Page 47 - KobiEfor_Mart_2018
P. 47

bafl›nda ise araç kiralama geliyor. Agresif büyüme  alg›lam›yoruz.  Güvenli limanlardan biridir’ fleklin-
          ifadesine aç›kl›k getiren Günayd›n, 2022’de araç ki-  de yan›tlar›m. Deniz Leasing olarak da bizdeki a¤›r-
          ralama alan›nda 30 bin araç hedeflediklerini duyu-  l›¤› yüzde 15-20 band›nda olacakt›r. Ama yüzde
          ruyor. Deniz Leasing önümüzdeki dönem operas-   20’nin üzerine ç›kmaz” bilgisini veriyor. ‹fl ve inflaat
          yonel kiralamada di¤er f›rsatlar› de¤erlendirmeye  makinesi veya araç kiralama konusunda iflletmele-
          odaklan›yor.                                    re ça¤r›da bulunan Günayd›n, “Gel sermayeni ifline
                                                          yat›r. Araç ve gereçleri biz sana kiralayal›m” diyor.
            Deniz Leasing’e KGF kayna¤› verilmedi
            Bankac›l›k sektöründe büyümenin ana lokomoti-   2018’in ifli tafl›mac›l›k olacak
          fi olan Kredi Garanti Fonu, leasing sektöründe bek-  Karayolu Tafl›ma Yönetmeli¤i Tasla¤›’n›n 25.
          leneni vermedi. Leasing sektörüne KGF’den çok   maddesindeki de¤ifliklikle ‘K Belgesi’ alarak ticari
          düflük fon sa¤land›. Ve beklenen etkiyi sa¤lamad›.  tafl›mac›l›k yapanlarda ‘öz mal’ flart› kald›r›ld›. K
          Deniz Leasing ise bu süreçte KGF’den hiç yararla-  Belgeli ticari araçlar›n finansman› art›k leasing ile
          namad›. Gerekçe ise flöyle: Deniz Leasing’in ortak-  yap›labilir hale geldi. Bu de¤iflikli¤in çok önemli ol-
          l›k yap›s›nda DenizBank AG’nin a¤›rl›¤› yüzde 51.  du¤unun alt›n› çizen Kahraman Günayd›n, karar›n
          DenizBank yüzde 49. Avusturya’daki DenizBank    hem sektör hem de tafl›mac›l›k yapan bireysel ve
          AG’nin yüzde 100’ü ise asl›nda yine DenizBank’a ait.  KOB‹ patronlar› için önemli bir art› sa¤layaca¤›na
          Deniz Leasing’in Avusturya DenizBank AG’ye ait ol-  inan›yor. Bunu bir f›rsat olarak de¤erlendiren Gü-
          mas› nedeniyle Deniz Leasing’e fon aktar›lmas›n›n  nayd›n, “KOB‹ ister servis arac›yla ö¤renci tafl›s›n
          önü kesildi. Günayd›n, “Hiç fon kullanamad›k. fiaka  ister kamyonu ile yük tafl›s›n öz kaynak veya banka
          gibi bir olay oldu. Böyle bir fley olmamal›yd›. Ancak  kayna¤› kullanmak zorundayd›. Kanun leasing sek-
          KGF özellikle gri alan›n rahatlat›lmas› noktas›nda  törünün sahibi oldu¤u araçlarla tafl›mac›l›k yapa-
          önemli bir destek sa¤lam›flt›r ve ekonomide devre-  mazs›n diyordu. Bu yap› de¤iflti. KOB‹ patronunu
          ye sokulmas› art› bir karard›” diye konufluyor.   elinde bir tane ticari araç varsa yan›na 10 tane da-
                                                          ha leasing ile araç koyabiliyor. 2018’in en önemli
            Sektör büyümüyor                              ifllerinden biri bu olacakt›r. ‹lk y›l olmas› nedeniyle
            Türkiye’de leasing sektörünün ekonomiden ald›¤›  bu y›l sektörden yüzde 5-10 pay alacakt›r. Bilinç-
          pay geliflmifl ekonomilerin çok gerisinde. Rakamlar-  lendirmenin artmas›yla bu olan daha yukar›lara ç›-
          la ifade edersek sektörün yat›r›mlardan ald›¤› pay  kacakt›r” bilgisini veriyor.
          yüzde 5-6 oran›nda. Avrupa’da yüzde 20-25 aral›¤›n-
          da ülkeler de var ama yüzde 40-50 paya ulaflanlar da  Biokütle ve günefl enerjisi
          var. Sektörün yaratt›¤› ifllem hacmi 6 milyar dolar.  büyümenin motorunda
          Günayd›n, sektördeki en önemli sorunu pazar›n bü-  Önümüzdeki dönemde DenizLeasing için enerji
          yümemesi olarak ifade ediyor. Günayd›n, “Finansal  sektörü halen daha önemli bir büyüme alan›n›
          Kurumlar Birli¤i kurulduktan bu yana sektörün bü-  oluflturuyor. Günefl enerjisinin ilk finansmanlar›n-
          yüme rakamlar›n› TL olarak ifade ediyoruz. fiu anda  dan biri olan Deniz Leasing, 3 y›ld›r bu alanda
          yüzde 20 gibi gözüken büyüme rakamlar›n›n temel  önemli çal›flmalara imza at›yor.
          nedeni sektörün yüzde 70 döviz a¤›rl›kl› çal›flmas›-  Son dönemlerde lisansl› olan biokütle alan›na
          d›r. Dolar artt›¤› için sektör büyümüfl gözüküyor. Re-  yo¤unlaflt›klar›n›n alt›n› çizen Günayd›n, “Benim
          el anlamda leasing sektöründe pazar›n büyüdü¤ün-  çok inand›¤›m ve Türkiye’nin gelece¤i aç›s›ndan
          den söz edilemez. KGF’den istenilen oranda yarar-  potansiyeli çok yüksek bir alan. Yaklafl›k 80 firma
          lansayd›k pastay› büyütme flans›m›z daha iyi olabilir-  ile 120 megavatl›k proje finanse ettik. Bu alanda
          di. Ayr›ca sektöre iliflkin bilinçlenme oran›n›n da ye-  teknik dan›flmanlarla çal›fl›yoruz. Tam anlam›yla
          terli seviyede oldu¤unu düflünmüyorum” serzeni-  proje finansman›n› A’dan Z’ye sunuyoruz. Her bir
          flinde bulunuyor.                                projenin teknik dan›flmadan geçmesi, kullan›lan
                                                          ekipman›n onayl› olmas›, tüm sigortalar›n tam ol-
            ‹fl ve inflaat sektörünün a¤›rl›¤› sürer        mas›n› bekliyoruz” diye konufluyor.
            Leasing denilince ilk akla gelen sektörlerden bi-  Günefl enerjisinin finansman›nda kullan›lan pa-
          ri ifl ve inflaat makineleridir. Sektörel olarak lea-  nellerin 25 y›l performans garantisi oldu¤unun alt›-
          singden yüzde 20 alan sektör piyasalardaki inflaat  n› çizen Günayd›n, sektörde yat›r›mc›lar›n her türlü
          sektöründe dura¤anl›k söylemlerine ra¤men varl›-  riske karfl› sigortal› oldu¤unu hat›rlat›yor. Deniz
          ¤›n› koruyacak gibi gözüküyor.                  Leasing’in büyüyece¤i alanlardan birinin enerji ola-
            Günayd›n, “‹nand›¤›m›z bir ifl. Bizim için de¤erli  ca¤›n› kaydeden Günayd›n, pazar› büyütmenin te-
          bir alan. ‘Risk bekliyor musunuz?’ sorusuna ise  mel hedefleri oldu¤unu, sektörün önünü t›kayan bir
          ‘Sektörde bir s›k›nt› olabilir ama bunu risk olarak  mevzuat olarak eksiklik bulunmad›¤›n› paylafl›yor.
                                                                                      Mart 2018 KobiEfor 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52