Page 92 - KobiEfor Temmuz - Ağustos 2025
P. 92

UZMAN






                                    İyilik Yapmak Ne Kadar İyidir?...
                                           ütün kadim öğretiler “iyilik  değildir. Dostlukların, arkadaşlıkların
                                           yapmanın”, “iyiliğin” üzerinde  ve iyi sanılan ilişkilerin çıkar çatışma-
                                    B durur ve insanları “iyi” olmaya   larında nasıl düşmanlıklara ve kırgın-
                                    ve “iyilik yapmaya” özendirir; “iyilik   lıklara dönüştüğüne tanık olmuş veya
                                    yapmanın” ve “iyi olmanın” erdemine   yaşamışsınızdır. “İyi olmak iyidir” der
          Prof.Dr.Turgay Biçer      işaret ederler. Doğrudur da ama önce
                                    iyiliğin ne olduğu, ne kadar yapılması   Hacı Bektaş-ı Veli ama iyiliğin de iyi öl-
          turgay@maramara.edu.tr                                       çülüp biçilmesi gerekir ve doğru ki-
                                    gerektiği ve istisnasının da olup olma-
                                    dığının da bilinmesi gerekir diye düşü-  şiye doğru zamanda ve doğru ölçüde
                                    nüyorum.                           yapılması şartıyla olabilir. “Doğru ki-
                                      Kimseye, “kötülük yapalım”, “kötü   şiyi ve zamanı nasıl bileceğiz?” so-
                                    olalım” da demiyoruz ama “iyiliğin” ne   runsalı ise deneyim ve sağduyu
                                    olup olmadığını ve sınırlarının nerede
                                    başlayıp nerede bittiğini de bilmek   gerektiriyor. Sağduyu ise; bir dizi al-
          İyilik iyidir ama         önemlidir.                         datılma, enayi yerine konma ve kul-
          ölçüsü ve                   “İyilikten maraz doğar”, yani iyilik   lanılmadan sonra gelen bilgelik
          ne zaman ve kime          her zaman iyilik getirmez. Yanlış in-  denilebilir ki zamanla yenilen kazık-
                                    sanlar kendilerine iyilik yapanların ba-
                                                                       ların toplamı olarak biliniyor.
          yapılacağı o kadar        şını derde sokar veya iyilikleri kötüye   Siz iyisiniz ve iyilik yapıyorsunuz diye
          da değerlidir.            kullanır. Yine, Karl Marx “Cehenneme   başkaları da size öyle davranacak de-
          Her iyilik, iyilik        giden yollar iyi niyet taşlarıyla döşeli-  ğiller. İnsanın karakteri geç olgunlaşır.
          değil belki başka         dir” der. Eric Hoffer ise “Dünyadaki   Erdemler ve bilgelik zamanla gelişir.
          kötülüklere zemin         bütün kötülükler, birilerinin başkala-  Kimselere muhtaç olmayacak ve bir
                                    rının iyiliği için hareket etme hakkını
          hazırlayan                kendinde görmesiyle başlar” deyişiyle  şeyler talep etmeyecek, ummayacak
          bir durumdur.             başka bir anlam kazanır. Dolayısıyla fi-  şekilde kendimizi hayata hazırlarsak
          O nedenle bilinçli        lozofların “İyilik ne zaman iyidir?” sözü   daha az hayal kırıklığı yaşarız. Kötü ol-
          olmak her şeyden          üzerinde tartışması gerekir belki ama   mayalım, kötülük yapmayalım ama
                                    her zaman iyi olma, iyi niyetli olmak ve
          değerlidir.               başkalarını kendinden önce düşün-  kendimizi kötülere ve kötülüklere
                                    mek ve yardım etmek bazen de yan-  karşı da korumasını da bilelim. İyi ola-
                                    lışların en büyüğü olabilir.       lım ve iyilik yapalım ama iyiliğin ne ol-
                                      “İyi nedir?” sorusu yüzyıllarca dü-  duğunu ve hangi ölçüde ve ne kadar
                                    şünürleri, kadim öğretilerin bilgelerini  olduğunun bilinciyle hareket edelim.
                                    ve teologların kafasını meşgul etmiştir   Gerektiğinde “hayır” demek “evet”
                                    fakat üzerinde tam da bir uzlaşıya ge-  demekten daha çok hayat kurtarır.
                                    linememiştir. “Zarar vermemek” ola-  “Önce can sonra canan” ilkesi bencil-
                                    rak üzerinde uzlaşılsa da iyinin ne
                                    olduğu hala tartışma konusudur. Söz-  lik değildir. Bencillik ayrı bir kavramdır
                                    lükler, iyiyi: “Nitelikçe beğenilecek dü-  “iyilik” gibi üzerinde çok düşünmek
                                    zeyde olan, uygun ve istenilen  gerekir, İngilizlerin “Yardım önce evde
                                    nitelikleri taşıyan; yarar sağlayan, ka-  başlar” atasözü çok açıdan insanın
                                    zançlı, yararlı, bol” olarak tanımlıyor  kendisine uyarlanabilir.
                                    ama insan zihninde yer, durum ve     Özetle; iyilik iyidir ama ölçüsü ve ne
                                    şartlara göre “iyi ve iyilik” çok değiş-  zaman ve kime yapılacağı o kadar da
                                    ken olabilmektedir.
                                      Doğru zamanda, doğru kişiye ve öl-  değerlidir. Her iyilik, iyilik değil belki
                                    çülü iyilik belki iyidir ama bol keseden   başka kötülüklere zemin hazırlayan
                                    dağıtmak, sürekli kendinden ödün ve-  bir durumdur. O nedenle bilinçli olmak
                                    rerek iyi olmaya çalışmak o kadar iyi  her şeyden değerlidir.
          092 KobiEfor Temmuz-A ustos 2025
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97