Page 86 - KobiEfor_Mayıs_2020
P. 86
ÜN‹VERS‹TE
Araştırma ve uygulamada ekosistemin temeli:
‹zmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü
Dünya yükseköğretim literatürüne öğrencilerine katılımcı, araştırma
göre genç bir üniversite olan odaklı eğitim ve öğretim sunan İYTE,
İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, bünyesindeki TTO, Teknopark İzmir
(İYTE) ulusal ve uluslararası arenada yapılanmalarıyla hem kendini
önemli başarılara imza atıyor. hem de ekosistemini dönüştürerek
Türkiye’nin 10 Araştırma ileri teknolojinin üretim merkezi
Üniversitesi’nden biri kabul edilen ve olmak istiyor.
İ zmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü değeri olan bir ürüne dönüştür-
mek son derece önemlidir. Bu
(İYTE), kuruluşunun 30. yılına yak-
laşırken ‘Türkiye’deki 10 Araştır-
nedenle inovasyona, nitelikli
ma Üniversitesi’nden biri ve tek tek- araştırma yapan tematik üniver-
noloji enstitüsü olarak eğitim-öğre- sitelere, akademiyle sanayiyi aynı
tim faaliyeti gösteriyor. İzmir Yüksek platformda buluşturan tekno-
Teknoloji Enstitüsü Rektörü Prof.Dr. parklara, gençleri girişimciliğe
Yusuf Baran, YÖK tarafından belirli yönlendiren düzenlemelere şid-
kriterlere göre araştırma üniversite- detle ihtiyacımız var. İYTE, ülke-
si olarak tescillendikten sonra ensti- mizin teknolojik düzeyde bekle-
tünün önemli gelişme kaydettiğini ve nen atılımı yapmasında öncü bir
tercih edilirlik sıralamasında her bö- üniversite olmak hedefi doğrultu-
lümde yükseldiklerini açıklıyor. Şu sunda planlarını yapmakta ve bü-
anda İYTE’de; fen, mühendislik ve yük bir hassasiyetle uygulamak-
mimarlık olmak üzere 3 fakülte ile Yusuf Baran tadır” diye konuşuyor.
mühendislik ve fen bilimleri enstitü-
sünde toplamda 18 lisans, 43 lisansüstü bölümde Stratejik alanlarda insan kaynağı
4169’u lisans olmak üzere 5359 öğrenci öğrenim gö- yetiştirecek
rüyor. İYTE; nanoteknoloji, biyoteknoloji, savunma sa-
Rektör Baran, İYTE’nin 1992 olan kuruluş yılına nayi, yenilenebilir enerji, malzeme bilimleri ve ro-
atıfta bulunarak dünya yükseköğretim literatürüne botik, tasarım, akıllı kentler gibi stratejik alanlarda
göre çok genç bir üniversite olmalarına rağmen bü- dünyada etkin bir yerde olmayı hedefliyor. Baran,
yük başarılara imza attıklarını söylüyor. Baran, iddi- enstitüde yürütülen araştırmalarla, ülke ihtiyaçla-
asını şu bilgilerle dayandırıyor: “İYTE, 2017’de YÖK rına katkı sağlamaya devam edeceklerini, öğretim
tarafından Türkiye’nin 10 araştırma üniversitesinden üyelerinin yürüttüğü projelerle de nitelikli Ar-Ge
biri olarak kabul edildi. Ardından, 16 Ekim 2019’da personelinin oluşturulmasına kaynaklık edecekle-
Türkiye’nin en başarılı 3. araştırma üniversitesi se- rini açıklıyor. Araştırma odaklı eğitimin verildiği İY-
çildi. Eylül 2019’da UNESCO-Dünya Bilimler Akade- TE’de, yeni gelişen ve ülkenin ihtiyaç duyduğu stra-
misi’nce “Mükemmeliyet Merkezi” olarak tescillen- tejik alanlarda nitelikli insan kaynağı yetiştirmek
dik. İYTE’de, öğrencilerimiz uluslararası çalışmalar- üzere yeni programlar açmaya öncelik verdiklerini
da aktif olarak yer alırken öğretim üyelerimiz ise TÜ- aktaran Baran, bölümleri ise; veri bilimi mühendis-
BİTAK, TÜBA, TÜSEB gibi önemli kurumlar tarafın- liği, yapay zekâ mühendisliği, kent yönetimi, robotik
dan verilen tüm ulusal ödüllerde de öne çıktı.” ve nörobilim şeklinde açıklıyor.
Teknolojide öncü olmak istiyor Ar-Ge merkezleri tersine beyin göçü
Yusuf Baran, İYTE’yi yaklaşık 7 bin kişilik bir bi- için çalışıyor
lim ve teknoloji ordusu olarak niteliyor. Üretken 13 Rektör Baran, “İYTE, ürettiği katmadeğeri yük-
araştırma ve uygulama merkeziyle İYTE’nin Türki- sek ürün ve geliştirdiği yüksek teknoloji ile bölge-
ye’de tersine beyin göçüne evsahipliği yapacak bir mizin ve ülkemizin sürdürülebilir ekonomik büyü-
yükseköğretim olduğunu belirterek, “Ülkemizde mesinde, her anlamda kalkınmasında lokomotif ro-
daha fazla bilgi üretmek ve üretilen bilgiden pazar lü görecektir” diyor. Baran, ‘TWAS-UNESCO Mü-
86 KobiEfor May›s 2020