Page 59 - KobiEfor-Nisan-2021
P. 59

ten daha fazla korkmasına gerek yok. Ekonomideki   yok, böyle büyük bir miktarda yardımı alan kişileri
               her problemin, işsizlik, enflasyon, faiz, döviz çözümü   de göremiyoruz. Yapılan yardımlar daha çok kredi
               var, ama kaybettiğimiz insanları geri getiremeyiz.   ertelemesi, kolay borçlanma seklinde yapıldı. Direkt
                  Üretim ve yatırımın olmadığı dönemlerde işsiz-  para yardımı çok düşük miktarda kaldı. Türkiye’de
               liğin yükselmesi sürpriz olmuyor. Türkiye ekono-  istatistiklerle oynamak çok kolay hale geldi. Özel-
               misi için istihdamda kırılma bekliyor musunuz?   likle uluslararası kuruluşlar tarafından, ülke ista-
                  Türkiye’de işsizliğin azalması için ülkenin yüzde   tistiklerine güvenilmemesi, yabancı yatırımcıyı çok
               5’ten fazla büyümesi gerekiyor. Yüzde 5’lik bir bü-  tedirgin ediyor, ayni zamanda gerçek verileri bilme-
               yüme, ancak istihdama yeni katılan gençlerimize iş   diğimiz için de doğru politikalar üretemiyoruz.
               bulmak için yeterli olacak, halihazırdaki işsizleri-  Bu dönemi atlatmak için ‘para basma’ gibi pek
               mize yeni bir iş olanağı yaratmayacaktır. Açıklanan   alışık olmadığımız yöntemlerin konuşulduğu bir
               rakamlara göre, Türkiye geçen yıl sadece yüzde 1.8   dönemde sizin bir reçeteniz var mı?
               büyüdü. 2021 yılında ve özellikle 2022 yılında pande-  Böyle bir pandemiyle dünya 100 yılda bir karşıla-
               mi kontrol altına alındıktan sonra ekonominin yüzde   şıyor ve geçici bir dönem olduğunu kabul etmeliyiz.
               5’ten fazla büyümesini ve büyümedeki ilerlemenin   Türkiye’nin gayri safi milli hasılası 800 milyar dolara
               işsizlik oranımıza da olumlu yansımasını bekliyo-  yakın, dolayısıyla önümüzdeki 10 yılın gelirinin yüzde
               rum. Yapısal reformlar da gerçekleşebilirse istih-  1’ine karşı borçlanıp o parayı şimdi ekonomiye ak-
               damda sıçrama olacaktır.                         tarırsak, belli bir süre kapanarak hem ekonomimizi
                    Enflasyonumuz yüksek, kur önlenemiyor, faiz   canlı tutabiliriz hem de ölümleri azaltabiliriz. Bildiğiniz
               konusunda halen daha kafaları karıştıran açıkla-  üzere, biz bu paranın belki iki katına yakınını doları dü-
               malar var. Faiz-enflasyon-kur politikasına ilişkin   şürebileceğimizi düşünerek sattık. 100 trilyon dolara
               yürütülmesi gereken program sizce nedir?         yakın hacmi olan finansal piyasalara, Merkez Bankası
                  Türkiye diğer ülkelere göre çok yüksek risk pri-  rezervlerindeki 155 milyar dolarla etki yapabileceği-
               mi ödüyor. Diğer ülkeler çok düşük faiz ile borçla-  mizi düşündük. Hem rezervlerimiz gitti hem de dolar
               nırken, biz çok yüksek oranda                                     düşmedi. Oysa hukuk üzerindeki
               borçlanıyoruz. Türkiye’de güven                                   baskının kaldırılması, ekonomik
               sorunu var ve bu güvensizlik be-                                  kurumların bağımsızlığının ga-
               lirsizlik yaratıyor. Sağlık Bakan-                                ranti altına alınması gibi güzel
               lığı verileri dünya ülkelerindeki                                 haberlerle 155 milyar dolarımızı
               verilerle çelişiyor, TÜİK’in enf-                                 koruyabilir, doların yükselmesini
               lasyon, işsizlik sayıları, piyasa-                                engelleyebilir ve bu miktarı pan-
               daki sayılarla çelişiyor. Türkiye                                 demiyle mücadele için kullanabi-
               ekonomisinin Covid krizini çok                                    lirdik. Türkiye ekonomisinin gelir
               iyi atlattığına dair açıklanan sayılar, uluslararası   üretmesinde herhangi bir sorun yok, ama yanlış pro-
               derecelendirme kuruluşlarının notlarıyla çelişiyor.   je ve anlaşmalardan dolayı harcama kısmında büyük
               Bu güveni kazanıp belirsizliği ortadan kaldıracak   problem var. Para aslında harcarken kazanılır.
               politikaların geliştirilmesi gerekiyor ki bunun en   Yabancı yatırımcı gözünden bakarsak ülkemizin
               kolay yolu şeffaf iletişim kanallarını açık tutmak. Li-  temel sıkıntısı nedir?
               yakat sahibi ekiplerin danışmanlığında, karar verici   Yabancı yatırımcının en çekindiği şey belirsizlik-
               mekanizmaları devreye sokarak ekonominin temel   tir. Belirsizlik yabancı sermaye için kötü haberden
               kurallarına dönmemiz gerekiyor. Yoksa kuru düşür-  daha ürkütücüdür. Ekonomik kurumlarımızın ba-
               mek için faizi artırmak zorunda kalacağız. Ya da faizi   ğımsız olması ve demokratik kurumlar tarafından
               düşük tutarsak, kur artacak, enflasyon artacak ve   güvence altına alınması, medya ve yargının bağım-
               biz bu döngüyü kıramayacağız.                    sızlığı, ihale kanunlarında şeffaflık hem bizim risk
                  COVİD-19’a karşı alınan Ekonomik İstikrar Kal-  primimizi azaltacak hem de yabancı sermaye akışını
               kanı ve arkasından devam eden destek ve teşvik   artıracaktır. Yabancı sermaye akışı kısa vadede bu
               paketlerini nasıl değerlendiriyorsunuz?          krizden çıkmak ve yapısal reformlarımızı yapmak
                  G-20 ülkeleri içinde gayri safi milli hasıla oranın-  için fırsat tanıdığı için güven ortamının tekrar sağ-
               da en büyük yardımı yüzde 20.9 ile Japonya yaptı.   lanması gerekiyor.  Merkez Bankası faiz artırımının
               Türkiye, Kanada ve Avustralya’dan sonra gayri safi   etkili olabilmesi için Merkez Bankası Başkanı’nın
               milli hasılanın yüzde 12.8’i ile en fazla yardımı ya-  yarın da yerinde kalıp kalamayacağını bilmemiz
               pan dördüncü ülke gözüküyor. Örneğin; Avrupa gay-  gerekiyor.  Krizin köklerine inmeden, açıklanan pa-
               risafi milli hasılasının yüzde 4’ü oranında, Amerika   ketlerin yüksek kaliteli bir ekonomik büyüme üret-
               ise yüzde 1.2 oranında yardım yaptı. Yani Türkiye 80   mesi mümkün değil. O nedenle yüzeysel açıklanan
               milyar dolar yardım yaptı gibi gözüküyor kendi va-  reform paketleri, spekülatörler için anlık bir durum
               tandaşlarına. Türkiye’de böyle bir yardım verisi de   olarak görülüyor ve fırsata dönüştürülüyor.

                                                                                           Nisan 2021 KobiEfor 59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64