Page 465 - KobiEfor Şubat 2022
P. 465
ulaşmasındaki faktörler (CSF) için aşağıdaki liste sağlan- b. Uyarlama süreçlerinde kullanıcı eğitimleri zamanın-
maya çalışılmalıdır: da ve yeterli şekilde sağlanıyor mu?
1- Üst yönetim desteği c. Uyarlamadan önceki ve sonraki iş akışları arasındaki
2- Verimli iletişim değişikliğin yönetimi tanımlı ve net mi?
3- Stratejik hedeflerin net olarak anlaşılması d. Uyarlama bütçesi var mı ve takip ediliyor mu?
4- Proje yönetimi bakış açısı
5- Kullanıcı deneyimi 3. ERP Uygulaması
6- Beklentiler ve performans ölçütleri a. Uyarlamaya konu olan amaç ve hedeflere ulaşıldı mı?
7- Danışman kullanımı b. İlgili hizmet ya da ürün süresi uyarlama öncesine
8- İş süreçlerinin yeniden yapılandırılması göre kısaldı mı?
9- Uyarlama finansmanı c. Uyarlama sonrası iş değişikliğini destekleyici gerekli
10- Uyarlama çizelgesi organizasyonel değişiklikler yapıldı mı?
11- Kurum içi ERP uyarlama ekibi d. ERP uyarlamaları çalışanlar üzerindeki iş yükünü
12- Değişiklik yönetimi olumlu yönde etkiledi mi?
13- Satıcı desteği e. Depertmanlar arası işe dair tüm iletişimler ERP üze-
rinden akacak düzeyde dijitalleşebildi mi?
14- Veri yönetimi f. Uyarlama sonrası ilgili verinin izlenebilirliği ve erişi-
ERP projesinin başarıya ulaşmasındaki faktörlerin ek- lebilirliği sağlandı mı?
siksiz ve gerekli düzeyde sağlanması, projenin canlıya
alınmasındaki sürenin kısalmasından maliyetlerin azal-
masına, ekibin projeyi benimsemesinden operasyonların 4. Performans İndikatörleri
minimum kayıpla ERP verisine dönüşmesine kadar bir-
çok konuyu doğrudan etkileyecektir. a. Kurumun ana hizmet ya da üretim verimliliği arttı
mı?
b. ERP uyarlama ve uygulama süreci artan kârla sonuç-
Peki tüm bunlar sağlandığında ERP sistemi şirketin landı mı?
damarlarına işlemiş ve artık olgunluğa ulaşmış diye- c. Ürün ya da hizmetin teslim sürelerinde iyileşme gö-
bilir miyiz? rüldü mü?
Elbette bu soruyu cevaplamak öyle sanıldığı kadar kolay d. Departmanlar, müşteriler ve tedarikçiler arasındaki
olmayacaktır. ERP sistemlerinin ya da proje sürecinin ol- etkileşim seviyesi yükseldi mi?
gunluk seviyesini ölçen farklı metodolojiler olmasına kar- e. ERP projesiyle beraber Satış ve Pazar payında artış
şın, bu ölçümü 4 başlığın içinde sorgulamak, ERP siste- gözlendi mi?
minin kullanımı ya da projenin olgunluğu hakkında bilgi
sahibi olmak için yeterli olacaktır. f. Yeni ürün ya da hizmet sunma hedeflerinde iyileşme
görüldü mü?
g. Kuruluşun iş yönetimine yönelik kümüle maliyetle-
1. BT’nin Stratejik Kullanımı rinde azalış gözlendi mi?
h. Karar verme süresi ve kalitesinde iyileşme görüldü mü?
a. ERP sistemi uyarlaması ve uygulaması hakkında or-
ganizasyonda bir vizyon var mı?
b. Proje sürecinin aşamalarında maliyet/fayda analizi Bunlar veya bu minvaldeki sorgulamalar ile ERP sistemi-
yaparak ilerleme alışkanlığı var mı? nin kullanımı ya da proje sürecinin olgunluğu rahatlıkla
c. Değişim yönetimi ERP sürecine entegre edildi mi? ölçülebilir. Özetle, yönetimin yeterli desteği, organizasyo-
nun ERP vizyonu, kapsam ve hedeflerin netliği, iş akışına
d. İş süreçleri BT tarafında da yeniden yapılandırıldı mı? bağlı değişimin yönetimi, süreç KPI’larının uyarlama ön-
e. ERP aşamalarındaki BT aksiyonları için üst yönetim cesi ve sonrasındaki değerleri olgunluk seviyesinin doğru-
desteği sağlanabiliyor mu? dan göstergeleridir.
Kurumlar bu göstergelerden tatmin edici değerler elde
2. ERP Uyarlaması ediyorlarsa ve yukarıda belirtmiş olduğum sorgulamaları
yeteri düzeyde ve sıklıkta yapıp pozitif sonuçlar alabili-
a. Uyarlamalarda kapsam ve hedefler net olarak belir- yorlarsa, kurumun ERP kullanım olgunluğu ya da ERP
lenebiliyor mu? projesinin olgunluğu yeteri düzeye erişmiştir diyebiliriz.