Page 66 - KobiEfor_Haziran_2013
P. 66

EKONOM‹ST



                                           Prof.Dr. Haluk Soyuer:

            Sanayi üretimi art›r›lmal›




             “Yüzde 4’lük büyüme oran›n›n yakalanmas›n›n çok da hayal olmad›¤› görülüyor.
                              Ancak iç talebi art›rmaks›z›n büyüme eksik kal›r.”

          B        u say›m›zda Türkiye ekonomisinin durumu-  önemli sebebin 2011 y›l›nda büyüme oran› ile birlik-
                                                              KobiEfor: Geçen y›l yaflanan ‘sert düflüfl’
                                                              çok gerekli miydi?
                   na ve vizyonuna Ege Üniversitesi ‹ktisadi ve
                                                              Haluk Soyuer: Bu gerilemenin arkas›nda yatan en
                   ‹dari Bilimler Fakültesi ‹flletme Bölüm Bafl-
                   kan› Prof.Dr. Haluk Soyuer’in görüflleriyle
                   bakmay› okurlar›m›z aç›s›ndan de¤erli
                                                                izlenen ekonomik politikalar oldu¤u unutulma-
           bulduk. Aktar›yoruz:                                te artan cari a盤› kontrol alt›na almak amac›yla
                                                                mal›d›r. Söz konusu bu politikalar›n amac› iç
              KobiEfor: 2012’de daralan bir Türkiye              talebi düflürerek ithalat› azaltmak suretiyle ca-
              ekonomisi gördük. 2013 için daha iyimser           ri a盤› frenlemekti. 2012’de cari aç›k ve büyü-
              bir yaklafl›m var. Bu y›l örne¤in                   me aras›nda bir seçim yapmak zorunda kal›n-
              yüzde 4’lük büyüme oran›  yakalan›r m›?           m›fl ve büyüme oran›n› azaltmak pahas›na cari
              Haluk Soyuer: 2012 y›l›ndaki yüzde 2.2 ora-       a盤› düflürmeye odaklan›lm›flt›r.
           nl› büyümenin ard›nda yatan en önemli fak-
           tör ihracattaki art›fl olmufltur. ‹hracat›-                        KobiEfor: ‹ç piyasaya dayal› bir
           m›z›n büyük bir oran›n› gerçeklefl-                                büyüme tercihini siz de ifade
           tirdi¤imiz Avrupa ülkelerinde yafla-                                ettiniz. 2013 ve sonras› için
           nan durgunlu¤a ra¤men yaflanan                                      büyümenin motoru iç talep mi
           bu art›fl, büyük ölçüde hedef pa-                                    olacakt›r?
           zarlar›n Avrupa’dan Afrika ve Or-                                   Haluk Soyuer: Daha önce de
           tado¤u ülkelerine kayd›r›lmas› ile                                belirtti¤im gibi as›l hedeflenen
           sa¤lanm›flt›r. Ancak bilindi¤i gibi                                 hem ihracat hem de iç talebe
           as›l arzulanan, sadece ihracatla                                   dayal› bir büyüme modeli. An-
           de¤il iç talebin de deste¤iyle                                      cak bu, gerçeklefltirilebilmesi
           gerçekleflecek olan bir büyüme-                                      çok da kolay olmayan bir he-
           dir. Bu nedenle önümüzdeki dö-                                      def, çünkü di¤er tarafta bir
           nemde iç talebi canland›racak                                       türlü istenilen seviyelere çeki-
           politikalar›n sürdürülmesi önem                                    lemeyen bir cari aç›k sorunu
           tafl›maktad›r. Bu do¤rultuda                                        bulunmakta. Büyümenin sade-
           Merkez Bankas›n›n faiz indirim-                                   ce iç talebe dayal› olarak ger-
           leri yoluyla att›¤› ad›mlar›n et-                                çeklefltirilmesi durumunda cari
           kisi henüz tam olarak görüle-                                   aç›k problemi önceki y›llarda oldu-
           memektedir. Ancak TÜ‹K’in ger-                                 ¤u gibi daha çok derinleflebilecek-
           çeklefltirdi¤i Tüketici Yönelim                                tir. Bu nedenle bir taraftan farkl› d›fl
           Anketi’ne göre Nisan 2013’te                                pazarlara yönelmek suretiyle ihracat ar-
           Tüketici Güven Endeksi bir ön-                              t›fl› sa¤lan›rken bir taraftan da iç piya-
           ceki aya göre yüzde 0.9 oran›n-                            say› canland›rmak önem kazanacakt›r. ‹ç
           da art›fl göstermifltir. Bir önceki se-                      piyasan›n canland›r›lmas›nda ise ithala-
           nenin ayn› aylar›ndaki rakamlara ula-                     t›n pay›n› kontrol alt›nda tutmak, yerli
           fl›lamam›fl olsa da tüketici güveninin                      üreticiyi destekleyerek bu canland›rmay›
           yükselmesi iç talebin canlanaca¤› ko-                     gerçeklefltirmek, cari a盤› artt›rmadan bü-
           nusunda bir gösterge olabilir.                           yümeyi sa¤layabilecektir.
              Bunun yan›nda Fitch, Moody’s ve
           Japon kredi derecelendirme kuruluflu                        KobiEfor: Türkiye ekonomisinin
           JCR’›n Türkiye'nin notunu yat›r›m ya-                      geliflmifl ülke ekonomilerine ulaflmas›
           p›labilir seviyeye yükseltmesi güven                       için uzun vadede yüzde 7’lik bir büyüme
           ortam›n› sa¤lamlaflt›rmak suretiyle,                       oran›n› sürdürülebilir k›lmas› gerekiyor
           yabanc› yat›r›mc›lar› ülkemize çekerek                    ancak bu mümkün gözükmüyor.
           ekonomik büyümeye katk›da buluna-                         Görüflünüz nedir?
           bilir.                                                   Haluk Soyuer: Uzun vadede yüzde 7’lik bir

           66 KobiEfor Haziran 2013
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71