Page 53 - KobiEfor_Mayıs_2020
P. 53
bir gelişmeydi. İnternetten alışverişlerde değil hız e-ticaret pazarındaki gelişmeleri uluslararası
kesmek, büyümenin sürdüğünü gördük. İnternetten standartlara göre ölçümleyen “Türkiye e-Ticaret
kartlı ödeme tutarının geçen yılın Mart ayına göre en 2019 Pazar Büyüklüğü” raporunun bulguları açık-
fazla arttığı sektör yüzde 129 ile market-gıda oldu. landı. Rapora göre, Türkiye'de e-Ticaret sektörü
Özellikle market ve gıda alışverişimizi sanal dünyaya 2019 yılında büyümesini sürdürerek yüzde 39 ora-
taşıdık. İnternetten ödemelerde en hızlı büyüyen kate- nında artışla 83.1 milyar TL'lik hacme ulaştı.
gorilerde market-gıdanın ardından mobilya/dekoras- • Online perakende yüzde 43'lük büyüme ile 44.9
yon, yapı malzemeleri, elektronik eşya, sağlık-kozme- milyar TL, online tatil ve seyahat yüzde 32 büyüme
tik, restoran ödemeleri geliyor. İnternetten ödemeler- ile 30.2 milyar TL büyüklüğüne ulaştı.
de en olumsuz etkilenen üç sektör havayolları, konak- • Sadece ‘Online Perakende’ (30.8 milyar TL)
lama ve seyahat sektörü oldu. Buradaki düşüş sıra- yüzde 48 ile en fazla büyüme gösteren alan oldu.
sıyla yüzde 48, yüzde 47 ve yüzde 42.” Burada yüzde 50'lik büyüme ile pazaryerlerinin et-
kisi büyük oldu. Pazaryerlerinin hacmi 29.3 milyar
TL’ye ulaştı.
• Çok kanallı online perakende kategorisinde en
yüksek büyüme oranı yüzde 40 ile giyim ve ayakka-
bıda görüldü, pazar büyüklüğü böylece 3.5 milyar
TL'ye ulaştı. Yüzde 33'lük büyümelerle ev ve deko-
rasyon (1.7 milyar TL) ile eğlence ve kültür (0.7 mil-
yar TL) giyim ve ayakkabıyı takip etti. Elektronik ise
Covid-19 ve Mobil Teknolojiler yüzde 18'lik büyüme ile 4.0 milyar TL oldu.
Salgına karşı karantina uygulamaları tüm dünyada • Sadece online tatil & seyahat (4.3 milyar TL)
teknolojik gelişmelerin insan hayatına entegrasyonu yüzde 47 ile çok kanallı tatil & seyahatten (25.9 mil-
konusunda fırsat yarattı. Önlemler bağlamında çok yar TL) daha hızlı büyüdü (yüzde 30).
sayıda mağaza fiziksel olarak kapandığı için sadece • E-ticaret ciroları içerisinde mobil payı yaklaşık
online olarak hizmet vermeye başladı. Marketler açık yüzde 60'a kadar çıktı. Kullanıcıların mobil deneyim-
kaldı ama alışverişler, talebe dayalı market servisi lerinin artması ve firmaların bu alanlara yatırımları-
uygulamaları veya süpermarket zincirlerinin online nın devam etmesiyle yüzde 60'lık ciro payının her se-
platformları üzerinden yapıldı. Böylece diğer insan- ne yüzde 5 ila 10 bandında artması bekleniyor.
larla girilen etkileşim asgariye düşürüldü. • Büyümenin büyük bir kısmı lider şirketlerden
Örneklersek: geldi. İlk 10 şirketin payı yıllar içerisinde yüzde
• Türkiye’de Yemeksepeti ve Banabi temassız 40’lar seviyesinden artarak yüzde 55’e ulaştı.
teslimat uygulaması başlattı. Kişiler online ödeme-
sini gerçekleştirdikleri ürünlerin kapıya bırakılma- Ticaret Bakanlığı’ndan KOBİ’lere
sını talep edebiliyorlar. e-Ticarette Dayanışma Kampanyası
• Teslimat uçağı, robotlar ve otonom araçlarla
Ticaret Bakanlığı Covid-19 pandemisinin KOBİ’ler
ürün teslimatları gerçekleştirildi. üzerinde olumsuz etkisini azaltmak, KOBİ’lerin bu
• Karantina döneminde, Çin'de, teslimat uçakla- dönemde ticaretinin devamını
rının kullanımı büyük oranda arttı.
sağlamak amacıyla başlattığı “E-
• Teslimatta drone kullanımı, alışılmış ulaşıma
Ticaret olarak KOBİ’lerin Yanın-
göre hızı yüzde 50 oranında artırdı. dayız” temalı kampanyaya, ilk
• Krizdeki uygulamalar tarihin en büyük uzaktan
çalışma deneyimini oluşturdu. Slack, Zoom, Drop- etapta 10’un üzerinde elektronik
ticaret sitesi ve yer sağlayıcı katı-
box ve Gsuite gibi dijital iletişim kurmamıza ve iş-
larak, destek sağladı.
birliği yapmamıza olanak tanıyan araçlar yaygın Ruhsar
kullanıldı. Bu araçlar krizde, günbegün gelişerek Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, Pekcan
yeni özelliklerle karşımıza çıktılar. KOBİ’lerin her zaman yanında ol-
duklarını belirterek, “KOBİ’lerimiz hem iç ticaretin
• Ödemelerde QR kod kullanımı ve temassız seçe-
aksamaması hem de vatandaşlarımız evde kalırken
nekleri yüzde 100'den fazla arttı. İnsanlar daha önce
hiç kullanmadıkları bu yöntemleri öğrenerek kullan- ihtiyaçlarını karşılamak için cansiparane çalışıyorlar.
Onlar ticaret hayatımızın asıl kahramanları” dedi.
dılar. Böylece zamandan kazandılar, ‘temiz’ kaldılar.
Kampanya kapsamında e-ticaret siteleriyle görüş-
Covid-19 ve e-Ticaret melerde bulunduklarını kaydeden Pekcan, “Kampan-
yamıza e-ticaret sitelerinin yanı sıra paket yemek ve
Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafın-
sanal market uygulamaları da dahil oldu. Kampanya-
dan Deloitte Türkiye'nin proje ortaklığı ve Similar-
mız kapsamında bazı e-ticaret siteleri KOBİ’lere yö-
Web ile İnveon'un işbirliğiyle hazırlanan, Türkiye'de
May›s 2020 KobiEfor 53