Page 66 - KobiEfor_Mayıs_2019
P. 66

UZMAN



                                   ‹hracatta ‘E¤itim fiart!’



                                  B         üyük bir heyecanla cumhu-  def pazar üzerinde ‘emelleri’ olan
                                                                      birçok farkl› ülke flirketleri de vard›r.
                                            riyetimizin 100. y›l› için be-
                                                                      Hiçbir ülke ‘Türkler’in çok ciddi ihra-
                                            lirledi¤imiz 500 milyar do-
                                            lar ihracat hedefimizi, dün-  cat hedefleri var, biz biraz geri dura-
                                   ya ticaretinin yeteri kadar h›zl› büyü-  l›m da onlar hedeflerine ulafls›n’ de-
          Haluk Ünald›             meyece¤ini öngörerek, ‘2023 y›l›nda  mez. Bu durumda da karfl›m›za yine
          haluk@paradigmam.com     dünya ihracat›ndan yüzde 1.5 pay al-  pek fazla aflina olmad›¤›m›z ‘rakip
                                   mak’ fleklinde revize ettik.        analizi’, ‘karar teorisi’ ve ‘oyunlar te-
                                   Mevcut durumumuzu k›saca özetler-  orisi’ gibi disiplinler ç›kar.
                                   sek, 2018 y›l›nda 168 milyar dolar ih-  Örne¤in; hedef bir pazarda ve belli
                                   racat ile kendi ihracat rekorumuzu  bir üründe Çinli flirketler pazar›n
                                   k›rd›k. Ancak dünya ihracat h›z› bi-  yüzde yetmiflini ele geçirmifl ve pa-
          ‹hracat›n büyük bir      zim ihracat›m›z›n art›fl h›z›n›n üzeri-  zar daralma trendinde iken bu paza-
          ‘küresel savafl’
                                   ne ç›kt›¤›ndan, dünya pazar pay›m›z  r› ‘hedef pazar’ olarak tan›mlamak,
          oldu¤unu, dolay›s›
                                   yüzde 0.885’ten, yüzde 0.883’e geri-  irrasyonel bir karardan ziyade bir
          ile müthifl bir
                                   ledi. K›saca, bir anlamda ‘Pirus zafe-  ç›lg›nl›kt›r. Oligopol özelli¤i gösteren
          ‘büyük resmi’
                                   ri’ kazand›k. Peki neden?          böyle bir pazara hiçbir ilgi gösteril-
          okuma ve
                                   Bütün flirket patron ve yöneticileri-  mez. Tabii ki gösterilebilir ama bu
          sistematik bir
                                   mizin, biraz da iç pazardaki daralma  sorunun cevab› için ciddi bir ‘strate-
          çal›flma yapma
          gere¤ini dikkate         da dikkate al›narak, büyük bir ihra-  ji’ ve ‘oyunlar teorisi’ bilgisine ihtiyaç
          alm›yor veya             cat yapma iste¤i içinde oldu¤unu bi-  vard›r.
          alam›yoruz.              liyoruz. Ancak ihracat›n büyük bir  Bu noktada öncelikle üniversiteleri-
          E¤er ihracatta           ‘küresel savafl’ oldu¤unu, dolay›s› ile  mize çok önemli bir görev düflüyor.
          küresel boyutta          müthifl bir ‘büyük resmi’ okuma ve  Yukar›da sözünü etti¤im disiplinler;
          rekabet edebilmek        sistematik bir çal›flma yapma gere-  strateji, sistem analizi, senaryo ana-
          ve baflar›l›              ¤ini dikkate alm›yor veya alam›yoruz.  lizi, optimizasyon, küresel pazarla-
          olabilmek                Her ne kadar sistematik bir flekilde  ma, data analizi, rakip analizi ve
          istiyorsak ad›n›         hedef pazar analizi yapamasak bile,  oyunlar teorisi gibi konularda yetkin-
          bile yeni duymufl         bir flekilde ‘gözümüze kestirdi¤imiz’  likleri tabana yayabilmeli, ifl adamla-
          olabilece¤imiz
                                   hedef pazarlar ile ilgili bilgi toplama-  r›m›za ulaflabilmeli ve onlar› bilinç-
          birçok konuda
                                   ya çal›fl›yoruz. Oysa öncelikli olarak  lendirmelidirler.
          var gücümüz ile
                                   çözülmesi gereken problem; ‘gözü-  Bildi¤im kadar› ile dünya ihracat li-
          kendimizi
                                   müze kestirdi¤imiz hedef pazarlar›  deri Çinli ifladamlar› kendilerini yö-
          e¤itmemiz ve bu
                                   inceleme’ yerine, ‘hangi pazarlar he-  netsel konularda yeterli bulmuyor ve
          e¤itimleri tabana
                                   def pazard›r’ olmal›d›r. Kolay gibi  h›zla bu aç›klar›n› kapat›yor. E¤er ih-
          yaymam›z
          gerekiyor.               görülen bu soru son derece karma-  racatta küresel boyutta rekabet ede-
          K›saca,                  fl›k bir problemdir ve ‘sistem analiz’,  bilmek ve baflar›l› olabilmek istiyor-
          ‘e¤itim flart!’ ama       ‘senaryo analizi’, ‘data analizi’, ‘kü-  sak ad›n› bile yeni duymufl olabilece-
          ‘oyunun kural›n›’        resel pazarlama’ gibi pek de aflina  ¤imiz birçok konuda var gücümüz ile
          koyabilme                olmad›¤›m›z temel disiplinlerde bilgi  kendimizi e¤itmemiz ve bu e¤itimle-
          yetkinli¤i               sahibi olmay› gerektirir.          ri tabana yaymam›z gerekiyor.
          kazand›rabilecek         ‹hracat sürecini bafllatt›¤›m›zda ise  K›saca, ‘e¤itim flart!’ ama ‘oyunun
          e¤itimler!               daha çok ürünlerimize ve hedef pa-  kural›n›’ koyabilme yetkinli¤i kazan-
                                   zara konsantre oluruz. Oysa ayn› he-  d›rabilecek e¤itimler!


          66 KobiEfor May›s 2019
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71