Page 34 - KobiEfor Ekim 2025
P. 34
UZMAN
Orta Vadeli Program, KOBİ’lerin Sorunlarına
Çözüm Getiriyor mu?
VP’nin genel hedefleri makro istikrarı, programlarına yaptığı vurgu ve kadın/genç is-
sürdürülebilir büyümeyi ve kayıtlı eko- tihdamına yönelik tedbirleri (aktif işgücü politi-
O nomiyi güçlendirmeyi kapsıyor; KOBİ kaları) KOBİ’lerin nitelikli işgücü sorununun
odaklı tedbirlerin başarısı bu makro hedeflerin çözümünde önemli fırsatlar sunuyor. Ancak et-
hayata geçmesinde belirleyici olacaktır. Orta Va- kinlik, programların yerel çalışma piyasalarına
deli Program (OVP) 2026–2028’in KOBİ’lerin ön- uyarlanması, mesleki eğitim-işyeri entegras-
celikli sorunlarını hangi ölçüde ele aldığı, yonu ve teşviklerin KOBİ’lerce erişilebilirliği ile
sunulan politika araçlarının etkinliği ve uygula- ölçülecek.
Hilmi Develi
nabilirliği ile programda görülen eksiklikler ve Dijital dönüşüm ve verimlilik: KOBİ dijital
hilmideveli@gmail.com öneriler bakımından kapsamlı bir değerlendir- dönüşümü üretim altyapısının güçlendirilmesi
mesini yapacağım. ve lojistik/enerji maliyetlerinin azaltılması
Finansa erişimin kolaylaştırılması: OVP’de yer alan hedefler arasındadır. Bu alan-
Programda reel sektörün, özellikle KOBİ’le- larda destek programları ve altyapı yatırımları
rin finansmana erişiminin kolaylaştırılacağı vaat edilmektedir.
Esas başarı, belirtilmektedir. Bu, kredi kanallarının güç- Kayıt dışı ekonomi ve vergi adaleti: Pozitif
OVP’de belirtilen lendirilmesi ve belirli öncelikli sektörlere yö- nokta: Vergilemede etkinlik ve kayıt dışılıkla mü-
genel taahhütlerin nelik likidite destekleri biçiminde sunuluyor. cadele öncelikleri, KOBİ’lerin adil rekabet orta-
KOBİ’lerin finansmana erişiminin öncelikli ol- mına kavuşması açısından OVP’de öne
“spesifik, duğunu vurgulamıştır. çıkarılmıştır.
ölçülebilir, Finansmana erişim Dijitalleşme, teknoloji ve ölçeklenme
zamanlı ve Pozitif nokta: OVP finansmana erişimin ko- Pozitif nokta: OVP dijital dönüşüm ve verim-
laylaştırılmasını açıkça hedefliyor; bu, kredi lilik artışını destekleyen politikaları içeriyor; bu
kaynaklandırılmış”
mekanizmalarının desteklenmesi ve reel sek- KOBİ’lerin rekabet gücünü yükseltme potansiyeli
programlara töre likidite sağlanması anlamına geliyor. taşıyor. Ayrıca KOSGEB gibi kurumların mevcut
dönüştürülmesine Ancak: KOBİ’lerin uzun vadeli ve uygun ma- destekleriyle (dijital dönüşüm, kapasite geliş-
bağlıdır. İş dünyası liyetli finansman ihtiyacı, özellikle risk serma- tirme vb.) uyum söz konusu. Ancak: KOBİ’lerde
yesi, tedarik zinciri finansmanı ve kredi garanti teknoloji adaptasyonu; finansman, teknik destek,
temsilcilerinin de
mekanizmalarının genişletilmesi gibi spesifik eğitim ve tedarik zinciri entegrasyonu gerektirir.
vurguladığı üzere araçların devreye konması gerekiyor. OVP’de Programın başarılı olması için yerel düzeyde eri-
(TOBB vb.), somut genel taahhütler var; fakat hangi kurumlar, ne şilebilir eğitimler, teknik danışmanlık, pilot uygu-
uygulama takvimi, miktarda ve hangi zamanlama ile devreye gire- lamalar ve eş finansman mekanizmaları gibi
cek soruları metinde ayrıntılı şekilde açıklandığı uygulama detayları kritik.
kaynak dağılımı ve ölçüde cevaplanmamış görünüyor. Bu da uygu- OVP genel çerçeve sunuyor bu pozitif olarak
yerel kapasite lamada belirsizlik yaratabilir. çok önemli. Ancak uygulama planları ve kaynak
güçlendirilmeden Vergi, kayıt dışı ekonomi ve düzenleyici yük dağılımı daha açıklayıcı olmalı.
Pozitif nokta: Vergi adaleti ve kayıt dışılıkla Sonuç olarak; OVP KOBİ sorunlarını “hedef-
beklentiler tam
mücadele programı KOBİ’lerin adil rekabet or- liyor”, ama uygulama belirleyici olacak. OVP
olarak tamı açısından önem taşıyor. OVP, Vergi Re- (2026–2028) metni ve kamuoyuna yansıyan açık-
karşılanamayabilir. formu ve denetim güçlendirmesini gündeme lamalar, KOBİ’leri önceliklendirdiğini ve finans-
Kişi olarak da alıyor. Ancak: Vergi uyum maliyetleri ve işlem mana erişim, dijital dönüşüm, istihdam ve kayıt
yükü KOBİ’ler için ağır olabilir; denetim artışı tek dışıyla mücadele gibi alanlarda taahhütler içer-
OVP’de KOBİ’lerin
başına küçük işletmeler üzerinde yük oluştura- diğini açıkça göstermektedir. Bu bağlamda OVP,
sorunlarını çözüm bilir. Bu yüzden; vergi tabanını genişletirken ba- KOBİ sorunlarını politika gündemine almış ol-
odaklı pozitif sitleştirme, aşamalı uyum destekleri ve ması açısından olumlu bir adım olarak değer-
bulanlardanım. KOBİ’lere özel muafiyet/kolaylaştırıcı düzenle- lendirilebilir. Bununla birlikte, esas başarı,
meler kritik. OVP metninde bu dengeyi kurmaya OVP’de belirtilen genel taahhütlerin “spesifik,
yönelik somut süreçlerin (Örneğin; eşiğe dayalı ölçülebilir, zamanlı ve kaynaklandırılmış” prog-
uygulamalar, dijital muhasebe teşvikleri) detay- ramlara dönüştürülmesine bağlıdır. İş dünyası
landırılması sınırlı. temsilcilerinin de vurguladığı üzere (TOBB vb.),
İstihdam ve beşeri sermaye politikaları: somut uygulama takvimi, kaynak dağılımı ve
Kadın, genç ve dezavantajlı grupların istihdamını yerel kapasite güçlendirilmeden beklentiler tam
artırmaya yönelik aktif işgücü politikaları ve be- olarak karşılanamayabilir. Kişi olarak da OVP’de
ceri uyumu programlarına vurgu yapılmıştır. KOBİ’lerin sorunlarını çözüm odaklı pozitif bu-
OVP’nin istihdam hedefleri, beceri uyumu lanlardanım.
34 KobiEfor Ekim 2025

