Page 463 - KobiEfor Şubat 2022
P. 463
Konsept
Bir Firmanın İçinde bulunduğumuz son çeyrek asırda mal ya da hizmet üreten
endüstriler hem daha fazla uluslararası etkenle temas halindeler
hem de nihai müşterilerine daha karmaşık yollardan ulaşmak zo-
ERP Kullanım rundalar. Yani küreselleşme çağında ‘iş yapmak’ eskisinden çok
daha meşakkatli ve çok daha fazla bilgiyi yönetebilmeye muhtaç
durumda diyebiliriz. Bu durum modern organizasyonların başa-
(Olgunluk) rısı için bilgiyi verimli bir şekilde yönetme ve kullanmanın bir
hayli önemli olduğu anlamına geliyor.
ir işletmede tüm operasyonlardan doğan de kullanımını mümkün kılmaktadır. Bir başka
Seviyesi Nasıl Bden gelen bilgilerin hizmet ya da üretim tisinin had safhaya ulaşmasını görmeye başlıyor
bilginin yönetilmesi, yönetim seviyesin-
deyişle, bu nesilde, üretimde verimlilik beklen-
seviyesine indirgenmesi ve bunların her an en olacağız. Bu durumun doğal bir çıktısı olarak
da ERP kullanmayan kurumlarda azalış, ERP
doğru şekilde kullanıma hazır olarak sunul-
ması kompleks bir bilgi sistemi gereksinimini kullanan kurumların ise olgunluk seviyesinde
Ölçülür? doğurmaktadır. Bu noktada birçok kuruluş Ku- ciddi bir artış beklentisi söz konusu olacaktır.
rumsal Kaynak Planlama (ERP) çözümleri ile
bu gereksinimi karşılamakta; organizasyonun
Pek tabii ERP projelerinin de bir yaşam dön-
kaynaklarının ve süreçlerinin yönetimini, şir-
ket içindeki bilgi akışını, ortaklar, tedarikçiler güsü bulunmaktadır. Birçok farklı yaklaşım
ve müşterilerle işbirliğini ERP uygulamaları va-
ele almak makul görünmektedir:
sıtasıyla gerçekleştirmektedir. olmasına karşın ERP proje sürecini 6 aşamada
ERP sistemleri; departmanlar arasında bilgi 1- Ön hazırlık/Benimseme aşaması
paylaşımının artırılması, iş akışlarının iyileşti- 2- Uygulama hazırlığı aşaması
rilmesi, tedarik zincirinin daha iyi yönetilmesi, 3- Özelleştirme aşaması
verilerin, süreçlerin ve teknolojinin iç ve dış
değer zincirlerinde gerçek zamanlı olarak en- 4- Test süreci aşaması
tegrasyonu başta olmak üzere birçok alanda 5- Yeni sistemi devreye alma/kullanma aşaması
kuruluşlara yardımcı olur. 6- Bakım ve güncelleme aşaması
Su ve buhar kullanılarak mekanize üretim için Bu yaşam döngüsü içinde ERP projelerinin ba-
makinelerin kullanıldığı ilk nesil ile başlayan şarıya ulaşıp ulaşmadıklarının değerlendirebil-
endüstriyel üretimin ikinci nesli, elektrik kulla- mesine yönelik birtakım başarı faktörlerinden
nılarak yapılan seri üretim faaliyetleriyle devam de bahsetmek yerinde olacaktır. Başarı faktörle-
etmiştir. Üçüncü nesilde, bilgisayar ve elektro- rini kısaca CSF (Critical Success Factor) olarak
nik kartların kullanımıyla üretim süreçlerinin anabiliriz.
otomatikleştirilmesi söz konusu olmuş ve hiz-
met ya da ürün üretiminde yenilikçi teknoloji- Bir ERP projesinin uyarlanması ve uygulanması
den bahsedilmeye başlanmıştır. kendi yaşam döngüsü içinde çok sayıda faaliye-
ti içeren uzun bir süreçtir ve nihai başarısı çok
Şimdilerde ise 4. neslin başlangıcında durmak- sayıda faktörle ilişkilidir. ERP projesine yönelik
tayız. Yani namıdiğer Endüstri 4.0’ın içindeyiz. fi kir alışverişlerine başlandığında, ilk aksiyon
Bu nesil, tedarikçilerden, distribütörlerden, olarak, organizasyonun böyle bir sistemi uy-
üretim tesislerinden başlayarak, robotların ve gulamak için uzun vadeli hedefl erinin olup ol-
Buğra Şentürk makinelerin insan işçilerin yerini almaya ve madığı ve bu sistemin uygulanmasının beklenti
BMC Otomotiv ve San. Tic. A.Ş. onlarla işbirliği yapmaya başladığı bir aşama ve faydalarının neler olduğu tanımlanmalıdır.
olup, bilgisayar ve otomasyon bağlantısının IoT Bu tanımlamanın ardından şirket ERP geçişi
Risk Yönetimi ve İç Kontrol Grup Müdürü (Internet of Things) cihazları ile entegre şekil- noktasında motive olmuş ise projenin başarıya
ERP SATIN ALMA REHBERİ 339