Page 463 - KobiEfor Şubat 2022
P. 463

Konsept





 Bir Firmanın   İçinde bulunduğumuz son çeyrek asırda mal ya da hizmet üreten


          endüstriler hem daha fazla uluslararası etkenle temas halindeler
          hem de nihai müşterilerine daha karmaşık yollardan ulaşmak zo-
 ERP Kullanım   rundalar. Yani küreselleşme çağında ‘iş yapmak’ eskisinden çok


          daha meşakkatli ve çok daha fazla bilgiyi yönetebilmeye muhtaç
          durumda diyebiliriz. Bu durum modern organizasyonların başa-
 (Olgunluk)   rısı için bilgiyi verimli bir şekilde yönetme ve kullanmanın bir

          hayli önemli olduğu anlamına geliyor.



                               ir işletmede tüm operasyonlardan doğan  de kullanımını mümkün kılmaktadır. Bir başka
 Seviyesi Nasıl           Bden gelen bilgilerin hizmet ya da üretim  tisinin had safhaya ulaşmasını görmeye başlıyor
                               bilginin  yönetilmesi,  yönetim seviyesin-
                                                                      deyişle, bu nesilde, üretimde verimlilik beklen-
                           seviyesine indirgenmesi ve bunların her an en  olacağız. Bu durumun doğal bir çıktısı olarak
                                                                      da ERP kullanmayan kurumlarda azalış, ERP
                           doğru şekilde kullanıma hazır olarak sunul-
                           ması kompleks bir bilgi sistemi gereksinimini  kullanan kurumların ise olgunluk seviyesinde
 Ölçülür?                  doğurmaktadır. Bu noktada birçok kuruluş Ku-  ciddi bir artış beklentisi söz konusu olacaktır.
                           rumsal Kaynak Planlama (ERP) çözümleri ile
                           bu gereksinimi karşılamakta;  organizasyonun
                                                                      Pek tabii ERP projelerinin de bir yaşam dön-
                           kaynaklarının ve süreçlerinin yönetimini, şir-
                           ket içindeki bilgi akışını, ortaklar, tedarikçiler  güsü bulunmaktadır. Birçok farklı yaklaşım
                           ve müşterilerle işbirliğini ERP uygulamaları va-
                                                                      ele almak makul görünmektedir:
                           sıtasıyla gerçekleştirmektedir.            olmasına karşın ERP proje sürecini 6 aşamada
                           ERP sistemleri; departmanlar arasında bilgi   1- Ön hazırlık/Benimseme aşaması
                           paylaşımının artırılması, iş akışlarının iyileşti-  2- Uygulama hazırlığı aşaması
                           rilmesi, tedarik zincirinin daha iyi yönetilmesi,   3- Özelleştirme aşaması
                           verilerin,  süreçlerin  ve  teknolojinin  iç  ve  dış
                           değer zincirlerinde gerçek zamanlı olarak en-  4- Test süreci aşaması
                           tegrasyonu  başta olmak üzere  birçok alanda   5- Yeni sistemi devreye alma/kullanma aşaması
                           kuruluşlara yardımcı olur.                    6- Bakım ve güncelleme aşaması

                           Su ve buhar kullanılarak mekanize üretim için  Bu yaşam döngüsü içinde ERP projelerinin ba-
                           makinelerin kullanıldığı ilk nesil ile başlayan  şarıya ulaşıp ulaşmadıklarının değerlendirebil-
                           endüstriyel üretimin ikinci nesli, elektrik kulla-  mesine yönelik birtakım başarı faktörlerinden
                           nılarak yapılan seri üretim faaliyetleriyle devam  de bahsetmek yerinde olacaktır. Başarı faktörle-
                           etmiştir. Üçüncü nesilde, bilgisayar ve elektro-  rini kısaca CSF (Critical Success Factor) olarak
                           nik kartların kullanımıyla üretim süreçlerinin  anabiliriz.
                           otomatikleştirilmesi söz konusu olmuş ve hiz-
                           met ya da ürün üretiminde yenilikçi teknoloji-  Bir ERP projesinin uyarlanması ve uygulanması
                           den bahsedilmeye başlanmıştır.             kendi yaşam döngüsü içinde çok sayıda faaliye-
                                                                      ti içeren uzun bir süreçtir ve nihai başarısı çok
                           Şimdilerde ise 4. neslin başlangıcında durmak-  sayıda faktörle ilişkilidir. ERP projesine yönelik
                           tayız. Yani namıdiğer Endüstri 4.0’ın içindeyiz.  fi kir alışverişlerine başlandığında, ilk aksiyon
                           Bu nesil, tedarikçilerden, distribütörlerden,  olarak, organizasyonun böyle bir  sistemi uy-
                           üretim tesislerinden başlayarak, robotların ve  gulamak için uzun vadeli hedefl erinin olup ol-
 Buğra Şentürk             makinelerin insan işçilerin yerini almaya ve  madığı ve bu sistemin uygulanmasının beklenti
 BMC Otomotiv ve San. Tic. A.Ş.   onlarla işbirliği yapmaya başladığı bir aşama  ve faydalarının neler olduğu  tanımlanmalıdır.
                           olup, bilgisayar ve otomasyon bağlantısının IoT  Bu tanımlamanın ardından şirket ERP geçişi
 Risk Yönetimi ve İç Kontrol Grup Müdürü  (Internet of Things) cihazları ile entegre şekil-  noktasında motive olmuş ise projenin başarıya



                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  339
   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468