Page 21 - KobiEfor_Temmuz_2015
P. 21

D         ünya ekonomisi yavafl


                    büyüme dönemine gir-
                    di. Bu dönemde her ül-
                    ke ekonomik büyüme-
                    sini sürdürülebilir ol-
           makla s›n›rlayacak. Bu yeni du-
           rum do¤al olarak Türkiye’nin de
           ekonomik gündemini de¤ifltiri-
           yor. Bu nedenle hepimiz, yeni bir
           kalk›nma modeli oluflturmaktan
           sözediyoruz.
              Gündemi çözümlersek karfl›-
           m›za flu ç›k›yor: ‘Geliflmekte Olan
           Ülkeler’ grubunday›z. ‘Geliflmifl
           Ülkeler’in ekonomik büyüme di-
           namikleri –nüfus dahil– ihtiyar-
           lad›. ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’de
           büyüme dinamikleri, bu ülkeler
           ‘Geliflmifl Ülke’ oluncaya kadar,
           yaklafl›k  35-40 y›l daha güçlü ve
           canl› kalacak.
              Yeni dönemde büyümenin ka-
           rakteri de de¤ifliyor. Hacimsel
           yüksek büyümenin yerini  nitelik-
           li ve makul oranda büyüme al›-
           yor. Nitelikli büyüme, geleneksel  alanlar›nda yans›taca¤›z.       g) Tedarik ve stoklama
           üretimi daraltmadan ve sektörel    Ar-Ge ve yenilik kapasitesi
           tercihler temelinde, ileri tekno-  aç›s›ndan güçlü oldu¤umuz flu    VE E⁄‹T‹M... E⁄‹T‹M...
           lojilerle yap›lan üretimin oransal  sektörler de öncelikli olacak:  E⁄‹T‹M
           a¤›rl›¤›n›  istikrarl› flekilde art›r-  a) Savunma, uzay, havac›l›k  Türkiye’nin; inovasyona ve ye-
           mak anlam›na geliyor.              b) Su                        nilikçi faaliyetlere odaklanarak
              ‹leri teknolojili üretimin genel  c) G›da                    sürdürülebilir yüksek büyüme
           üretim içindeki oransal a¤›rl›¤›n›  d) Enerji                   potansiyeli oluflturaca¤› sektör-
           art›racak sektör tercihlerini      e) Sa¤l›k.                   leri gördükten sonra s›ra geliyor
           Türkiye, Bilim Teknoloji Yüksek                                 bunu hangi “özne” ile yapaca¤›-
           Kurulu’nun  (BTYK) 15 Aral›k       BÜYÜME POTANS‹YEL‹           m›za. Yan›t› çok aç›k bir sorudur
           2010 tarihindeki 22. toplant›s›nda  YÜKSEK                      bu: Türkiye’nin varolan yüksek
           onaylad›¤› ve aç›klad›¤›,  “Ulusal  SEKTÖRLER‹M‹Z               büyüme  potansiyelini ve flans›n›
           Bilim, Teknoloji ve Yenilik Strate-  Ekonomik büyüme ba¤lam›n-  kullanmas› insan kaynaklar›n›n
           jisi (UBTYS) 2011-2016 Belgesi’”  da Türkiye’nin önü H‹ZMET sek-  nitelik düzeyine ba¤l› olacak. Bu
           ile yapt›.                      törlerinde sonuna kadar aç›kt›r.  noktada; Ekonomik Kalk›nma ve
              E¤er Türkiye’de herhangi bir  Çünkü ‘Hizmet’ sektörlerinin   ‹flbirli¤i Örgütü'nün (OECD) yap-
           ekonomik faaliyet içindeysek bu  GSYH’m›z içindeki oran› yüzde  t›¤› flimdiye kadar ki en kapsam-
           belgeyi dikkatle inceleyip ulaflt›-  59 ile hala çok düflüktür. Oysa bu  l› küresel e¤itim araflt›rmas› Pi-
           ¤›m›z sonucu rehber edinmeliyiz;  oran örne¤in; ‹spanya’da yüzde  sa Raporu bize gerçekli¤imizi
           çünkü onda çeyrek as›rl›k yol ha-  72.11, Belçika’da yüzde 76.6,  gösteriyor. 15 yafl düzeyindeki
           ritam›z› bulaca¤›z.             Fransa’da 77.5, Yunanistan’da   ö¤rencilerin matematik ve fen
                                           67.5, Avro Bölgesi’nde 68.1, G-7  test sonuçlar›na göre 76 ülke
              TÜRK‹YE’N‹N SEKTÖREL         ülkelerinde  75.8’dir.          aras›nda 41. s›raday›z. Ama
              TERC‹HLER‹                      Hizmet sektörünün flu alt     OECD’nin Raporu flunu da ekle-
              Önce ‘sektörel tercihleri’ gö-  alanlar› ileri teknoloji ve yenilik  meyi unutmuyor: “Türkiye e¤er
           relim. Türkiye’de Ar-Ge ve yeni-  temelinde yüksek büyüme po-   tüm 15 yafl›ndakilerin temel ka-
           likçilik yat›r›mlar› son 10 y›lda  tansiyeli bulundurmaktad›r:  biliyetlerini gelifltirebilirse bu
           önemli bir ivme kazand›.           a) Bankac›l›k                gençlerin yaflam› s›ras›nda
              Bu ivmeyi  imalat sanayi üreti-  b) Kentsel dönüflüm          GSYH’s› 7 kat artacakt›r.”
           mine etkin bir flekilde öncelikle;   c) Sigortac›l›k                Demek ki dünya ekonomisinde
              a) Otomotiv                     d) Lojisik sistemler         yeni dönemin Türkiye’ye dayatt›-
              b) Makine-imalat                e) Geri dönüflüm              ¤› sürdürülebilir stratejik kon-
              c) Bilgi ve iletiflim teknolojileri  f)  At›k yönetimi        sept fludur: ÜRETEREK BÜYÜ!
                                                                                     Temmuz 2015 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26