Page 8 - Dijital KobiEfor Eylül 2025
P. 8
D$J$TAL-UZMAN
KOBİ’ler İçin Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Yeni Dönem
KOBİ’ler için lojistik ve tedarik zinciri yönetimi artık yalnızca taşıma, stok veya
dağıtım işleriyle sınırlı değil; bu alanlar doğrudan rekabet gücünü belirleyen
stratejik faktörler haline geldi. Akıllı fabrikalar, sensör destekli makineler,
öngörüsel bakım uygulamaları, yapay zekâ tabanlı tahmin sistemleri ve robot
teknolojileri sayesinde artık küçük işletmeler de büyük verimlilik hamleleri
yapabiliyor. Bu dönüşüm, yüksek bütçeler gerektirmeden küçük ama bilinçli
adımlarla mümkün hale geliyor. Günümüzde kazanan, sadece üretmeyi başaran
değil; süreçleri akıllıca yöneten işletmeler oluyor. Şimdi bu fırsat, KOBİ’lerin önünde.
KOBİ’ler için lojistik ve tedarik zinciri tahminlerde bulunabiliyor. Örneğin:
uzun yıllar boyunca “arka plan işleri” “Son üç yılda Kasım ayında talep yüzde
gibi görüldü. Ama bu işler artık sahne- 40 artmış, bu yıl Kasım için şu kadar
nin tam ortasında. Eskiden ürün üret- stok tut.” Bu tip öneriler artık hayal
mek yeterliydi; şimdi doğru zamanda, değil. Birkaç bulut tabanlı yazılım enteg-
doğru yerde, doğru şekilde teslim rasyonu sayesinde bu tahminleri cep te-
etmek gerekiyor. Küçük işletmeler için lefonunuzdan bile görebiliyorsunuz.
kulağa büyük laflar gibi gelse de dijital- 6) Küçük adımlar, büyük farklar
leşme sayesinde bu işler hiç olmadığı yaratır.
kadar ulaşılabilir hale geldi. “Biz küçük işletmeyiz, bize bunlar
Bugün size akıllı fabrikalardan, robot fazla” diye düşünen çok KOBİ yönetici-
teknolojilerinden ve yapay zekâ destekli siyle karşılaştım. Ama mesele her şeyi
öngörüsel bakımdan bahsedeceğim. bir anda yapmak değil, süreci küçük ve
Ama gözünüz korkmasın; dev yatırım- Prof. Dr. sürdürülebilir adımlarla başlatmak.
lardan söz etmeyeceğim. Aksine, küçük B. Aykut Arıkan Basit bir stok yönetim yazılımı kurmak,
adımlarla büyük farklar yaratmanın
aykut.arikan@natyazilim.com.tr depo alanını sensörle izlemek veya bir
mümkün olduğunu anlatacağım. cobot denemesi yapmak…
1) Lojistik sadece taşıma değil, biri plansız duruşlar. Bir makine durdu- Bu adımlar birer başlangıçtır. So-
strateji işidir. ğunda sadece üretim değil, bazen güven nuçta günün sonunda önemli olan şu:
Birçok KOBİ, lojistik deyince hâlâ de duruyor. Öngörüsel bakım, makine Bugünün dünyasında rekabet, sadece
nakliye, depo ve araç takibi gibi işleri an- arıza vermeden önce olası işaretleri al- üretenin değil, akıllı yönetenin kazana-
lıyor. Oysa günümüzün tedarik zinciri, bir gılıyor. Sensör verileri sayesinde, “bu cağı bir oyun. Ve bu oyunda KOBİ’lerin
şirketin rekabet gücünü doğrudan etki- motor birkaç güne arıza verebilir” gibi
leyen stratejik bir alana dönüştü. Stoklar tahminler yapılabiliyor. Böylece bakım eli artık hiç olmadığı kadar güçlü.
ne zaman dolmalı? Ne kadar ürün sipa- işleri plansızlıkla değil, bilinçli kararla KOBİ’ler için dijital dönüşüm, sadece
riş edilmeli? Hangi rotalar kullanılmalı? yapılıyor. İşletmeler zaman ve para kay- teknolojik değil aynı zamanda zihinsel
Bu soruların yanıtı, kârlılığın kaderini betmeden işini sürdürüyor. bir dönüşümdür. Bu süreçte çalışanların
belirliyor. 4) Robot teknolojileri verimlilikte eğitimi ve değişime olan adaptasyonu
2) Akıllı fabrikalar artık sadece çağ atlatıyor. kritik önem taşır. Unutmayın, en iyi sis-
büyüklerin oyuncağı değil. Eskiden sadece otomotiv devlerinde tem bile doğru insanlarla buluşmadı-
Akıllı fabrikalar, üretim sürecinde gördüğümüz robot kollar, artık küçük iş- ğında verim sağlayamaz. Bu nedenle
makinelerin birbiriyle konuştuğu, veri- letmelerin üretim alanlarında da boy dijitalleşme yolculuğunuzda personeli-
lerin anlık analiz edildiği ve insan hata- gösteriyor. Düşük maliyetli, programla- nizi sürecin merkezine alın.
sının minimuma indiği sistemlerdir. ması kolay işbirlikçi robotlar (cobot’lar), Küçük eğitimlerle başlayın, süreçleri
Kulağa pahalı mı geldi? Oysa artık kaynak, paketleme, kalite kontrol gibi birlikte değerlendirin ve ekip içi iletişimi
küçük makinelerden bile sensör verisi tekrarlayan işleri üstlenebiliyor. Bu da güçlendirin. Başarı, sadece teknolojide
alınabiliyor. Basit bir üretim bandına ta- insan çalışanların daha nitelikli alanlara değil, onu anlayan ve doğru kullanan
kılan sensör sayesinde, sıcaklık, nem, yönelmesini sağlıyor. insan kaynağında yatar. Bu yaklaşım
hız veya hata oranları ölçülebiliyor. Böy- 5) Yapay zekâ, kararları daha hem verimliliği hem de çalışan bağlılı-
lece sorunlar büyümeden tespit ediliyor. isabetli kılıyor. ğını artıracaktır.
3) Öngörüsel bakım: Arızadan önce Yapay zekâ sistemleri, geçmiş veri- Unutmayın, dijitalleşme radikal
uyarı veriyor. leri analiz ederek satın alma, stoklama, değil, artımsal bir süreçtir. Her gün bir
KOBİ’lerin en büyük sorunlarından dağıtım ve üretim gibi süreçlerde akıllı adım yeterlidir.
46 KobiEfor Eylül 2025