Page 28 - KobiEfor_Temmuz_2015
P. 28
KAPAK
GIDA SEKTÖRÜ YEN‹DEN D‹R‹L‹YOR
¤in; bal›k pullar›ndan g›da jelati- bir ihracatç› konumunda oldu¤u
ni üretmek, böylece hem de de- görülmektedir. Dünya f›nd›k üre-
niz kirlili¤ini azaltmak gibi. timinin ve ihracat›n›n yüzde 75’i,
Türkiye’de g›da ve içecek kuru üzüm üretiminin yüzde
sektörü: Türk ekonomisinin 36’s›, kuru incir üretiminin yüzde
önemli yap› tafllar›ndan biri olan 40’›, taze kay›s› üretiminin yüzde
g›da ve içecek sanayi, yat›r›m, 25’i, kuru kay›s› üretiminin yüzde
üretim ve istihdam yap›s› ile ülke 80’i Türkiye taraf›ndan gerçek-
ekonomisinin en dinamik sektör- lefltirilmekte ve Türkiye bu oran-
Yaflamaya dair lerinden biridir. Türkiye için stra- lar ile dünyada birinci s›rada
tejik öneme sahip olan g›da ve yeralmaktad›r. Ve nihayet Türki-
ya hep ya hiç! içecek imalat›, sanayi alt sektör- ye, 62 milyar dolarl›k tar›msal
leri aras›nda en büyüklerinden has›las› ile dünyan›n 7’nci büyük
Küresel g›da talebi ve birim olup, üretim de¤eri, istihdama tar›m ülkesidir.
tüketim giderek art›yor. Nano- sa¤lad›¤› katk›, ihracat› ve d›fl ti- Organik tar›m: Özellikle orga-
teknoloji gibi yeni teknolojiler g›- careti karfl›lama oran› ile Türki- nik tar›m alan›nda devam eden
da al›flverifli al›flkanl›klar›n› kök- ye’nin önemli sektörlerinden bi- reformlarla birlikte bu alt sektö-
ten de¤ifltiriyor. Bu anlamda ridir. Türk g›da ve içecek sektö- re yönelik artan uluslararas› ilgi
farkl› ürün talebine cevap vere- rü, yabanc› yat›r›mc›lar için en karfl›lanmaya çal›fl›lmaktad›r.
bilmek için yenilikçi üretim tek- cazip alanlardan biridir. Küresel Türkiye üretti¤i neredeyse tüm
nikleri gelifltiriliyor. Türkiye ge- yat›r›mc›lara karl› yat›r›m f›rsat- sertifikal› organik g›da ürünleri-
rek co¤rafi konumu, gerek sahip lar› sundu¤undan, büyük oranda ni, ço¤unlu¤u Avrupa olmak üze-
oldu¤u iklim ve toprak koflullar› do¤rudan yabanc› yat›r›m› çek- re (yaklafl›k yüzde 85’ini) ihraç
ile g›da üretimi aç›s›ndan büyük mektedir. etmektedir. Buna ek olarak, “he-
avantajlara sahip. Bu avantajlar› Tar›m sanayi: Sektörde faali- lal g›da” üretimi potansiyeli Tür-
kullanan baz› firmalar›m›z dünya yet gösteren iflletmelerin yüzde kiye için önemli f›rsatlar sun-
markas› bile olabiliyor. Baz› fir- 95’i küçük ve orta ölçekli ifllet- maktad›r. Günümüzde Türkiye
malar›m›z da dünya markalar›n› medir (KOB‹). TÜ‹K'e göre Türki- g›da ürünlerinin üretimi, ifllen-
sat›n alarak Türk markas› yap›- ye’de g›da ve içecek sektöründe mesi ve büyük Avrupa ve Ortado-
yor. Sektör yeni at›l›mlarla ilerli- 50 binden fazla iflletme faaliyet- ¤u pazarlar›na ihracat› konusun-
yor ve bu geliflme önemli kamu- tedir ve 450.000 istihdam sa¤lan- da bölgesel üs konumundad›r.
sal teflvik ve destek görüyor. maktad›r. G›da sanayisindeki ifl- Diyabetik: Diyabetik ve fonksi-
G›da küresel ölçekte önem ka- letme sektörel da¤›l›m›n›n; yüz- yonel g›da pazar› 600 milyon lira
zand›. 18 trilyon dolarl›k dünya de 65’ini un ve unlu mamuller, büyüklü¤ündedir. Türkiye bu g›-
ihracat›n›n yaklafl›k 1.5 trilyon yüzde 12’sini meyve-sebze iflle- da pazar›na odaklanmal›d›r.
dolarl›k k›sm› tar›m sektörüne me, yüzde 11’ini süt ve süt ma- Çünkü, yükselen sa¤l›kl› beslen-
ait. Türkiye'nin 2023 y›l› tar›m mulleri, yüzde 3.5’ini bitkisel ya¤ me ve kaliteli bir yaflam e¤ilimi
vizyonu, tar›msal ekonomik bü- ve margarin, yüzde 3’ünü flekerli dünyada ve ülkemizde diyabetik
yüklük aç›s›ndan dünyan›n ilk 5 mamuller, yüzde 1’ini et mamul- ve fonksiyonel g›dalara olan tale-
ülkesi içerisinde yeralmak ve 150 leri ve yüzde 4.5’lik k›sm›n› tas- bi art›r›yor.
milyar dolar tar›msal has›la ile nif d›fl› g›dalar, alkolsüz içecek- Fonksiyonel g›da pazar›n›n ha-
55 milyar dolar tar›m ihracat› ler ve su ürünleri sanayi olufltu- ne halk› baz›nda kullan›m oran›
yapmak. Bu nedenle önümüzdeki rur. ‹hracat›n yaklafl›k yüzde yüzde 43; diyet ürünler kategori-
dönemde, tar›m sektöründe en 10’luk k›sm›n› g›da ürünleri ve sinde ise yüzde 46’d›r. Ülkemizde
çok ihtiyaç duyaca¤›m›z; yenilik- içecek, tar›m ve hayvanc›l›k ile de bu alan›n öncüsü olan, global
çi, özgün, yarat›c› proje ve fikir- bal›kç›l›k alanlar›nda ya- ve lokal üreticiler büyüme trendi
ler, ambalaj, baharat, biyotekno- p›lan üretim olufltur- yakalam›fllard›r. Önümüzdeki
loji, et, g›da iflletme, hububat, maktad›r. y›llarda sektörün bu kolunda Do-
kuru meyve-sebze, fleker, su, Meyveler: Türki- ¤u Avrupa, Orta Do¤u ve As-
süt, tar›m, ya¤, yem, zeytin ve... ye’nin özellikle f›nd›k ve ya’n›n öne ç›kaca¤›
hepsini birer yenilik alan› olarak f›nd›k ürünleri, kuru öngörülmektedir.
gören, bu alanlarda ürün geliflti- üzüm, kuru kay›- Çin ve Hindistan
ren ve at›k de¤erlendiren yakla- s›, kuru incir gi- yükselen pa-
fl›mlar olacak. G›da sektöründe bi kuru mey- zarlar ola-
inovasyon olmazsa olmaz, örne- vede önemli cakt›r.
28 KobiEfor Temmuz 2015