Page 56 - KobiEfor Mayıs - Haziran 2025
P. 56
UZMAN
KOBİ’ler, Yeni Pazarlar Bulmak İçin
Yurtdışı Fuarlara Katılmak Zorunda
OBİ’ler, ekonomik kalkınmanın temel cari ilişkilerin temelini oluşturur.
dinamiklerinden biridir. Ancak küresel
K rekabetin giderek arttığı günümüzde, 3) KOBİ’lerin Karşılaştığı Zorluklar
sadece iç pazara odaklanmak birçok KOBİ için sür- 3.1) Finansal Yetersizlikler: Yurtdışı fuarla-
dürülebilir değildir. Gelişen teknolojiler, ürün ino- rına katılım önemli bir maliyet unsuru taşır: stant
vasyonu ve küresel pazarın talepleri doğrultusunda, kiraları, ulaşım, konaklama, numune maliyetleri
Hilmi Develi KOBİ’ler, yurtdışı fuarlarını bir pazarlama, iş geliş- vb. Bu durum birçok KOBİ için caydırıcı olabilir.
3.2) Yabancı Dil ve Kültürel Bariyerler: Ulus-
tirme ve uluslararası network oluşturma platformu
hilmideveli@gmail.com olarak görmelidirler. Fuarlar, yalnızca ürün satışı lararası fuarlarda etkili iletişim kurmak, pazarlık
değil, aynı zamanda yabancı yatırımcılarla ortaklık- yapabilmek ve sunum becerileri geliştirmek, KO-
lar kurma, teknoloji transferi anlaşmaları yapma Bİ’lerin yatırım yapması gereken alanlardır.
ve yeni üretim tesisleri kurma gibi uzun vadeli iş- 3.3) Lojistik ve Operasyonel Zorluklar: Ürün-
birliklerine de zemin hazırlamaktadır. lerin yurtdışına taşınması, gümrük işlemleri, fuar
Sadece iç pazara hazırlıkları gibi lojistik süreçler ciddi bir planlama
odaklanmak Stratejik Bir Zorunluluk Olarak gerektirir.
birçok KOBİ için Küresel Tanıtım;
Yazıda KOBİ’lerin yeni pazarlara ulaşabilmesi 4) Devlet Destekleri ve Teşvikler
sürdürülebilir için yurtdışı fuarlarına katılmalarının artık bir tercih Pek çok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de KO-
değildir. değil, bir zorunluluk hâline geldiği ele alınmakta… Bİ’lerin yurtdışı açılımını destekleyen çeşitli teşvik
Gelişen Fuar katılımının sağladığı avantajlar, karşılaşılan programları bulunmaktadır. Ticaret Bakanlığı’nın
teknolojiler, zorluklar ve devlet destekleri ışığında KOBİ’lerin fuar destekleri, KOSGEB’in yurtdışı iş gezisi ve ta-
ürün inovasyonu uluslararasılaşma süreçleri değerlendirilecektir. nıtım projelerine verdiği hibeler bu anlamda önemli
katkılar sunmaktadır. Bu desteklerin doğru kulla-
ve küresel pazarın 1) Giriş nımı, KOBİ’lerin yurt dışı fuar tecrübesini hem ko-
talepleri Günümüz küresel ekonomisinde firmalar için laylaştırmakta hem de maliyetlerini azaltmaktadır.
doğrultusunda, dış pazarlara açılmak, büyümenin ve rekabetçi kal-
KOBİ’ler, manın en etkili yollarından biri hâline gelmiştir. KO- 5) Stratejik Bir Yatırım Olarak
Bİ’ler, genellikle sınırlı kaynaklara sahip olmaları Fuar Katılımı
yurtdışı fuarlarını nedeniyle bu süreci planlı ve stratejik olarak yürüt- Yurtdışı fuarlara katılım, sadece satış hedefli kısa
bir pazarlama, mek zorundadır. Yurtdışı fuarları, bu noktada KO- vadeli bir faaliyet olarak görülmemelidir. Bu etkinlik-
iş geliştirme ve Bİ’ler için bir “vitrin” işlevi görerek, doğrudan ler, uzun vadeli bir ihracat stratejisinin parçası olmalı;
uluslararası pazarlara erişim, yeni müşteri kazanımı ve iş bir- öncesinde pazar araştırması yapılmalı, sonrasında
network likleri geliştirme gibi önemli fırsatlar sunmaktadır. müşteri ilişkileri yönetilmelidir. Böylelikle katılım ma-
oluşturma 2) Yurtdışı Fuarlarının KOBİ’lere liyeti, bir “harcama” değil, “yatırım” olarak değerlen-
dirilir. Yapılan araştırmalar, yurt dışı fuar desteklerinin
platformu olarak Sağladığı Temel Katkılar KOBİ’ler üzerinde olumlu etkiler yarattığını göster-
görmelidirler. 2.1) Yeni Pazar Fırsatlarının Keşfi: Fuarlar, mektedir. Örneğin; bir çalışmada KOSGEB desteği ile
belirli bir sektörün önde gelen aktörlerini bir yurt dışı fuara katılan 91 KOBİ’den 17’sinin ihracata
araya getirerek firmalara hem rakipleri hem de başladığı, 44’ünün ise mevcut ihracatını artırdığı be-
potansiyel müşterileri hakkında bilgi edinme lirlenmiştir. Bu da desteklerin, işletmelerin ihracat
şansı tanır. Özellikle daha önce hiç girilmemiş pa- kapasitelerini geliştirmede önemli bir rol oynadığını
zarlar için doğrudan gözlem ve tanıtım yapma ortaya koymaktadır.
olanağı sağlar.
2.2) Marka ve Ürün Tanıtımı: KOBİ’lerin sınırlı Sonuç ve Öneriler
reklam bütçeleri düşünüldüğünde, fuarlar marka bi- KOBİ’lerin iç pazardaki daralma, yüksek rekabet
linirliğini artırmanın en etkili yollarından biridir. Doğ- ve fiyat baskısı gibi nedenlerle dış pazarlara yönel-
rudan tanıtım, ürünlerin denenmesi ve yüz yüze mesi bir zorunluluk hâline gelmiştir. Bu süreçte
iletişim sayesinde güven oluşturmak daha kolaydır. yurtdışı fuarları, hem stratejik ağlar kurmak hem de
2.3) İş Birliği ve İhracat Anlaşmaları: Fuar or- pazar tanıma açısından büyük bir avantaj sağlamak-
tamı; distribütörler, tedarikçiler ve potansiyel iş tadır. Devlet desteklerinin etkili kullanımı, doğru
ortaklarıyla ilk temasın kurulabileceği bir plat- pazar seçimi ve profesyonel hazırlık süreçleri ile bu
formdur. Bu temaslar çoğu zaman uzun vadeli ti- fuarlar KOBİ’ler için bir kaldıraç etkisi yaratabilir.
056 KobiEfor May s-Haziran 2025