Page 66 - KobiEfor_Mayıs_2019
P. 66
UZMAN
‹hracatta ‘E¤itim fiart!’
B üyük bir heyecanla cumhu- def pazar üzerinde ‘emelleri’ olan
birçok farkl› ülke flirketleri de vard›r.
riyetimizin 100. y›l› için be-
Hiçbir ülke ‘Türkler’in çok ciddi ihra-
lirledi¤imiz 500 milyar do-
lar ihracat hedefimizi, dün- cat hedefleri var, biz biraz geri dura-
ya ticaretinin yeteri kadar h›zl› büyü- l›m da onlar hedeflerine ulafls›n’ de-
Haluk Ünald› meyece¤ini öngörerek, ‘2023 y›l›nda mez. Bu durumda da karfl›m›za yine
haluk@paradigmam.com dünya ihracat›ndan yüzde 1.5 pay al- pek fazla aflina olmad›¤›m›z ‘rakip
mak’ fleklinde revize ettik. analizi’, ‘karar teorisi’ ve ‘oyunlar te-
Mevcut durumumuzu k›saca özetler- orisi’ gibi disiplinler ç›kar.
sek, 2018 y›l›nda 168 milyar dolar ih- Örne¤in; hedef bir pazarda ve belli
racat ile kendi ihracat rekorumuzu bir üründe Çinli flirketler pazar›n
k›rd›k. Ancak dünya ihracat h›z› bi- yüzde yetmiflini ele geçirmifl ve pa-
‹hracat›n büyük bir zim ihracat›m›z›n art›fl h›z›n›n üzeri- zar daralma trendinde iken bu paza-
‘küresel savafl’
ne ç›kt›¤›ndan, dünya pazar pay›m›z r› ‘hedef pazar’ olarak tan›mlamak,
oldu¤unu, dolay›s›
yüzde 0.885’ten, yüzde 0.883’e geri- irrasyonel bir karardan ziyade bir
ile müthifl bir
ledi. K›saca, bir anlamda ‘Pirus zafe- ç›lg›nl›kt›r. Oligopol özelli¤i gösteren
‘büyük resmi’
ri’ kazand›k. Peki neden? böyle bir pazara hiçbir ilgi gösteril-
okuma ve
Bütün flirket patron ve yöneticileri- mez. Tabii ki gösterilebilir ama bu
sistematik bir
mizin, biraz da iç pazardaki daralma sorunun cevab› için ciddi bir ‘strate-
çal›flma yapma
gere¤ini dikkate da dikkate al›narak, büyük bir ihra- ji’ ve ‘oyunlar teorisi’ bilgisine ihtiyaç
alm›yor veya cat yapma iste¤i içinde oldu¤unu bi- vard›r.
alam›yoruz. liyoruz. Ancak ihracat›n büyük bir Bu noktada öncelikle üniversiteleri-
E¤er ihracatta ‘küresel savafl’ oldu¤unu, dolay›s› ile mize çok önemli bir görev düflüyor.
küresel boyutta müthifl bir ‘büyük resmi’ okuma ve Yukar›da sözünü etti¤im disiplinler;
rekabet edebilmek sistematik bir çal›flma yapma gere- strateji, sistem analizi, senaryo ana-
ve baflar›l› ¤ini dikkate alm›yor veya alam›yoruz. lizi, optimizasyon, küresel pazarla-
olabilmek Her ne kadar sistematik bir flekilde ma, data analizi, rakip analizi ve
istiyorsak ad›n› hedef pazar analizi yapamasak bile, oyunlar teorisi gibi konularda yetkin-
bile yeni duymufl bir flekilde ‘gözümüze kestirdi¤imiz’ likleri tabana yayabilmeli, ifl adamla-
olabilece¤imiz
hedef pazarlar ile ilgili bilgi toplama- r›m›za ulaflabilmeli ve onlar› bilinç-
birçok konuda
ya çal›fl›yoruz. Oysa öncelikli olarak lendirmelidirler.
var gücümüz ile
çözülmesi gereken problem; ‘gözü- Bildi¤im kadar› ile dünya ihracat li-
kendimizi
müze kestirdi¤imiz hedef pazarlar› deri Çinli ifladamlar› kendilerini yö-
e¤itmemiz ve bu
inceleme’ yerine, ‘hangi pazarlar he- netsel konularda yeterli bulmuyor ve
e¤itimleri tabana
def pazard›r’ olmal›d›r. Kolay gibi h›zla bu aç›klar›n› kapat›yor. E¤er ih-
yaymam›z
gerekiyor. görülen bu soru son derece karma- racatta küresel boyutta rekabet ede-
K›saca, fl›k bir problemdir ve ‘sistem analiz’, bilmek ve baflar›l› olabilmek istiyor-
‘e¤itim flart!’ ama ‘senaryo analizi’, ‘data analizi’, ‘kü- sak ad›n› bile yeni duymufl olabilece-
‘oyunun kural›n›’ resel pazarlama’ gibi pek de aflina ¤imiz birçok konuda var gücümüz ile
koyabilme olmad›¤›m›z temel disiplinlerde bilgi kendimizi e¤itmemiz ve bu e¤itimle-
yetkinli¤i sahibi olmay› gerektirir. ri tabana yaymam›z gerekiyor.
kazand›rabilecek ‹hracat sürecini bafllatt›¤›m›zda ise K›saca, ‘e¤itim flart!’ ama ‘oyunun
e¤itimler! daha çok ürünlerimize ve hedef pa- kural›n›’ koyabilme yetkinli¤i kazan-
zara konsantre oluruz. Oysa ayn› he- d›rabilecek e¤itimler!
66 KobiEfor May›s 2019