Page 56 - KobiEfor Mayıs - Haziran 2025
P. 56

UZMAN

                                    KOBİ’ler, Yeni Pazarlar Bulmak İçin

                                    Yurtdışı Fuarlara Katılmak Zorunda
                                             OBİ’ler, ekonomik kalkınmanın temel   cari ilişkilerin temelini oluşturur.
                                           dinamiklerinden biridir. Ancak küresel
                                    K rekabetin giderek arttığı günümüzde,  3) KOBİ’lerin Karşılaştığı Zorluklar
                                    sadece iç pazara odaklanmak birçok KOBİ için sür-  3.1) Finansal Yetersizlikler: Yurtdışı fuarla-
                                    dürülebilir değildir. Gelişen teknolojiler, ürün ino-  rına katılım önemli bir maliyet unsuru taşır: stant
                                    vasyonu ve küresel pazarın talepleri doğrultusunda,   kiraları, ulaşım, konaklama, numune maliyetleri
           Hilmi Develi             KOBİ’ler, yurtdışı fuarlarını bir pazarlama, iş geliş-  vb. Bu durum birçok KOBİ için caydırıcı olabilir.
                                                                          3.2) Yabancı Dil ve Kültürel Bariyerler: Ulus-
                                    tirme ve uluslararası network oluşturma platformu
           hilmideveli@gmail.com    olarak görmelidirler. Fuarlar, yalnızca ürün satışı   lararası fuarlarda etkili iletişim kurmak, pazarlık
                                    değil, aynı zamanda yabancı yatırımcılarla ortaklık-  yapabilmek ve sunum becerileri geliştirmek, KO-
                                    lar kurma, teknoloji transferi anlaşmaları yapma   Bİ’lerin yatırım yapması gereken alanlardır.
                                    ve yeni üretim tesisleri kurma gibi uzun vadeli iş-  3.3) Lojistik ve Operasyonel Zorluklar: Ürün-
                                    birliklerine de zemin hazırlamaktadır.    lerin yurtdışına taşınması, gümrük işlemleri, fuar
           Sadece iç pazara                                            hazırlıkları gibi lojistik süreçler ciddi bir planlama
           odaklanmak                 Stratejik Bir Zorunluluk Olarak   gerektirir.
           birçok KOBİ için         Küresel Tanıtım;
                                      Yazıda KOBİ’lerin yeni pazarlara ulaşabilmesi  4) Devlet Destekleri ve Teşvikler
           sürdürülebilir           için yurtdışı fuarlarına katılmalarının artık bir tercih   Pek çok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de KO-
           değildir.                değil, bir zorunluluk hâline geldiği ele alınmakta…  Bİ’lerin yurtdışı açılımını destekleyen çeşitli teşvik
           Gelişen                  Fuar katılımının sağladığı avantajlar, karşılaşılan   programları bulunmaktadır. Ticaret Bakanlığı’nın
           teknolojiler,            zorluklar ve devlet destekleri ışığında KOBİ’lerin   fuar destekleri, KOSGEB’in yurtdışı iş gezisi ve ta-
           ürün inovasyonu          uluslararasılaşma süreçleri değerlendirilecektir.   nıtım projelerine verdiği hibeler bu anlamda önemli

                                                                       katkılar sunmaktadır. Bu desteklerin doğru kulla-
           ve küresel pazarın       1) Giriş                           nımı, KOBİ’lerin yurt dışı fuar tecrübesini hem ko-
           talepleri                  Günümüz küresel ekonomisinde firmalar için   laylaştırmakta hem de maliyetlerini azaltmaktadır.
           doğrultusunda,           dış pazarlara açılmak, büyümenin ve rekabetçi kal-
           KOBİ’ler,                manın en etkili yollarından biri hâline gelmiştir. KO-  5) Stratejik Bir Yatırım Olarak
                                    Bİ’ler, genellikle sınırlı kaynaklara sahip olmaları  Fuar Katılımı
           yurtdışı fuarlarını      nedeniyle bu süreci planlı ve stratejik olarak yürüt-  Yurtdışı fuarlara katılım, sadece satış hedefli kısa
           bir pazarlama,           mek zorundadır. Yurtdışı fuarları, bu noktada KO-  vadeli bir faaliyet olarak görülmemelidir. Bu etkinlik-
           iş geliştirme ve         Bİ’ler için bir “vitrin” işlevi görerek, doğrudan   ler, uzun vadeli bir ihracat stratejisinin parçası olmalı;
           uluslararası             pazarlara erişim, yeni müşteri kazanımı ve iş bir-  öncesinde pazar araştırması yapılmalı, sonrasında
           network                  likleri geliştirme gibi önemli fırsatlar sunmaktadır.   müşteri ilişkileri yönetilmelidir. Böylelikle katılım ma-

           oluşturma                2) Yurtdışı Fuarlarının KOBİ’lere   liyeti, bir “harcama” değil, “yatırım” olarak değerlen-
                                                                       dirilir. Yapılan araştırmalar, yurt dışı fuar desteklerinin
           platformu olarak         Sağladığı Temel Katkılar           KOBİ’ler üzerinde olumlu etkiler yarattığını göster-
           görmelidirler.             2.1) Yeni Pazar Fırsatlarının Keşfi: Fuarlar,   mektedir. Örneğin; bir çalışmada KOSGEB desteği ile
                                    belirli bir sektörün önde gelen aktörlerini bir   yurt dışı fuara katılan 91 KOBİ’den 17’sinin ihracata
                                    araya getirerek firmalara hem rakipleri hem de   başladığı, 44’ünün ise mevcut ihracatını artırdığı be-
                                    potansiyel müşterileri hakkında bilgi edinme   lirlenmiştir. Bu da desteklerin, işletmelerin ihracat
                                    şansı tanır. Özellikle daha önce hiç girilmemiş pa-  kapasitelerini geliştirmede önemli bir rol oynadığını
                                    zarlar için doğrudan gözlem ve tanıtım yapma   ortaya koymaktadır.
                                    olanağı sağlar.
                                      2.2) Marka ve Ürün Tanıtımı: KOBİ’lerin sınırlı    Sonuç ve Öneriler
                                    reklam bütçeleri düşünüldüğünde, fuarlar marka bi-  KOBİ’lerin iç pazardaki daralma, yüksek rekabet
                                    linirliğini artırmanın en etkili yollarından biridir. Doğ-  ve fiyat baskısı gibi nedenlerle dış pazarlara yönel-
                                    rudan tanıtım, ürünlerin denenmesi ve yüz yüze   mesi bir zorunluluk hâline gelmiştir. Bu süreçte
                                    iletişim sayesinde güven oluşturmak daha kolaydır.   yurtdışı fuarları, hem stratejik ağlar kurmak hem de
                                      2.3) İş Birliği ve İhracat Anlaşmaları: Fuar or-  pazar tanıma açısından büyük bir avantaj sağlamak-
                                    tamı; distribütörler, tedarikçiler ve potansiyel iş   tadır. Devlet desteklerinin etkili kullanımı, doğru
                                    ortaklarıyla ilk temasın kurulabileceği bir plat-  pazar seçimi ve profesyonel hazırlık süreçleri ile bu
                                    formdur. Bu temaslar çoğu zaman uzun vadeli ti-  fuarlar KOBİ’ler için bir kaldıraç etkisi yaratabilir.
           056 KobiEfor May s-Haziran 2025
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61