Page 52 - KobiEfor Mayıs - Haziran 2025
P. 52
SANAY VE TEKNOLOJ STRATEJ S
lamalı Bilimler, Ekoloji ve Mühendislik alanında CEZERÎ Ağı • zeyinde dijital dönüşümün sağlanmasına yönelik kamu des-
Bilgisayar Bilimleri, Yapay Zekâ ve Dijitalleşme alanında ARF tekleri çeşitlendirilecek ve yaygınlaştırılacaktır. Strateji 30: En-
Ağı • Yer, Malzeme ve Uzay düstriyel robotlar, eklemeli imalat makineleri ve diğer ileri
Bilimleri alanında BÎRÛNÎ imalat teknolojilerinde yerli üretim artırılacaktır. Strateji 31:
Ağı. Strateji 20: Yapay Navigasyon, arama motoru, sosyal medya, mesajlaşma,
zekâ, çip/yarı iletken, ge- ödeme sistemleri gibi dijital platformlarda yerli çözümler ve
netik, kuantum ve siber millî işletim sistemi geliştirilecek ve kullanımlarının yaygın-
güvenlik alanlarında ulusal araştırma altyapıları kurulacaktır. laştırılması sağlanacaktır. Strateji 32: Blokzincir, merkeziyet-
Strateji 21: TÜBİTAK araştırma destekleri, öncelikli on araş- siz finans (DeFi), kripto varlık ve gerçek dünya varlıklarının
tırma alanındaki bilimsel bilgi üretimini dünyadaki ilk on ülke tokenizasyonu teknolojilerine entegrasyon ve yerli alterna-
düzeyine çıkaracak şekilde artırılacak ve yaygınlaştırılacaktır. tiflerinin hayata geçirilmesi için gerekli teknik ve hukuki alt-
Araştırma Alanları: 1) Bilgisayar Bilimleri; 2) Çevre Bilimleri; yapı oluşturulacaktır.
3) Enerji; 4) Elektrik ve Elektronik Mühendisliği; 5) Farmakoloji Strateji 33: Yerli teknoloji odaklı finansal çözümlerle Tür-
, Toksikoloji ve Eczacılık; 6) Fizik ve Astronomi; 7) Kimya; 8) kiye, dünya çapında bir fintek merkezi hâline gelecektir. Stra-
Malzeme Bilimi; 9) Matematik; 10) Yapay Zekâ. teji 34: Ar-Ge ve yatırım destekleriyle; tarım, hizmet ve ulaşım
Strateji 22: Ortak araştırma fonları ve hareketlilik prog- sektörlerinde dijitalleşmeye geçiş hızlandırılacaktır. Strateji
ramlarıyla bilimde ülkeler arası iş birliğini güçlendirecek şe- 35: Yerli ve millî teknolojilerle geliştirilen siber güvenlik uygu-
kilde, ‘Türk Devletleri Araştırma Alanı’ ve ‘İslâm Ülkeleri lamalarıyla, imalat sanayii üretim sistemleri de dâhil olmak
Araştırma Alanı’ kuruluşlarının oluşumuna öncülük edilecek- üzere, Türkiye’nin dijital altyapısı, saldırılara karşı dirençli hâle
tir. Strateji 23: Gençlerin bilim, araştırma ve yenilik ekosiste- getirilecektir. Strateji 36: Büyük ölçekli veri merkezi ve bulut
mine katılımları teşvik edilecek; lider araştırmacılar, tersine bilişim altyapılarına yönelik yatırımlar desteklenecek; bu alan-
beyin göçü gibi programlarla beşerî altyapı sürekli olarak güç- daki uluslararası stratejik iş birlikleriyle, bölge ülkelerine hiz-
lendirilecektir. Strateji 24: Milli Teknoloji Akademisi çatısı al- met verecek kapasiteye ulaşılacaktır. Strateji 37: Dijital
tında çip tasarımı, yapay zekâ, otonom sürüş teknolojileri gibi ekonomiye geçişi hızlandırmak amacıyla, açık kaynak yazı-
alanlarda yürütülmekte olan Sektör Kampüste Programı ve lımların geliştirilmesi ve kullanımı yaygınlaştırılacaktır.
Milli Teknoloji Uzmanlık Programları diğer kritik teknoloji Strateji 38: Güvenli, sürdürülebilir ve verimli bir ulusal IoT
alanlarına genişletilerek yaygınlaştırılacaktır. Strateji 25: Tek- (Nesnelerin İnterneti) ekosistemi oluşturulacaktır. Strateji 39:
noloji girişimciliği ekosistemi güçlendirilecek; Terminal İstan- Dijital dönüşüm arayüzleri yoluyla, işletmelere sunulan dijital
bul, GO Girişim Ofisleri, girişim sermayesi fonları ve benzeri olgunluk değerlendirmesi, strateji geliştirme, danışmanlık, eği-
enstrümanlarla Türkiye bu alanda küresel çekim merkezle- tim ve finansmana erişim destekleri yaygınlaştırılacaktır. Stra-
rinden biri haline getirilecektir. Strateji 26: Ar-Ge Merkezleri, teji 40: Sanayiye yönelik kamu hizmetlerinde dijital dönüşüm
stratejik/kilit teknolojilerle ilişkili öncelikli Ar-Ge ve yenilik ko- hızlandırılacak; kamu kesiminin sunduğu dijital hizmetler çe-
nularında faaliyet göstermeleri hususunda yönlendirilecek; şitlendirilecek, iş süreçlerinin otomasyonu ve hizmet kalitesinin
küresel firmaların Ar-Ge merkezlerinin Türkiye’ye çekilme- iyileştirilmesi sağlanacaktır. Strateji 41: Dijital dönüşümün iş
sine yönelik çalışmalar yürütülecektir. Strateji 27: Özellikle gücü üzerindeki mevcut ve potansiyel etkileri sistematik olarak
yazılım ve bilişim teknolojileri alanında, toplum genelinde yet- analiz edilecek; dönüşümün toplumsal kazanımlarını artır-
kinlik gelişimini sağlamaya yönelik eğitim ve bilinçlendirme maya ve maliyetlerini en aza indirmeye yönelik politikalar ge-
programları hayata geçirilecektir. liştirilecektir. Strateji 42: Dijital beceri eğitim programları ve
yaşam boyu öğrenme fırsatlarıyla, beşerî sermayenin dijital yet-
AMAÇ 2: Dijital ekonomiye geçişi sağlayarak kinlikleri sürekli olarak güçlendirilecektir.
teknoloji çağının lider ülkelerinden biri olmak
Dijital Dönüşüm Tekno- AMAÇ 3: Yeşil ve döngüsel ekonomiye geçişi
lojileri, Haberleşme Altya- sağlayarak sanayi kaynaklı karbon emisyonlarını
pısı, Siber Güvenlik, azaltmak
Blokzincir ve Finans Tekno- Avrupa Yeşil Mutabakatı,
lojileri, Bulut Bilişim, Açık Yeşil Dönüşüm Destekleri,
Kaynak Çözümleri, Nesne- Sanayi Bölgelerinin Yeşil-
lerin İnterneti, Robotik Teknolojileri, İş Gücünün Dijital Dönü- Dönüşümü, Yenilenebilir
şümü. Öne çıkan projeler ve programlar: Dijital Türk Lirası, Enerji Teknolojileri, Nük-
KOSGEB Dijital Ödeme Sistemi, Milli Uydu Şirketi, Bölgesel leer Enerji Teknolojileri,
Konumlama ve Zamanlama Sistemi, Navigasyon Sistemi ve Yeşil İş Gücü Piyasası. Öne çıkan projeler ve programlar: Yeşil
Yapay Zeka Uygulamaları, Yapay Zeka Süper Bilgisayar Yatı- ve Dijital Dönüşüm Merkezleri, Ulusal Hidrojen Programı, Yerli
rım Programı. Nükleer Reaktörler, Nükleer Teknopark.
Strateji 28: Fiber iletişim altyapıları ve yeni nesil haber- Sanayi Bölgelerinin Yeşil Dönüşümü: Organize Sanayi
leşme yatırımlarına sağlanacak desteklerle, sanayinin dijital Bölgeleri (OSB’ler), sıfır emisyon hedefine ulaşmak üzere kri-
dönüşüm koşulları oluşturulacaktır. Strateji 29: İşletme dü- tik bir öneme sahiptir. 4562 Sayılı OSB Kanunu’na getirilen
052 KobiEfor May s-Haziran 2025