Page 21 - KobiEfor_Temmuz_2015
P. 21
D ünya ekonomisi yavafl
büyüme dönemine gir-
di. Bu dönemde her ül-
ke ekonomik büyüme-
sini sürdürülebilir ol-
makla s›n›rlayacak. Bu yeni du-
rum do¤al olarak Türkiye’nin de
ekonomik gündemini de¤ifltiri-
yor. Bu nedenle hepimiz, yeni bir
kalk›nma modeli oluflturmaktan
sözediyoruz.
Gündemi çözümlersek karfl›-
m›za flu ç›k›yor: ‘Geliflmekte Olan
Ülkeler’ grubunday›z. ‘Geliflmifl
Ülkeler’in ekonomik büyüme di-
namikleri –nüfus dahil– ihtiyar-
lad›. ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’de
büyüme dinamikleri, bu ülkeler
‘Geliflmifl Ülke’ oluncaya kadar,
yaklafl›k 35-40 y›l daha güçlü ve
canl› kalacak.
Yeni dönemde büyümenin ka-
rakteri de de¤ifliyor. Hacimsel
yüksek büyümenin yerini nitelik-
li ve makul oranda büyüme al›-
yor. Nitelikli büyüme, geleneksel alanlar›nda yans›taca¤›z. g) Tedarik ve stoklama
üretimi daraltmadan ve sektörel Ar-Ge ve yenilik kapasitesi
tercihler temelinde, ileri tekno- aç›s›ndan güçlü oldu¤umuz flu VE E⁄‹T‹M... E⁄‹T‹M...
lojilerle yap›lan üretimin oransal sektörler de öncelikli olacak: E⁄‹T‹M
a¤›rl›¤›n› istikrarl› flekilde art›r- a) Savunma, uzay, havac›l›k Türkiye’nin; inovasyona ve ye-
mak anlam›na geliyor. b) Su nilikçi faaliyetlere odaklanarak
‹leri teknolojili üretimin genel c) G›da sürdürülebilir yüksek büyüme
üretim içindeki oransal a¤›rl›¤›n› d) Enerji potansiyeli oluflturaca¤› sektör-
art›racak sektör tercihlerini e) Sa¤l›k. leri gördükten sonra s›ra geliyor
Türkiye, Bilim Teknoloji Yüksek bunu hangi “özne” ile yapaca¤›-
Kurulu’nun (BTYK) 15 Aral›k BÜYÜME POTANS‹YEL‹ m›za. Yan›t› çok aç›k bir sorudur
2010 tarihindeki 22. toplant›s›nda YÜKSEK bu: Türkiye’nin varolan yüksek
onaylad›¤› ve aç›klad›¤›, “Ulusal SEKTÖRLER‹M‹Z büyüme potansiyelini ve flans›n›
Bilim, Teknoloji ve Yenilik Strate- Ekonomik büyüme ba¤lam›n- kullanmas› insan kaynaklar›n›n
jisi (UBTYS) 2011-2016 Belgesi’” da Türkiye’nin önü H‹ZMET sek- nitelik düzeyine ba¤l› olacak. Bu
ile yapt›. törlerinde sonuna kadar aç›kt›r. noktada; Ekonomik Kalk›nma ve
E¤er Türkiye’de herhangi bir Çünkü ‘Hizmet’ sektörlerinin ‹flbirli¤i Örgütü'nün (OECD) yap-
ekonomik faaliyet içindeysek bu GSYH’m›z içindeki oran› yüzde t›¤› flimdiye kadar ki en kapsam-
belgeyi dikkatle inceleyip ulaflt›- 59 ile hala çok düflüktür. Oysa bu l› küresel e¤itim araflt›rmas› Pi-
¤›m›z sonucu rehber edinmeliyiz; oran örne¤in; ‹spanya’da yüzde sa Raporu bize gerçekli¤imizi
çünkü onda çeyrek as›rl›k yol ha- 72.11, Belçika’da yüzde 76.6, gösteriyor. 15 yafl düzeyindeki
ritam›z› bulaca¤›z. Fransa’da 77.5, Yunanistan’da ö¤rencilerin matematik ve fen
67.5, Avro Bölgesi’nde 68.1, G-7 test sonuçlar›na göre 76 ülke
TÜRK‹YE’N‹N SEKTÖREL ülkelerinde 75.8’dir. aras›nda 41. s›raday›z. Ama
TERC‹HLER‹ Hizmet sektörünün flu alt OECD’nin Raporu flunu da ekle-
Önce ‘sektörel tercihleri’ gö- alanlar› ileri teknoloji ve yenilik meyi unutmuyor: “Türkiye e¤er
relim. Türkiye’de Ar-Ge ve yeni- temelinde yüksek büyüme po- tüm 15 yafl›ndakilerin temel ka-
likçilik yat›r›mlar› son 10 y›lda tansiyeli bulundurmaktad›r: biliyetlerini gelifltirebilirse bu
önemli bir ivme kazand›. a) Bankac›l›k gençlerin yaflam› s›ras›nda
Bu ivmeyi imalat sanayi üreti- b) Kentsel dönüflüm GSYH’s› 7 kat artacakt›r.”
mine etkin bir flekilde öncelikle; c) Sigortac›l›k Demek ki dünya ekonomisinde
a) Otomotiv d) Lojisik sistemler yeni dönemin Türkiye’ye dayatt›-
b) Makine-imalat e) Geri dönüflüm ¤› sürdürülebilir stratejik kon-
c) Bilgi ve iletiflim teknolojileri f) At›k yönetimi sept fludur: ÜRETEREK BÜYÜ!
Temmuz 2015 KobiEfor 21