Page 66 - KobiEfor_Haziran_2013
P. 66
EKONOM‹ST
Prof.Dr. Haluk Soyuer:
Sanayi üretimi art›r›lmal›
“Yüzde 4’lük büyüme oran›n›n yakalanmas›n›n çok da hayal olmad›¤› görülüyor.
Ancak iç talebi art›rmaks›z›n büyüme eksik kal›r.”
B u say›m›zda Türkiye ekonomisinin durumu- önemli sebebin 2011 y›l›nda büyüme oran› ile birlik-
KobiEfor: Geçen y›l yaflanan ‘sert düflüfl’
çok gerekli miydi?
na ve vizyonuna Ege Üniversitesi ‹ktisadi ve
Haluk Soyuer: Bu gerilemenin arkas›nda yatan en
‹dari Bilimler Fakültesi ‹flletme Bölüm Bafl-
kan› Prof.Dr. Haluk Soyuer’in görüflleriyle
bakmay› okurlar›m›z aç›s›ndan de¤erli
izlenen ekonomik politikalar oldu¤u unutulma-
bulduk. Aktar›yoruz: te artan cari a盤› kontrol alt›na almak amac›yla
mal›d›r. Söz konusu bu politikalar›n amac› iç
KobiEfor: 2012’de daralan bir Türkiye talebi düflürerek ithalat› azaltmak suretiyle ca-
ekonomisi gördük. 2013 için daha iyimser ri a盤› frenlemekti. 2012’de cari aç›k ve büyü-
bir yaklafl›m var. Bu y›l örne¤in me aras›nda bir seçim yapmak zorunda kal›n-
yüzde 4’lük büyüme oran› yakalan›r m›? m›fl ve büyüme oran›n› azaltmak pahas›na cari
Haluk Soyuer: 2012 y›l›ndaki yüzde 2.2 ora- a盤› düflürmeye odaklan›lm›flt›r.
nl› büyümenin ard›nda yatan en önemli fak-
tör ihracattaki art›fl olmufltur. ‹hracat›- KobiEfor: ‹ç piyasaya dayal› bir
m›z›n büyük bir oran›n› gerçeklefl- büyüme tercihini siz de ifade
tirdi¤imiz Avrupa ülkelerinde yafla- ettiniz. 2013 ve sonras› için
nan durgunlu¤a ra¤men yaflanan büyümenin motoru iç talep mi
bu art›fl, büyük ölçüde hedef pa- olacakt›r?
zarlar›n Avrupa’dan Afrika ve Or- Haluk Soyuer: Daha önce de
tado¤u ülkelerine kayd›r›lmas› ile belirtti¤im gibi as›l hedeflenen
sa¤lanm›flt›r. Ancak bilindi¤i gibi hem ihracat hem de iç talebe
as›l arzulanan, sadece ihracatla dayal› bir büyüme modeli. An-
de¤il iç talebin de deste¤iyle cak bu, gerçeklefltirilebilmesi
gerçekleflecek olan bir büyüme- çok da kolay olmayan bir he-
dir. Bu nedenle önümüzdeki dö- def, çünkü di¤er tarafta bir
nemde iç talebi canland›racak türlü istenilen seviyelere çeki-
politikalar›n sürdürülmesi önem lemeyen bir cari aç›k sorunu
tafl›maktad›r. Bu do¤rultuda bulunmakta. Büyümenin sade-
Merkez Bankas›n›n faiz indirim- ce iç talebe dayal› olarak ger-
leri yoluyla att›¤› ad›mlar›n et- çeklefltirilmesi durumunda cari
kisi henüz tam olarak görüle- aç›k problemi önceki y›llarda oldu-
memektedir. Ancak TÜ‹K’in ger- ¤u gibi daha çok derinleflebilecek-
çeklefltirdi¤i Tüketici Yönelim tir. Bu nedenle bir taraftan farkl› d›fl
Anketi’ne göre Nisan 2013’te pazarlara yönelmek suretiyle ihracat ar-
Tüketici Güven Endeksi bir ön- t›fl› sa¤lan›rken bir taraftan da iç piya-
ceki aya göre yüzde 0.9 oran›n- say› canland›rmak önem kazanacakt›r. ‹ç
da art›fl göstermifltir. Bir önceki se- piyasan›n canland›r›lmas›nda ise ithala-
nenin ayn› aylar›ndaki rakamlara ula- t›n pay›n› kontrol alt›nda tutmak, yerli
fl›lamam›fl olsa da tüketici güveninin üreticiyi destekleyerek bu canland›rmay›
yükselmesi iç talebin canlanaca¤› ko- gerçeklefltirmek, cari a盤› artt›rmadan bü-
nusunda bir gösterge olabilir. yümeyi sa¤layabilecektir.
Bunun yan›nda Fitch, Moody’s ve
Japon kredi derecelendirme kuruluflu KobiEfor: Türkiye ekonomisinin
JCR’›n Türkiye'nin notunu yat›r›m ya- geliflmifl ülke ekonomilerine ulaflmas›
p›labilir seviyeye yükseltmesi güven için uzun vadede yüzde 7’lik bir büyüme
ortam›n› sa¤lamlaflt›rmak suretiyle, oran›n› sürdürülebilir k›lmas› gerekiyor
yabanc› yat›r›mc›lar› ülkemize çekerek ancak bu mümkün gözükmüyor.
ekonomik büyümeye katk›da buluna- Görüflünüz nedir?
bilir. Haluk Soyuer: Uzun vadede yüzde 7’lik bir
66 KobiEfor Haziran 2013