Page 55 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 55
ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanl›¤› ile eflgüdüm-
lü faaliyetleri bulundu¤unu dile getiren Eren, flu bil-
giyi veriyor: “‹hracat ve büyümede Türkiye’nin 2023
hedeflerini benimsedik. Türkiye bu hedefe yürürken
biz de sektör olarak genel strateji içinde kendi yeri-
mizi ald›k. 500 milyar dolar ihracat hedefinin 100
milyar dolar›n› bizim de içinde bulundu¤umuz maki-
na sektörü olarak taahhütte bulunduk. Makina sek-
törü için bir strateji gelifltirdik. Mevcut ihracat yapt›-
¤›m›z ülkelerdeki büyümemizin yeterli olmad›¤›n›
gördük. Bu hedefe ulaflmak için henüz gitmedi¤imiz
ülkelere gitmeye ve oradaki ifl imkanlar›n› araflt›rma-
ya bafllad›k. Brezilya, Güney Afrika ve Asya ülkeleri
bunlardan baz›lar›. Bu ülkeler idari anlamda ticari
mekanizmalar›m›z olmayan ülkeler. Bizim de sektör
olarak hedefimiz 10 milyar dolar ihracat.”
Ali Eren, d›fl ticaret konusunda sektöre devlet
deste¤inin flart oldu¤unun alt›n› çiziyor: “Devletin KOMB‹LER, MERKEZ‹ ISITMA
kap›y› açmas› gerekiyor ki biz de kap›dan içeri gire-
lim. Kap›y› k›rmak da mümkün ama daha pahal› ve S‹STEM‹YLE ‹KAME ED‹LMEL‹
zahmetli. D›fl ticaret anlaflmam›z olmayan bir ülkeye Ali Eren’in dikkat çekti¤i bir di¤er konu ise
ticaret yapmak, bize uygulanan gümrükleri aflarak, kombi kullan›m›na s›n›rlama getirilmesi: “BEP
orada rekabet etmeye çal›flmak, serbest ticaret an- Yönetmeli¤i ile kombi ›s›tma sistemleri kullan›-
laflmalar› bulunan ülkelerin firmalar›yla rekabet et- m›n›n s›n›rland›r›lmas› ve 2 bin metrekare üze-
mek oldukça zor. Ekonomi Bakan› Zafer Ça¤layan, rinde kullan›m alan›na sahip yeni binalarda mer-
bütün bu ülkeleri program›na alm›fl, karfl›l›kl› ticaret kezi sistem ›s›nman›n zorunlu hale getirilmesi
anlaflmalar› haz›rlan›yor, devletin gerekli altyap›s› son derece yerinde bir düzenleme. Bu s›n›rla-
kuruluyor. Ticaret ateflelikleri ve ticaret bürolar› ku- mayla Türkiye, 1 milyar dolar tasarruf sa¤lad›.
rularak hem bilgi aktar›m›, hem de oradaki bürokra- Türkiye’de hala 7 milyon tane kombi çal›fl›yor.
si içerisinde yol gösterici bir altyap› haz›rlan›yor.”
Bunlar da merkezi sisteme dönüfltürülseydi mu-
azzam bir tasarruf olacakt›. Bu konuda yönetimi
Yerli ürün, daha kaliteli, ve rekabetçi
Bas›nç alt›nda çal›flan her türlü makinan›n kapsa- henüz ikna etmifl de¤iliz.”
Eren yeni teflvik yasas›nda bu konuyla ilgili
d›¤› sektörde 150 civar›nda büyük ve orta ölçekli fir- birçok tedbir al›naca¤›n› düflünüyor ve soruyor:
ma faaliyette. Sektörün ithalat› 2 milyar dolar. ‹tha- “Niye hala 7 milyon tane kombi çal›flt›r›yoruz?
lat hem çok, hem gereksiz. Yerli imalat bu 2 milya- Bugün ç›kar›lacak bir yönetmelik ve BEP Yönet-
r›n 1 milyar dolar›n› ikame edebilir. Öncelikle kamu- meli¤i’nde bir de¤ifliklikle tedricen merkezi siste-
nun yerli makina, bas›nçl› kap, kazan, ›s›tma so¤ut- me dönüflme sa¤lanabilir. Bu tedbirlerle 10 y›l
ma cihazlar› kullanmaya al›flmas› ve yönlendirilmesi içerisinde bu ç›lg›nl›¤a son verilebilir. Hükümet,
gerekiyor. Eren “özel sektörün de bu konuda bir da- Türkiye için do¤ru olan› yaparsa zaten bizim için
yan›flma içinde olmas› gerekir” diyor. Ali Eren’e gö- de do¤ru olan› yapm›fl olacak. Altyap›y› düzelti-
re; burada en büyük sorun alg›lama da: “Bundan 20 ci çözümler getirmesi laz›m ki bunun içerisinde
y›l önce sektörümüz baz› teknolojik konularda özel- flirketler yeflerebilsin.”
likle Avrupa firmalar›na göre biraz gerideydi. Bu yer-
leflmifl bir kan› haline geldi. Özal döneminde büyük
bir ithalat furyas› bafllad›. Oysa son 20 y›lda yerli yinin daha da iyi geliflerek cari aç›k konusunun çö-
teknolojimiz geliflti, üretilen cihazlar›n verimi yüksel- zümüne katk›da bulunmas› sözkonusu. Bir de sektö-
di. Sektörün en büyük sorunu kalite, verim ve fiyat rün dünyadaki a¤›rl›¤›n›n artmas› için tüketici çok
koflullar›n›n gerisinde oldu¤u alg›s›. Birçok Avrupa büyük katk›da bulunmufl olur. ‹thal mal› almak ras-
ülkesinde üretilenden daha kaliteli, verimli ve fiyat yonel de¤il.”
olarak daha rekabet edebilir üretimler bafllad›. Bu
çok h›zl› bir geliflmeydi, kamuoyundaki alg›lama bu Kamu, yerli al›m yapmal›
kadar h›zl› olmad›, alg›lama bizim 10 y›l gerimizde. Ali Eren, cari aç›k konusunu flöyle görüyor: “Bizim
Sektörümüzde teknoloji anlam›nda dünya devleriyle ürünlerimiz yeteri kadar verimli, yüksek kaliteli ve
yar›fl›yor konumday›z. Tüketiciye bizim satt›¤›m›z uygun fiyatl› oldu¤u için dünyaya sat›yoruz. Özellik-
ürünün faydas› flu anda yurtd›fl›ndan gelen ürünün le Avrupa’ya ihracat›m›z artm›fl durumda. Sektörü-
tüketiciye faydas›ndan çok daha fazla. Tüketicinin müz geçen y›ldan bu yana en az yüzde 20 büyüdü.
yerli bas›nçl› kap, kazan almas› daha düflük maliyet, 2011 y›l›nda da yine yüzde 20 büyümüfl olur. Bizim
daha yüksek fayda getiriyor. Bir de tabii yerli sana- sektör olarak yerli mal› tüketiminin özendirilmesi ta-
Ekim 2011 KobiEfor 55