Page 53 - KobiEfor_Mayıs_2020
P. 53

bir gelişmeydi. İnternetten alışverişlerde değil hız  e-ticaret pazarındaki gelişmeleri uluslararası
          kesmek, büyümenin sürdüğünü gördük. İnternetten  standartlara göre ölçümleyen “Türkiye e-Ticaret
          kartlı ödeme tutarının geçen yılın Mart ayına göre en  2019 Pazar Büyüklüğü” raporunun bulguları açık-
          fazla arttığı sektör yüzde 129 ile market-gıda oldu.  landı. Rapora göre, Türkiye'de e-Ticaret sektörü
          Özellikle market ve gıda alışverişimizi sanal dünyaya  2019 yılında büyümesini sürdürerek yüzde 39 ora-
          taşıdık. İnternetten ödemelerde en hızlı büyüyen kate-  nında artışla 83.1 milyar TL'lik hacme ulaştı.
          gorilerde market-gıdanın ardından mobilya/dekoras-  • Online perakende yüzde 43'lük büyüme ile 44.9
          yon, yapı malzemeleri, elektronik eşya, sağlık-kozme-  milyar TL, online tatil ve seyahat yüzde 32 büyüme
          tik, restoran ödemeleri geliyor. İnternetten ödemeler-  ile 30.2 milyar TL büyüklüğüne ulaştı.
          de en olumsuz etkilenen üç sektör havayolları, konak-  • Sadece ‘Online Perakende’ (30.8 milyar TL)
          lama ve seyahat sektörü oldu. Buradaki düşüş sıra-  yüzde 48 ile en fazla büyüme gösteren alan oldu.
          sıyla yüzde 48, yüzde 47 ve yüzde 42.”          Burada yüzde 50'lik büyüme ile pazaryerlerinin et-
                                                          kisi büyük oldu. Pazaryerlerinin hacmi 29.3 milyar
                                                          TL’ye ulaştı.
                                                            • Çok kanallı online perakende kategorisinde en
                                                          yüksek büyüme oranı yüzde 40 ile giyim ve ayakka-
                                                          bıda görüldü, pazar büyüklüğü böylece 3.5 milyar
                                                          TL'ye ulaştı. Yüzde 33'lük büyümelerle ev ve deko-
                                                          rasyon (1.7 milyar TL) ile eğlence ve kültür (0.7 mil-
                                                          yar TL) giyim ve ayakkabıyı takip etti. Elektronik ise
            Covid-19 ve Mobil Teknolojiler                yüzde 18'lik büyüme ile 4.0 milyar TL oldu.
            Salgına karşı karantina uygulamaları tüm dünyada  • Sadece online tatil & seyahat (4.3 milyar TL)
          teknolojik gelişmelerin insan hayatına entegrasyonu  yüzde 47 ile çok kanallı tatil & seyahatten (25.9 mil-
          konusunda fırsat yarattı. Önlemler bağlamında çok  yar TL) daha hızlı büyüdü (yüzde 30).
          sayıda mağaza fiziksel olarak kapandığı için sadece  • E-ticaret ciroları içerisinde mobil payı yaklaşık
          online olarak hizmet vermeye başladı. Marketler açık  yüzde 60'a kadar çıktı. Kullanıcıların mobil deneyim-
          kaldı ama alışverişler, talebe dayalı market servisi  lerinin artması ve firmaların bu alanlara yatırımları-
          uygulamaları veya süpermarket zincirlerinin online  nın devam etmesiyle yüzde 60'lık ciro payının her se-
          platformları üzerinden yapıldı. Böylece diğer insan-  ne yüzde 5 ila 10 bandında artması bekleniyor.
          larla girilen etkileşim asgariye düşürüldü.       • Büyümenin büyük bir kısmı lider şirketlerden
            Örneklersek:                                  geldi. İlk 10 şirketin payı yıllar içerisinde yüzde
            • Türkiye’de Yemeksepeti ve Banabi temassız   40’lar seviyesinden artarak yüzde 55’e ulaştı.
          teslimat uygulaması başlattı. Kişiler online ödeme-
          sini gerçekleştirdikleri ürünlerin kapıya bırakılma-  Ticaret Bakanlığı’ndan KOBİ’lere
          sını talep edebiliyorlar.                         e-Ticarette Dayanışma Kampanyası
            • Teslimat uçağı, robotlar ve otonom araçlarla
                                                            Ticaret Bakanlığı Covid-19 pandemisinin KOBİ’ler
          ürün teslimatları gerçekleştirildi.             üzerinde olumsuz etkisini azaltmak, KOBİ’lerin bu
            • Karantina döneminde, Çin'de, teslimat uçakla-  dönemde ticaretinin devamını
          rının kullanımı büyük oranda arttı.
                                                          sağlamak amacıyla başlattığı “E-
            • Teslimatta drone kullanımı, alışılmış ulaşıma
                                                          Ticaret olarak KOBİ’lerin Yanın-
          göre hızı yüzde 50 oranında artırdı.            dayız” temalı kampanyaya, ilk
            • Krizdeki uygulamalar tarihin en büyük uzaktan
          çalışma deneyimini oluşturdu. Slack, Zoom, Drop-  etapta 10’un üzerinde elektronik
                                                          ticaret sitesi ve yer sağlayıcı katı-
          box ve Gsuite gibi dijital iletişim kurmamıza ve iş-
                                                          larak, destek sağladı.
          birliği yapmamıza olanak tanıyan araçlar yaygın                                        Ruhsar
          kullanıldı. Bu araçlar krizde, günbegün gelişerek  Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan,       Pekcan
          yeni özelliklerle karşımıza çıktılar.           KOBİ’lerin her zaman yanında ol-
                                                          duklarını belirterek, “KOBİ’lerimiz hem iç ticaretin
            • Ödemelerde QR kod kullanımı ve temassız seçe-
                                                          aksamaması hem de vatandaşlarımız evde kalırken
          nekleri yüzde 100'den fazla arttı. İnsanlar daha önce
          hiç kullanmadıkları bu yöntemleri öğrenerek kullan-  ihtiyaçlarını karşılamak için cansiparane çalışıyorlar.
                                                          Onlar ticaret hayatımızın asıl kahramanları” dedi.
          dılar. Böylece zamandan kazandılar, ‘temiz’ kaldılar.
                                                          Kampanya kapsamında e-ticaret siteleriyle görüş-
            Covid-19 ve e-Ticaret                         melerde bulunduklarını kaydeden Pekcan, “Kampan-
                                                          yamıza e-ticaret sitelerinin yanı sıra paket yemek ve
            Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafın-
                                                          sanal market uygulamaları da dahil oldu. Kampanya-
          dan Deloitte Türkiye'nin proje ortaklığı ve Similar-
                                                          mız kapsamında bazı e-ticaret siteleri KOBİ’lere yö-
          Web ile İnveon'un işbirliğiyle hazırlanan, Türkiye'de
                                                                                     May›s 2020 KobiEfor 53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58