Page 84 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 84
odakl› olmak yerine oradaki müflteri iliflkilerini yö-
netmek daha önemlidir. Çünkü bu iflletmeler kü-
çük de olsa büyük de belli bir ticari hayat› vard›r.
Dolay›s›yla ilgiye ve dan›flmanl›¤a daha fazla ilgi
duyar. Bireyselde bunu yakalamak kolay de¤il.”
Ana noktalardan biri de tüm ülkeler için geçerli
olan KOB‹’lerin istihdama katk›s›. Tüm dünyada Devrim Ziya Tavil,
KOB‹’ler istihdamda ciddi bir a¤›rl›k kazan›yor. Di- tecrübesinden yola
¤er bir nokta ise; KOB‹’lerin GSMH’ya katk›lar›. ç›karak uluslararas›
bankalar›n girdi¤i
Türkiye’de KOB‹’lerin GSMH’ya katk›s› yüzde 30 ve ülkeye önemli bir
40’larda. Geliflmifl ülkelerde KOB‹’lerin GSMH’ya katk› sa¤lad›¤›na
etkisi yüzde 60 ve 70’e ç›k›yor. Geliflmekte olan ül- dikkat çekiyor.
kelerde ise bu oran yüzde 15-20’ye düflüyor. Tavil,
tecrübesinden yola ç›karak uluslararas› bankalar›n
girdi¤i ülkeye önemli bir katk› sa¤lad›¤›na dikkat
çekiyor. Tavil, “Yabanc› bankalar sadece ülkenin sektörü, perakende sektörleri önplana ç›k›yor.”
potansiyeline bakarak ülkeye girifl yapm›yor. Ban- Güney Afrika: KOB‹ bankac›l›¤›n›n geliflti¤i
kac›l›k potansiyeli çok olsa da hukuk sistemi önemli bir pazar. Hem kamunun destekledi¤i hem
önemli. Bankac›l›k sisteminin getirdi¤i bilgi biriki- de uluslararas› yap›lar›n oturdu¤u bir co¤rafya.
mini gittikleri ülkeye k›smen aktar›yorlar. Örne¤in KOB‹’ye ulaflma noktas›nda dan›flmanl›k hizmetle-
Türkiye’de 2001 krizinden sonra yabanc› bankala- rinin de bafllad›¤› görülüyor. Uluslararas› bankalar
r›n ülkeye giriflinin artmas›yla d›fl ticarette önemli bölgeye önemli bir katk› sa¤lam›fl. Ancak data bul-
bir geliflim sa¤land›. Güçlü ortakl›klar ticaretin mak yine zor. Bu nedenle bölgede Harvard’l› bir
uluslararas›laflmas›na katk› sa¤lad›. Standartlar profesör olan Howard Gardner taraf›ndan gelifltiri-
yükseldi. Banka müflterisinin krediye ve finansma- len Psikometrik Test kullan›l›yor. Asl›nda test ku-
na ulaflmada avantajl› hale geldi. Ancak yabanc› rumlar için de¤il insanlar için oluflturulmufl bir
bankalar›n baflar›s›nda en önemli strateji ise yerel- teknik. Firmadan belge al›namad›¤› zaman sorular
leflmeden kaynaklan›yor.” Tavil, tüm co¤rafyalar firma sahibine soruluyor. Firma sahibinin morali-
için ortak bir de¤erlendirme yaparak KOB‹’ye ilifl- tesi, etik mi veya tutarl› m› gibi özellikleri ö¤renili-
kin istatistiki bilgiye ulaflman›n zor oldu¤unu tat- yor ve ona göre kredi sa¤lan›yor.
min edici bilginin bulunmad›¤›n› anlat›yor. Ukrayna: KOB‹ bankac›l›¤›n›n fark edildi¤i ancak
Dünyada KOB‹ bankac›l›¤›n›n en zay›f oldu¤u ül- henüz istenilen ad›mlar›n at›lmad›¤› bir ülke. Ülke-
keler aras›nda Pakistan ve Bangladefl geliyor. nin konjonktürü bu anlamda s›k›nt›ya neden oluyor.
Çünkü KOB‹’nin önemini idrak etmifl bir kesim ha- Kredilerin geri dönüflünde ciddi s›k›nt›lar var. Kredi
len daha yönetimlerini bu alana kayd›rmak için ik- kullan›lm›yor ve bankac›l›k sistemi kilitlenebiliyor.
na etmeye çal›fl›yor. Kamu bu noktada KOB‹’leri Bankalar EFT dahi yapamaz hale geliyor. Co¤rafya-
destekleyecek organizasyon yap›s›n› henüz olufl- n›n politik durumunun düzelmesi gerekiyor.
turmufl de¤il. Örne¤in; KOSGEB, Kredi Garanti Fo- Güney Amerika; Brezilya ile Türkiye bankac›l›k
nu gibi yap›lar henüz oluflmam›fl. Bangladefl’te ise sektörü aras›nda ciddi bir benzerlikler var. KOB‹
özel bir örnek var. Banka büyük bir banka ve küçük bankac›l›¤› önem kazanm›fl ancak Türkiye’ye ör-
bankalar›n ajans› olarak hizmet veriyor. nek olacak bir yap› henüz geliflmifl de¤il. En önem-
Malezya’da ise KOB‹’lerde belli bir ölçe¤e ula- li benzerlik ise kredi kart›n›n kullan›m›n›n yayg›n
fl›lm›fl ve KOB‹ bankac›l›¤› var. Daha iyi nas›l yap›- olmas›d›r. Taksit imkanlar› sunuluyor.
l›r›n tart›fl›ld›¤› bir noktadalar. Avrupa Bölgesi: Avrupa’da KOB‹ bankac›l›¤› ge-
Hindistan ise dünyada KOB‹’lerin en yayg›n ol- liflmifl olsa da Türkiye’deki gibi baflar› hikayeleri
du¤u ülkelerden biri; 30 milyon KOB‹ faaliyet gös- oluflmufl de¤il. Fransa’da örne¤in KOB‹’den ziyade
teriyor. KOB‹’lerin yüzde 95’ini ise mikro ve küçük bireysel ve kurumsala ulafl›l›yor. KOB‹’ye çok fazla
ölçekli iflletmeler oluflturuyor. ICCI Bank, 19 ülke- odaklanm›yor. Avrupa’da son dönemlerde farkl›
de faaliyet gösteriyor. Ülkenin en geliflmifl KOB‹ bir yöntem kullan›l›yor: Crowdfunding (Kalabal›¤›n
bankalar›ndan biri. fonlamas›). Bankac›l›¤a alternatif olarak insanlar
Kuzey Afrika: “BNP ortakl›¤›ndan bölgeyi iyi bili- belirli sitelerin üzerinden projeleri fonluyor. Sos-
yoruz. Cezayir, M›s›r, Tunus ve Fas’ta KOB‹ banka- yal medyan›n geliflmesi bu yöntemin ana nedenle-
c›l›¤› ön planda. Hem Kamu’nun destekledi¤i hem rinden birini oluflturuyor. Bu modelde; baz›lar› hi-
bankalar›n yöneldi¤i bir alan. Daha yap›sal çözüm- be olarak bir miktar gönderiyor, baz›lar› ise borç
ler KOB‹’lere sunulabiliyor. Ancak KOB‹ rekabeti verebiliyor. Veya faiz alabilece¤i yöntem kullan›la-
henüz istenilen noktada de¤il. Bankalar›n a¤›rl›kl› biliyor. Geliflmifl ülkelerde gördü¤ümüz bankac›l›k
devlete borç verme durumu devam ediyor. Reel iflinin d›fl›na ç›kan yöntemin Türkiye’ye yans›yaca¤›
sektörü destekleme konusunda henüz bir ad›m at›l- düflünülüyor. Yöntemle Belçika’da bir firma 1.5
m›fl de¤il. Bu tür ülkelerde inflaat sektörü, hizmet milyon dolar kaynak bulabiliyor.
Kas›m 2014 KobiEfor 83