Page 50 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 50
UZMAN E¤itimde Kalite
K alite yönetimi felsefesinin kurucula- için planlamalar›n›n önem kazand›¤›n› gör-
r›ndan Dr. Deming e¤itimin temel
mekteyiz. Ö¤renen organizasyonlar pek
amac›n›: “Pozitifleri artt›rmak, nega-
tifleri ise azaltmak, böylece ö¤rrencilerin çok model ve örnek ortaya ç›kartm›flt›r.
E¤itimde en büyük zorluklardan biri yeni-
ö¤renme heyecan ve isteklerini korumak” leflimi sa¤layacak, fark yaratacak insan
olarak tan›mlamaktad›r. Hepimiz ço¤u za- kayna¤›n›n e¤itimidir. Bu konuda özgün
man büyük bir arzu ve coflku ile bafllad›¤›- çal›flmalar gelifltirilmeye çal›fl›l›yorsa da
m›z ilk ö¤rencilik y›llar›ndan sonra heyeca- kurulufllarda yarat›c›l›¤›n e¤itilerek geliflti-
n›n› kaybetmifl, s›nav, ödev yükleri, s›rala- rilmesi EFQM modelinin de 2010 düzenle-
mada yer kapma kayg›lar› ile gerginleflmifl mesinde önem katt›¤› de¤erlerdendir. Mo-
bir ortam›n içinde olmaktan flikayetçi ol- delin ve KalDer’in bu konudaki destekleri
mufluzdur. Sistemin ç›kt›lar›nda iyi üniver- uluslararas› yöntemlerin avantaj›n› ifllet-
siteler için baflar›l› ö¤renciler yetifltirmek melere tafl›yabilecek yeterliktedir.
ve sonras›nda da ifl hayat› için beklentile- KalDer e¤itimleri ö¤renmeyi eyleme dö-
rin karfl›land›¤› nitelikli iflgücü yaratabil- nüfltürerek fark yaratmaktad›r. “E¤itim Ku-
P
mek olarak tan›mlanmaktad›r. rumlar›nda Kalite Profesyonelli¤i Uzmanl›k
“E¤itimde Kalite” ülkemizde 25 Kas›m Program›” üniversitelerimizle iflbirli¤i için-
1999 tarihinde Milli E¤itim Bakanl›¤› ile de çok yak›n bir zamanda devreye girecek-
KalDer aras›nda imzalanan Ulusal Kalite tir. KalDer bir Kalite Akademisi olarak uz-
Hareketi’ne (UKH) kat›l›m› simgeleyen iyi manl›klar› sertifikaland›rma yolunda ilerle-
niyet protokolünün imzalanmas› ile baflla- mektedir.
m›flt›r. Elbette ki daha önceleri bakanl›¤›n E¤itimde yeni aç›l›mlardan biri e-e¤itim
e¤itimde kalitenin yükseltilmesi ile ilgili alan›ndaki h›zl› geliflmedir. En yetkin e¤iti-
çal›flmalar› vard›r. Burada fark mükemmel- cilerden e¤itimleri en ekonomik biçimde
A. HAMD‹ DO⁄AN lik modeli gibi uluslararas› bir yönetim mo- alma flans› vard›r. Dünyan›n en önemli
delinin, bütünsel kalite yaklafl›m›n›n uygu- kalp uzman›n›n ameliyat›n› dünyan›n her
KalDer lama sürecinin bafllat›lmas›d›r. ‹flletmeler- yerinden izlemek olana¤›, dil e¤itiminizi en
Yönetim Kurulu Baflkan› de, üretimde uygulanan bir yönetim mode- geliflmifl teknikleri ile köydeki evinizden
linin e¤itim kurumlar›nda da uygulanabilir alma f›rsat› yarat›lmaktad›r. Toplumlar›n
olmas› yad›rganmakla beraber “sürekli iyi- geliflmiflliklerini sorun çözme potansiyelle-
lefltirme” ” e¤iticilerin k›sa sürede uygula- ri ile anlaml› k›lan çal›flmalara imza atan
maya geçirebildikleri bir dönemi bafllat- say›n T›naz Titiz, “Sorunlar›n ‹ntikam›”” ad-
KalDer m›flt›r. Milli E¤itim Bakan› ve Müsteflarl›¤›n l› son kitab›nda sorun çözme kabiliyetinin,
yaflam sürdürmenin temel ilkeleri ile iliflki-
ortaya koydu¤u liderlik hareketin bafllang›-
e¤itimleri c› için en önemli ivmeyi oluflturmufltur. sini sorgulamaktad›r. E¤itim faktörünün
her süreçte gündeme geldi¤i gözden kaç-
Milli E¤itim’de ki ‘Kalite’ çal›flmalar› bütü-
ö¤renmeyi eyleme ne bakt›¤›m›zda istenen ve olmas› gereken m›yor. Say›n Titiz, ülke s›ralamalar›n›n ve-
rildi¤i ö¤renci baflar›lar›n›n de¤erlendirildi-
düzeyde de¤ildir. Bunun artt›r›lmas›, yay-
g›nlaflt›r›lmas› için KalDer yönetimince ¤i bir tabloyu da bizlerle paylaflm›fl. Pisa
dönüfltürerek fark 2011 y›l›nda Bakanlar›m›z olan say›n Nimet 2009 sonuçlar›na göre; “Genel Okuma” öl-
Çubukçu ve say›n Ömer Çelik ziyareet edil- çe¤ine göre Türkiye 464, “Matematik” öl-
yaratmaktad›r. mifl ve iflbirli¤i arzular› karfl›l›kl› dile geti- çe¤ine göre 445, “Fen” ölçe¤ine göre 454
rilmifltir. Sürecin h›zland›r›lmas› izlenmek-- puanda ve gruplamada OECD ortalamas›-
“E¤itim tedir. n›n oldukça alt›nda bulunuyor. Tablo insa-
E¤itim Türkiye’nin kalk›nma ve büyümesi-
n› üzüyor.
nin, yaflam kalitesinin kald›rac›d›r. Kal-
Kurumlar›nda Der’in e¤itim sektörünü çal›flmalar› içinde Toplam Kalite Yönetimi ve Mükemmellik
Modeli aç›s›ndan e¤itimde uygulamada
Kalite öncelikli k›ld›¤› insan kayna¤› ile ekono- Deming’in yaklafl›m› s›n›flarda e¤itimi sü-
mik büyüme aras›ndaki iliflkidir. 2009 y›l›
rekli iyilefltirme yöntemi üzerine odaklan-
Profesyonelli¤i 18. Ulusal Kalite Kongresi’nin ana temas› m›flt›r. Deming’in ilkelerini uygulayarak
“Sürdürülebilirlik” kavram›n›n sorguland›¤›
“S›n›flarda Ö¤renmenin ‹yilefltirilmesi” adl›
bir platform olmufltur. Bu amaçla Kongre- kitab›n yazar› olan ve ayn› zamanda bir
Uzmanl›k de yap›lan araflt›rma çal›flmas›nda “Türki- e¤itimci olan Lee Jenkins TKY kavramlar›n›
yee’de ekonomik büyüme ve insani kalk›n- bir rehber olarak kullan›p sürekli iyilefltir-
Program›” ma unsurlar› aras›ndaki uyumu” sorgula- me ile e¤itim kalitesinin yükseltilmesinin
ma sonucu uyumsuz bulanlar›n oran› yüz- ilke ve deneyimlerini paylaflmaktad›r. Çok
üniversitelerimizle de 83.1 ç›km›flt›r. Bu oldukça büyük bir say›da parametre ve performans gösterge-
uyumsuzlu¤un ifadesidir. Yaflam kalitesi-
sinin grafiklere yans›t›larak geliflmelerin iz-
iflbirli¤i içinde nin artt›r›lmas› için gerekli insani unsurla- lendi¤i süreçler, baflar›n›n kovalanmas›
için önemli bir veri taban› oluflturmaktad›r.
r›n s›ralamas›nda e¤itim yüzde 43.2 oran›
çok yak›n bir ile birinci s›rada yer alm›flt›r.* Çal›flmalar›, uygulamalar› ile KalDer e¤itim
ad›na önemli ilkleri gerçeklefltiren bafllan-
Temel e¤itim kadar “Hayat Boyu Ö¤ren-
zamanda devreye me” ulusal yeterlikler ve uluslararas› yeter- g›çlar›n ateflini yakm›flt›r. Yay›nlad›¤› kitap-
lar, raporlar ve oluflturdu¤u uzmanl›k grup-
likler aç›s›ndan son y›llarda gündeme ge-
len en önemli bafll›klardan biridir. KalDer lar› ve çal›fltaylar ile süreci beslemekte ve
girecektir. bu konuda da bir aç›l›m yaparak “Hayat yayg›nlaflt›rmada önemli bir rol oynamak-
d
Boyu Ö¤renme Sürecinde Yönetim ve Yö- tad›r. Ödül sistemi ile kat›l›m› heveslendir-
netiflimin Kalitesi” konulu çal›fltay› düzen- mektedir. Milli E¤itim ile iflbirli¤i ilerledik-
leyerek ulusal paydafllar› biraraya getirerek çe çabalar daha anlaml› büyüklüklere tafl›-
konuyu tart›flm›flt›r.** nacakt›r.
Anaokulundan yüksek ö¤renime ve okul * KalDer Hayat Boyu Ö¤renme Sürecinde
d›fl› e¤itime kadar tüm süreçlerde kaliteli Yönetim ve Yönetiflim Kalitesi Raporu
i
ö¤renmenin önündeki engeller ve çözüm ** KalDer Sürdürülebilir Toplum ve
önerilerini ortaya koymufltur. ‹flyerlerinin Türkiye Raporu
e¤itim süreci içinde kaç›n›lmaz hale geldi- *** P‹SA (Program for Internnational
¤i ve insan kaynaklar› birimlerinin iflletme- Student Assessment) yani Uluslar Aras›
lerin stratejik planlar›nda vizyona ulaflmak Ö¤renci Baflar›s›n› Belirleme Program›
50 KobiEfor Ekim 2011