göre Turkish Cargo 20 Nisan 2020 tarihi itiba-
rında ülkeye giriş yapan tırların treylerlerinin de- rıyla tüm kargo seferlerinin İstanbul Havalima-
ğiştirilerek aracın tekrar yurt dışına çıkışı sağlanı- nı’ndan yapılacağını bildirmiştir. UTİKAD olarak
yor. Şu an için İran’a sadece demiryolu üzerinden hem İstanbul Havalimanı için İGA’dan hem de Ata-
çok kısıtlı taşıma gerçekleştirebiliyoruz. Temassız türk Havalimanı için THY ve DHMİ’den havalimanla-
taşımacılık sistemi Gürbulak sınır kapısında dev- rındaki ofislerin kiralarının geçici süre ile durdurul-
reye alınabilirse saatte 10 aracın geçişinin sağla- masını talep ettik” diyor.
nabileceği düşünülüyor.” Eldener, gemi taşımacılığında ödemelerle ilgili
Eldener, taşımacılık süreçlerinde mümkün olan olarak armatörlere verilen yüz milyonlarca dolarlık
tüm doküman ve ödeme işlemlerinin temassız ve teminat mektupları bulunduğunu, armatörlerin
kağıtsız yapılması gerektiğini vurguluyor. Havayo- sağladığı vadelere ilave 30 gün vade eklemesiyle
lunda kargo uçaklarına yönelik talep artışı yaşandı- forwarderların bu süreçte bir nebze olsun rahatla-
ğını, hava kargo acentelerinin Atatürk ve İstanbul tılabileceğini aktarıyor.
82 KobiEfor May›s 2020