Page 34 - KobiEfor Ekim 2025
P. 34

UZMAN

                                      Orta Vadeli Program, KOBİ’lerin Sorunlarına

                                                       Çözüm Getiriyor mu?

                                        VP’nin genel hedefleri makro istikrarı,   programlarına yaptığı vurgu ve kadın/genç is-
                                        sürdürülebilir büyümeyi ve kayıtlı eko-  tihdamına yönelik tedbirleri (aktif işgücü politi-
                                  O nomiyi güçlendirmeyi kapsıyor; KOBİ   kaları) KOBİ’lerin nitelikli işgücü sorununun
                                  odaklı tedbirlerin başarısı bu makro hedeflerin   çözümünde önemli fırsatlar sunuyor. Ancak et-
                                  hayata geçmesinde belirleyici olacaktır. Orta Va-  kinlik, programların yerel çalışma piyasalarına
                                  deli Program (OVP) 2026–2028’in KOBİ’lerin ön-  uyarlanması, mesleki eğitim-işyeri entegras-
                                  celikli sorunlarını hangi ölçüde ele aldığı,   yonu ve teşviklerin KOBİ’lerce erişilebilirliği ile
                                  sunulan politika araçlarının etkinliği ve uygula-  ölçülecek.
          Hilmi Develi
                                  nabilirliği ile programda görülen eksiklikler ve   Dijital dönüşüm ve verimlilik: KOBİ dijital
          hilmideveli@gmail.com   öneriler bakımından kapsamlı bir değerlendir-  dönüşümü üretim altyapısının güçlendirilmesi
                                  mesini yapacağım.                   ve lojistik/enerji maliyetlerinin azaltılması
                                    Finansa erişimin kolaylaştırılması:   OVP’de yer alan hedefler arasındadır. Bu alan-
                                  Programda reel sektörün, özellikle KOBİ’le-  larda destek programları ve altyapı yatırımları
                                  rin finansmana erişiminin kolaylaştırılacağı   vaat edilmektedir.
          Esas başarı,            belirtilmektedir.  Bu, kredi kanallarının güç-  Kayıt dışı ekonomi ve vergi adaleti: Pozitif
          OVP’de belirtilen       lendirilmesi ve belirli öncelikli sektörlere yö-  nokta: Vergilemede etkinlik ve kayıt dışılıkla mü-
          genel taahhütlerin      nelik likidite destekleri biçiminde sunuluyor.   cadele öncelikleri, KOBİ’lerin adil rekabet orta-
                                  KOBİ’lerin finansmana erişiminin öncelikli ol-  mına kavuşması açısından OVP’de öne
          “spesifik,               duğunu vurgulamıştır.               çıkarılmıştır.
          ölçülebilir,              Finansmana erişim                 Dijitalleşme, teknoloji ve ölçeklenme
          zamanlı ve                Pozitif nokta: OVP finansmana erişimin ko-  Pozitif nokta: OVP dijital dönüşüm ve verim-
                                  laylaştırılmasını açıkça hedefliyor; bu, kredi   lilik artışını destekleyen politikaları içeriyor; bu
          kaynaklandırılmış”
                                  mekanizmalarının desteklenmesi ve reel sek-  KOBİ’lerin rekabet gücünü yükseltme potansiyeli
          programlara             töre likidite sağlanması anlamına geliyor.    taşıyor. Ayrıca KOSGEB gibi kurumların mevcut
          dönüştürülmesine          Ancak: KOBİ’lerin uzun vadeli ve uygun ma-  destekleriyle (dijital dönüşüm, kapasite geliş-
          bağlıdır. İş dünyası    liyetli finansman ihtiyacı, özellikle risk serma-  tirme vb.) uyum söz konusu. Ancak: KOBİ’lerde
                                  yesi, tedarik zinciri finansmanı ve kredi garanti   teknoloji adaptasyonu; finansman, teknik destek,
          temsilcilerinin de
                                  mekanizmalarının genişletilmesi gibi spesifik   eğitim ve tedarik zinciri entegrasyonu gerektirir.
          vurguladığı üzere       araçların devreye konması gerekiyor. OVP’de   Programın başarılı olması için yerel düzeyde eri-
          (TOBB vb.), somut       genel taahhütler var; fakat hangi kurumlar, ne   şilebilir eğitimler, teknik danışmanlık, pilot uygu-
          uygulama takvimi,       miktarda ve hangi zamanlama ile devreye gire-  lamalar ve eş finansman mekanizmaları gibi
                                  cek soruları metinde ayrıntılı şekilde açıklandığı   uygulama detayları kritik.
          kaynak dağılımı ve      ölçüde cevaplanmamış görünüyor. Bu da uygu-   OVP genel çerçeve sunuyor bu pozitif olarak
          yerel kapasite          lamada belirsizlik yaratabilir.     çok önemli. Ancak uygulama planları ve kaynak
          güçlendirilmeden        Vergi, kayıt dışı ekonomi  ve düzenleyici yük   dağılımı daha açıklayıcı olmalı.
                                    Pozitif nokta: Vergi adaleti ve kayıt dışılıkla   Sonuç olarak; OVP KOBİ sorunlarını “hedef-
          beklentiler tam
                                  mücadele programı KOBİ’lerin adil rekabet or-  liyor”, ama  uygulama belirleyici olacak. OVP
          olarak                  tamı açısından önem taşıyor. OVP, Vergi Re-  (2026–2028) metni ve kamuoyuna yansıyan açık-
          karşılanamayabilir.     formu ve denetim güçlendirmesini gündeme   lamalar, KOBİ’leri önceliklendirdiğini ve finans-
          Kişi olarak da          alıyor. Ancak: Vergi uyum maliyetleri ve işlem   mana erişim, dijital dönüşüm, istihdam ve kayıt
                                  yükü KOBİ’ler için ağır olabilir; denetim artışı tek   dışıyla mücadele gibi alanlarda taahhütler içer-
          OVP’de KOBİ’lerin
                                  başına küçük işletmeler üzerinde yük oluştura-  diğini açıkça göstermektedir. Bu bağlamda OVP,
          sorunlarını çözüm       bilir. Bu yüzden; vergi tabanını genişletirken ba-  KOBİ sorunlarını politika gündemine almış ol-
          odaklı pozitif          sitleştirme, aşamalı uyum destekleri ve   ması açısından olumlu bir adım olarak değer-
          bulanlardanım.          KOBİ’lere özel muafiyet/kolaylaştırıcı düzenle-  lendirilebilir. Bununla birlikte, esas başarı,
                                  meler kritik. OVP metninde bu dengeyi kurmaya   OVP’de belirtilen genel taahhütlerin “spesifik,
                                  yönelik somut süreçlerin (Örneğin; eşiğe dayalı   ölçülebilir, zamanlı ve kaynaklandırılmış” prog-
                                  uygulamalar, dijital muhasebe teşvikleri) detay-  ramlara dönüştürülmesine bağlıdır. İş dünyası
                                  landırılması sınırlı.               temsilcilerinin de vurguladığı üzere (TOBB vb.),
                                    İstihdam ve beşeri sermaye politikaları:   somut uygulama takvimi, kaynak dağılımı ve
                                  Kadın, genç ve dezavantajlı grupların istihdamını   yerel kapasite güçlendirilmeden beklentiler tam
                                  artırmaya yönelik aktif işgücü politikaları ve be-  olarak karşılanamayabilir. Kişi olarak da OVP’de
                                  ceri uyumu programlarına vurgu yapılmıştır.    KOBİ’lerin sorunlarını çözüm odaklı pozitif bu-
                                    OVP’nin istihdam hedefleri, beceri uyumu   lanlardanım.
          34  KobiEfor Ekim 2025
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39