Page 24 - KobiEfor_Temmuz_2015
P. 24
KAPAK
B‹L‹fi‹M YÜKSEK TEKNOLOJ‹ SEKTÖRÜDÜR
B‹T sektörümüz
‹LKER TABAK
tüketici TBD Baflkan›
Türkiye, Bilgi ve ‹letiflim Tek- Türkiye genel
nolojileri (B‹T) ürün ve hizmetle- amaçl› teknopark
ri aç›s›ndan net ithalatç› pozisyo- ilan edilmeli
nundad›r; sektörün 30 milyar do-
lar› aflan d›fl ticaret hacmi 10 Biliflim sektörünün tüm sek-
milyar dolar›n üzerinde bir cari törler üzerindeki kald›raç etkisi
aç›k yaratmaktad›r. ile rekabet ortam›nda avantaj
Sektör büyüklü¤ümüz geridir. sa¤layabilece¤i ortadad›r. Genç
Dünya B‹T sektörü, 2014 y›l›nda 5 nüfusumuz, co¤rafi olarak üç ele al›nmal›d›r. Bölgeler aras›
trilyon dolar büyüklü¤e ulaflt›. k›tan›n ortas›ndaki merkezi ya- eflitsizli¤i gidermenin yolu bilgi
Türkiye’nin B‹T ekonomisi ise p›m›z ile dünyadaki çekim mer- otoyollar›ndan geçmektedir. Bu
küresel pazar›n yüzde 0.75’i ve kezlerinden biri olarak görül- yollar, ucuz ve h›zl› biçimde kul-
1.2 trilyon dolar büyüklü¤ündeki memiz do¤ald›r. Bunlara ek lan›ma sunuldu¤unda yat›r›m›n
Avrupa B‹T pazar›n›n yüzde 2’si olarak tüm Türkiye’nin genel ülke çap›nda yayg›n biçimde
kadard›r. amaçl› teknopark olarak ilan oluflmas› sa¤lanabilecektir. Bu-
Acil sorun sektörde yüksek bü- edilmesi ile sa¤lanacak vergi günkü durumda, büyük flehirler
yümenin sa¤lanmas›d›r. 2023 y›- avantajlar› ve teflvik iklimi yat›- baflta olmak üzere, gençlerin
l›nda hedeflenen 2 trilyon dolarl›k r›mlar›n ülkemizde yap›lmas›n› teknik ve sosyal ihtiyaçlar›n› kar-
GSY‹H içinde B‹T pay›n›n hedefle- sa¤layacak, beyin göçüne engel fl›layabildi¤i yerler öne ç›kmak-
nen yüzde 8 (160 milyar dolar) olacakt›r. tad›r. Her fleyden önce, bar›fl ve
oran›na ulaflmas› için mevcut bü- Yat›r›m: Biliflim sektöründeki huzur ortam›n›n oldu¤u yerlerde
yüme h›z›n›n yaklafl›k 3 kat› ora- yat›r›m olanaklar›n›n vergi avan- kalk›nma olaca¤› da unutulma-
n›nda (yüzde 15) y›ll›k büyüme taj› olan yerler baflta olmak üze- mal›d›r. Özel olarak mobil proje-
gerçeklefltirmesi zarureti vard›r. re, teflvik sa¤lanan bölgelerde ler, gömülü sistemler, büyük ve-
2023 hedeflerine ulafl›labilme- oldu¤u gözlenmektedir. Ülke ri, ak›ll› kentler, enerji verimlili¤i
si için bölge ülkeleri aras›nda fi- kalk›nmas› tek bir bölge ile de¤il, günümüzün en çekici yat›r›m
ber kesiflim noktas› olma hede- topyekün kalk›nma planlar›yla alanlar›ndand›r.
finde ilerleyen Türkiye’nin veri,
ça¤r›, ortak hizmet ve mükem-
mellik merkezleri ile üretti¤i tek- B‹T büyüklü¤ünün yüzde 25’i genel ekonomik büyümeye yüzde
noloji ve hizmetleri ihraç edebi- oran›ndad›r. Bu iki alt sektörün 1.8 olarak yans›d›¤› hesaba kat›l-
len bir “Biliflim Üssü” konumuna küresel B‹T pazar›ndaki pay› ise mal›d›r.
gelmesi gerekmektedir. Bu ne- yüzde 70’ler düzeyindedir. Yaz›- Yaz›l›m pazar›n› büyütmek, ih-
denle yat›r›m ortam›n› iyilefltirme l›m sektörünün tüm sektörlerin racat› ve sektörün istihdam›n›
ad›na sektör ile ilgili çözüm öne- geliflimi aç›s›ndan kald›raç etkisi art›rmak için Türkiye’nin bir an
rilerinin zaman kaybetmeden uy- oldu¤u düflünülürse B‹T sektör önce harekete geçirmesi elzem
gulanmas› beklenmektedir. dönüflümünün ekonomik büyü- iki temel dinami¤i bulunmakta-
Türkiye B‹T sektörünün yap›s› memizdeki stratejik önemi anla- d›r. Bunlar›n biri kamu öncülü¤ü,
geridir. Biliflim hizmetleri ve ya- fl›lacakt›r. BT sektöründe sa¤la- di¤eri de KOB‹’lerin e-dönüflü-
z›l›m sektörlerinin toplam› (BT), nacak her yüzde 1 büyümenin müdür.
24 KobiEfor Temmuz 2015