Page 28 - KobiEfor_Temmuz_2015
P. 28

KAPAK




                          GIDA SEKTÖRÜ YEN‹DEN D‹R‹L‹YOR


                                           ¤in; bal›k pullar›ndan g›da jelati-  bir ihracatç› konumunda oldu¤u
                                           ni üretmek, böylece hem de de-  görülmektedir. Dünya f›nd›k üre-
                                           niz kirlili¤ini azaltmak gibi.  timinin ve ihracat›n›n yüzde 75’i,
                                              Türkiye’de g›da ve içecek    kuru üzüm üretiminin yüzde
                                           sektörü:   Türk ekonomisinin    36’s›, kuru incir üretiminin yüzde
                                           önemli yap› tafllar›ndan biri olan  40’›, taze kay›s› üretiminin yüzde
                                           g›da ve içecek sanayi, yat›r›m,  25’i, kuru kay›s› üretiminin yüzde
                                           üretim ve istihdam yap›s› ile ülke  80’i Türkiye taraf›ndan gerçek-
                                           ekonomisinin en dinamik sektör-  lefltirilmekte ve Türkiye bu oran-
           Yaflamaya dair                   lerinden biridir. Türkiye için stra-  lar ile dünyada birinci s›rada
                                           tejik öneme sahip olan g›da ve  yeralmaktad›r. Ve nihayet Türki-
           ya hep ya hiç!                  içecek imalat›, sanayi alt sektör-  ye, 62 milyar dolarl›k tar›msal
                                           leri aras›nda en büyüklerinden  has›las› ile dünyan›n 7’nci büyük
              Küresel g›da talebi ve birim  olup, üretim de¤eri, istihdama  tar›m ülkesidir.
           tüketim giderek art›yor. Nano-  sa¤lad›¤› katk›, ihracat› ve d›fl ti-  Organik tar›m: Özellikle orga-
           teknoloji gibi yeni teknolojiler g›-  careti karfl›lama oran› ile Türki-  nik tar›m alan›nda devam eden
           da al›flverifli al›flkanl›klar›n› kök-  ye’nin önemli sektörlerinden bi-  reformlarla birlikte bu alt sektö-
           ten de¤ifltiriyor. Bu anlamda    ridir. Türk g›da ve içecek sektö-  re yönelik artan uluslararas› ilgi
           farkl› ürün talebine cevap vere-  rü, yabanc› yat›r›mc›lar için en  karfl›lanmaya çal›fl›lmaktad›r.
           bilmek için yenilikçi üretim tek-  cazip alanlardan biridir. Küresel  Türkiye üretti¤i neredeyse tüm
           nikleri gelifltiriliyor. Türkiye ge-  yat›r›mc›lara karl› yat›r›m f›rsat-  sertifikal› organik g›da ürünleri-
           rek co¤rafi konumu, gerek sahip  lar› sundu¤undan, büyük oranda  ni, ço¤unlu¤u Avrupa olmak üze-
           oldu¤u iklim ve toprak koflullar›  do¤rudan yabanc› yat›r›m› çek-  re (yaklafl›k yüzde 85’ini) ihraç
           ile g›da üretimi aç›s›ndan büyük  mektedir.                     etmektedir. Buna ek olarak, “he-
           avantajlara sahip. Bu avantajlar›  Tar›m sanayi: Sektörde faali-  lal g›da” üretimi potansiyeli Tür-
           kullanan baz› firmalar›m›z dünya  yet gösteren iflletmelerin yüzde  kiye için önemli f›rsatlar sun-
           markas› bile olabiliyor. Baz› fir-  95’i küçük ve orta ölçekli ifllet-  maktad›r. Günümüzde Türkiye
           malar›m›z da dünya markalar›n›  medir (KOB‹). TÜ‹K'e göre Türki-  g›da ürünlerinin üretimi, ifllen-
           sat›n alarak Türk markas› yap›-  ye’de g›da ve içecek sektöründe  mesi ve büyük Avrupa ve Ortado-
           yor. Sektör yeni at›l›mlarla ilerli-  50 binden fazla iflletme faaliyet-  ¤u pazarlar›na ihracat› konusun-
           yor ve bu geliflme önemli kamu-  tedir ve 450.000 istihdam sa¤lan-  da bölgesel üs konumundad›r.
           sal teflvik ve destek görüyor.   maktad›r. G›da sanayisindeki ifl-   Diyabetik: Diyabetik ve fonksi-
              G›da küresel ölçekte önem ka-  letme sektörel da¤›l›m›n›n; yüz-  yonel g›da pazar› 600 milyon lira
           zand›. 18 trilyon dolarl›k dünya  de 65’ini un ve unlu mamuller,  büyüklü¤ündedir. Türkiye bu g›-
           ihracat›n›n yaklafl›k 1.5 trilyon  yüzde  12’sini meyve-sebze iflle-  da pazar›na odaklanmal›d›r.
           dolarl›k k›sm› tar›m sektörüne  me, yüzde  11’ini süt ve süt ma-  Çünkü, yükselen sa¤l›kl› beslen-
           ait. Türkiye'nin 2023 y›l› tar›m  mulleri, yüzde 3.5’ini bitkisel ya¤  me ve kaliteli bir yaflam e¤ilimi
           vizyonu, tar›msal ekonomik bü-  ve margarin, yüzde 3’ünü flekerli  dünyada ve ülkemizde diyabetik
           yüklük aç›s›ndan dünyan›n ilk 5  mamuller, yüzde  1’ini et mamul-  ve fonksiyonel g›dalara olan tale-
           ülkesi içerisinde yeralmak ve 150  leri ve yüzde  4.5’lik k›sm›n› tas-  bi art›r›yor.
           milyar dolar tar›msal has›la ile  nif d›fl› g›dalar, alkolsüz içecek-  Fonksiyonel g›da pazar›n›n ha-
           55 milyar dolar tar›m ihracat›  ler ve su ürünleri sanayi olufltu-  ne halk› baz›nda kullan›m oran›
           yapmak. Bu nedenle önümüzdeki   rur. ‹hracat›n yaklafl›k yüzde   yüzde 43; diyet ürünler kategori-
           dönemde, tar›m sektöründe en    10’luk k›sm›n› g›da ürünleri ve  sinde ise yüzde 46’d›r. Ülkemizde
           çok ihtiyaç duyaca¤›m›z; yenilik-  içecek, tar›m ve hayvanc›l›k ile  de bu alan›n öncüsü olan, global
           çi, özgün, yarat›c› proje ve fikir-  bal›kç›l›k alanlar›nda ya-  ve lokal üreticiler büyüme trendi
           ler, ambalaj, baharat, biyotekno-  p›lan üretim olufltur-        yakalam›fllard›r.  Önümüzdeki
           loji, et, g›da iflletme, hububat,  maktad›r.                     y›llarda sektörün bu kolunda Do-
           kuru meyve-sebze, fleker, su,       Meyveler:    Türki-              ¤u Avrupa, Orta Do¤u ve As-
           süt, tar›m, ya¤, yem, zeytin ve...  ye’nin özellikle f›nd›k ve            ya’n›n öne ç›kaca¤›
           hepsini birer yenilik alan› olarak  f›nd›k  ürünleri,  kuru                 öngörülmektedir.
           gören, bu alanlarda ürün geliflti-  üzüm, kuru kay›-                         Çin ve Hindistan
           ren ve at›k de¤erlendiren yakla-  s›, kuru incir gi-                             yükselen pa-
           fl›mlar olacak. G›da sektöründe  bi kuru mey-                                       zarlar ola-
           inovasyon olmazsa olmaz, örne-  vede önemli                                          cakt›r.

           28 KobiEfor Temmuz 2015
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33