Page 42 - KobiEfor_Ekim_2011
P. 42
RAPOR
Kârl›l›k düflüyor ama!..
Dönüflüme ayak
uyduran kazan›yor
Deloitte haz›rlad›¤› “‹malat Sanayinde Yap›sal Dönüflüm:
Performans Analizine Dayal› Bir De¤erlendirme” raporuna göre,
Türkiye’deki imalat sanayisinde bask›n olan sektörlerin karl›l›¤›
düflüyor. Ancak yap›sal dönüflüme ayak uyduranlar›n ihracat› ise
ciddi biçimde art›yor.
T ürkiye’de Denetim, Vergi, Dan›flmanl›k, Ku- fiyat art›fllar›d›r. Sektörel ortalamalara bak›ld›¤›nda
küreselleflmenin sanayi sektörü üzerindeki etkisinin
rumsal Finansman ve Kurumsal Risk alanla-
r›nda 25’inci hizmet y›l›n› dolduran Deloit-
beklenebilece¤i üzere; toplam sat›fllar içinde ihraca-
te’un haz›rlad›¤› “‹malat Sanayinde Yap›sal
Dönüflüm: Performans Analizine Dayal› Bir De¤erlen- t›n pay›n›n artmas›, karl›l›k oranlar›n›n düflmesi ve
emek verimlili¤inin artmas› fleklinde gözüktü¤ü gö-
dirme Raporu”, Türkiye’deki imalat sanayisini karl›- rülmektedir. ”
l›k, ihracat ve verimlilik aç›s›ndan masaya yat›rd›.
Rapor, 1993-2009 dönemine ait ‹stanbul Sanayi D›fl pazar sat›fllar› iç pazarla ikame
Odas› taraf›ndan yay›nlanan en büyük 1000 flirket edilemiyor
verilerinden yararlan›larak, ayr›nt›l› sektör ayr›mlar› Yap›sal uyumun daha h›zl› gerçekleflti¤i sektörler-
oluflturularak ve firmalar›n sektörlere göre ayr›flt›r›l- de performans göstergelerinin sektörel ortalamalar›n
mas›yla yap›ld›. Rapor için veri taban›nda yer alan üzerine ç›kt›¤› belirtilen raporda, ihracat yo¤unlu¤u
56 sektör içinden, imalat sanayindeki a¤›rl›klar› göz aç›s›ndan de¤erlendirildi¤inde; inceleme döneminin
önünde bulundurularak inceleme için flu 16 sektör bafl› olan 1993 y›l›nda toplam sat›fllar› içinde d›fl pa-
seçildi: Demir çelik, ilaç ve medikal, demir d›fl› me- zar pay›n›n yüzde 6 oldu¤u otomotiv ve yan sanayi
taller, ka¤›t, elektrikli ekipmanlar, kimyevi maddeler, sektöründe inceleme dönemi sonunda (2009) ihra-
elektrikli ev aletleri, metal ürünler, elektronik, mobil- cat yo¤unlu¤unun yüzde 69 seviyesine ulaflt›¤› kay-
ya, elyaf – iplik, otomotiv ve yan sanayi, endüstriyel dediliyor. ‹hracat yo¤unlu¤unu kayda de¤er biçimde
g›da imalat›, plastik, haz›r giyim, tar›m ürünleri. art›ran di¤er sektörlerin ise elektrikli ev aletleri (yüz-
de 8’den yüzde 67’ye) ve metal eflyalar (yüzde
‹malat sanayi büyümeyi sa¤lar 14’ten yüzde 54’e) oldu¤u belirtilen raporda, art›fl›n
Raporda flu de¤erlendirmeler yer al›yor: “Bir ülke- s›n›r›na gelindi¤i de vurgulan›yor ve iç pazar sat›flla-
nin imalat sektöründeki rekabetçili¤i, o ülkenin uzun r›n›n d›fl pazar sat›fllar› ile artan flekilde ikame edil-
vadeli ekonomik baflar›s› ve büyümesi üzerinde kufl- mesine olanak kalmad›¤› ifade ediliyor. D›fl pazara
kusuz büyük önem tafl›r. Güçlü bir imalat sektörü, odaklanmayan sektörleri rapor, ilaç ve medikal
araflt›rma ve gelifltirmenin maliyetini karfl›layarak, ürünler sektörü olarak belirliyor.
teknolojik ilerlemeyi zorlar ve kalifiye iflçi ile bilim
adam› ihtiyac›ndaki art›fl› yönlendirerek büyümeyi Emek verimlili¤inde farkl›l›k var
sa¤lar ve o ülkenin entelektüel sermayesini ve yeni- Rapor 1993-2009 döneminde emek verimlili¤in-
likçili¤ini art›r›r. Karl›l›k oranlar›na bak›ld›¤›nda ortak deki art›fl› bütün sektörler için yüzde 65 olarak
bir e¤ilim görülebilmektedir. Birçok sektörde incele- kaydediyor. Kimyevi maddeler sektöründe bu oran
me dönemi içinde karl›l›k oran› düflmüfltür. Bunun yüzde 256’y› buldu. Demir d›fl› metallerde de art›fl
istisnas› demir çelik ve demir d›fl› metaller sektörü- oran› yüzde 187 olmufl. Emek verimlili¤inde çal›flan
dür. Ancak bu sektörlerin genel trend d›fl›nda kalma- bafl›na düflüfl olan sektörler ve düflüfl oran› flöyle:
lar›n›n temel nedeni bu ürünlerde son y›llarda küre- Haz›r Giyim yüzde 42, ‹laç ve Medikal ürünler yüzde
sel düzeyde görülen ve kal›c› olup olmad›¤› belirsiz 41, Mobilya yüzde 38.
42 KobiEfor Ekim 2011