Page 50 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 50

UZMAN                                    E¤itimde Kalite

                                     K    alite yönetimi felsefesinin kurucula-  için planlamalar›n›n önem kazand›¤›n› gör-
                                          r›ndan  Dr.  Deming  e¤itimin  temel
                                                                         mekteyiz.  Ö¤renen  organizasyonlar  pek
                                          amac›n›: “Pozitifleri artt›rmak, nega-
                                      tifleri  ise  azaltmak,  böylece  ö¤rrencilerin  çok model ve örnek ortaya ç›kartm›flt›r.
                                                                         E¤itimde en büyük zorluklardan biri yeni-
                                      ö¤renme heyecan ve isteklerini korumak”  leflimi sa¤layacak, fark yaratacak insan
                                      olarak tan›mlamaktad›r. Hepimiz ço¤u za-  kayna¤›n›n e¤itimidir. Bu konuda özgün
                                      man büyük bir arzu ve coflku ile bafllad›¤›-  çal›flmalar gelifltirilmeye çal›fl›l›yorsa da
                                      m›z ilk ö¤rencilik y›llar›ndan sonra heyeca-  kurulufllarda yarat›c›l›¤›n e¤itilerek geliflti-
                                      n›n› kaybetmifl, s›nav, ödev yükleri, s›rala-  rilmesi EFQM modelinin de 2010 düzenle-
                                      mada yer kapma kayg›lar› ile gerginleflmifl  mesinde önem katt›¤› de¤erlerdendir. Mo-
                                      bir ortam›n içinde olmaktan flikayetçi ol-  delin ve KalDer’in bu konudaki destekleri
                                      mufluzdur. Sistemin ç›kt›lar›nda iyi üniver-  uluslararas› yöntemlerin avantaj›n› ifllet-
                                      siteler için baflar›l› ö¤renciler yetifltirmek  melere tafl›yabilecek yeterliktedir.
                                      ve sonras›nda da ifl hayat› için beklentile-  KalDer e¤itimleri ö¤renmeyi eyleme dö-
                                      rin karfl›land›¤› nitelikli iflgücü yaratabil-  nüfltürerek fark yaratmaktad›r. “E¤itim Ku-
                                                                                     P
                                      mek olarak tan›mlanmaktad›r.       rumlar›nda Kalite Profesyonelli¤i Uzmanl›k
                                      “E¤itimde Kalite” ülkemizde 25 Kas›m  Program›” üniversitelerimizle iflbirli¤i için-
                                      1999 tarihinde Milli E¤itim Bakanl›¤› ile  de çok yak›n bir zamanda devreye girecek-
                                      KalDer aras›nda imzalanan Ulusal Kalite  tir. KalDer bir Kalite Akademisi olarak uz-
                                      Hareketi’ne (UKH) kat›l›m› simgeleyen iyi  manl›klar› sertifikaland›rma yolunda ilerle-
                                      niyet protokolünün imzalanmas› ile baflla-  mektedir.
                                      m›flt›r. Elbette ki daha önceleri bakanl›¤›n  E¤itimde yeni aç›l›mlardan biri  e-e¤itim
                                      e¤itimde kalitenin yükseltilmesi ile ilgili  alan›ndaki h›zl› geliflmedir. En yetkin e¤iti-
                                      çal›flmalar› vard›r. Burada fark mükemmel-  cilerden e¤itimleri en ekonomik biçimde
           A. HAMD‹ DO⁄AN             lik modeli gibi uluslararas› bir yönetim mo-  alma flans› vard›r. Dünyan›n en önemli
                                      delinin, bütünsel kalite yaklafl›m›n›n uygu-  kalp uzman›n›n ameliyat›n› dünyan›n her
           KalDer                     lama sürecinin bafllat›lmas›d›r. ‹flletmeler-  yerinden izlemek olana¤›, dil e¤itiminizi en
           Yönetim Kurulu Baflkan›     de, üretimde uygulanan bir yönetim mode-  geliflmifl teknikleri ile köydeki evinizden
                                      linin e¤itim kurumlar›nda da uygulanabilir  alma f›rsat› yarat›lmaktad›r. Toplumlar›n
                                      olmas› yad›rganmakla beraber “sürekli iyi-  geliflmiflliklerini sorun çözme potansiyelle-
                                      lefltirme” ”  e¤iticilerin k›sa sürede uygula-  ri ile anlaml› k›lan çal›flmalara imza atan
                                      maya geçirebildikleri bir dönemi bafllat-  say›n T›naz Titiz, “Sorunlar›n ‹ntikam›”” ad-
                 KalDer               m›flt›r. Milli E¤itim Bakan› ve Müsteflarl›¤›n  l› son kitab›nda sorun çözme kabiliyetinin,
                                                                         yaflam sürdürmenin temel ilkeleri ile iliflki-
                                      ortaya koydu¤u liderlik hareketin bafllang›-
               e¤itimleri             c› için en önemli ivmeyi oluflturmufltur.  sini sorgulamaktad›r. E¤itim faktörünün
                                                                         her süreçte gündeme geldi¤i gözden kaç-
                                      Milli E¤itim’de ki ‘Kalite’ çal›flmalar› bütü-
         ö¤renmeyi eyleme             ne bakt›¤›m›zda istenen ve olmas› gereken  m›yor. Say›n Titiz, ülke s›ralamalar›n›n ve-
                                                                         rildi¤i ö¤renci baflar›lar›n›n de¤erlendirildi-
                                      düzeyde de¤ildir. Bunun artt›r›lmas›, yay-
                                      g›nlaflt›r›lmas› için  KalDer  yönetimince  ¤i bir tabloyu da bizlerle paylaflm›fl. Pisa
         dönüfltürerek fark            2011 y›l›nda Bakanlar›m›z olan say›n Nimet  2009 sonuçlar›na göre; “Genel Okuma” öl-
                                      Çubukçu ve say›n Ömer Çelik ziyareet edil-  çe¤ine göre Türkiye 464, “Matematik” öl-
           yaratmaktad›r.             mifl ve iflbirli¤i arzular› karfl›l›kl› dile geti-  çe¤ine göre 445, “Fen” ölçe¤ine göre 454
                                      rilmifltir. Sürecin h›zland›r›lmas› izlenmek--  puanda ve gruplamada OECD ortalamas›-
                “E¤itim               tedir.                             n›n oldukça alt›nda bulunuyor. Tablo insa-
                                      E¤itim Türkiye’nin kalk›nma ve büyümesi-
                                                                         n› üzüyor.
                                      nin,  yaflam  kalitesinin  kald›rac›d›r.  Kal-
            Kurumlar›nda              Der’in e¤itim sektörünü çal›flmalar› içinde  Toplam Kalite Yönetimi ve Mükemmellik
                                                                         Modeli aç›s›ndan e¤itimde uygulamada
                 Kalite               öncelikli k›ld›¤› insan kayna¤› ile ekono-  Deming’in yaklafl›m› s›n›flarda e¤itimi sü-
                                      mik büyüme aras›ndaki iliflkidir. 2009 y›l›
                                                                         rekli iyilefltirme yöntemi üzerine odaklan-
           Profesyonelli¤i            18. Ulusal Kalite Kongresi’nin ana temas›  m›flt›r. Deming’in ilkelerini uygulayarak
                                      “Sürdürülebilirlik” kavram›n›n sorguland›¤›
                                                                         “S›n›flarda Ö¤renmenin ‹yilefltirilmesi” adl›
                                      bir platform olmufltur. Bu amaçla Kongre-  kitab›n yazar› olan ve ayn› zamanda bir
               Uzmanl›k               de yap›lan araflt›rma çal›flmas›nda “Türki-  e¤itimci olan Lee Jenkins TKY kavramlar›n›
                                      yee’de ekonomik büyüme ve insani kalk›n-  bir rehber olarak kullan›p sürekli iyilefltir-
              Program›”               ma  unsurlar›  aras›ndaki  uyumu”  sorgula-  me ile e¤itim kalitesinin yükseltilmesinin
                                      ma sonucu uyumsuz bulanlar›n oran› yüz-  ilke ve deneyimlerini paylaflmaktad›r. Çok
         üniversitelerimizle          de 83.1 ç›km›flt›r. Bu oldukça büyük bir  say›da parametre ve performans gösterge-
                                      uyumsuzlu¤un ifadesidir. Yaflam kalitesi-
                                                                         sinin grafiklere yans›t›larak geliflmelerin iz-
            iflbirli¤i içinde          nin artt›r›lmas› için gerekli insani unsurla-  lendi¤i süreçler, baflar›n›n kovalanmas›
                                                                         için önemli bir veri taban› oluflturmaktad›r.
                                      r›n s›ralamas›nda e¤itim yüzde 43.2 oran›
             çok yak›n bir            ile birinci s›rada yer alm›flt›r.*  Çal›flmalar›, uygulamalar› ile KalDer e¤itim
                                                                         ad›na önemli ilkleri gerçeklefltiren bafllan-
                                      Temel e¤itim kadar “Hayat Boyu Ö¤ren-
          zamanda devreye             me” ulusal yeterlikler ve uluslararas› yeter-  g›çlar›n ateflini yakm›flt›r. Yay›nlad›¤› kitap-
                                                                         lar, raporlar ve oluflturdu¤u uzmanl›k grup-
                                      likler aç›s›ndan son y›llarda gündeme ge-
                                      len en önemli bafll›klardan biridir. KalDer  lar› ve çal›fltaylar ile süreci beslemekte ve
              girecektir.             bu konuda da bir aç›l›m yaparak  “Hayat  yayg›nlaflt›rmada önemli bir rol oynamak-
                                                      d
                                      Boyu Ö¤renme Sürecinde Yönetim ve Yö-  tad›r. Ödül sistemi ile kat›l›m› heveslendir-
                                      netiflimin Kalitesi” konulu çal›fltay› düzen-  mektedir. Milli E¤itim ile iflbirli¤i ilerledik-
                                      leyerek ulusal paydafllar› biraraya getirerek  çe çabalar daha anlaml› büyüklüklere tafl›-
                                      konuyu tart›flm›flt›r.**             nacakt›r.
                                      Anaokulundan yüksek ö¤renime ve okul  * KalDer Hayat Boyu Ö¤renme Sürecinde
                                      d›fl› e¤itime kadar tüm süreçlerde kaliteli  Yönetim ve Yönetiflim Kalitesi Raporu
                                                                                     i
                                      ö¤renmenin önündeki engeller ve çözüm  ** KalDer Sürdürülebilir Toplum ve
                                      önerilerini ortaya koymufltur. ‹flyerlerinin  Türkiye Raporu
                                      e¤itim süreci içinde kaç›n›lmaz hale geldi-  *** P‹SA (Program for Internnational
                                      ¤i ve insan kaynaklar› birimlerinin iflletme-  Student Assessment) yani Uluslar Aras›
                                      lerin stratejik planlar›nda vizyona ulaflmak  Ö¤renci Baflar›s›n› Belirleme Program›
          50 KobiEfor Ekim 2011
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55