Page 40 - KobiEfor_Temmuz_2015
P. 40

KAPAK



                  TEDAR‹K Z‹NC‹R‹; ÜRET‹P SATAN HERKES ‹Ç‹N



               Tedarik zinciri
               süreklili¤i ile firma         TU⁄RUL GÜNAL
                                             Tedarik Zinciri Yönetimi Derne¤i (TEDAR)
               süreklili¤i eflittir           Yönetim Kurulu Baflkan› ve Siemens
                                             Türkiye Tedarik Zinciri Yönetimi
                                             Bölüm Direktörü
              Lojistik yönetimi ile özdefl olan
           tedarik zinciri kavram›; “Malze-  Tedarikçi seçiminde
           melerin tedarik edilmesi, tedarik  araflt›rmac› olunmal›
           edilen malzemelerin yar› mamül
           veya son ürünlere dönüfltürül-       Sektörlerden ba¤›ms›z ola-
           mesi ve son ürünlerin müflterile-  rak genel anlamda rekabetçi
           re da¤›t›m› fonksiyonlar›n› yerine  olabilmenin ana yollar› afla¤›da-  ¤›daki analizlerin gerçeklefltiril-
           getiren tedarikçiler, fabrikalar,  ki gibidir. Bunun d›fl›nda ülke-  mifl olmas› esast›r;
           depolar, da¤›t›m merkezleri ve   mizin yat›r›m yapmak isteyen      l Rakipler;
           perakendeciler a¤›d›r” fleklinde  yat›r›mc›lara sundu¤u avantaj-    Faaliyet gösterece¤im alanda
           tan›mlan›yor. Tedarik zinciri sis-  lar ise k›saca;             hangi baflka flirketler yeralmak-
           teminin gereklerini tan›mlayan      - Genç dinamik bir nüfus    ta, bu flirketlerin kurumsal ya-
           standartlar, “TS ISO 28000 Teda-    - Geliflen ekonomi           p›lar›, lokasyonlar›, çal›flan sa-
           rik Zinciri Güvenli¤i Yönetim Sis-  - Geliflmifl altyap› ve hizmetler  y›lar›, cirolar›, pazar paylar›,
           temi” ile Türkiye’de uygulan›yor.   - E¤itimli iflgücü           ürün portföyleri, kapasiteleri gi-
              Bu demektir ki; tedarik zinciri  - Lojistik aç›s›ndan özellikle  bi bir çok husus detayl› de¤er-
           yönetimi üreten her firma        Avrupaya olan yak›nl›¤›ndan do-  lendirmeye tabi tutulmal›d›r.
           aç›s›ndan; bu zincirin etkin iflle-  lay› merkezi konumda bulunmas›  Ayn› zamanda mümkünse ilgili
           mesi, güvenli¤i ve süreklili¤i ha-  - Geliflmifl tedarikçi a¤›    piyasaya girmeye çal›flan yeni
           yati bir konudur.    Günümüz        - Çal›flan maliyetlerinin    potansiyel rakiplerde gözard›
           ticaretinde art›k tedarik zinci-     uygunlu¤u                  edilmemelidirler.
           rinin süreklili¤i ile firmalar›n de-  - Gerekli iflgücünün          l Tedarikçiler;
           vaml›l›¤› ayn› fley olmufltur.         temin imkan›                  fiirketlerin baflar›lar›nda en
              Tedarik zinciri; hammadde te-    - Co¤rafi ve ekonomik       büyük rolü oynayan tedarikçile-
           mini ile bafllay›p, ürün ve hizme-    risklerin azl›¤›           rin seçiminde ürün veya hizmet
           tin farkl› ulaflt›rma yöntemleriyle  fleklindedir.                alaca¤›m tedarikçi flirketlerin
           son kullan›c›ya ulaflt›r›lmas›na     Rekabetçi olabilmenin ana   kurumsal yap›lar›, çal›flan profil-
           kadar uzanan, birbirleri ile iliflki  yollar› ise özetle;        leri, finansal durumlar›, y›ll›k ci-
           içinde olan kaynaklar ve süreçler   l Araflt›rma gelifltirmeye sü-  rolar›, pazar paylar›, kapasitele-
           dizisi ise bu çerçeve; finans, üre-  rekli yat›r›m              ri, referanslar›, ürün portföyleri
           tim, bilgi yönetimi ve üretim te-   l ‹novasyon                 vb. mutlaka iyi araflt›r›lmal›d›r.
           sislerini içeren ancak bunlarla     l Ürün ve/veya hizmet port-    l Müflteriler;
           s›n›rl› kalmayan bir yap›dad›r.  föyünün pazar ve müflteri bek-     Sektörümde hangi müflterile-
           Yap›y› kurarken, firmalar gittikçe  lentileri do¤rultusunda sürekli  ri hedef olarak almal›y›m ve ne-
           daha küresel bir ticaretin parças›  gelifltirilmesi              den? sorular›n›n cevaplar›n› bul-
           olacaklar›n› düflünmelidirler.       l ‹yi yetiflmifl personel istih-  duktan sonra bu müflterilerin
              Stok ve amac›: Bir üretim sis-  dam› ve sürekli e¤itim       tercih ettikleri tedarikçiler hangi
           teminde üretilen ürüne dolays›z     l fiirket altyap›s› ve yat›r›m-  firmalard›r ve nedenleri mutlaka
           veya dolayl› olarak kat›lan bütün  lar›n güncel tutulmas›       detayl› bir flekilde de¤erlendiril-
           fiziksel varl›klar ve ürünün ken-   l fiirketlerin kurumsal yap›-  melidir. Ve ç›kan netice;
           disi stok kavram› içindedir. Teda-  lara geçmesi                   l Yat›r›m karar›na mesnet
           rik veya üretim yoluyla elde edi-   l Çal›fl›lan sektörde ilgili  teflkil edecek olan ilgili piyasay›
           len, kullan›lmadan veya müflteri-  ürün ve/veya hizmetlerin ulus-  regüle eden mevcut ve gelebile-
           ye arz edilmeden önce az veya    lararas› geçerli sertifikalara sa-  cek kanun ve yönetmeliklerin
           çok belirli bir süre bekletilen mal  hip olunmas›               de¤erlendirmesi titizlikle yap›l-
           miktar›na stok denilmektedir.       l Alan›nda en iyi tedarikçiler-  mal›d›r.
           Siparifle ba¤l› olmayarak çal›flan  le iflbirli¤i yap›lmas›           l Olas› risklerin detayl› anali-
           tüm iflletmeler stok yönetimini      Hangi sektörde yat›r›m yap›-  zi (politik, ekonomik, tedarikçi,
           yaratt›¤› maliyet sorunlar›n› çöz-  laca¤›ndan ba¤›ms›z özetle afla-  do¤al afetler vb.) yap›lmal›d›r.
           mek zorundad›rlar.

            40 KobiEfor Temmuz 2015
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45